Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2007, 19:34   #1
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard Frank Vanhecke in "De Zondag"

In een reactie op een interview met mevr. Piryns van Groen! las ik bij het standpunt van het Vlaams Belang het volgende:

De werkloosheidsval (te klein verschil tussen werkloosheidsuitkering en loon) moet opgelost worden door loonlastenverlaging.

Nu had ik graag van een Vlaams Belang sympathisant uitgelegd gekregen hoe ik dit moet interpreteren.

In mijn ogen zijn volgende interpretaties mogelijk:

1/ Het Vlaams Belang wil de patronale bijdragen aan de sociale zekerheid doen dalen, en daardoor het budget voor de werkloosheidsuitkeringen drastisch verminderen, zodat de werkloosheidsuitkeringen lager worden, en het verschil met een loon groter.
Een redenering die intellectueel juist is, maar moreel stevig te bediscuteren valt, gezien de steeds groter wordende groep van armen in ons land.

2/ Het Vlaams Belang gelooft dat de loonlastenverlaging niet zal worden gebruikt om de aandeelhouders een mooi cadeau te geven, maar dat ze daadwerkelijk zal gebruikt worden om tegelijk de werkgelegenheid te laten groeien en de lonen te laten stijgen, zodat het aantal werklozen daalt, en de werklozenkassen dit kleinere aantal werklozen kunnen blijven uitbetalen, en tegelijk de lonen stijgen, en de kloof vergroot.
Een redenering die getuigt van naïviteit (kijk maar naar de cadeaus die de voorbije jaren aan Volkswagen en Opel zijn gegeven, en wat zien we nu gebeuren?) en leugenachtigheid (de Vlaams Belang mandatarissen hebben al verschillende keren laten weten dat ze vinden dat de lonen niet mogen stijgen. De bruto-lonen moeten dalen, en de netto-lonen mogen niet meer de index volgen.)

Wie legt het mij uit?
Oud 14 mei 2007, 19:37   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Heel simpel.
Door een loonkostenverlaging is het aanwerven van arbeid aantrekkelijker. Je 2de is dus het meest correcte antwoord. En ja, dat gebeurt. Elk land dat zoiets systematisch doorvoert, kan daarover getuigen.

Maar je sprak mij niet aan. Ik ben verre van een sympathisant.
Zelfs hun SE-programma vind ik te gek om los te lopen. (Maar ik vind dat van PVDA en CAP ook nog veel gekker.)
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:30   #3
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Heel simpel.
Door een loonkostenverlaging is het aanwerven van arbeid aantrekkelijker. Je 2de is dus het meest correcte antwoord. En ja, dat gebeurt. Elk land dat zoiets systematisch doorvoert, kan daarover getuigen.

Zelfs hun SE-programma vind ik te gek om los te lopen. (Maar ik vind dat van PVDA en CAP ook nog veel gekker.)
Jammer genoeg spreken de feiten je tegen.
Sinds de loonlastenverlagingen, die trouwens al jaren aan de gang zijn, is het percentage van het BNP dat eindigt als loon voor werknemers enkel gedaald.

Er zullen zeker enkele concrete goede voorbeelden te vinden zijn die je stelling ondersteunen, maar die nemen niet weg dat er op grote schaal geprofiteerd wordt door de aantrekkelijke ondernemingsvoorwaarden in België zonder werkgelegenheid of lonen in ruil te laten stijgen.

Wanneer een bedrijf als Opel na jaren van hogere flexibiliteit, loonmatiging en fiscale bevoordeling het lef heeft om ondanks waarborgen duizenden werknemers aan de deur te zetten, dan moet de politiek daar op reageren door de cadeaus die gegeven zijn terug te eisen.

Geen enkel traditionele partij heeft daar ook maar met een woord over gerept.
Oud 14 mei 2007, 20:33   #4
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Heel simpel.

Er zijn deze regering nogthans miljarden lasterverlagingen doorgevoerd voor de bedrijven... Heb jij een werkloosheidsval gezien? Als die 200.000 jobs van Vhstdt erbij zijn gekomen dan waren het hamburgerjobs gesubsidieerd met overheidsgeld.
Oud 14 mei 2007, 20:34   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik geloof eerder de Nationale bank en Ua-profs dan PvdA'ers, als het even kan.
Oud 14 mei 2007, 20:36   #6
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Jammer genoeg spreken de feiten je tegen.
Sinds de loonlastenverlagingen, die trouwens al jaren aan de gang zijn, is het percentage van het BNP dat eindigt als loon voor werknemers enkel gedaald.

Er zullen zeker enkele concrete goede voorbeelden te vinden zijn die je stelling ondersteunen, maar die nemen niet weg dat er op grote schaal geprofiteerd wordt door de aantrekkelijke ondernemingsvoorwaarden in België zonder werkgelegenheid of lonen in ruil te laten stijgen.

Wanneer een bedrijf als Opel na jaren van hogere flexibiliteit, loonmatiging en fiscale bevoordeling het lef heeft om ondanks waarborgen duizenden werknemers aan de deur te zetten, dan moet de politiek daar op reageren door de cadeaus die gegeven zijn terug te eisen.

Geen enkel traditionele partij heeft daar ook maar met een woord over gerept.
Hoeveel cadeaus zullen de ondernemingen in ons landje gekregen hebben... wetende dat we bij de hoogste loonkosten van heel de wereld hebben?

En hoeveel arbeidsplaatsen (rechtstreeks en onrechtstreeks) hebben deze ondernemingen ons landje opgeleverd? En waar vindt men hogere lonen en betere werknemersbescherming?

Noem op...

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 mei 2007 om 20:39.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:54   #7
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Ik geloof eerder de Nationale bank en Ua-profs dan PvdA'ers, als het even kan.
Unizo heeft zelf die conclusie getrokken, elke job kostte ons +- 70.000 euro, en 90% van die jobs zouden er toch sowieso zijn gekomen. Als Unizo dit al bevestigt ...
Oud 14 mei 2007, 20:58   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Unizo heeft zelf die conclusie getrokken, elke job kostte ons +- 70.000 euro, en 90% van die jobs zouden er toch sowieso zijn gekomen. Als Unizo dit al bevestigt ...
Lastenverlagingen hebben wel meer (noodzakelijke) effecten dan gewoon 'meer jobs'.

En ikw as het bijna vergeten te vragen.
Bron?

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 mei 2007 om 20:59.
Oud 14 mei 2007, 21:09   #9
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Lastenverlagingen hebben wel meer (noodzakelijke) effecten dan gewoon 'meer jobs'.

En ikw as het bijna vergeten te vragen.
Bron?
Ja, de rijken nog rijker maken. Maar dat weten we nu allemaal.

Aprilnummer "Doorbraak" (blad van het VVB).
Oud 14 mei 2007, 21:31   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ja, de rijken nog rijker maken. Maar dat weten we nu allemaal.

Aprilnummer "Doorbraak" (blad van het VVB).
Tastbare bron. Niet de eerste keer dat mensen woorden verdraaien.
Het feit dat je zegt 'rijken rijker maken' betekent ook enkel maar dat je er niet veel van begrijpt. :/

Rijken rijker = niet erg.
Relatieve rijkdom = niet belangrijk.
Absolute rijkdom = belangrijk.

Rijken rijker => Absolute rijkdom van de 'armen' stijgt mee.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 mei 2007 om 21:32.
Oud 14 mei 2007, 21:33   #11
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht eerder met loonkostverlagingen dat de Werkgever minder bijdragen moest betalen maar dat de werknemer ook meer overhield door de vermindering van bijdrage die de werknemer moet betalen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 21:36   #12
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hoeveel cadeaus zullen de ondernemingen in ons landje gekregen hebben... wetende dat we bij de hoogste loonkosten van heel de wereld hebben?
Tegenover die hoge loonkost (en dat is helemaal niet de hoogste ter wereld - verre van) staat de grootste productiviteit ter wereld. Ze hebben dus helemaal niets te klagen. De loonkost per producteenheid - en dat telt - is helemaal niet zo hoog.

Daarnaast heeft belgië een ongezien gunstregime voor kapitaal en speculatie. België maakt er zelfs wereldwijd reclame mee.
Oud 14 mei 2007, 21:41   #13
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ik dacht eerder met loonkostverlagingen dat de Werkgever minder bijdragen moest betalen maar dat de werknemer ook meer overhield door de vermindering van bijdrage die de werknemer moet betalen.
En hoe ga je dat doen? De Sociale zekerheid ineens afschaffen?

Beide zaken zijn onverzoenbaar.
Oud 14 mei 2007, 21:44   #14
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tastbare bron. Niet de eerste keer dat mensen woorden verdraaien.
Het feit dat je zegt 'rijken rijker maken' betekent ook enkel maar dat je er niet veel van begrijpt. :/

Rijken rijker = niet erg.
Relatieve rijkdom = niet belangrijk.
Absolute rijkdom = belangrijk.

Rijken rijker => Absolute rijkdom van de 'armen' stijgt mee.
Hola, jij verwart productiviteitsgroei met winstgroei... Het een heeft bitter weinig met het andere te maken.
Oud 14 mei 2007, 21:50   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Hola, jij verwart productiviteitsgroei met winstgroei... Het een heeft bitter weinig met het andere te maken.
Nee, ik zeg exact wat ik bedoel.
Oud 14 mei 2007, 22:04   #16
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe ga je dat doen? De Sociale zekerheid ineens afschaffen?

Beide zaken zijn onverzoenbaar.
Waarom?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 22:09   #17
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, ik zeg exact wat ik bedoel.
Ok, ik denk niet dat je iets anders zegt dan je bedoelt... Ik stel gewoon dat je grandioos verkeerd bent.

Productiviteitsgroei gaat helemaal niet noodzakelijk samen met winststijgingen en omgekeerd. Productiviteitsgroei - die dus de absolute rijkdom bepaald - is in eerste plaats te danken aan technische vernieuwingen en verbeteringen en heeft op zich niets te maken met de kapitalisten, maar wel met creatieve geesten - onder de wetenschappers of gewoon onder het personeel.
De winst daarentegen is altijd relatief - het is het gedeelte dat niet uitbetaald wordt aan lonen en dus zowiezo gekoppeld aan de lonen. Wanneer het winstpercentage stijgt, dalen de lonen relatief en omgekeerd. De verhoudingen daarin worden bepaald door de krachtsverhoudingen in het bedrijf en in de maatschappij tussen de klasse van werknemers en die van ondernemers.

Doordat het om twee verschillende mechanismen gaat die door andere factoren bepaald worden en die in eerste instantie los van elkaar staan - ideeën tegenover klassenverhoudingen - evolueren ze ook niet noodzakelijkerwijs gelijk.

Een gevolg van uw deze mechanismen en een voorbeeld waarmee uw hele typisch liberale en verkeerde redenering weerlegt wordt is het feit dat de winsten van de ondernemingen in België de afgelopen 2 jaar met 150% omhoog gingen terwijl de koopkracht van de werknemers met 2% afnam.
Oud 14 mei 2007, 22:13   #18
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Waarom?
Waarom zijn de bananen krom... Denk nu eens na, als je X nodig hebt voor de SZ, dan kan je toch moeilijk van zowel van rechts als van links een deel van X afnemen en toch met X overblijven?
Oud 14 mei 2007, 22:16   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, ik denk niet dat je iets anders zegt dan je bedoelt... Ik stel gewoon dat je grandioos verkeerd bent.

Productiviteitsgroei gaat helemaal niet noodzakelijk samen met winststijgingen en omgekeerd. Productiviteitsgroei - die dus de absolute rijkdom bepaald - is in eerste plaats te danken aan technische vernieuwingen en verbeteringen en heeft op zich niets te maken met de kapitalisten, maar wel met creatieve geesten - onder de wetenschappers of gewoon onder het personeel.
De winst daarentegen is altijd relatief - het is het gedeelte dat niet uitbetaald wordt aan lonen en dus zowiezo gekoppeld aan de lonen. Wanneer het winstpercentage stijgt, dalen de lonen relatief en omgekeerd. De verhoudingen daarin worden bepaald door de krachtsverhoudingen in het bedrijf en in de maatschappij tussen de klasse van werknemers en die van ondernemers.

Doordat het om twee verschillende mechanismen gaat die door andere factoren bepaald worden en die in eerste instantie los van elkaar staan - ideeën tegenover klassenverhoudingen - evolueren ze ook niet noodzakelijkerwijs gelijk.

Een gevolg van uw deze mechanismen en een voorbeeld waarmee uw hele typisch liberale en verkeerde redenering weerlegt wordt is het feit dat de winsten van de ondernemingen in België de afgelopen 2 jaar met 150% omhoog gingen terwijl de koopkracht van de werknemers met 2% afnam.
Mooi zo. Allemaal netjes volgens het boekje uitgelegd van de Marxistische leer.
Proficiat. Je kent je lesje.

Nu nog de realiteit.
Oud 14 mei 2007, 22:25   #20
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi zo. Allemaal netjes volgens het boekje uitgelegd van de Marxistische leer.
Proficiat. Je kent je lesje.

Nu nog de realiteit.
Hun realiteit zijn de rode paradijzen, maar die verdoezelen ze...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be