Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wil Frankrijk Wallonië er wel bij hebben?
JA 14 31,11%
NEE 26 57,78%
geen idee, wat is er op TV vanavond? 5 11,11%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2007, 08:06   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Wil Frankrijk Wallonië wel?

Net terug van de Champagnestreek voor een weekendje...

Waren we net een wijngaard aan het bewonderen, sprak een Zeelander ons aan, maakte een praatje. "Nou, Vlaanderen, dat lijkt zo erg op elkaar, ze zouden dat beter samen besturen met Nederland". En dat terwijl ik nix van mijn Nederlandse sympathieën had gezegd...

Toevallig was er in het nabijgelegen dorpje een gourmandische beurs waar je her en der een hapje en drankje kon krijgen en natuurlijk wijn kopen. Toen dacht ik: ik doe even de proef op de som. Toen men ons vroeg waar we vandaan kwamen: La Flandre. Ah oui oui oui, beaucoup de clients! Er was zelfs een boer die perfect Nederlands verstond, maar niet kon spreken (gelukkig hadden we net tegen elkaar gezegd dat het echt lekkere wijn was ). Dus tot daar dat België een ijzersterk merk zou zijn en men Vlaanderen niet kent. Maar wat ik ook vermeldde bij "La Flandre", was dat het andere deel van Belgique weldra deel zou uitmaken van Frankrijk.

Ik heb NERGENS een positieve reactie gehad... Dat stond tot wel in schril contrast met de spontane mededeling van de noorderburen...

Uiteraard, de steekproef was uiterst beperkt: allemaal wijnboeren, oestertelers, bakkers en beenhouwers...

Dus om een lang verhaal kort te maken: wil Frankrijk wel Wallonië erbij hebben?

Zou dat niet de reden zijn dat de rattachisten voorlopig niet veel succes hebben? België is een financiële zekerheid, Frankrijk niet.
Oud 29 mei 2007, 08:09   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Brussel willen ze hoogstwaarschijnlijk wel. Alleen moeten ze er dan Wallonië verplicht bijnemen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 08:13   #3
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

RWF zal weer de kiesdrempel niet halen, jammer genoeg .. ben de Walen liever kwijt dan rijk

ikzelf denk niet dat Frankrijk er zo'n stuk verdriet bijwilt, ze hebben zelf immers al genoeg problemen zonder de Walen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 08:25   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Wallonie selectief opsplitsen (dus alleen de rijkere streken, bv de Ardennen) zal niet gaan. Ik denk niet dat Frankrijk verantwoordelijk wil worden voor die straatarme delen van Wallonie.
Wat dat betreft is hereniging van het rijke West-Duitsland en het achterlijke en straatarme Oost-Duitsland een goed voorbeeld.
En eh...Brussel is toch al Frans...
Oud 29 mei 2007, 08:35   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Brussel willen ze hoogstwaarschijnlijk wel. Alleen moeten ze er dan Wallonië verplicht bijnemen.

En daarom zijn de Walen op een corridor uit. Al j�*ren trouwens.

Er zijn meerdere Waalse politici die Wallonië hebben gepresenteerd aan Frankrijk. Van Cau en Eerdekens al zeker. Ze weten echter maar al te goed dat La douce France Wallonië niet wil zonder Bruxelles erbij.
Oud 29 mei 2007, 08:53   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Er zijn meerdere Waalse politici die Wallonië hebben gepresenteerd aan Frankrijk. Van Cau en Eerdekens al zeker. Ze weten echter maar al te goed dat La douce France Wallonië niet wil zonder Bruxelles erbij.
De kans is trouwens bijzonder klein, terwille van het machtsevenwicht binnen de EU, dat Brussel bij Frankrijk komt. Het VK of Duitsland zullen niet graag zien dat ook de andere belangrijke instellingen binnen de Franse grenzen valt. En indien het toch gebeurt, betekent dit de verhuis van deze instellingen. Zal Frankrijk dan nog geïnteresseerd zijn? In vergelijking met bepaalde Franse steden stelt Brussel echt niet zoveel voor. Economisch heeft Brussel alleen een betekenis omdat het een administratief centrum is. Zodra dat wegvult, is Brussel een lege huls dat met een hele hoop sociologische en economische problemen worstelt. Frankrijk staat er echt niet op de wachten nog een "Parijse voorstad" erbij te nemen. Vergeet niet dat meer dan de helft van de Brusselse gemeenten in hoge financiële nood zit en op dit ogenblik eigenlijk geen uitweg meer ziet... Als het zo doorgaat, zullen de gemeenten onder gewestelijke curatele worden gesteld. Neen, ik denk echt niet dat Frankrijk ook maar enigszins interesse heeft voor dit sociologisch en economisch rampgebied.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 09:03   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je geef je graag genoeg gelijk, Jan.

Alle Walen heten echter niet Jan VDB. Zelfs 'grote' mijnheren zoals Eerdekens en Van Cau hopen zichtbaar dat Frankrijk hen wél wil.

Dat zowat alle Franstalige politici steeds openlijker uitzijn op een corridor tussen Brussel en Wallonië wijst erop dat ze er anders over denken dan jij. Ze zullen ondertussen nochtans toch al héél goed doorhebben dat ze ook mét die corridor rampgebied blijven, en aangewezen zijn op een nieuwe sponsor als de Vlaamse wegvalt.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 29 mei 2007 om 09:04.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 09:07   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle Walen heten echter niet Jan VDB. Zelfs 'grote' mijnheren zoals Eerdekens en Van Cau hopen zichtbaar dat Frankrijk hen wél wil.
Van Cau is een regionalist als ik mij niet vergis. Collignon is Fransgezind, maar bij mijn weten is Van Cau dat echt niet.

