Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zal CD&V woord houden?
Ja 5 22,73%
Neen 5 22,73%
Ik weet het niet 6 27,27%
Het kan me niet schelen 6 27,27%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2007, 14:14   #1
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard Zal CD&V woord houden?

Ik denk dat vele mensen zich deze vraag stellen.
Was de Vlaamse reflex van CD&V een manier om kiezers te winnen of een echt engagement?

Met veel interesse las ik het volgend artikel, dat mijn vertrouwen een beetje doet toenemen.

Ga aub niet af op de titel (die is nogal zwak) maar wel op de inhoud van het artikel.

Citaat:
De Wever is voor het Belgische establishment een veel grotere bedreiging dan heel het VB samen (20/07/07 - De Standaard) De politieke wereld lijkt terug te keren in de tijd. Jean-Luc Dehaene stond opnieuw in het centrum van de politieke belangstelling om het pad te effenen voor oranje-blauw en het stof in Hertoginnedal wordt afgenomen om de hoofdrolspelers van de nieuwe regeringsvorming onderdak te bieden. De tijd die wordt beschreven in de boeken van de voormalige De Standaard-journalist Hugo De Ridder, lijkt te herleven, en uit zijn boeken wordt gretig inspiratie geput om de huidige politieke situatie te beschrijven. "Ik heb ook al wel déj�*-vugevoelens gehad", zegt De Ridder (75). "Maar ik zie ook grote verschillen tussen de huidige crisis en de voorgaande."

In de jaren zestig en zeventig waren wij met De Standaard, en dan vooral Manu Ruys, op zoek naar CVP'ers met een Vlaamse reflex. Ik denk dat we op honderd kamerleden en senatoren er een twintigtal vonden die de Vlaamse zaak genegen waren. De anderen waren unitaristen.
Nu is het juist omgekeerd. Je moet al bij de zeer oude garde gaan zoeken - de ministers van staat en zo - om nog christendemocraten met een staatsbehoudende reflex te vinden. CD&V is een partij geworden die geen opofferingen of gezichtsverlies meer over heeft voor België.

Maar de partij is nu wel aan zet om een federale regering te vormen.

Herman Van Rompuy heeft ooit gezegd dat alle formatiepogingen van de jongste twintig jaar begeleid worden door “de karavaan van twaalf”, een groep van mensen uit Vlaanderen en Wallonië die de boel wilden samenhouden. Hun voornaamste betrachting was om een regering te vormen. Ik zie die karavaan nu niet meer in Vlaanderen. Iemand als Guy Verhofstadt (Open VLD) heeft zich daar nog voor ingezet, bij CD&V zie ik niemand. Eric Van Rompuy heeft na de dioxinecrisis in 1999, toen de partij zich afvroeg of ze nog een bestaansreden had, als eerste gezegd dat de CVP kapot is gegaan aan het samenhouden van België en dat voortaan Vlaanderen het objectief moest zijn. Dat maakt het nu buitengewoon moeilijk om een federale regering te vormen. CD&V heeft niets meer over voor het feit België. Daar zit de kern van de moeilijkheden waar Yves Leterme nu mee kampt.
Bovendien zit hij in een kartel met een partij die een zelfstandig Vlaanderen nastreeft. Dat is het tweede belangrijke feit in de huidige crisis. N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft het bijzonder handig gespeeld. Hij zit nu in een zodanige positie dat CD&V hem onmogelijk opzij kan schuiven. Met de Vlaamse verkiezingen van 2009 in het vooruitzicht zou dat neerkomen op een electorale zelfmoord.
Volgens mij is De Wever voor het Belgische establishment een veel grotere bedreiging dan heel het Vlaams Belang samen. De Wever streeft naar een verregaand confederalisme tussen autonome staten. CD&V wil wel wat meer federaliseren, heeft het woord confederalisme al eens gebruikt, zoals trouwens ook Open VLD, maar dat betekent toch nog altijd iets totaal anders dan dat waar De Wever zijn zinnen op heeft gezet.
Hij zit in een machtspositie en weet waar hij naartoe wil gaan. Zijn kartelpartner CD&V, met alle sympathie, weet het niet. Nu heeft de geschiedenis al meer dan voldoende aangetoond dat een sterke figuur die weet wat hij wil, in een groep die niet goed weet wat hij wil, kan leiden tot resultaten die de grote groep onwenselijk achtte.... Hugo De Ridder, voormalig De Standaard-journalist

Laatst gewijzigd door lomeanor : 22 juli 2007 om 14:18.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 14:25   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Of het van in het begin effectief de bedoeling was, is mij ook nu nog niet helemaal duidelijk en ik denk dat dat koffiedik kijken zal blijven. Wel is het zo dat het resultaat van de verkiezingen en het stemgedrag van de kiezers er toe geleid heeft dat CD&V uiteindelijk willens nillens verplicht zal zijn om zijn beloftes te houden en de Vlaamse kaart te trekken, wil ze haar positie kunnen handhaven.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 22 juli 2007 om 14:28.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 14:31   #3
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Of het van in het begin effectief de bedoeling was, is mij ook nu nog niet helemaal duidelijk en ik denk dat dat koffiedik kijken zal blijven.
Zo denk ik er ook over.
Citaat:
Wel is het zo dat het resultaat van de verkiezingen en het stemgedrag van de kiezers er toe geleid heeft dat CD&V uiteindelijk willens nillens verplicht zal zijn om zijn beloftes te houden en de Vlaamse kaart te trekken, wil ze haar positie kunnen handhaven.
Inderdaad. Zoals het artikel zegt: nu de Vlaamse eisen laten varen betekent politieke zelfmoord voor de verkiezingen van 2009. En de CD&V weet goed genoeg naar welke partij die stemmen dan zullen gaan.

In het artikel staat ook dat de CVP is kapot gegaan door te blijven ijveren voor het samenblijven van België. De vraag is natuulijk: in welke mate zullen ze daaruit hun conclusies trekken.

Ook het feit dat het vooral de oude garde in de CVP is die België nog genegen is, stemt me tevreden.

Ik denk ook dat de CD&V momenteel een beetje een identiteitscrisis doormaakt. Ze beseffen dat ze gewonnen hebben dankzij hun sterke Vlaamse standpunten, maar ze beseffen ook dat die standpunten het hen moeilijk maken een Belgische regering te vormen.
Volgens het artikel kan die twijfel de baan vrij maken voor iemand die wél weet wat zijn doel is, namelijk Bart Dewever.
Zou hij er in slagen om de CD&V, die het nu niet eens is over welke richting ze moeten inslaan, zijn richting te doen uitgaan?

Ik denk dat de komende weken en maanden ontzettend spannend zullen zijn. Eigenlijk kan alles gebeuren. En de toekomst van de CD&V, van de N-VA én van Vlaanderen hangt daar van af.
Oud 22 juli 2007, 14:33   #4
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

CD&V NVA heeft zo'n 30 % van het vlaamse electoraat, zo'n 20 % van het belgische (ongeveer - ga het gerust nog eens na in kamerzetels). Dat men in die omstandigheden zich niet kan gedragen als een partij die 50 % van alle kamerzetels + één heeft is evident en mag men haar dus ook niet verwijten.

Voor Vlaamsnationalisten zal elk akkoord in een belgisch kader "onvoldoende" of zelfs "een kaakslag voor vlaanderen" zijn, dat is evident en bij elke CD&V mandataris geweten - ook voor de kiezer is dat zo-. Een eervolle werkbare oplossing voor de huidige problemen brengen is een huzarenstuk waar zeker de
CD&V kiezer en waarschijnlijk ook de modale NV-A kiezer mee zal kunnen leven. Hoe die oplossing er konkreet gaat uitzien weet ik niet : ik hoop op een duurzaam en goed omschreven echt federalisme ipv de halfslachtige toestand die er nu is. dus ook met duidelijk omschreven bevoegdheden /taken voor de federale overheden.
Oud 22 juli 2007, 16:25   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik denk dat vele mensen zich deze vraag stellen.
En ik denk dat het vele mensen geen reet kan schelen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 16:47   #6
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Jij telt niet als 'vele mensen'. Het is niet omdat je geheel alleen een gemiddelde naar beneden kunt trekken, dat je als meer dan één mens telt.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 16:48   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Wishfull thinking!
Oud 22 juli 2007, 17:06   #8
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Opkrassen Leopold II!
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 17:57   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Politiek an sich kan vele mensen "geen reet schelen".

Maar van alle politieke thema's leven de communautaire toch het meeste in de harten van de mensen, bij zowel voor als tegenstanders.
Oud 22 juli 2007, 17:57   #10
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

De CD&V kan niet anders dan toegeven op haar verkiezingsprogramma.
Een accoord rond BHV zie ik nog wel ontstaan (mits enkele toegevingen) maar voor de rest heeft Reynders overschot van gelijk ; een regering zonder de PS is reeds een staatshervorming op zich.

Het zou van staatsmanschap blijk geven mocht Leterme dit inzien en snel een krachtige rooms-blauwe regering op de been brengen.
Mijns inziens kan die op korte termijn een heel pak noodzakelijke maatregelen treffen die ondenkbaar zouden zijn in een coalitie met de PS.
Hiervoor is geen staatshervorming nodig.

De CD&V zal er bovendien ook niet op afgerekend worden tijdens de regionale verkiezingen in 2009, want de bevolking verwacht in de eerste plaats maatregelen(ongeacht op welk niveau de bevoegdheid zich bevindt)
Tenslotte heeft de kiezer zijn woordbreuk als zou hij de rit als Vlaams minister-president uitzitten ook niet afgestraft.
Als Leterme en Peeters een balans van goed bestuur en zinvolle maatregelen kunnen voorleggen in 2009 dan kan de CD&V de grote winnaar worden van de verkiezingen van 2009, zelfs zonder een staatshervorming.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 17:57   #11
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Opkrassen Leopold II!
?
Oud 22 juli 2007, 18:29   #12
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Slechte poll. De keuze: "half en half" staat er niet bij. De CD&V gaat iets halfbakken produceren, om zijn kartelpartner het zwijgen op te leggen. Een micro-staatshervoriming, zelfs niet, maar iets waardoor ze het woord wel kunnen uitspreken. Meer zal niet haalbaar zijn. En de CD&V wist dat op voorhand.

Dus, de tjeven zullen ja en nee hun belofte houden. Half en half. Daarom worden ze trouwens ook tsjeven genoemd hé.

Laatst gewijzigd door C2C : 22 juli 2007 om 18:30.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:30   #13
end
Schepen

Standaard

Als CD&V-NVA niet met een verregaande staatshervorming op de proppen komt is het dood in 2009. Ik denk dat zowel Dewever als Leterme dat maar al te goed weten.

Het is afwachten geblazen, maar het artikel dat de OP citeerde lijkt me heel erg logisch. Veel beweegruimte heeft het kartel niet. De staatshervorming MOET er komen en ze MOET groot zijn of het kartel verliest in 2009 de helft van zijn kiespubliek.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:35   #14
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
De CD&V kan niet anders dan toegeven op haar verkiezingsprogramma.
Een accoord rond BHV zie ik nog wel ontstaan (mits enkele toegevingen) maar voor de rest heeft Reynders overschot van gelijk ; een regering zonder de PS is reeds een staatshervorming op zich.
Ik denk niet dat het zo zal verlopen. Voor de verkiezingen heeft Leterme beloofd niet toe te treden tot de regering zonder vergaande staatshervorming, en dat heeft hij vorige week nog herhaald. Zonder grote staatshervorming wordt hij gewoon senator.
Citaat:
Het zou van staatsmanschap blijk geven mocht Leterme dit inzien en snel een krachtige rooms-blauwe regering op de been brengen.
Indien dat gebeurt, tekent de CD&V haar politiek doodsvonnis, en dat weten ze maar al te goed.
Citaat:
De CD&V zal er bovendien ook niet op afgerekend worden tijdens de regionale verkiezingen in 2009, want de bevolking verwacht in de eerste plaats maatregelen(ongeacht op welk niveau de bevoegdheid zich bevindt)
Sta me toe daar heel sterk aan te twijfelen. CD&V-NVA heeft het gemaakt dankzij haar sterk Vlaams imago en haar eis tot vergaande staathervorming. De kiezer van CD&V-NVA verwacht in de eerste plaats een vergaande staatshervorming.
Citaat:
Tenslotte heeft de kiezer zijn woordbreuk als zou hij de rit als Vlaams minister-president uitzitten ook niet afgestraft.
Dat soort stoelendansen is de kiezer al lang gewoon.
Oud 22 juli 2007, 18:36   #15
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Slechte poll. De keuze: "half en half" staat er niet bij. De CD&V gaat iets halfbakken produceren, om zijn kartelpartner het zwijgen op te leggen. Een micro-staatshervoriming, zelfs niet, maar iets waardoor ze het woord wel kunnen uitspreken. Meer zal niet haalbaar zijn. En de CD&V wist dat op voorhand.

Dus, de tjeven zullen ja en nee hun belofte houden. Half en half. Daarom worden ze trouwens ook tsjeven genoemd hé.
Ofwel is het een vergaande staathervorming ofwel is het geen vergaande staathervorming. Half en half is een beetje moeilijk in dit opzicht.
Oud 22 juli 2007, 18:37   #16
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Als CD&V-NVA niet met een verregaande staatshervorming op de proppen komt is het dood in 2009. Ik denk dat zowel Dewever als Leterme dat maar al te goed weten.
Klopt.
Citaat:
Het is afwachten geblazen, maar het artikel dat de OP citeerde lijkt me heel erg logisch. Veel beweegruimte heeft het kartel niet. De staatshervorming MOET er komen en ze MOET groot zijn of het kartel verliest in 2009 de helft van zijn kiespubliek.
Klopt ook.
Ik vind het een heel goed geschreven artikel.
Oud 22 juli 2007, 18:42   #17
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht

De CD&V heeft de verkiezingen gewonnen door de belofte van goed bestuur.
Indien ze goed bestuurt zal ze daarvoor beloond worden door de kiezer in 2009, met of zonder staatshervorming.

Indien ze echter met 20 % van de stemmen in Belgie denken dat ze hun volledige omstreden communautaire agenda kunnen uitvoeren dan denken ze beter nog 2 maal na.

Door het hard te spelen en maandenlang te weigeren om een regering op de been te brengen, snijden ze allen maar in eigen vlees want zo gaan ze hun belofte van goed bestuur niet kunnen waarmaken.

De kiezer heeft lak aan bevoegdheidsspelletjes en wil dat een regering bestuurt en maatregelen neemt.

Politici die zich in de ivoren toren van het eigen gelijk terugtrekken worden altijd afgestraft.
Oud 22 juli 2007, 18:48   #18
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
De CD&V heeft de verkiezingen gewonnen door de belofte van goed bestuur.
Dat was nochtans niet de conclusie die de politiek analysten trokken na de verkiezingen. Alle media waren het er over eens dat de eis tot staathervorming overduidelijk was.
Citaat:
Indien ze goed bestuurt zal ze daarvoor beloond worden door de kiezer in 2009, met of zonder staatshervorming.
DAt denk ik niet.
Citaat:
Indien ze echter met 20 % van de stemmen in Belgie denken dat ze hun volledige omstreden communautaire agenda kunnen uitvoeren dan denken ze beter nog 2 maal na.
De andere partijen (zoals SP-A) hebben wel opgemerkt naar welke kant de wind waait, hoor. Ze beseffen dat ze de staathervorming zullen moeten steunen, of hun politiek marktaandeel zal zakken.
Citaat:
Door het hard te spelen en maandenlang te weigeren om een regering op de been te brengen, snijden ze allen maar in eigen vlees want zo gaan ze hun belofte van goed bestuur niet kunnen waarmaken.
Door het hard te spelen en eventueel zelfs niet in een regering te stappen tonen ze juist dat ze geen "postjespakker" zijn, dat ze het menen met hun programma en dat ze het mandaat respecteren dat de kiezer hen gegeven heeft.
De kiezer zal dat weten te appreciëren.
Citaat:
De kiezer heeft lak aan bevoegdheidsspelletjes en wil dat een regering bestuurt en maatregelen neemt.
En waaruit leidt je af dat de kiezer dit wilt?
De verkiezingsuitslagen en de politieke analyses leren ons een andere les.
Oud 22 juli 2007, 18:59   #19
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

De verkiezingsuitslagen leren mij dat alles draait rond geloofwaardigheid.
In 2003 werden Agalev en de CVP erop afgerekend, nu de PS, de SP.A en de VLD.

De meeste burgers hebben geen flauw benul waar de bevoegdheden liggen en hebben er ook lak aan. Zij verwachten een overheid die maatregelen neemt en goed bestuurt.

Politici die spelletjes spelen waardoor er geen regering kan gevormd worden zijn niet langer meer geloofwaardig.
Oud 22 juli 2007, 19:05   #20
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat is uw conclusie, maar dat maakt het niet tot de conclusie.

Ik deel mijn mening met de politieke analyses die in alle media gemaakt werden na de verkiezingen.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 22 juli 2007 om 19:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be