Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2007, 07:06   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Zinloze geldverspilling

Citaat:
Grootste zonnepanelenpark van de Benelux staat in Lombardsijde

In aanwezigheid van de sp.a'ers Johan Vande Lanotte en Bruno Tobback heeft Electrawinds in Lombardsijde het grootste zonnepanelenpark van de Benelux in werking gesteld. Het zonnepark aan de Boterdijk telt 7.695 panelen die er werden geplaatst op een vier hectaren groot domein. Het zal groene stroom leveren aan ongeveer vierhonderd gezinnen. Samen met de drie windmolens die op het terrein staan, wordt er groene stroom aangemaakt voor een kleine tweeduizend gezinnen.

"Er werd bewust gekozen voor een locatie aan de kust, gezien het aantal zonne-uren er aanzienlijk groter is dan op andere plaatsen in België. Maar ook wanneer het bewolkt is, produceren de panelen energie. De zonnecellen vangen dan versnipperd licht op. Dit diffuus licht vertegenwoordigt 50 procent van de groene stroom", licht Electrawinds toe.

Een zonnepaneel op het dak van de woning van sp.a-voorzitter Vande Lanotte zal nog niet voor morgen zijn. "Nog veel te duur. Ik heb het laten uitrekenen en het zou me zowat 25.000 euro kosten. We denken er wel aan om een dergelijk zonnepark aan te leggen op de luchthaven van Oostende", zei Vande Lanotte.

Electrawinds is naar eigen zeggen de grootste private speler op de Belgische markt van hernieuwbare energie. (belga/hln)
't ja, de meeste kennen mij hier als een grote voorstander van alternatieve energiebronnen, maar zelfs ik vind dit een zuivere geldverspilling.
Zonnepanelen zijn duur en onrendabel, maar vooral even onbetrouwbaar voor een constante energielevering als windmolens.
Daarkomt bij, dat ze op deze manier een enorme vrije ruimte nodig hebben en er geen hoge planten of bomen in de zonneweg mogen komen te staan.

Het is toch erg om te moeten zien, dat men na de fossiele brandstoffen en kernenergie, voor de derde maal de verkeerde weg en energieopwekking aan het kiezen is. Weer de duurste en meest afhankelijke van kapitaalskracht.
Zelfs onze rijke politici vinden deze vorm van energiewinning veel te duur.

Wanneer gaat men nu eindelijk op de goedkopere en minder plaats eisende energiewinningen overschakelen?
Het begint meer en meer op een komplot tegen de gewone mensen te lijken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2007, 08:11   #2
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Jantje, 't zit simpeler in elkaar dan je denkt. ZE hebben onderschreven van een percentje groene energie te produceren. Zonnepanelen, windenergie alles is daarvoor bruikbaar. Een kosten- baten analyse is hier dus niet van toepassing, 't is van moeten....Weet bv dat die windmolens in zee meer kosten dan ze ooit gaan opbrengen, dan is het duidelijk zeker? 'k Zou eigenlijk eens willen weten wie in die firma's die de contracten krijgen in de raad van beheer zitten....wie weet wat je daar kan vinden aan belangenvermenging.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2007, 08:19   #3
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

En ik denken dat geldverspilling altijd zinloos was.
Oud 7 juni 2007, 08:36   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Jantje, 't zit simpeler in elkaar dan je denkt. ZE hebben onderschreven van een percentje groene energie te produceren. Zonnepanelen, windenergie alles is daarvoor bruikbaar. Een kosten- baten analyse is hier dus niet van toepassing, 't is van moeten....Weet bv dat die windmolens in zee meer kosten dan ze ooit gaan opbrengen, dan is het duidelijk zeker? 'k Zou eigenlijk eens willen weten wie in die firma's die de contracten krijgen in de raad van beheer zitten....wie weet wat je daar kan vinden aan belangenvermenging.
Ach, ik ben zelf veel met energie bezig en ook met de technische en natuurlijke mogelijkheden.
En ik weet dus heel goed welke zaken mogelijk zijn en welke niet.
Maar ook welke zinloos en onrendabel zijn en welke economisch verantwoord zijn.

Geloof mij vrij, ik word soms razend als ik onze energieprofs bezig hoor.
Ik word soms gek van de zinloze zaken die ik zie gebeuren.

En vaak heb ik zin om de geleerde ecologisten eens bij hun nekvel te nemen en hen op de oude technieken te wijzen.

Soms heb ik de indruk dat al onze politici en economen hun koppen diep in de beton zijn gegoten, waar ze een babbeltje doen met de ecologisten die nog net onder hen steken met hun stomme kop.

Met het zelfde geld als de kostprijs van de projecten in zee en aan de kust, kan men een pak meer energiewinnen en een pak meer mensen aan zetten door een andere manier van werken. En dan nog een kleinere ecologische voetafdruk hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2007, 09:12   #5
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik werk in de energiesector, wij leveren aan die windmolenparken....geen € brengt die zaak op maar tenslotte zal het toch de consument zijn die de zaak zal sponsoren. Nu, we hebben de politiekers die we verdienen zeggen ze hé....'k Hoor deze week VHS nog de investering in een kerncentrale die, als het lukt en technisch mogelijk is, operationeel kan zijn tegen 2040....goe bezig makker pomp er maar wat van onze €'s in zonder garantie op het resultaat.
Een geluk dat we er bijna vanaf zijn van VHS , ondertussen hebben we hard disk recorders
Oud 7 juni 2007, 09:13   #6
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Een kleinere radioactieve afvalberg bedoel je?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2007, 09:53   #7
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Die maar een paar tienduizend jaar "hot" blijft..peanuts.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2007, 10:30   #8
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Die maar een paar tienduizend jaar "hot" blijft..peanuts.
Gewoon uit de buurt blijven dan, simpel eh?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be