Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2004, 19:43   #1
Maus
Banneling

Maus's schermafbeelding

Standaard

Volgens Vincent van Quickenborne moet er op termijn (tegen 2016) in de scholen Chinees worden onderwezen. Dit omdat er 1 miljard Chinezen zijn en de toekomst van de economie in China ligt.
Als België dan ook nog eens "het best sprekend Chinees" land is, gaan al die Chinezen zaken willen doen met ons.
Maus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2004, 19:50   #2
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

heeft onzen viend vincent niet wat veel jointes gesmoort
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2004, 19:51   #3
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo®
heeft onzen viend vincent niet wat veel jointes gesmoort
Ik denk het ook!

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2004, 19:52   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Misschien kunnen we tegelijkertijd een cursus "Dementie for dummies" invoeren, kwestie van de communicatie met de overheid te verbeteren.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2004, 20:20   #5
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

In Nederland kan het in sommige scholen al.

Ik vind in elk geval dat scholen de kans moeten hebben om het aan te bieden. Ik begrijp nog altijd niet waarom een richting Latijn-Grieks kan en een richting pakweg Arabisch-Chinees niet.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2004, 20:21   #6
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo

Ik vind in elk geval dat scholen de kans moeten hebben om het aan te bieden. Ik begrijp nog altijd niet waarom een richting Latijn-Grieks kan en een richting pakweg Arabisch-Chinees niet.
Zolang de keuze vrij blijft, sta ik daarachter.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2004, 20:37   #7
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:

Zolang de keuze vrij blijft, sta ik daarachter.
De keuze moet voor mij even vrij zijn als om Latijn te kiezen. Ik denk trouwens dat we beter vooral Engels leren als we goede contacten met China willen hebben.
Oud 4 februari 2004, 20:54   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk trouwens dat we beter vooral Engels leren als we goede contacten met China willen hebben.

Wie goede contacten met de Chinezen wil, leert toch Chinees. Waarom eerst Engels leren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2004, 21:10   #9
William
Provinciaal Statenlid

William's schermafbeelding

Standaard

Mja, goed en wel om Chinees in te dienen als vrije keuze, maar wil ik er toch even bij vermelden dat Chinees op zichzelf een zéér moeilijke taal is die -ook al studeer je je er te pletter voor- niemand buiten Chinezen zelf goed zult kunnen spreken. Totaal een ander alfabet en tekenvorming. Dus je zou al véle jaren moet leren om al te kunnen communiceren, dus het zou al moeten ingevoerd worden in de kleuterklas.
Ten tweede zal communiceren na zovele jaren wel mss lukken wat één ding is maar dan om al echt met chineze termen en economische gedachtegoeden te kunnen communiceren is toch nog wel iets anders hé!
Ten derde vraag ik me ook af waarom alle Vlamingen Chinees zouden moeten leren, worden we mss allemaal economen die zaken in China later gaan doen ofwa? Een héél klein fractie zal later zaken doen in het buitenland laat staan in China.
Dus lijkt het mij véél logischer en efficiënter om ons te verdiepen in Engels om op die manier ons in China te verwoorden, want pas op hoor die Chinese economen zullen ook wel een goed woordje Engels praten, zelle. En daarbij, waarom leren zij geen Nederlands
Oud 4 februari 2004, 21:12   #10
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Ik denk trouwens dat we beter vooral Engels leren als we goede contacten met China willen hebben.

Wie goede contacten met de Chinezen wil, leert toch Chinees. Waarom eerst Engels leren?
Omdat het zo moeilijk is als tweede taal. Westerlingen die in Hong-Kong in het verleden bedrijven startten communiceren daar ook vooral in het Engels.
Ook bij de VN worden in Wenen enkel Chinese Tolken Engels-Chinees gebruikt. De andere vertalingen gebeuren dan in relais. Dit omdat er geen goede tolken te vinden zijn (of kwasi geen) die behalve hun moedertaal ook Chinees kennen.

Ik zeg niet dat het niet kan. Maar als je de kans van alle jongeren wil vergroten lijkt Engels mij een véél gemakkelijkere weg.
Wat niet wil zeggen dat Chinees geen optie moet kunnen worden voor wie een talenknobbel heeft. Maar dat zijn helaas lang niet alle studenten.
Oud 4 februari 2004, 21:14   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William
Mja, goed en wel om Chinees in te dienen als vrije keuze, maar wil ik er toch even bij vermelden dat Chinees op zichzelf een zéér moeilijke taal is die -ook al studeer je je er te pletter voor- niemand buiten Chinezen zelf goed zult kunnen spreken. Totaal een ander alfabet en tekenvorming. Dus je zou al véle jaren moet leren om al te kunnen communiceren, dus het zou al moeten ingevoerd worden in de kleuterklas.
U verwart in heel uw uitleg het spreken en het schrijven van het Chinees. Chinees leer je met dezelfde snelheid als een andere taal. Alleen de grondige kennis van de Chinese schrifttaal vergt veel meer energie dan een taal met een alfabet.
Oud 4 februari 2004, 21:15   #12
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Latijn-Grieks is een must als je je ook maar een beetje in de geschiedenis van de wetenschap en de westerse cultuur wil verdiepen.

Wat Arabisch en Chinees echter met elkaar te maken hebben mag Joos weten.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2004, 21:16   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook bij de VN worden in Wenen enkel Chinese Tolken Engels-Chinees gebruikt. De andere vertalingen gebeuren dan in relais. Dit omdat er geen goede tolken te vinden zijn (of kwasi geen) die behalve hun moedertaal ook Chinees kennen.
Dat heeft niets met de moeilijkheid van de taal te maken, maar wel met het gemis aan een noodzakelijk aantal tolken en vertalers.
Oud 4 februari 2004, 21:18   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat niet wil zeggen dat Chinees geen optie moet kunnen worden voor wie een talenknobbel heeft. Maar dat zijn helaas lang niet alle studenten.
Het Engels goed beheersen vergt eveneens een talenknobbel. Chinees is echter op het vlak van woordvorming en tijdgebruik in de zin veel logischer en veel minder idiomatisch dan het Engels, m.a.w. gemakkelijker op dat vlak.

Het probleem blijft het schrift.
Oud 4 februari 2004, 21:19   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten tweede zal communiceren na zovele jaren wel mss lukken wat één ding is maar dan om al echt met chineze termen en economische gedachtegoeden te kunnen communiceren is toch nog wel iets anders hé!
Waarom zou men die terminologie niet kunnen leren in het Chinees? Of is het Engels de enige taal die daarvoor geschikt is en voor ons openstaat?
Oud 4 februari 2004, 21:19   #16
William
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat heeft niets met de moeilijkheid van de taal te maken, maar wel met het gemis aan een noodzakelijk aantal tolken en vertalers.
Aandacht! Aandacht! Een nieuwe gat in de markt gevonden, volgens de theorie van Jan wordt je nu razendsnel rijk door vertaler/tolk Chinees te worden. Zeker doen! Waag nu je kans!

Een job verzekerd!
Oud 4 februari 2004, 21:20   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daarbij, waarom leren zij geen Nederlands
De kracht van hun aantal, zeker?
Oud 4 februari 2004, 21:21   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aandacht! Aandacht! Een nieuwe gat in de markt gevonden, volgens de theorie van Jan wordt je nu razendsnel rijk door vertaler/tolk Chinees te worden. Zeker doen! Waag nu je kans!

Een job verzekerd!

Wat is nu het punt van uw reactie? Er zijn nu eenmaal weinig Europese tolken Chinees: de faculteit sinologie in Gent is heus niet overbevolkt.
Oud 4 februari 2004, 21:23   #19
William
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom zou men die terminologie niet kunnen leren in het Chinees? Of is het Engels de enige taal die daarvoor geschikt is en voor ons openstaat?
Dat zeg ik toch niet, ik wil gewoon maar zeggen dat wanneer je een gewone taal leert -zelfs Engels- het al zeer moeilijk is om deze terminologie onder de knie te krijgen wat moet dat dan niet zijn in het Chinees. En btw schrijven en spreken hangt dus wel samen hé, ge moet toch eerst leren schrijven voor je kan spreken. Wanneer je bvb. de woordenschat studeert moet je toch eerst kunnen ontleden wat er op uw blad staat!
Of ben jij mss eerder van het type die mondelinge contracten afsluit in plaats van geschreven? Doe maar, pas wel op voor die Chinezen, tzijn geen paterkes hé, integendeel, met alle Chinezen maar dan toch niet met den deze zenne 8)
Oud 4 februari 2004, 21:24   #20
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Bwa, volgens hunzelf aan het feit dat het onmogelijk is om iemand te hebben die de taal goed genoeg kan kennen als tweede taal, omdat het zo moeilijk was. Idem voor Arabisch trouwens. Dat is alvast wat ze me ginder wijsgemaakt hebben.
Een vriendin van mij studeert trouwens Chinees, ik zal het haar eens vragen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be