Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 4 juli 2007, 12:08   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Het rapport van Reynders

Citaat:
Rapport van Reynders al uitgelekt

BRUSSEL - Vanmiddag om 14 uur zal informateur Didier Reynders zijn rapport overhandigen aan de koning. De inhoud ervan lekte echter uit in de franstalige krant La Libre Belgique.
Het rapport, het resultaat van ontelbare audiënties en ronde tafelgespreken gedurende de afgelopen 22 dagen, telt 200 pagina's. De tekst is opgebouwd uit acht hoofdstukken die allemaal vertrekken vanuit de drie belangrijkste punten: ontwikkelen, verenigen en beschermen.

Het rapport omvat eveneens, bij wijze van conclusie, een reeks aanbevelingen.

Verkooop gebouwen

Reynders gaat in zijn rapport gedetaillerd in op de financiële toestand van België. Er zou zich een budgettair probleem aankondigen, al is het niet zo ernstig als sommigen voorspelden. Rekening houdend met de reeds besliste en uitgevoerde maatregelen, zou 2007 een tekort van 0,1% opleveren in plaats van een overschot van 0,3%.

Dat tekort komt er omdat enkele maatregelen nog niet zijn uitgevoerd. Het is nu aan de toekomstige regering om ervoor te zorgen dat deze maatregelen er nog komen. Dat kan een probleem opleveren omdat de oppositie (CD&V en CDH) fel gekant was tegen oa. de verkoop van gebouwen. Beslissen ze om hiermee niet door te gaan, zullen ze zo'n slordige 1,5 miljard euro ergens anders moeten zoeken.

Dehaene

Het rapport vat ook de programma's van de verschillende partijen samen en doet de specifieke wensen over de staatshervorming uit de doeken.

Nadat Reynders zijn naslagwerk overhandigd zal hebben, is het aan de koning. Verwacht wordt dat Albert er niet veel tijd zal laten overgaan voordat hij een zogenaamde 'ontmijner' aanduidt.

De grootste kanshebber voor die taak lijkt oud-premier Jean-Luc Dehaene te zijn. Hij zou de weg voor Yves leterme moeten vrij maken.
Al die sluitende begrotingen, het waren gewoon eenmalige maatregelen dus, zonder dewelke er tekorten zouden zijn.

Ik voorspel ook weinig goeds voor de staatshervorming als loodgieter Jean-Luc Dehaene de NV belgique moet komen redden. Yves kan misschien maar beter in de senaat blijven...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 4 juli 2007, 12:12   #2
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Al die sluitende begrotingen, het waren gewoon eenmalige maatregelen dus, zonder dewelke er tekorten zouden zijn.

Ik voorspel ook weinig goeds voor de staatshervorming als loodgieter Jean-Luc Dehaene de NV belgique moet komen redden. Yves kan misschien maar beter in de senaat blijven...
Nu valt het misschien nog op te lappen, maar ze moeten er al serieuze stoten voor uitsteken. Een gebroken pot kan niet oneindig opgelapt worden. De kruik gaat maar zolang te water tot ze barst.
lomeanor is offline  
Oud 4 juli 2007, 17:20   #3
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Nu valt het misschien nog op te lappen, maar ze moeten er al serieuze stoten voor uitsteken. Een gebroken pot kan niet oneindig opgelapt worden. De kruik gaat maar zolang te water tot ze barst.
Belgicisten zullen België gewoon opheffen doordaat ze halsstarig weigeren de staat financieel gezond te krijgen. Iets wat niet meer kan zonder de deelstaten flinke financiële verantwoordelijkheid te geven.
Burry is offline  
Oud 4 juli 2007, 21:13   #4
Jo Creten
Schepen

Standaard

Wat ik mij afvraag: als Vlaanderen u meer interesseert dan België, waarom dan zo weinig discussies over de nieuwe Vlaamse regering? Want in tegenstelling tot een nieuwe Belgische regering die nog wel een tijd op zich kan laten wachten, is er wel al een nieuwe Vlaamse regering.
Jo Creten is offline  
Oud 4 juli 2007, 21:15   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Wat ik mij afvraag: als Vlaanderen u meer interesseert dan België, waarom dan zo weinig discussies over de nieuwe Vlaamse regering? Want in tegenstelling tot een nieuwe Belgische regering die nog wel een tijd op zich kan laten wachten, is er wel al een nieuwe Vlaamse regering.
Omdat dit het subforum Verkiezingen 2007 is, misschien?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 4 juli 2007, 21:16   #6
Jo Creten
Schepen

Standaard

Wel, de nieuwe Vlaamse regering is toch een gevolg van de Verkiezingen 2007, niet dan?

De Vlaamse onafhankelijkheid zal er in elk geval niet meteen een gevolg van worden, dunkt me.
Jo Creten is offline  
Oud 4 juli 2007, 21:26   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, de nieuwe Vlaamse regering is toch een gevolg van de Verkiezingen 2007, niet dan?
Er is geen nieuwe Vlaamse regering. Het huidige regeerakkoord blijft. Maar als je maar kan neuzelen, nietwaar?

Citaat:
De Vlaamse onafhankelijkheid zal er in elk geval niet meteen een gevolg van worden, dunkt me.
Dag Hans1

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 4 juli 2007, 21:41   #8
Jo Creten
Schepen

Standaard

Citaat:
Er is geen nieuwe Vlaamse regering. Het huidige regeerakkoord blijft.
Ik ben niet gescheiden. Ik heb alleen een nieuwe vrouw.
Jo Creten is offline  
Oud 4 juli 2007, 21:59   #9
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Om het toch over de Vlaamse Regering te hebben: financiële verantwoordelijkheid is noodzakelijk om België te redden als je dat wil, maar evenzeer is het voor Vlaanderen noodzakelijk, want een echt beleid kan je pas voeren wanneer je verantwoordelijk bent en je eigen inkomsten kan verwerven en dus ook langs fiscale weg je 'staat' kan sturen.
Burry is offline  
Oud 4 juli 2007, 22:00   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nog altijd getrouwd. Twee kids zijn het huis uit en we hebben er twee geadopteerd.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 4 juli 2007, 22:52   #11
Jo Creten
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Om het toch over de Vlaamse Regering te hebben: financiële verantwoordelijkheid is noodzakelijk om België te redden als je dat wil, maar evenzeer is het voor Vlaanderen noodzakelijk, want een echt beleid kan je pas voeren wanneer je verantwoordelijk bent en je eigen inkomsten kan verwerven en dus ook langs fiscale weg je 'staat' kan sturen.
Daar is geen onafhankelijk Vlaanderen voor nodig, noch een unitair België. De rol van de staatsvorm wordt mijns inziens te veel overdreven. De basisvoorwaarden blijven grotendeels dezelfde: respect en verantwoordelijkheid.

Of je nu je levenspartner, je buur of een andere mens voor je hebt, respect en verantwoordelijkheid heb je altijd vandoen.

Laatst gewijzigd door Jo Creten : 4 juli 2007 om 22:56.
Jo Creten is offline  
Oud 4 juli 2007, 23:32   #12
Jo Creten
Schepen

Standaard

HBVL
Citaat:
04/07 Rapport van Reynders aan de koning bevat 24 krachtlijnen

In zijn verslag aan de koning somt informateur Didier Reynders 24 krachtlijnen op waaraan de volgende regering aandacht zou moeten besteden. Een kort overzicht.

Het rapport draagt als titel "Uitbouwen, samenbrengen en beschermen". Het eerste luik heeft betrekking op het duurzaam uitbouwen van onze maatschappij, waarbij economische groei, sociale bescherming en milieubehoud hand in hand dienen te gaan. De overheidsdiensten moeten op alle niveaus vereenvoudigd en gemoderniseerd worden.

"Samenbrengen" houdt in dat de overheid de dialoog stimuleert tussen generaties, tussen rijk en arm, tussen allochtoon en autochtoon, tussen de verschillende beleidsniveaus en tussen personen van verschillende ideologische strekking.

"Beschermen" betekent tot slot dat de overheid alle burgers beschermt tegen armoede en vergrijzing en hen een kwaliteitsvolle gezondheidszorg verschaft.

Helemaal op het einde van het rapport somt Reynders 24 krachtlijnen op waarmee de volgende regering rekening zal moeten houden:

- Het stabiliteitsprogramma, om zo de schuld verder te doen dalen en de meerkosten van de vergrijzing op te vangen.

- Duurzame ontwikkeling en in het bijzonder klimaatverandering moet een prioriteit worden voor de volgende regering. Die moet het engagement van de vorige regering respecteren om inzake ontwikkelingssamenwerking de 0,7%-doelstelling te halen.

- Economische groei, economisch dynamisme en de creatie van jobs moeten worden gestimuleerd door het verlagen van de sociale en fiscale lasten en het stimuleren van investeringen in onderzoek en ontwikkeling.

- De troeven die van België een toegangspoort tot Europa maken - logistiek, transport en distributie - moeten worden gevrijwaard. Er dient dringend een oplossing te komen voor de geluidshinder in en rond Zaventem.

- Het ondernemerschap moet worden gestimuleerd.

- De werkloosheidsvallen moeten worden weggewerkt.

- Voor werkzoekenden moeten opleiding en mobiliteit worden verbeterd.

- De doeltreffendheid van de overheidsdiensten dient te worden verbeterd.

- Armoedebestrijding moet een prioriteit zijn.

- Iedereen moet toegang hebben tot een kwaliteitsvolle gezondheidszorg.

- Er moeten maatregelen komen om werk en gezin beter te kunnen combineren.

- Discriminatie dient te worden bestreden.

- De sociale cohesie bevorderen.

- Een menselijk, doeltreffend en vastberaden immigratiebeleid voeren.

- Justitie moderniseren.

- De capaciteiten op het vlak van militaire en humanitaire interventies van onze krijgsmachten verzoenen.

- Het Belgische voorzitterschap van de EU in 2010 tot een goed einde brengen.

- Het overleg tussen de federale overheid en de gemeenschappen en gewesten versterken door de werking van bestaande instrumenten te verbeteren, zoals het Overlegcomité, de interministeriële conferenties en de diverse akkoorden die tussen hen moeten worden afgesloten.

- De samenwerking met de federale overheid en/of de deelgebieden versterken, de bevoegdheden van de verschillende beleidsniveaus op meer homogene of coherente wijze verdelen, de kieskringen splitsen om een goede organisatie van de verkiezingen mogelijk te maken.

Zo'n volledig artikel over het rapport van Reynders. Soms kan HBVL verbazen in positieve zin.
Ben ik nu een Belgicist?

Laatst gewijzigd door Jo Creten : 4 juli 2007 om 23:35.
Jo Creten is offline  
Oud 5 juli 2007, 00:29   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
HBVL
Zo'n volledig artikel over het rapport van Reynders. Soms kan HBVL verbazen in positieve zin.
Ben ik nu een Belgicist?
Nee, een systeemslet

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 juli 2007, 00:41   #14
Jo Creten
Schepen

Standaard

Een informatieslet ok.
Jo Creten is offline  
Oud 5 juli 2007, 00:46   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een informatieslet ok.
Als je het rapport van Reynders opneemt als je waarheid dan ben je een systeemslet. Er staat namelijk zo goed als niks in over de huidige toestand van de Federale financiën. En waarom niet?

Je ben nog jong, he...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 juli 2007, 01:01   #16
Jo Creten
Schepen

Standaard

Het is niet mijn waarheid. Een krant heeft als taak informatie te verspreiden. In HBVL vind ik hierover meer informatie dan in elke andere krant of website. Dat is lang niet altijd het geval.

Wanneer heb ik gezegd dat het mijn waarheid is? Jij gaat uit van die veronderstelling. Iets wat je wel vaker doet. Mijn houding is eerst informeren, daarna pas oordelen. Zolang ik die houding kan volhouden zal ik misschien jong blijven. Wie weet. In elk geval is mijn informatiehonger nog niet gestild.

Overigens, er staat wel degelijk iets in het rapport van Reynders over de federale financiële toestand. Daarvoor hoefde ik enkel hier op het forum of in de andere kranten te kijken. Dat was dan ook geen nieuws meer. De reële schuld van België is overigens veel groter dan wat die cijfers weergeven. Het echte rekenwerk moet nog komen. Vandaar, Leterme op financiën zou ook niet slecht zijn. Dan zou er tenminste gecommuniceerd worden!

Laatst gewijzigd door Jo Creten : 5 juli 2007 om 01:08.
Jo Creten is offline  
Oud 5 juli 2007, 01:07   #17
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yves kan misschien maar beter in de senaat blijven...
Die mening ben ik al een aantal weken toegedaan.

Laatst gewijzigd door Gun : 5 juli 2007 om 01:09.
Gun is offline  
Oud 5 juli 2007, 06:25   #18
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De samenwerking met de federale overheid en/of de deelgebieden versterken, de bevoegdheden van de verschillende beleidsniveaus op meer homogene of coherente wijze verdelen, de kieskringen splitsen om een goede organisatie van de verkiezingen mogelijk te maken.
Herfederalisering van ... 'bepaalde' bevoegdheden , maw.
Oud 5 juli 2007, 06:29   #19
fransV
Gouverneur

Standaard

gauw een klimaatministerke erbij en Groen zwijgt ook alweer.
fransV is offline  
Oud 5 juli 2007, 06:59   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is geen onafhankelijk Vlaanderen voor nodig, noch een unitair België. De rol van de staatsvorm wordt mijns inziens te veel overdreven. De basisvoorwaarden blijven grotendeels dezelfde: respect en verantwoordelijkheid.

Of je nu je levenspartner, je buur of een andere mens voor je hebt, respect en verantwoordelijkheid heb je altijd vandoen.
Zeg dat tegen de franstaligen.
Het zijn immers zij die elke verantwoordelijkheid ontlopen en op kap van Vlaanderen wensen te blijven leven.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be