![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Het kosmologisch argument van Gods bestaan:
1) Het bestaan van iets is enkel intelligibel (begrijpelijk) als het kan worden verklaard (volgt uit de defenitie van intelligibiliteit). 2) Dus het bestaan van het universum is: -niet intelligibel, of -kan worden verklaard. 3) Geen rationaal individu dient te geloven dat het bestaa, van het universum niet intelligibel is (volgt uit de defenitie van rationaliteit). 4) Een rationaal individu dient 2b te aanvaarden: het universum heeft een verklaring. 5) Er zijn slechts drie soorten verklaringen: - Wetenschappelijk: verklaringen van de vorm Voorwaarden+Wetten monden uit in een Gebeurtenis. - Persoonlijk: verklaringen die steunen op de verlangens, overtuigingen,, vermogens en intenties van een handelend iemand. - Wezenlijk: de essentie van het te verklarending maakt het bestaan of de kwaliteiten ervan noodzakelijk (bijvoorbeeld: een driehoek heeft drie hoeken omdat dat wezenlijk is aan een driehoek). 6) De verklaring voor het bestaan van het universum kan niet wetenschappelijk zijn (er kunnen buiten het universum geen zelfstandige initiële Voorwaarden en Wetten zijn van hetgeen wordt verklaard, het universum dus). 7) De verklaring voor het bestaan van het universum kan niet wezenlijk zijn (Het is geen noodzakelijk bestaand iets, want de minste verandering in zijn substantie kan gigantische veranderingen teweeg brengen). Derhalve: 8) Een rationaal individu dient te geloven dat het universum een persoonlijke verklaring heeft. 9) Geen persoonlijke instantie buiten God zou een heel universum kunnen scheppen (het is niet niks). Bijgevolg: 10) Een rationaal individu dient te geloven dat God bestaat. ![]() ![]() ![]()
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Bolsjewiek : 24 juli 2007 om 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Rationaal getal, rationeel individu, denk ik.
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Ik hou er trouwens niet van hoe je plots God binnensmokkelt in je zesde stap.
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Slaagt dit op iets?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]()
![]() |
#7 |
|
![]() 10 puntjes, waar ik weinig van versta, met een domme conclusie (wel met lachertjes)
? Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 24 juli 2007 om 22:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet mogelijk noch wenselijk het bestaan van God te bewijzen.
Dat klinkt calvinistisch. Sorry.
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ooit heb ik trouwens bewezen dat God niet kan bestaan.
Náh. En toch geloven eh.
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Rationale.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Die westerse vraagstukken altijd.
Die rooie-wijn fylosofie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Provinciaal Statenlid
|
![]()
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Getallen. Google heeft me zojuist gelijk gegeven trouwens. Als ik "rationeel" intik, krijg ik vanalles over rationeel energie gebruiken enzoverder. Bij "rationaal" krijg ik alleen uitleg over breuken.
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Da's filosofie, my friend.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |