Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2007, 08:39   #1
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard Welk scenario gelooft u?

Sinds de komst van Dedecker is er nog weinig zekerheid in het politieke landschap. Kijk maar naar de recente afstraffing van het rode ongedierte. Volgens mij zijn er twee zwart-witscenario's mogelijk.

1) Er komt geen staatshervorming en B-H-V wordt niet gesplitst. Een deel van N-VA wordt opgeslorpt door CD&V, een ander deel zoekt aansluiting bij Lijst Dedecker. Dit lukt omdat Dedecker voor één keer zijn onmenselijk grote ego opzij kan schuiven voor het algemeen partijbelang. Een Forza Flandria wordt niet gevormd, wegens bezwaren van N-VA en Vlaams Belang wordt verschrompeld tot een partijtje van amper 10% in de geschiedenis.

2) CD&V - N-VA blijft bestaan en van staatshervorming komt niets in huis. SP.A blijft in de oppositie en kan profiteren van de sociaal-economische politiek die het centrumrechtse beleid voert. Lijst Dedecker profiteert van de proteststemmen en Vlaams Belang tuimelt, samen met het Vlaams Kartel, elk zo'n acht procent neerwaarts.

3) Lijst Dedecker blijkt niets meer of minder te zijn dan een lijst Pim Fortuyn. Na enkele weken komen de tegenstellingen aan de oppervlakte en rollen de parlementairen al vechtend over het pluche. VB kan opnieuw het monopolie van de proteststemmen claimen en wint met gemak 25%.

Ikzelf twijfel tussen scenario 1 en 2. VB heeft het dezer dagen nog nooit zo moeilijk gehad. Zowel Forza Flandria als alleen gaan, zal vreten aan hun oorspronkelijke basis. Het wordt eveneens tijd dat de partij zich wat pragmatischer begint op te stellen. Door verklaringen af te leggen dat je niet in een federale regering wenst te stappen, win je niet meteen extra kiezers bij. Verder zou de partij zich moderner moeten opstellen, zeker wat ethische kwesties betreft. Misschien moet men maar eens nadenken om kwezeltrut Colen bij het huisvuil te plaatsen.
Verhofstadthater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 09:02   #2
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater Bekijk bericht
Het wordt eveneens tijd dat de partij zich wat pragmatischer begint op te stellen. Door verklaringen af te leggen dat je niet in een federale regering wenst te stappen, win je niet meteen extra kiezers bij. Verder zou de partij zich moderner moeten opstellen, zeker wat ethische kwesties betreft. Misschien moet men maar eens nadenken om kwezeltrut Colen bij het huisvuil te plaatsen.
Misschien is het beter dat u voortaan op de Lijst Dedecker stemt (voor zover u dat al niet gedaan hebt). Laat het Vlaams Belang maar blijven was het is. Wanneer een partij haar principes moet verloochenen om aan de macht te komen, is ze het niet waard om nog te bestaan.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 11:07   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Misschien is het beter dat u voortaan op de Lijst Dedecker stemt (voor zover u dat al niet gedaan hebt). Laat het Vlaams Belang maar blijven was het is. Wanneer een partij haar principes moet verloochenen om aan de macht te komen, is ze het niet waard om nog te bestaan.
Mooi zo. Een onbestuurbaar land.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 12:21   #4
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Scenario 3, maar dan op een termijn van enkele maanden. De partij zit vol met mensen die ze ergens anders niet moeten hebben, en dat heeft ook een reden.
Oud 18 juni 2007, 12:59   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er komt wel een staatshervorming.

Rooms-blauw ofte orange-bleu, met een groene scheut.

De tsjeven en de nva hebben een paar lokmiddelen en een paar doembeelden.
Voorbeeld van een lokmiddel: twee jaren tijd om de verkiezingsoverwining van 10 juni zeker te stellen en zelfs uit te bouwen;
voorbeeld van een doembeeld: federaal een pijnlijke groeistop in de uitgaven van de sociale zekerheid; maar de Vlaamse regering (met haar centjes) verzacht de pijn via inisiatieven in de zijlijn van de sociale zekerheid.

Beetje tijd, dat is nog nodig. Joel Milket haar keel wat smeren, dan zal ze wel slikken. Het fdf zal moeten gesust worden met vooruitzichten om op hun eigen zetels te behalen in het Vlaams parlement, in de ijdele hoop om van daaruit meer te kunnen doen voor hun expats in Vlaanderen.
Vergeet niet dat de politiekers altijd grote honger hebben naar macht. En honger overwint schrik. (ook de schrik voor de kiezer)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 16:42   #6
K. De Baerdemaeker
Vreemdeling

K. De Baerdemaeker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En tekent ook meteen zijn doodsvonnis, tenzij we een éénpartijstaat leven.
K. De Baerdemaeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 16:51   #7
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Scenario 4 : We verlagen de lasten, verhogen de sociale uitkeringenen verkopen de Post en de NMBS en Belgacom om de begroting in evenicht te houden. BHV wordt gesplitst, maar iedere belg zal zich nu in een kiesdistrict volgens eigen keuze kunnen inschrijven. Ten einde het zetelverlies voor Vlamingen in Brussel te beperken wordt er in Brussel een "Vlaamse zone" opgericht, waar enkel lijsten voor de provincie Vlaams-Brabant mogen ingedient worden (de franstaligen die daar wonen kunnen in de zone Brussel
gaan stemmen of eventueel in een "Waalse Zone")

De bevoegdheid voor werkgelegenheid wordt in 2009 gesplitst - tegen die tijd zijn er echter geen werklozen meer.
Oud 18 juni 2007, 23:00   #8
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Keuze 3, omdat BHV niet gesplitst geraakt zonder grove toegevingen en compensaties !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 23:04   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Scenario 4 aub
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 19:57   #10
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik vrees dat ik me moet aansluiten bij V-hater. Maar: pragmatisme is niet hetzelfde als je principes verloochenen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 21:05   #11
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ik vrees dat ik me moet aansluiten bij V-hater. Maar: pragmatisme is niet hetzelfde als je principes verloochenen.
Dat laatste is waar, maar als ik het discours van sommigen hier hoor "het VB moet het vreemdelingenstandpunt afzwakken", "qua ethische kwesties moet men zich 'opener' gaan gedragen", "men moet ideologisch meer aansluiting zoeken bij de LDD", dan stel ik me toch vragen. Het Vlaams Belang �*s net het Vlaams Belang omwille van enkele zeer duidelijke punten: een streng vreemdelingenbeleid met "aanpassen of terugkeren" als uitgangspunt, een immigratiestop (geen arbeidsmigratie dus!), ethisch conservatisme, consequent Vlaams-nationalisme en dus separatisme. Wanneer men die standpunten wil afzwakken, dan is dat geen pragmatisme meer, maar verloochening van principes. Laat de LDD de Lijst Dedecker blijven, laat het VB het Vlaams Belang blijven. Ideologische helderheid is tenslotte het eerlijkste tegenover de Vlaming.
Oud 29 juni 2007, 21:17   #12
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ikzelf twijfel tussen scenario 1 en 2. VB heeft het dezer dagen nog nooit zo moeilijk gehad. Zowel Forza Flandria als alleen gaan, zal vreten aan hun oorspronkelijke basis. Het wordt eveneens tijd dat de partij zich wat pragmatischer begint op te stellen. Door verklaringen af te leggen dat je niet in een federale regering wenst te stappen, win je niet meteen extra kiezers bij. Verder zou de partij zich moderner moeten opstellen, zeker wat ethische kwesties betreft. Misschien moet men maar eens nadenken om kwezeltrut Colen bij het huisvuil te plaatsen.
Ook al ben ik het ideologisch totaal niet met uw eens (ik ben solidarist en u ultra liberaal), zie ik de toekomst van Vlaams Belang voorlopig toch ook niet rooskleurig in. De partij heeft een serieuze nederlaag geleden en de partijleiding doet alsof haar neus bloedt, ze steekt haar kop in het zand en gaat gewoon over tot de orde van de dag, zonder een woordje uitleg of wat dan ook. Ook is er veel te veel onduidelijkheid over de koers van de partij. De solidaristen en radicale basis vinden de partij te liberaal en te gematigd op nationalistisch vlak. De liberalen en gematigden willen dan weer een ultra liberale forza flandria en vertrekken uit onvrede en stemmen niet meer, waardoor de partij aan beide zijden aan aanhang verliest. Bovendien is de onduidelijke koers nefast, zeker voor een partij die vroeger ideologisch veel sterker stond. De partijleiding zal heel dringend kleur moeten bekennen en duidelijkheid moeten scheppen over de toekomst van de partij, kiezen we voor een radicaal nationalistische partij zoals Vlaams Blok of voor een rechtse ultra liberale partij, meer naar LDD toe. De koers die de partij nu voert is mossel noch vis en is een doodlopend spoor.

Indien er niets verandert vrees ik voor juni 2009 dat de partij onder 15 % zal duiken.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 29 juni 2007 om 21:20.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 21:24   #13
Max van Dietschland

Standaard

Wat de toekomst van LDD betreft zal het er vanaf hangen of de grote ego's binnen die partij kunnen samenwerken. Mijn stem krijgt LDD zeker niet wegens economisch te asociaal, na Vlaams Belang is mijn tweede keus CD&V/NVA, althans zolang er geen radicaal volksnationalistische partij ter linkerzijde opgericht wordt.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 29 juni 2007 om 21:25.
Oud 29 juni 2007, 21:28   #14
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Misschien moet men maar eens nadenken om kwezeltrut Colen bij het huisvuil te plaatsen.
Het ethisch conservatisme is veruit nog het sterkste punt van het huidige Vlaams Belang. Echter de economische visie en de halve trouwboek van Colen zijn een stuk minder.

Radicaal ethisch conservatisme in een nationaal solidaristisch kader, daar moeten we naar streven.

Oud 29 juni 2007, 21:28   #15
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Jij gaat nog ziek worden van de wereld zo zwart-wit in te zien.

@verhofstadthater

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 29 juni 2007 om 21:29.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 22:16   #16
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Dat laatste is waar, maar als ik het discours van sommigen hier hoor "het VB moet het vreemdelingenstandpunt afzwakken", "qua ethische kwesties moet men zich 'opener' gaan gedragen", "men moet ideologisch meer aansluiting zoeken bij de LDD", dan stel ik me toch vragen. Het Vlaams Belang �*s net het Vlaams Belang omwille van enkele zeer duidelijke punten: een streng vreemdelingenbeleid met "aanpassen of terugkeren" als uitgangspunt, een immigratiestop (geen arbeidsmigratie dus!), ethisch conservatisme, consequent Vlaams-nationalisme en dus separatisme. Wanneer men die standpunten wil afzwakken, dan is dat geen pragmatisme meer, maar verloochening van principes. Laat de LDD de Lijst Dedecker blijven, laat het VB het Vlaams Belang blijven. Ideologische helderheid is tenslotte het eerlijkste tegenover de Vlaming.
regeren is compromissen sluiten, daaraan valt niet te ontkomen. Een voorbeeld: ik geef het VB 100% gelijk wanneer ze zeggen dat gevangenen hun straftijd volledig moeten uitzitten. Wanneer de coalitiepartners daar absoluut tegen zijn, dan vind ik bvb een wet die zegt dat gevangenen bij goed gedrag 3/4 moeten uitzitten, geen oneerbaar compromis, en al veel beter als slechts één derde nu.

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 29 juni 2007 om 22:16.
Oud 29 juni 2007, 22:18   #17
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ook al ben ik het ideologisch totaal niet met uw eens (ik ben solidarist en u ultra liberaal), zie ik de toekomst van Vlaams Belang voorlopig toch ook niet rooskleurig in. De partij heeft een serieuze nederlaag geleden en de partijleiding doet alsof haar neus bloedt, ze steekt haar kop in het zand en gaat gewoon over tot de orde van de dag, zonder een woordje uitleg of wat dan ook. Ook is er veel te veel onduidelijkheid over de koers van de partij. De solidaristen en radicale basis vinden de partij te liberaal en te gematigd op nationalistisch vlak. De liberalen en gematigden willen dan weer een ultra liberale forza flandria en vertrekken uit onvrede en stemmen niet meer, waardoor de partij aan beide zijden aan aanhang verliest. Bovendien is de onduidelijke koers nefast, zeker voor een partij die vroeger ideologisch veel sterker stond. De partijleiding zal heel dringend kleur moeten bekennen en duidelijkheid moeten scheppen over de toekomst van de partij, kiezen we voor een radicaal nationalistische partij zoals Vlaams Blok of voor een rechtse ultra liberale partij, meer naar LDD toe. De koers die de partij nu voert is mossel noch vis en is een doodlopend spoor.

Indien er niets verandert vrees ik voor juni 2009 dat de partij onder 15 % zal duiken.
kiezen is verliezen, Max. Daarom is het eerder strategisch om over een aantal dingen vaag te blijven. Je weet één ding sowieso: indien het Vlaams Belang ooit aan de macht zou komen, zal een deel van de partij zich afscheuren, en ik volg V-hater dat dit best Colen zou zijn, en wat mij betreft mag die racist van een Filip Deman ook ophoepelen. Leve de strekking Annemans!
Oud 29 juni 2007, 22:28   #18
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
regeren is compromissen sluiten
Ik ben dan ook niet de mening toegedaan dat het Vlaams Belang koste wat het kost moet gaan regeren. De állereerste en belangrijkste opdracht van het Vlaams Belang is de ideologie uitdragen. En dit draagt zijn vruchten af, kijk maar hoe andere partijen al enkele voorstellen van het VB overnamen. Indien die andere partijen dat blijven doen, zal onze samenleving enkel verbeteren. En indien ze dat niet zullen blijven doen, zal het Vlaams Belang verder groeien.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 29 juni 2007 om 22:37.
Oud 29 juni 2007, 22:33   #19
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
en wat mij betreft mag die racist van een Filip Deman ook ophoepelen.
Filip De Man is net één van de ideologisch meest onderlegde en consequente Vlaams Belangers. Hij heeft overigens pas een nieuw boek uit, geloof ik, dat weer de moeite waard zal zijn. Zijn visie over het avondland Europa en de richting waar dit continent nu moet gaan, is klaarhelder. Stoot hem uit de partij, en vele militanten zullen volgen.
Oud 29 juni 2007, 22:53   #20
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik ben het daarmee eens.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be