Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2007, 18:59   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard Filip Dewinter wil de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitroepen !

Citaat:
Vlaams Belang meent dat het Vlaams parlement het lot in eigen handen moet nemen. Fractieleider Filip Dewinter vraagt de dringende bijeenroeping van het Uitgebreid Bureau van het Vlaams parlement na de vaststelling "dat de federale regeringsonderhandelingen onder meer door het 'non' van de Franstaligen op niets uitdraaien". Er is nog nooit zoveel steun geweest voor de Vlaamse onafhankelijkheid als nu, stelde Dewinter op de Nederlandse radiozender Radio 1
Citaat:

Citaat:
Catalonië
Het Vlaams Belangkopstuk verwijst naar Catalonië, waar het parlement soeverein een autonomiestatuut heeft aangenomen en door een volksraadpleging heeft laten bekrachtigen. "Het Vlaams Parlement is het enige legitieme parlement van Vlaanderen en moet zich zelf desnoods een aantal bevoegdheden toe-eigenen (gezondheidszorg, het volledige mobiliteitbeleid, het volledige energiebeleid, volledige fiscale autonomie, het volledige werkgelegenheidsbeleid, het sociale zekerheidsbeleid, enz.) en dit in uitvoering van de Vlaamse resoluties. Dit Vlaams 'autonomiestatuut' dient voorgelegd te worden aan de Vlaamse bevolking door middel van een referendum", aldus Filip Dewinter.

Brussel
In zijn antwoord op een vraag van de Nederlandse journalist stelde Dewinter dat Brussel de hoofdstad van Vlaanderen is en moet blijven. De Franstaligen die er leven zijn volgens hem overigens geen Walen maar verfranste Vlamingen die zich niet zullen afkeren van Vlaanderen.

Impasse
Volgens hem hebben de kaarten nog nooit zo goed gelegen als vandaag door de communautaire impasse die heerst. "De Franstaligen willen met hun eis voor uitstel tot na de regeringsvorming voor alle dossiers waarvoor een tweederde meerderheid nodig is, nogmaals duidelijk maken dat zij absoluut gekant blijven tegen een ernstige staatshervorming met echte bevoegdheidsoverdrachten. Van het realiseren van de Vlaamse communautaire resoluties van het Vlaams parlement komt dus helemaal niets in huis", stelt de Vlaams Belanger vast.

CD&V
Maar Dewinter stelt dat er binnen de CD&V steeds meer parlementsleden te vinden zijn om de weg van de onafhankelijkheid te bewandelen. Kartelpartner N-VA is de onafhankelijkheid van Vlaanderen genegen. "In het Vlaams parlement is een meerderheid van de leden de onafhankelijkheid genegen, maar ze moeten wel van hun partij mogen", aldus nog Dewinter in het KRO-programma.

Deadline
Op een deadline liet hij zich niet vastpinnen op de Nederlandse radio. Zoals het nu loopt, hoeft het uitroepen van de Vlaamse republiek niet lang op zich laten wachten, "maar binnen de week kan de toestand helemaal veranderen en kunnen de Vlaamse partijen en Yves Leterme plat op hun buik gaan voor de Franstaligen zoals in het verleden altijd is gebeurd", besloot hij. (belga/hln)
</STRONG></EM></U></I></B>
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...bron=hlnMatrix

Eigenlijk is dit een unieke kans voor formateur Leterme om dit de gebruiken in de regeringsonderhandelingen. Ofwel geven de Franstaligen toe, ofwel keert Leterme terug naar het Vlaams Parlement om er de onafhankelijkheid te laten uitroepen.

Een onafhankelijk Vlaanderen met een conservatieve droomregering CD&V, NVA en Vlaams Belang. Uiteraard is dit nog geen katholiek nationaal solidarisme, maar dat zou wel een serieuze stap in de goede richting betekenen.

Komaan Yves, u kunt geschiedenis schrijven, laat deze historische kans niet liggen. De Vlamingen zouden u massaal ook steunen, moest u het voorstel van Filip Dewinter gebruiken.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 19:00   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Dewinter is een grappig man.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 19:06   #3
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Hmm, het gevolg zou wel es zijn dat de Walen nog starder worden in hun "neen", nu kunnen ze roepen "zie je wel dat ze gewoon Belgie kapot willen". Ik vind dit geen gelukkige zet van Dewinter.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 19:07   #4
Max van Dietschland

Standaard

Er moet een alliantie komen tussen deze drie zeer belangrijke mensen.

Op die manier kunnen we een conservatief en echt Vlaams beleid krijgen, zonder ultra liberale uitwasemingen op economisch vlak. Vergeet niet dat de persoon Leterme zeker echt Vlaams denkt en handelt, alleen helaas heeft zijn partij nog een sterke Belgicistische stroming ook, bijvb Marc Eyskens is een rabiaat Belgicist. Deze mensen moeten ze afstoten, alsook de ACW'ers die de nieuwe Vlaamse realiteit niet onder ogen willen zien.

Oud 21 augustus 2007, 19:10   #5
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Hmm, het gevolg zou wel es zijn dat de Walen nog starder worden in hun "neen", nu kunnen ze roepen "zie je wel dat ze gewoon Belgie kapot willen". Ik vind dit geen gelukkige zet van Dewinter.

Eri s toch niets mis mee om België kapot te willen?
Was is die meerwaarde van België voor Vlaanderen weer? Niets! Nada.

Als ik Letherme was zou ik dit wel gebruiken. Ofwel slikken de franstaligen het softe pakket dat voorgelegd werd, ofwel kiezen ze zelf resoluut voor de scheiding door hun arrogante NON.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 19:10   #6
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Een gewaagde, maar moedige zet van Dewinter dat is zeker. Bovendien zal de reactie van Yves Leterme bepalen of dit intiatief van Dewinter positieve gevolgen zou hebben. Moest Leterme dat nu eens gebruiken als pasmunt.

Staatshervorming of Dewinter ?

Je zou de Franstaligen nogal horen roepen zekers, maar uiteindelijk zullen ze wel toegeven hoor. Ze hebben er alles bij te winnen dan.

Oud 21 augustus 2007, 19:12   #7
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht

Op die manier kunnen we een conservatief en echt Vlaams beleid krijgen, zonder ultra liberale uitwasemingen op economisch vlak. Vergeet niet dat de persoon Leterme zeker echt Vlaams denkt en handelt, alleen helaas heeft zijn partij nog een sterke Belgicistische stroming ook, bijvb Marc Eyskens is een rabiaat Belgicist. Deze mensen moeten ze afstoten, alsook de ACW'ers die de nieuwe Vlaamse realiteit niet onder ogen willen zien.

Of Leterme echt Vlaams denkt, betwijfel ik. Son pappa, c'est un Wallon. En op de koop toe een niet-geïntegreerde Wallon. Hij praat nog steeds Frans in het West-Vlaams dorpke waar hij woont.

Voor de rest geef ik je gelijk : ze moeten van die verdomde ACW'ers en lintjesjagers af.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 19:14   #8
Winterhamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Twee derde van de Nederlanders ziet een samenvoeging van Nederland en Vlaanderen wel zitten. Ruim 85% is voor intensievere samenwerking met de Belgen. Dat blijkt vandaag uit een onderzoek dat TNS Nipo in opdracht van RTL heeft uitgevoerd. In België woedt een politieke discussie over het hervormen van Vlaanderen en Wallonië.

Meer dan 60% van de ondervraagden denkt dat beide landen beter worden van een fusie. Een op de vijf Nederlanders denkt dat Nederland en Vlaanderen na samenvoeging geleid moeten worden door de Oranjes. Afschaffing van beide koningshuizen is volgens 16% de beste optie. 17% denkt dat beide landen hun eigen koninklijke familie moeten behouden.

Ongeveer vijf van de zes respondenten (83%) denkt dat België zelfstandig blijft voortbestaan. Ongeveer 14% denkt dat dit niet het geval is. Een kwart van de Nederlanders denkt dat Vlaanderen en Wallonië gescheiden moeten worden.
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2..._met_vlaa.html

Laatst gewijzigd door Winterhamer : 21 augustus 2007 om 19:14.
Winterhamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 19:14   #9
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Een gewaagde, maar moedige zet van Dewinter dat is zeker. Bovendien zal de reactie van Yves Leterme bepalen of dit intiatief van Dewinter positieve gevolgen zou hebben. Moest Leterme dat nu eens gebruiken als pasmunt.

Staatshervorming of Dewinter ?

Je zou de Franstaligen nogal horen roepen zekers, maar uiteindelijk zullen ze wel toegeven hoor. Ze hebben er alles bij te winnen dan.
maar Max, je weet toch ook dat de CD&V zélf uit elkaar dreigt te vallen indien er een samenwerking zou komen met het Belang. Daarom zal Leterme nooit toenadering zoeken tot hen of zelfs maar die indruk geven.
De CD&V wordt beheerst door die linkse ratten van het ACW, en daar is helaas niets aan te doen op dit moment.
Oud 21 augustus 2007, 19:16   #10
Max van Dietschland

Standaard

Mooi om te zien dat een meerderheid van de Nederlanders een Diets project zien zitten.

Maar één ding met een keer en laat Vlaanderen gedurende een bepaalde tijd maar eerst zelfstandig zijn, later kan er zeker gepraat worden om tot een groot-Nederlands project te komen, misschien later zelfs Heel-Nederlands, als de Walen wat tot bezinning zijn gekomen. Maar ik spreek nu over een termijn van vele decennia.

Oud 21 augustus 2007, 19:19   #11
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Mooi om te zien dat een meerderheid van de Nederlanders een Diets project zien zitten.

Maar één ding met een keer en laat Vlaanderen gedurende een bepaalde tijd maar eerst zelfstandig zijn, later kan er zeker gepraat worden om tot een groot-Nederlands project te komen, misschien later zelfs Heel-Nederlands, als de Walen wat tot bezinning zijn gekomen. Maar ik spreek nu over een termijn van vele decennia.
Ik stel eerder een Vlaanderen met zekere autonomie voor, binnen Groot-Nederland uiteraard.
Oud 21 augustus 2007, 19:20   #12
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
maar Max, je weet toch ook dat de CD&V zélf uit elkaar dreigt te vallen indien er een samenwerking zou komen met het Belang. Daarom zal Leterme nooit toenadering zoeken tot hen of zelfs maar die indruk geven.
De CD&V wordt beheerst door die linkse ratten van het ACW, en daar is helaas niets aan te doen op dit moment.
CD&V heeft een splitsing nodig, er zijn heel wat goede en bekwame mensen in die partij die in dat geval kunnen overlopen naar NVA. Stel nu dat mensen als Yves Leterme, Pieter De Crem, Eric en Herman Van Rompuy overlopen naar NVA, samen met heel wat CD&V parlementairen die de Vlaamse realiteit onder ogen willen zien. Het zou heel goed kunnen gebeuren dat NVA groter wordt dan CD&V. En dat kan hé. Daarna CD&V afstoten en een alliantie, geen kartel, aangaan met het Vlaams Belang. Dedecker er alleen maar bij als het echt nodig is, niet zozeer voor Dedecker zelf, maar wel voor die oen van een Verstrepen te vermijden.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 21 augustus 2007 om 19:21.
Oud 21 augustus 2007, 19:22   #13
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn waarde heer van Dietschland,
Beste Max,

Gewoon uit nieuwsgierigheid en terwijl U toch aan het afstoten geslagen bent: zijn er nog zo van die mensen die U liever niet had willen zien opduiken in het weldra onafhankelijke Dietsland?

Hoe zee,
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 21 augustus 2007 om 19:26.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 19:24   #14
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Ik stel eerder een Vlaanderen met zekere autonomie voor, binnen Groot-Nederland uiteraard.
Ik stel eerder Vlaanderen met alle autonomie voor, binnen de EU, maar niet zo uiteraard...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 19:29   #15
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
..... Meer dan 60% van de ondervraagden denkt dat beide landen beter worden van een fusie .....
NIPO-enquëtes spreken mij minder aan dan die van Maurice De Hond(t); overigens heeft geen van beide(n) mij ooit iets gevraagd dus wie weet, bestaan ze niet eens.

Eigenlijk denk ik dat Vlaanderen zelfstandig beter af zal zijn dan ondergeschikt aan Den Haag/Amsterdam.

Samenwerking geen probleem, dat zag ik al omstreeks 1990 snel ten goede keren.
Oud 21 augustus 2007, 19:33   #16
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dat lost zich vanzelf toch op, met de uitzetting van de francophonen?
Oud 21 augustus 2007, 19:34   #17
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Mijn waarde heer van Dietschland,
Beste Max,

Gewoon uit nieuwsgierigheid en terwijl U toch aan het afstoten geslagen bent: zijn er nog zo van die mensen die U liever niet had willen zien opduiken in het weldra onafhankelijke Dietsland?

Hoe zee,
virmiljoen
Uiteraard, de vele hordes vreemdelingen die door de Dietsche Gouwen trekken.

Oud 21 augustus 2007, 19:41   #18
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
NIPO-enquëtes spreken mij minder aan dan die van Maurice De Hond(t); overigens heeft geen van beide(n) mij ooit iets gevraagd dus wie weet, bestaan ze niet eens.

Eigenlijk denk ik dat Vlaanderen zelfstandig beter af zal zijn dan ondergeschikt aan Den Haag/Amsterdam.

Samenwerking geen probleem, dat zag ik al omstreeks 1990 snel ten goede keren.
Neen Willem, op internationaal gebied kunnen Nederland en Vlaanderen veel meer betekenen als ze samensmelten.
Oud 21 augustus 2007, 20:05   #19
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien de Dietsche Gouwen voorlopig ontbreken op iedere staatkundige kaart is elke horde - of die nu sedentair of migrerend is - vreemd. Uiteraard.

Verder treed ik U volkomen bij dat het triumviraat Leterme-Dewever-Dewinter gedoodverfd is om te regeren over de "nieuwe Vlaamse realiteit" die Dietschland volgens U uitmaakt. De heren Leterme en co geven immers blijk te excelleren in het onwerkelijke.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 21 augustus 2007 om 20:07.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 20:11   #20
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ford Genk, Volvo Gent, Sidmar Mittal, de Australische uitbaters van Zaventem, we zetten ze meteen aan de deur ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be