In ieder geval, het rattachisme is een stroming die nauwelijks aanhangers telt in Wallonië. 't Geeft echt geen maatschappelijk draagvlak. Walen willen gewoon Belgen blijven. En dat er in Vlaanderen een andere stroming is, doet hen pijn. Ze hebben het daar moeilijk mee.
Oud 29 mei 2007, 09:09   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zowat alle Franstalige politici steeds openlijker uitzijn op een corridor tussen Brussel en Wallonië wijst erop dat ze er anders over denken dan jij. Ze zullen ondertussen nochtans toch al héél goed doorhebben dat ze ook mét die corridor rampgebied blijven, en aangewezen zijn op een nieuwe sponsor als de Vlaamse wegvalt.
Corridor of niet, heeft weinig of niets te maken met rattachisme of met het aanvoelen bij de doorsnee Waal.

Natuurlijk denken de politici anders en hebben hun eigen agenda. Met die corridor kun je dan alle kanten uit: een onafhankelijk Wallo-Bruxelles, een deelstaat binnen België of iets anders.

't Geld van de EU raakt zo stilaan op en, ondanks het uitblijven van de nodige resultaten, zal de hulp aan Henegouwen bijvoorbeeld stopgezet worden. De EU wil nu immers volop gaan investeren in de nieuwe lidstaten.
Oud 29 mei 2007, 09:13   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Walen willen gewoon Belgen blijven. En dat er in Vlaanderen een andere stroming is, doet hen pijn. Ze hebben het daar moeilijk mee.
Akkoord.

Waarmee wel blijkt dat degenen die zich Belg voelen bijna uitsluitend te vinden zijn onder de Franstaligen in Brussel, Wallonie en zelfs de Vlaamse rand.
Oud 29 mei 2007, 09:14   #11
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dus om een lang verhaal kort te maken: wil Frankrijk wel Wallonië erbij hebben?
Ze zullen wel moeten. Noblesse oblige.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 mei 2007 om 09:19.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 09:15   #12
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En eh...Brussel is toch al Frans...
Hoe kom je daar nou bij?
Oud 29 mei 2007, 09:17   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ze zullen wle moeten. Noblesse oblige.
Is de adel niet afgeschaft in Frankijk? En dus ook de verplichtingen die daarbij zouden horen?
Oud 29 mei 2007, 09:22   #14
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Is de adel niet afgeschaft in Frankijk? En dus ook de verplichtingen die daarbij zouden horen?
Ik bedoel het natuurlijk overdrachtelijk, in de zin dat het grote Frankijk zich vanwege zijn status min of meer verplicht moet voelen om het kleine Wallonie op te nemen, mocht Wallonie daarom vragen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 mei 2007 om 09:23.
Oud 29 mei 2007, 09:28   #15
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kom je daar nou bij?

En in Midden- en Oost-Europa wordt kennis van de Franse taal geassociëerd met het lidmaatschap van de Europese Unie, want de drie Europese hoofdsteden - Brussel, Luxemburg en Straatsburg - zijn Franstalig en bij de Europese instellingen is het Frans met het Engels de werktaal

http://forum.politics.be/showthread.php?t=68834
Oud 29 mei 2007, 09:41   #16
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En in Midden- en Oost-Europa wordt kennis van de Franse taal geassociëerd met het lidmaatschap van de Europese Unie, want de drie Europese hoofdsteden - Brussel, Luxemburg en Straatsburg - zijn Franstalig en bij de Europese instellingen is het Frans met het Engels de werktaal

Ik dacht even dat je dat echt meende. Hoe dan ook, ik heb niet het idee dat Midden- en Oost-Europa Frans(talig)-georienteerd is, behalve mogelijk enigszins het Romaanstalige Roemenie.
Oud 29 mei 2007, 09:49   #17
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Brussel is dan ook niet de vraag, maar zuiver en alleen Wallonië.
Oud 29 mei 2007, 09:54   #18
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Niemand wil Wallonië
Oud 29 mei 2007, 10:02   #19
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede

Citaat:
Ik dacht even dat je dat echt meende. Hoe dan ook, ik heb niet het idee dat Midden- en Oost-Europa Frans(talig)-georienteerd is, behalve mogelijk enigszins het Romaanstalige Roemenie.
Vooral de vrouw van Nicolae Ceausescu leed aan de ziekte francofonie.
Op een gegeven moment reed op haar verzoek vanuit Boekarest dagelijks een luxe trein naar Parijs, waar echter vrijwel niemand in zat.
Oud 29 mei 2007, 10:49   #20
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De kans is trouwens bijzonder klein, terwille van het machtsevenwicht binnen de EU, dat Brussel bij Frankrijk komt. Het VK of Duitsland zullen niet graag zien dat ook de andere belangrijke instellingen binnen de Franse grenzen valt. En indien het toch gebeurt, betekent dit de verhuis van deze instellingen. Zal Frankrijk dan nog geïnteresseerd zijn? In vergelijking met bepaalde Franse steden stelt Brussel echt niet zoveel voor. Economisch heeft Brussel alleen een betekenis omdat het een administratief centrum is. Zodra dat wegvult, is Brussel een lege huls dat met een hele hoop sociologische en economische problemen worstelt. Frankrijk staat er echt niet op de wachten nog een "Parijse voorstad" erbij te nemen. Vergeet niet dat meer dan de helft van de Brusselse gemeenten in hoge financiële nood zit en op dit ogenblik eigenlijk geen uitweg meer ziet... Als het zo doorgaat, zullen de gemeenten onder gewestelijke curatele worden gesteld. Neen, ik denk echt niet dat Frankrijk ook maar enigszins interesse heeft voor dit sociologisch en economisch rampgebied.
Brussel DC ,is het beste voor Brussel ,het beste voor Vlaanderen en het beste voor Europa.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be