![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Heeft het woord 'neger' voor u een negatieve connotatie? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 22,06% |
Nee. |
![]() ![]() ![]() |
51 | 75,00% |
Geen mening. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,94% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Heeft het woord 'neger' voor u een negatieve connotatie?
Indien dit zo is, moeten we dan een alternatief gebruiken? Wanneer we dat doen, moeten we er echter bijnemen dat ook dat woord een negatieve bijklank zal krijgen (zoals het geval was bij: tering->TBC->TB). Wat vinden jullie hiervan?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarom zou dat negatief zijn ??? Er zijn andere benamingen die wel als beledigend opgevat kunnen worden....
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() een beetje copy and paste
Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Latijnse niger dat 'zwart' betekent. De benaming 'neger' wordt soms ook gebruikt voor de oorspronkelijke bewoners van Melanesië en Nieuw-Guinea, die eveneens negroïde trekken hebben, ofschoon ze niet direct verwant zijn met zwarte Afrikanen. Negatief of niet Bij sommigen in het Nederlands taalgebied roept het woord 'neger' negatieve associaties op. Dit wordt dan toegeschreven aan een lange geschiedenis die racistische ondertonen kent, en daarvan niet meer los gezien kan worden. Zo werd het woord door de slavenhandelaren gebruikt om 'zwarte goederen' (slaven afkomstig uit Afrika) mee aan te duiden. Anderen argumenteren dat het woord, ook in dit verband, vooral gebruikt werd als feitelijke omschrijving van de donkere huidskleur en niet per se denigrerend of racistisch was. Met name in de VS, maar ook in sommige andere westerse landen, is een cultuur ontstaan waarbij woorden die op 'neger' lijken als niet politiek correct worden beschouwd. Afro-Amerikanen vinden het minder aanstootgevend om blacks of 'zwarten' genoemd te worden, waarbij opgemerkt moet worden dat van de Engelse varianten nigger en negro, vooral de eerste, als erg stuitend wordt ervaren. Opvallend daarbij is dan weer dat in bepaalde Afro-Amerikaanse subculturen (rap, hiphop) de urban-versie van het woord nigga juist weer als een soort onderlinge geuzennaam wordt gebruikt, terwijl de term van buitenstaanders (goeddeels ongeacht huidskleur) totaal niet geaccepteerd wordt. Deze Amerikaanse gevoeligheden over het woord zijn niet zondermeer naar het Nederlandse taalgebied te transponeren. Hier wordt wel het Afrikaanse leenwoord nikker (of kaffer) doorgaans aan zeer negatieve gevoelens, racisme en discriminatie gekoppeld en als een echt beladen scheldwoord ingeschaald, maar voor velen is dat voor het woord 'neger' niet het geval. Dit wordt in Nederland en België door zeer grote groepen gezien als een gewone, onbeladen aanduiding voor mensen met een (zeer) donkere huidskleur, vergelijkbaar met de term blanke. Het is zelfs maar de vraag of zwarte in ons taalgebied niet eigenlijk een negatievere bijklank heeft - dit dus in tegenstelling tot de gevoelens hierover zoals die in met name de VS ervaren worden. Met name in Vlaanderen heeft zwarte de connotatie van een scheldwoord, weliswaar niet met de betekenis van neger maar wel van fascist of collaborateur. Campagne tegen het woord neger De Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij[1] is al enige jaren bezig met een actieve campagne tegen het gebruik van het woord 'neger'. Zo probeerde zij eind 2001 onder andere de woorden neger en creool geschrapt te krijgen uit de Dikke Van Dale omdat naar haar zeggen deze woorden Afrikaans-Surinaamse Nederlanders aan koloniale onderdrukking herinneren en daarmee pijn veroorzaken. De organisatie riep onder meer op tot een openbare woordenboekverbranding op de Dam in Amsterdam als het verzoek niet ingewilligd zou worden. In 2002 besliste[2] de Commissie Gelijke Behandeling dat de woorden niet geschrapt hoeven te worden en dat Van Dale geen onderscheid maakt naar ras: "De functie van een woordenboek is niet meer dan het registreren van de betekenis van woorden in overeenstemming met het feitelijk woordgebruik". Wel heeft Van Dale in nieuwere edities de opmerking "(door sommigen als scheldwoord ervaren)" toegevoegd in de omschrijving van het woord. Voor de stichting was dat kennelijk voldoende om dit in haar communicatie naar buiten tot algemeen geldende regel te verheffen: de door Nederlanders bedachte en toegepaste term 'neger' op de Afrikaanse mens wordt als scheldwoord en beledigend aangemerkt in de 14e editie van het van Dale Groot woordenboek der Nederlandse taal. Voorbeelden van gebruik * In 2006 veranderde de fabrikant van negerzoen en de naam van dat product omdat die door sommige consumenten als beledigend werd ervaren. Uit enkele onderzoeken bleek dat ongeveer 5% van de Nederlanders zich aan de naam stoorde en dat 94% de naamsverandering hekelde. Later bleek dit echter een (effectieve) marketingstunt van fabrikant Buys te zijn. * De ondertitel van de officiële biografie van voetballer Winston Bogarde luidt "Deze neger buigt voor niemand". |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Ik weiger het woord 'zwarte' te gebruiken omdat dit voor de meeste mensen in Vlaanderen negatiever klinkt dan neger. Uiteindelijk zal het woord 'zwarte' weer wel negatief gaan klinken - zoals in de tekst aangehaald - en gaan we misschien over naar 'melkchocolade kleurige medemens', waar er weer andere 'pure chocolade kleurige medemens zullen genoemd worden.
De neger die met mij in contact komt zal al snel merken dat ik er niks negatief mee bedoel. In mijn omgeving heb ik zelden problemen met negers, integendeel, het zijn hun minder gekleurde continentgenoten waar er problemen mee zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Afro-Europeaan
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij heeft het geen enkele negatieve connotatie. Ik herinner me wel nog dat we op het middelbaar tijdens lessen aardrijkskunde "zwarten" moesten zeggen, omdat "negers" volgens een of andere hogere schoolinstelling een negatieve klank had.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwarte medemens
![]()
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onder intimi gebruik ik meestal 'neger'. Ik aanzie het niet als negatief, noch sta ik zelf negatief tegenover zwarten. Mijn tante komt uit Ghana, en wij kunnen het perfect met elkaar vinden.
Tegen mensen die ik niet ken zeg ik 'zwarte', zeker tegen zwarten zelf. Je weet maar nooit dat iemand zich daardoor gekwetst zou voelen, dat zou ik niet willen.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zinspelingfoutje van me.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mij roept neger een paar goeie en slechte connotations op.
Goeie. Ritme in het bloed, natuurvriendelijk Slechte Lui. Persoonlijke ervaring ondersteunt deze vooroordelen.
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een neger is niet echt lui hoor. Alleen werken zij op een andere ritme en om een andere reden Zij hebben nu eenmaal niet de behoeft om te werken om voorraden aan te leggen, zoals de noorderlingen. Ik ben trouwens zelf reeds een tijdje op hun snelheid gaan leven en moet je eerlijk bekennen, dat het leven veel aangenamer is geworden. pakken minder stress, geen gejaag meer, geen tijdsdruk meer en wat de mensen rond mij er over zeggen laat mij koud. Immers, ik heb nu veel meer tijd voor de zaken die echt belangrijk zijn in het leven. En slecht, nee hoor, alleen anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het woord "nigger" wordt aanzien als beledigend , en toch gebruiken negers het te pas en te onpas zelf . Zie naar de hedendaagse muziek . Nigga' hier en nigga' daar ... niet beledigend , helemaal niet ... de enigen die er een probleem van maken zijn de "zachtroze-perzikachtiggekleurde" medemensen .... ![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In dezelfde situatie zouden de meeste van ons dat immers ook doen. het meeste voedsel dat wij gaan droppen in die landen, is namelijk voedsel dat we er eerst zijn gaan halen en hebben ontstolen van deze mensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Grof gezegd, ja dat heb je idd gedaan.
je weet toch dat Belgie gewoon niet meer genoeg ruimte heeft om zijn eigen voedsel te winnen in Belgie en het dus wel ergens anders moet gaan halen. De derde wereldlanden zijn het goedkoopst en gemakkelijkste om dit te gaan halen. En als er dan hongersnood is in die landen brengen we gewoon een klein beetje terug. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beschouw het als een vooruitgang dat je zelf beseft dat het vooroordelen zijn.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja. Het wordt de hoogste tijd dat je je dat eindelijk eens begint te realiseren.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |