![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Naar aanleiding van de discussie in de draad over de Baarle-Werkgroep, op veler verzoek hier een plaats om de discussie voort te zetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Behalve dat de burgers er niet meer wijs uit worden, is een ander risico dat het beleid versnipperd raakt. Vaak heeft het beleid van het een invloed op het ander en omgekeerd. Niet voor niets werd en wordt er de voorbije jaren departementsoverschrijdend gewerkt door sommige ministers. In Nederland is er nu bijvoorbeeld een minister van Jeugd en Gezin, die het zeer versnipperde jeugdbeleid (deels bij Sociale Zaken, deels bij Gezondheidszorg, deels bij Justitie) moet aanpakken. Al langer is er een minister van Integratie, die de verschillende aspecten die daarmee samenhangen moet coördineren. Onder paars in de jaren 90 was er ook al een minister van Grote Stedenbeleid en van Bestuurlijke Vernieuwing. Dat geeft aan dat bestaande beleidskaders niet altijd voldoen. Als je het beleid helemaal gaat opdelen door er zelfs aparte organisaties van te maken met eigen verkiezingen, die helemaal niets meer met elkaar te maken hebben, wordt het probleem van tunnelvisie in het beleid alleen maar groter vrees ik. Citaat:
Het grote probleem in de samenwerking binnen het Koninkrijk der Nederlanden, tussen Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba, is bijvoorbeeld dat er geen gemeenschappelijke politiek is. Het is zelfs zo dat het Nederlandse parlement, de Tweede en Eerste Kamer, de gemeenschappelijke rijkswetten goedkeuren zonder dat de Antillianen daar over mee kunnen stemmen: zij (Statenleden van de Nederlandse Antillen en Aruba) hebben alleen spreekrecht. * Zolang de politici niet samenwerken, zal er nooit een eenheid mogelijk zijn. Het verschil met België is, dat men het er tenminste geprobeerd heeft en tot de conclusie moest komen dat het niet werkt. Uit nood zijn de partijen gesplitst. Probleem is dat de bevoegdheden niet mee gesplitst zijn. In het Koninkrijk der Nederlanden zijn de bevoegdheden wel bijna allemaal gesplitst, dus is het probleem niet zo groot. Maar voor die paar bevoegdheden is het toch wel belangrijk dat er een gezámenlijke volksvertegenwoordiging is die toeziet op het beleid. * Bovendien mogen Antillianen niet meestemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Dit is zo mogelijk nog belachelijker: alle Nederlanders in het buitenland mogen meestemmen, maar net de Nederlanders in de overzeese delen van het eigen Koninkrijk niet! Een Antilliaanse Nederlander die in de VS woont, mag wel stemmen, maar een die op de Antillen woont niet. Deze bepaling, die ook gold voor de Europees Parlementsverkiezingen, is al door het Europees Hof in Straatsburg veroordeeld (n.a.v. een procedure aangespannen door enkele Arubanen) en inmiddels heeft de Nederlandse regering besloten de bepaling te schrappen. Voor de Tweede Kamerverkiezingen loopt nog een procedure, maar ik vermoed dat hier dezelfde uitspraak zal komen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
De vraag is natuurlijk hoe je die samenwerking inhoudelijk vorm geeft, en of je daar vooraf al standpunten over in moet nemen. Ik denk dat je er wel heel wat ideeën over kunt aandragen, maar je moet je niet vastpinnen op een volledig uitgewerkt plan met een houding van: zo moet het en niet anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Maar dat de mogelijkheid er moet zijn om bij behoefte vanuit de bevolking een referendum te kunnen vragen, daar zijn we het denk ik over eens. Ook lijken we het eens dat dit referendum het resultaat moet zijn van de onderhandelingen en niet eraan vooraf moet gaan. Het heeft weinig zin om de bevolking een optie voor te leggen die nog niet concreet is gemaakt in een voorstel. Zo werd er op de Antilliaanse eilanden in referenda besloten over de politieke toekomst van de eilanden. Een van de opties was "rechtstreekse banden met Nederland". Ten tijde van het referendum was er echter geen enkel zicht op wat deze optie zou inhouden: een gemeentestatus, een provinciestatus, een vrije associatie of kroonkolonie naar Brits model, ...? In feit kiest men dan enkel voor een begrip, een nog lege doos die pas later gevuld wordt. Dat kan nooit de bedoeling zijn van rechtstreekse democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Ik zie echt niet hoe dit op een logische en efficiënte manier georganiseerd kan worden. Ik vind trouwens sowieso dat een systeem met aanbestedingen alleen nuttig is als er ook een kwaliteitsverschil te maken is. In dat opzicht is bijv. de liberalisering van de elektriciteitsmarkt regelrechte onzin: stroom is stroom, verse of bedorven stroom bestaat niet (zie de reclame onlangs in NL). In principe heeft de burger overigens de mogelijkheid om het overheidsbeleid aan te besteden. En wel elke vier jaar, bij de verkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
In Californië hebben de kiezers tot 80% van de staatsbegroting bij referendum vastgelegd, en de politici moeten zich daar dan maar naar schikken.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
|
![]() Citaat:
Al deze overtollige bestuurslagen zijn niet meer van deze tijd en kunnen beter afgeschaft worden. Door de grote mobiliteit en de snelle communicatie hebben we in deze tijd een klein en efficient bestuur nodig. Kleine gewestelijke besturen hebben we ook niet nodig ,want de Gemeenten vervullen al deze functie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is niet altijd voldoende, want ook een verkozen overheid heeft vaak de neiging om zaken door de strot van de kiezers te duwen die ze niet willen. Niet alleen tijdens de verkiezingen, maar ook buiten verkiezingstijd moeten de burgers de overheid kunnen terugfluiten.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 3 juli 2007 om 20:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Voor sommige zaken is het gemeentelijke te klein en het provinciale te groot. Daarom werken gemeenten soms samen in streekverband. Het beste is de bevolking zelf bij referendum de bestuurlijke verbanden te laten kiezen die ze willen. Het zijn uiteindelijk zij die ermee moeten leven.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Ik zie dat je niet bent ingegaan op de overlap tussen beleidsterreinen en de broodnodige samenwerking tussen departementen die met een systeem van allemaal onafhankelijke overheden in gevaar komt. Lijkt me toch een belangrijk tegenargument. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Citaat:
De milieuvriendelijke manier van produceren is niet iets waar de klant om moet vragen, maar waar de producenten zelf aan moeten werken. Het kan niet zo zijn dat als niemand extra betaalt voor 'groene stroom', er ook geen groene stroom gemaakt wordt. Wat voor dienstverlening er verder rond stroom te geven is, weet ik niet, wel dat je als alles goed gaat geen dienstverlening nodig hebt. Nu is er heel veel administratie bijgekomen om alle 'verhuizingen' van aanbieder te kunnen verwerken. En de prijzen zijn absoluut niet gedaald. Ik zie dus geen enkele verbetering ten opzichte van de oude situatie waarin elektriciteit een gegarandeerde nutsvoorziening was. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
|
![]() Directe democratie lijkt enorm aantrekkelijk, maar als je even rondkijkt naar diverse verkiezings en andere referenda-uitslagen valt de beperking
van dit systeem meteen op & niet alleen wegens Nimby en perceptionele toestanden.. Inderdaad : hoe dikwijls moet de burger gaan "stemmen" of "mag" hij gaan stemmen.. op den duur gaat er nl; geen hond meer of alleen zij die er een direct (eigen)belang bij hebben. Geen enkele staat is er ooit gekomen "bij referendum". Referenda werken voornamelijk goed over kwesties zoals het al dan niet aanleggen van een ondergrondse parking, het trekken van tram-trein- of buslijnen (maar niet als het over de plaatsing van stations gaat..) De scheiding van machten is inderdaad een schone zaak : maar dikwijls neigt men al eens om over die (te lage) scheidingsmuren eventjes over te wippen - als we een "nieuwe staat" uittekenen lijkt me een grotere scheiding tussen de 3 machten dus onontbeerlijk .. een 4de, 5de, 6de macht ? 'T ja : die zou ik dan wel eens duidelijkgedefinieerd willen zien. tussen het gemeentelijk gezag en een centrale overheid geen tussen stappen ? Lijkt me zeer sterk.. er mag gerust een verschil zijn tussen meer landelijke gemeentes en steden - stadsgewesten en landelijke gewesten.. dat hoeven geen deelstaten te zijn & die kunnen veel "deelstatelijke gedecentralizeerde bevoegdheden " krijgen, op die manier schaf je provincies af en breng je de mensen dichter naar een meer democratisch niveau van eenheden va ca. 500.000 tot 1.000.000 inwoners. Op dat niveau kunnen wel naar believen referenda over lokale problemen georganizeerd worden.. "Nationale" referenda zouden strikt gereglementeerd moeten worden inhoudelijk en ook volgens frequentie. Van belang in een democratisch bestel is volgens mij de organisatie van politieke partijen - een land zou nooit bestuurd mogen worden door "partijcenakels" verkozenen zouden moeten zetelen in die gremia waarvoor ze verkozen zijn, met uitsluiting van andere tot aan het verlopoen van de mandaatperiode.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Natuurlijk moeten er drempels ingebouwd worden, zodat niet elke drie man en een paardenkop om de haverklap een referendum kan eisen. Maar deze drempels moeten ook weer niet extreem hoog zijn. Op nationaal niveau zou ondersteuning door 1% van de kiesgerechtigden (bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen in Nederland 122.646 mensen) voldoende kunnen zijn, te verzamelen binnen een bepaalde termijn, zeg 3 maanden. Op lokaal niveau kan dat percentage wel iets hoger liggen (5% bijvoorbeeld), omdat de absolute aantallen daar veel lager zijn. Als het even kan, moeten referenda gebundeld worden en mogen er zeker niet meer dan 4 dagen in het jaar zijn waarop gestemd wordt (incl. verkiezingen).
Ik denk dat je het aantal onderwerpen dat van referendum uitgesloten is, zo beperkt mogelijk moet houden. De Grondwet zou uiteraard niet zomaar met een gewone meerderheid gewijzigd moeten kunnen worden, dat is in het parlement immers ook niet het geval. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
|
![]() Misschien kan St Petersburg ,gezien de historische banden, ook betrokken worden bij de confederatie"Heel-Nederland".
Tegen die tijd spreken daar even veel mensen Nederlands als in Brussel. citaat: Brit wint tender Nieuw Holland (Persbureau Petersburg) ARCHITECTUUR - De Britse architect Norman Foster gaat het eiland Nieuw Holland in het centrum van St. Petersburg een facelift geven. Zijn architectenbureau, Foster and Partners, won het aanbestedingsproject van de gemeente. De Nederlandse architect uit Rotterdam, Erick van Egeraat, die een innovatief en modern ontwerp voor Nieuw Holland maakte, greep net naast de tender. In totaal waren drie ontwerpen in de finale gekomen van de door de stadsadministratie uitgeschreven internationale competitie voor Nieuw Holland. Naast de bureaus van de Brit Foster en de Nederlander Van Egeraat, was German studio Engel in de race. Foster gaat van Nieuw Holland, een scheepswerf en houtopslagplaats uit begin 18e eeuw, een cultureel en entertainment complex maken met een theaterzaal, een amfitheater, hotel, winkels en conferentiefaciliteiten. De facelift van het eiland kost 319 miljoen dollar, verwacht wordt dat de transformatie 30 maanden gaat duren. Nieuw Holland is een van de oudste gedeelten van Petersburg en ligt op enkele minuten lopen van het beroemde Mariinsky theater. Onder tsaar Peter de Grote, die het vak van scheepbouwer onder andere in Nederland leerde, waren hier vanaf de stichting van de stad in 1703 scheepswerven gevestigd. Later in 1719 werd het eiland gebruikt om hout op te slaan voor de bouw van de Russische vloot. De opvallend hoge muren dienden ertoe het hout verticaal in plaats van horizontaal te laten drogen. Op deze toen nieuwe - Hollandse manier - ging dat sneller, vandaar ook de naam van het eiland. Foster’s architectenbureau werkt samen met een projectontwikkelaar en investeringsgroep uit Moskou. Zij moeten ook de 319 miljoen dollar in het eiland investeren. Verwacht wordt dat na oplevering van het eiland in 2009 het 6 tot 7 jaar duurt tot dit geld is terugverdiend. De verwachte jaaromzet uit commerciële exploitatie van het eiland wordt geschat op circa 100 miljoen. Afgelopen 80 jaar was Nieuw Holland eigendom van de Russische marine en was het eiland niet voor publiek toegankelijk. Het eiland is 7,4 ha (of 12 voetbalvelden) groot. Eind 19de eeuw werd binnen de muren van Nieuw Holland een bassin gegraven waarin de geleerde A.N. Krylov proeven hield met onderzeeërs en schepen. In 1915 werd er op het territorium van Nieuw Holland de tot dan toe krachtigste radiozendmast van Rusland opgericht. Hiervandaan sprak Lenin na de geslaagde Oktober Revolutie in de vroege morgen van 9 november 1917 zijn rede uit over de gestarte vredesonderhandelingen met de Duitsers, tegen wie de Russen tijdens de Eerste Wereld Oorlog vochten Laatst gewijzigd door I amsterdam : 10 juli 2007 om 07:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarom ben ik van mening dat verschillende vormen van demokratie elkaar moeten korrigeren: direkte, reprezentatieve, sociale, ekonomische, kulturele,... Citaat:
In ieder geval moet alles dat met grondwet, afscheiding, fuseren, taalpolitiek, bestuurlijke indeling bij referendum moeten worden bevestigd door de kiezers voor ze van kracht kunnen worden. Het is immers de bevolking die ermee zal moeten leven.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Maar ik dacht eerder aan een keuze tussen de verschillende bestuurlijke nivo's (gemeente, provincie en (kon)federatie). Laat die gerust op sommige vlakken een soortgelijke dienstverlening aanbieden.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
*) De Belgische intergewestelijke cel voor leefmilieu levert goed werk. De verschillende overheden bundelen hun krachten in plaats van ze te versnipperen. *) In Canada kun je voor de dienstverlening van verschillende overheden (federaal, provincie, gemeente,...) aanschuiven aan een gemeenschappelijk loket die ze samen uitbaten. Als een burger bijvoorbeeld voor iets vergunningen van verschillende overheden nodig heeft, dan regelen de verschillende overheden de onderlinge administratie onder elkaar zonder dat ze daar de burger mee lastig vallen. De burger kan dan een paar dagen later alle nodige vergunningen aan hetzelfde loket gaan afhalen, zonder dat hij werd lastiggevallen met de bevoegdheden van de verschillende overheden. Bij overlappingen tussen departementen en bestuurlijke nivo's zul je oplossingen in die richting moeten zoeken.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Een aantal van die overheden kan je dan samenvoegen. Je zou bijvoorbeeld de waterschappen ook kunnen verantwoordelijk maken voor de ganse infrastruktuur van een streek (waterlopen, wegen, havens, spoorlijnen,...). En de sociale zekerheid en OCMW's zou je kunnen samensmelten tot een overheid die instaat voor de bestaanszekerheid van haar burgers. Ik zou ook een officieel statuut invoeren voor georganizeerde gemeenschapsvormen. Er bestaan in de praktijk al zo'n erkende gemeenschappen. In België en Nederland worden nu al gemeenschappen op basis van geloof erkend. Die krijgen subsidies en zendtijd van de overheid, en de lonen van hun geestelijken wordt door de staat betaald. In België worden ook gemeenschappen op basis van (instruktie)taal erkend, en dit zijn zelfs heuse overheden. Ik stel voor om het statuut van gemeenschap open te trekken naar elke vorm van georganizeerde gemeenschap, ongeacht de aard van hun bindmiddel (godsdienst, taal, kultuur, regio, muziek,...). De voorwaarden voor erkenning moeten voor elke gemeenschapsvorm dezelfde zijn. De aard van het bindmiddel doet er niet toe. Enkele mogelijke voorbeelden: *) Regionaal: een Nederlandse, Belgische, Vlaamse, Waalse, Limburgse,... gemeenschap. *) Godsdienstig: een katolieke, protestantse, islamitische, joodse, boeddistische, vrijzinnige,... gemeenschap. *) Politiek: een socialistische, liberale, kristen-demokratische, groene,... gemeenschap (een beetje te vergelijken met de politieke zuilen),... *) Dienstverlening: een gemeenschap van leden van vakbonden, ziekenfondsen,... *) Levenswijze: een vegetarische/veganistische gemeenschap, een motorrijders-gemeenschap, een metal-gemeenschap,... Individuen mogen zich dar vrij bij aansluiten. Hoe die gemeenschappen moeten worden gefinancierd? In Duitsland bestaat een kerkbelasting die men aan de kerk van keuze mag besteden, en in Italië mag je dit zelfs besteden aan een nonprofit-organizatie als Greenpeace.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 12 juli 2007 om 01:43. |
|
![]() |
![]() |