![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() In een boekje van J Van Ginneken vond ik een kaartje met uitspraken van de "ij" in verschillende streken.
Bij het woord "pijn "viel met op dat in Drente ,Twente en West Vlaanderen meestal het woord "zeer" i.p.v "pijn"wordt gebruikt. In Noord Holland is dat ook zo. Wordt het woord "zeer" nu nog gebruikt in Vlaanderen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Is hier iemand die het dialect van De Bilt kent?
Het schijnt erg op he Vlaams te lijken. http://www.ned.univie.ac.at/publicat.../dialkarte.htm http://frm.kijk.nl/viewtopic.php?t=3...c07f44bfafb1ac Laatst gewijzigd door I amsterdam : 28 mei 2007 om 08:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() De uitspraak van "zeer" met de betekenis in het AN van pijn is niet overal hetzelfde in West-Vlaanderen.
Aan de kust spreekt men zeer uit als "zèr" terwijl men in het overige gedeelte van West-Vlaanderen zeer uitspreekt als "zjir". |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() khe zjeer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Aha een West-Vlaming die niet aan de kust woont!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Aha een Oost-Vlaming! Het schijnt dat ze zo tussen Deinze en Zulte een tongval spreken die een overgang vormt van het West-Vlaams op het Oost-Vlaams zoals in Maldegem. Vandaar dat U ook "zjir" of "zjeer" zegt.
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 28 mei 2007 om 12:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() ja, Wontergem en Gottem liggen tussen Deinze en Zulte ... en wat we hier spreken is duidelijk een overgangsdialect Oost/West-Vlaams. Echt typisch Deinzes stadsdialect (bv. toaten voor aardappelen) kennen we hier zelf niet. Deinzenaren noemen onze streek soms de "Balkan".
![]() De meeste van mijn dorp die ik ken hebben een secundaire schooltijd gedaan in Tielt en niet in Deinze, de "Balkan" is sowieso dus meer op Tielt en West-Vlaanderen georiënteerd. Van mij mag de "Balkan" gerust overgeheveld worden naar West-Vlaanderen. Ontsnappen we aan die hoge gemeentebelasting van stad Deinze ![]() Zulte ligt in Oost-Vlaanderen, Waregem in West-Vlaanderen en toch noemen ze SV Zulte-Waregem altijd West-Vlamingen :o Opmerkelijk .... Het dialect van Machelen mag er trouwens ook wel zijn! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In zowel Waregem als in Zulte spreekt men een overgangstongval van het West-Vlaams op het Oost-Vlaams. Ik denk dat ze de voetballers van SV Zulte-Waregem West-Vlamingen noemen omdat de eerste ploeg nog speelt in het Regenboogstadion te Waregem (de jeugd speelt op de velden naast het Regenboogstadion) en dat men nog dikwijls denkt aan het oude SV Waregem voor de samensmelting met het Zultse VV. Normaal gezien houdt men rekening in de KVBV met de provinciegrenzen voor de provinciale afdelingen af te bakenen. Maar in West-Vlaanderen is dat niet het geval. Het belang dat de voetbalploeg SV Zulte Waregem bij een provincie hoort is dat er ook gewestelijke jeugdreeksen zijn naast de nationale. Die gewestelijke reeksen spelen altijd binnen een gebied van een provincie. De KBVB heeft SV Zulte Waregem bij West-Vlaanderen geplaatst wegens de twee hierboven vermelde redenen. Ook de voetbalploegen FC Houtem, US Ploegsteert, JESPO Komen-Waasten, Dottenijs Sp., FC Lowingen spelen in de West-Vlaamse competitie om de lange afstanden naar de voetbalploegen in Henegouwen te vermijden. Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 28 mei 2007 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zowel "da doe pijn" als "da doe zeer" worden in Oost-Vlaanderen vaak gezegd, lijkt me.
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Jullie laten de 't' weg, Amsterdammers verscherpen juist de "t" klank Deze is handig: http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect-vertaler.php |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Zowel in Brabant en in de Kempen gebruiken ze het woord zeer ipv pijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() er zijn nog overeenkomsten qua dialect ...
zelf het Gronings zou wat op Vlaams lijken, net zoals het Zeeuws en het Zeeuws-Vlaams ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Limburg is het meestal "pijn", in Lommel en enkele andere West-Limburgse gemeenten durft men al wel eens "zeer" gebruiken. Maar de overgrote meerderheid zegt "pijn": 2 varianten: pien en pèèn.
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de overgangsgebied van het West-Vlaams op het Oost-Vlaams gebied toch groter is. Bijvoorbeeld In Aalbeke, een deelgemeente van Kortrijk, spreekt men met een langerekte "ij" waar men in het West-Vlaams een "ie" klank verwacht: jij (AN) => ghij (overgangszone en Aalbeke) <=> ghie (West-Vlaams). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() in antwerpen gebruiken ze beide denk ik. allez, ik toch. al gebruik ik 'zeer' het meeste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |