![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Zal Oranje-Nassau de hereniging steunen? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
15 | 44,12% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
8 | 23,53% |
weet niet |
![]() ![]() ![]() |
11 | 32,35% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De gekroonde hoofden zijn immers als de dood voor al te veel veranderingen in deze snel evoluerende maatschappij. Dat wil zelfs zeggen dat de usurpators die in het Zuiden op de troon zitten door Bea worden getolereerd want elke verstoring in dat fragiele evenwicht, kan een kettingreactie tot gevolg hebben. Het zou me niet verbazen moest bij de secessie Vlaanderen willen toetreden tot het Koninkrijk der Nederlanden als onafhankelijke staat, de Nederlandse koning(in) zijn/haar veto stelt.
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Progressie is foei voor het blauw bloed, da's een feit...
Laatst gewijzigd door van Maerlant : 2 december 2006 om 16:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk zullen ze dat niet steunen. 'Ons kent ons', en dat geldt zeker tussen koninklijke families onderling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() En wat zegt jouw glazen bol?
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
En dat heeft dus niets met glazen bollen te maken, wel met mensenkennis.
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() Het uiteenvallen het koninkrijk België zullen ze op geen enkel vlak steunen.
De opname van een onafhankelijk Vlaanderen in het Nederlandse koninkrijk wel. (tenminste dat denk ik)
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Rijke Nederlanders met internationale uitstraling tegenover Belgen die in internatiale context toch niet veel meer voorstellen. Beatrix zal natuurlijk steeds diplomatisch zijn, en den Albert en co steunen zolang dat 'hoort'. Moest Albert en co eigenlijk al aan de deur staan, dan weet ik niet wat ze zullen doen. Een staatshoofd vies van gebiedsuitbreiding? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Heb "weet niet" gestemd. Een semi-terugkeer naar vroeger zien ze misschien wel zitten maar....
Als Vlaanderen België en ons koningshuis de rug toekeert, is het mogelijk dat ze dat nieuwe koningshuis ook niet met open armen onmiddellijk gaan ontvangen. De koningin van Nederland zal in Vlaanderen een vragende partij zien voor haar aftreden en dus afzien daarvan. Maar ernstig : heeft de koning(in) van Nederland echt zoveel macht om dat tegen te houden? ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 3 december 2006 om 15:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Maar eerlijk, wie had dit nou verwacht? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tussen haakjes: ooit het boek gelezen van Paul Belien: A Throne in Brussels. Het is wel in het Engels geschreven, maar het heeft mij wel een ding geleerd: 'belgie Barst' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Tuurlijk was het onverwacht, maar het gaat erom dat je zo stellig was in je voorspellingen en dat die niet zijn uitgekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Dat ze er geen invloed op hebben, maar er ook niets tegen zullen ondernemen. De toetreding van Vlaanderen vormt trouwens totaal geen bedreiging. Het is echt niet zo dat alle Vlamingen republikeins worden als België splitst. Maar zelfs als �*lle Vlamingen republikein zouden zijn, dan nog zou er met de huidige verhoudingen in NL een meerderheid voor behoud van de monarchie zijn.
Ik denk zelfs dat het de monarchie zou versterken als Vlaanderen zich bij het KdN aansluit als land. Dan komt er nl. een argument pro monarchie bij: je hebt een neutrale persoon die voorkomt dat er door NL en VL over het presidentschap geruzied moet worden. Hetzelfde argument dat in België pro monarchie gebruikt wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nee, geef mij dan maar een systeem zoals in Zwitserland: zonder echt staatshoofd en wisselende leider van de regering die dan ook zo een beetje staatshoofd speelt. Geen ruzie, geen monarch en nog goedkoop ook! Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Volgens mij wil jij stiekem dat Bea en co. zich zouden verzetten, als argument om de monarchie af te schaffen. Geef het maar toe! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() Toch denk ik dat de peilingen een behoorlijke invloed hebben gehad. Vanaf het moment dat de zogenaamde nek-aan-nek race tussen Bos en Balkenende niet meer bestond zijn linkse stemmers (nog meer) principiëler gaan kiezen. Zeg maar een zelfversterkend effect. Bij eerdere verkiezingen zag je dat de SP ook hoog stond maar dat toen puntje bij paaltje kwam de stemmen toch weer bij de PvdA terechtkwamen. Verder denk ik dat de Oranjes elke verandering van grondgebied zullen aanvaarden mits deze democratisch en vreedzaam tot stand is gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Misschien ook eens een tip om eens een versie te geven hoe Bea en Wim-Lex wel hier achter kunnen staan.
![]() |