Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2007, 11:55   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard Urgentiearts begrijpt geen Nederlands

Koren op de molen in Hertoginnedal
Citaat:
Taalincident met Mugdienst Erasmus tijdens ontruiming rusthuis
ROOSDAAL - Bij de evacuatie van rusthuis Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt in Pamel, vorige dinsdag, deed zich opnieuw een incident voor met een Franstalige Mugdienst. Mark Demesmaeker (N-VA) vraagt de Vlaamse federale onderhandelaars om dit dossier op de agenda te plaatsen.

De 102 bewoners van het Pamelse rusthuis moesten worden geëvacueerd nadat een aannemer een gasleiding had geraakt. De ontruiming verliep vlot: alle hulpdiensten waren snel ter plaatse en het medisch interventieplan werkte naar behoren. Op de evaluatievergadering die nog dezelfde dag plaatsvond, weerklonk echter ergernis over de interventie van het Medisch Urgentieteam van het Erasmusziekenhuis in Anderlecht.

De spoedarts sprak geen woord Nederlands. De dame, wiens rol gelukkig beperkt was, leek op geen enkel ogenblik iets te begrijpen van de interventie. Ze kon zelfs geen gesprek aangaan met bewoners - ouderlingen, dementen en zwaar hulpbehoevenden - die angstig waren. Een meegekomen verpleger speelde voor tolk. Alle deelnemers aan de interventie klaagden dit aan tijdens de evaluatievergadering. Ook het gemeentebestuur van Roosdaal en de directeur van het rusthuis dringen aan op actie. 'De Mugdiensten van Jette en zelfs Aalst zijn perfect meertalig. Enkel in het Eramusziekenhuis lukt dat nog steeds niet', stellen de betrokkenen. Zij getuigen dat in de regio Halle-Lennik dergelijke incidenten nog steeds schering en inslag zijn.

Sancties

Vlaams volksvertegenwoordiger Mark Demesmaeker (N-VA) grijpt het incident aan om de Vlaamse politici die op Hertoginnedal onderhandelen over een nieuw federaal regeerakkoord, te vragen dit dossier op tafel te gooien.

'Mug's bestemd voor Vlaams-Brabant vertrekken nu vaak uit een Brussels ziekenhuis. Als ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals kennis van het Nederlands, moeten er sancties mogelijk zijn', vindt Demesmaeker. Hij denkt hierbij aan financiële sancties voor ziekenhuizen die eentalig Franse urgentiediensten hebben. 'Ook voor artsen en verplegend personeel kan men taalkennis opleggen als voorwaarde voor de beroepsuitoefening. Op die manier zijn de hulpdiensten de taal van hun werkingsgebied steeds machtig en zijn de patiënten zeker van een goede dienstverlening.'

De volksvertegenwoordiger verwijst ook naar de bevindingen van Reginald Moreels, gezondheidsinspecteur in Vlaams-Brabant en Nederlandstalig Brussel, in april vorig jaar. Moreels wees toen op het belang van hulpverlening in de eigen taal. 'Als asielzoekers Nederlands moeten kennen, moeten assistenten geneeskunde dat ook kunnen', aldus Moreels.
HIER
Oud 7 augustus 2007, 12:12   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Gaarne nog een paar van dit soort incidenten, des te eerder gaat het mes over te Taalgrens!
Uiteraard zonder slachtoffers!
Oud 7 augustus 2007, 12:29   #3
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Gaarne nog een paar van dit soort incidenten, des te eerder gaat het mes over te Taalgrens!
Uiteraard zonder slachtoffers!
Ja lang leve de incidenten, alles ten koste van het idee !!!!
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 12:46   #4
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Je krijgt er een slecht gevoel bij.

"A bruxelles, tout va bien, et dans la périphérie, ça ne va pas", het discours van Maingain.
Oud 7 augustus 2007, 12:51   #5
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Ja lang leve de incidenten, alles ten koste van het idee !!!!
Je zou ook een echte oplossing kunnen voorstaan: splitsing van de urgentiediensten in BHV. Maar dat is te eenvoudig waarschijnlijk?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:19   #6
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Je zou ook een echte oplossing kunnen voorstaan: splitsing van de urgentiediensten in BHV. Maar dat is te eenvoudig waarschijnlijk?
Nog beter ! Als een Vlaamse urgentiearts dan bij een ongeval komt waar een Waal ligt dan is dat spijtig voor die Waal ! Zo is althans een deel van jullie probleem sneller opgelost. Dat zijn pas oplossingen...
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:20   #7
evilbu

Standaard

Citaat:
Nog beter ! Als een Vlaamse urgentiearts dan bij een ongeval komt waar een Waal ligt dan is dat spijtig voor die Waal ! Zo is althans een deel van jullie probleem sneller opgelost. Dat zijn pas oplossingen...
Huh?Wat heeft dat er nu mee te maken?
Oud 8 augustus 2007, 15:34   #8
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen jongen. Vlaamse spoeddiensten naar Vlaamse bestemmingen, Waalse spoeddiensten naar Waalse bestemmingen, en tweetalig-Bruselse spoeddiensten naar Brusselse bestemmingen.
Dat zou al 95 pct van de problemen oplossen. Maar dat is inderdaad des duivels voor Belgicisten. Tant pis dat er al eens een Pajot doodvalt of langs de kant blijft liggen omdat de Waalse urgentiedienst er niets van verstaan heeft. Een mooie samenvatting van wat Belgische eenheid betekent, eigenlijk.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:36   #9
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je krijgt er een slecht gevoel bij.

"A bruxelles, tout va bien, et dans la périphérie, ça ne va pas", het discours van Maingain.
Zeg da wel. Pfffffff schaam me dood, ben sinds ik in NL Limburg woon wel een deel van mijn frans kwijt, het spreken, door geen gebruik meer. Jammer eigelijk en idd overheid en dergelijke diensten moeten tweetalig zijn.
Maar dat we daarover ruzie maken , niet te verwonderen dat de ollanders ons als `domme belge`zien.
Tis toch te zot voor woorden zoiets, altij ruzie over welke taal men spreekt. Ben da beu.
Wil Belgie een land blijven of een freubelklas worden. ????
Kzou zeggen: tis eigelijk een freubelland.

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 8 augustus 2007 om 15:38.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 16:47   #10
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Zeg da wel. Pfffffff schaam me dood, ben sinds ik in NL Limburg woon wel een deel van mijn frans kwijt, het spreken, door geen gebruik meer. Jammer eigelijk en idd overheid en dergelijke diensten moeten tweetalig zijn.
Maar dat we daarover ruzie maken , niet te verwonderen dat de ollanders ons als `domme belge`zien.
Tis toch te zot voor woorden zoiets, altij ruzie over welke taal men spreekt. Ben da beu.
Zielige reactie hoor een urgentiearts spreekt geen Nederlands als hij in Vlaanderen komt voor zijn werk en jij zegt "je moet niet altijd over taal discussiëren", raar dat je dat niet doet als de Franstaligen weer eens calimero spelen
Oud 8 augustus 2007, 17:02   #11
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu?
Het gaat om een incident in hartje Vlaanderen. Indien je het niet weet: Roosdaal ligt tegen Ninove, dus aan de grens met Oost-Vlaanderen.

Wanneer er een pakistaan in Frankrijk door een Franse arts verzorgt wordt, is het dan de fout van die Franse arts dat hij geen Pakistaans kent?

Vlaanderen is eentalig Nederlands. Vlamingen hebben het recht op Nederlandstalige ugentieartsen in Vlaanderen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 17:40   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Altijd leuk om het standpunt van een B-Plusser in deze zaak te horen. Wat jij, Kim?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 17:55   #13
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Wanneer er een pakistaan in Frankrijk door een Franse arts verzorgt wordt, is het dan de fout van die Franse arts dat hij geen Pakistaans kent?
Of bedoelde je Urdu?
Oud 8 augustus 2007, 18:40   #14
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu?
Het gaat om een incident in hartje Vlaanderen. Indien je het niet weet: Roosdaal ligt tegen Ninove, dus aan de grens met Oost-Vlaanderen.

Vlaanderen is eentalig Nederlands. Vlamingen hebben het recht op Nederlandstalige ugentieartsen in Vlaanderen.
Heb intussen iemand aan de lijn gehad die er werkt, hij vond het gewoon een schande, die arts kon niet alleen geen Nederlands praten, ze verstond bijna het verschil niet tussen "ja" en "neen", volledig Nederlandsongeletterd.
Oud 8 augustus 2007, 18:55   #15
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Altijd leuk om het standpunt van een B-Plusser in deze zaak te horen. Wat jij, Kim?
Ik denk dat mijn visie daarover wel gekend is ondertussen. Schandalig dat er nog steeds Nederlandsonkundige urgentiediensten worden uitgestuurd. Een mensenleven is te kostbaar. Leg maar eens in een andere taal uit waar je pijn hebt.

Ik vind de reactie van stropkeuh op zich dan ook ietwat kort door de bocht. Een mensenleven is te kostbaar om te zeggen "zeg, het gaat maar over "taal".

Als ik morgen in Antwerpen een ongeval heb en er komt een urgentiedienst, dan verwacht ik dat die mensen Nederlands spreken.

Zeker in tweetalige gebieden zou het niet mogen om alleen Franstaligen/Nederlandstaligen met urgentiediensten mee te sturen, die mensen moeten in staat zijn om de twee talen op z'n minst te begrijpen.

Als het in Jette en Aalst kan, moet het elders ook kunnen!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 19:15   #16
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik denk dat mijn visie daarover wel gekend is ondertussen. Schandalig dat er nog steeds Nederlandsonkundige urgentiediensten worden uitgestuurd. Een mensenleven is te kostbaar. Leg maar eens in een andere taal uit waar je pijn hebt.

Ik vind de reactie van stropkeuh op zich dan ook ietwat kort door de bocht. Een mensenleven is te kostbaar om te zeggen "zeg, het gaat maar over "taal".

Als ik morgen in Antwerpen een ongeval heb en er komt een urgentiedienst, dan verwacht ik dat die mensen Nederlands spreken.

Zeker in tweetalige gebieden zou het niet mogen om alleen Franstaligen/Nederlandstaligen met urgentiediensten mee te sturen, die mensen moeten in staat zijn om de twee talen op z'n minst te begrijpen.

Als het in Jette en Aalst kan, moet het elders ook kunnen!
Ik dacht trouwens niet dat stropke het negatief bedoelde, maar net zoals ons, het erg vind dat die arts geen nederlands kende..

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 19:37   #17
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Roosdaal is niet tweetalig. Roosdaal is een gemeente in hartje Vlaanderen, tegen de grens met Oost-Vlaanderen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 20:33   #18
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Roosdaal is niet tweetalig. Roosdaal is een gemeente in hartje Vlaanderen, tegen de grens met Oost-Vlaanderen.
Ik heb niet gezegd dat Roosdaal tweetalig is. Ik zeg enkel maar dat het in tweetalige gebieden ook belangrijk is.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 20:34   #19
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Lijkt mij niet al te gezond.
Oud 8 augustus 2007, 20:36   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat Roosdaal tweetalig is. Ik zeg enkel maar dat het in tweetalige gebieden ook belangrijk is.
En ook daar wil het nog steeds maar niet lukken, verdorie!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be