Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 23:44   #1
end
Schepen

Standaard Vlamingen moeten volhouden of N-VA doet niet meer mee. (De Wever)

Citaat:
We mogen vooral onze staart niet intrekken (19/08/07 - Het Nieuwsblad op Zondag)

"Wat de Vlamingen nu vooral niet mogen doen, is hun staart intrekken. Want dan doet de N-VA niet meer mee." In Het Nieuwsblad op Zondag noemt N-VA-voorzitter Bart De Wever de crisis tussen de Vlaamse en Franstalige onderhandelaars "zeer diep". "De Walen hebben een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor."

De manier waarop de twee gemeenschappen nu tegenover mekaar staan, is op zijn zachtst gesteld zéér scherp. Als je het mij vraagt: ik zie niet meteen een opening die ons echt vooruit kan helpen. Het is hard tegen onzacht. De Franstaligen zijn op geen enkel moment bereid geweest om écht te onderhandelen. Zelfs niet toen de Vlamingen een zeer redelijk menu op tafel hebben gelegd.
Met hun hallucinante tegenvoorstellen op onze Vlaamse lijst hebben ze hoog spel gespeeld. Terwijl de Vlamingen een redelijk programma hebben voorgelegd, hebben de Franstaligen ons bedrogen. Het lijkt me vrij duidelijk dat ze gemikt hebben op deze situatie, waarbij iedereen met de rug tegen de muur staat. Ze hebben gedacht: we maken de zaak onmogelijk en dan zal het communautaire spook wel vanzelf verdwijnen. Zéker Joëlle Milquet. Helaas, de crisis zit diep, zeer diep.
Dat allemaal dankzij 'madame non' Joëlle Milquet (CDH)?
Dat het allemaal de fout van Milquet is, is misschien iets te veel gezegd. Ik ben een historicus en zo evalueer ik ook de jongste verwikkelingen. De situatie die er nu is, is helemaal niet nieuw, hé. De communautaire resoluties van het Vlaams parlement zijn al tien jaar oud en botsten al tien jaar lang op een Franstalig veto. Hoe langer dat aansleept, hoe moeilijker het wordt. Iedereen die in Hertoginnedal aan de onderhandelingstafel zit, moet simpelweg hetzelfde vaststellen: dit is niet één land, het zijn er twee. En ik ben zeker niet de enige die dat zegt.
Staan we voor een historisch keerpunt?
Zoiets kunnen we natuurlijk alleen maar achteraf zeggen, maar de Franstaligen hebben wel een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor. Maar ik geloof in evolutie, niet in revolutie. Nu ja, als ze non blijven zeggen, begin ik me toch vragen te stellen.
Blijkbaar begrijpen Vlamingen en Walen mekaar gewoon niet. Onze redelijke eisen noemen zij al separatistisch. En nog altijd rekenen ze erop dat de Vlamingen hun staart zullen intrekken wanneer ze over het einde van België spreken. Wel, als zou blijken dat de Vlamingen effectief op hun stappen terugkomen, dan doet de N-VA niet meer mee. Dan zal het snel voorbij zijn.
Zit die kans erin, dat de Vlamingen bezwijken?
De Walen hebben de hele tijd een spel gespeeld en inderdaad, in het verleden zijn de Vlamingen wel vaker in die valkuilen van de Franstaligen getrapt. Maar eerlijk, op dit moment ben ik alleen vol goede hoop. Ik zie geen barsten in het Vlaamse front. De Vlamingen zeggen nu: nee, wij geven niet toe. De nv België levert ons sowieso niet buitengewoon veel voordelen op. De Franstaligen zijn dat blijkbaar vergeten. En intussen spelen ze een gevaarlijk spel met hun keiharde opstelling.

Niet vergeten, zo is Tsjecho-Slovakije ook uit elkaar gevallen. Laat het mij zo zeggen: als de Vlaamse partijen aan de onderhandelingstafel nu op hun strepen blijven staan, hebben we een historisch keerpunt bereikt.
Net nu is het stil als nooit tevoren in de hoek van het Vlaams Belang. Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.
Dan zouden ze zich bij het Vlaams Belang beter afvragen waarom zij absoluut niet tot die situatie hebben bijgedragen. Ze hebben altijd gezegd dat ze zelfs zouden weigeren om aan de federale onderhandelingstafel te gaan zitten. Wel, het is net door te onderhandelen dat de contradictie tussen de gemeenschappen helemaal boven water komt. Maar hoe dan ook, met een staatshervorming is volgens mij het einde van België nog niet dadelijk aan de orde. België moet langzaam oplossen zoals een bruistablet. Zoiets heeft tijd nodig.... Bart De Wever, voorzitter N-VA
Bron: Nieuwsblad zondag (http://www.n-va.be/programma/nieuws/...il.asp?ID=1001)
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 00:50   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alle respect voor de opinie van BDW, maar hoe wil je het door hem zo bejubelde bruistabletmodel toepassen als de tegenpartij in niets meer meegaat en op alles 'non' zegt? Wordt het dan echt niet tijd om ermee te kappen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 00:54   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Alle respect voor de opinie van BDW, maar hoe wil je het door hem zo bejubelde bruistabletmodel toepassen als de tegenpartij in niets meer meegaat en op alles 'non' zegt? Wordt het dan echt niet tijd om ermee te kappen?
Ik heb niet echt de indruk dat de bruistablet gaat oplossen op Dewever z'n methode.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 01:11   #4
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
ik vind alvast van wel.

VLAANDEREN ONAFHANKELIJK, STAAT IN EUROPA !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 01:16   #5
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
ik vind alvast van wel.

VLAANDEREN ONAFHANKELIJK, STAAT IN EUROPA !!!!
Me too! Evolutie, geen revolutie!
Oud 20 augustus 2007, 07:17   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik heb niet echt de indruk dat de bruistablet gaat oplossen op Dewever z'n methode.
Inderdaad, ook al omdat de Franstaligen een heel andere invulling geven aan het concept "federale staat" dan de Vlamingen. Hierdoor kan men niet samen de weg op gaan van het geleidelijk ontmantelen van de Belgische staat. De visies verschillen teveel. Hierbij zal er een bepaalde partij moeten toegeven en de andere zal water in de wijn moeten doen. Kortom, dan hebben we weer eens het zoveelse compromis op z'n Belgisch dat niemand gelukkig maakt en dat voor nog meer wrevel zorgt bij beide.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 08:42   #7
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Jeetje, als het hem op die manier lukt, dan krijgt ie van mij alle respect!
Oud 20 augustus 2007, 08:56   #8
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Jeetje, als het hem op die manier lukt, dan krijgt ie van mij alle respect!
Maar ik vrees er wel voor...
Kijk nu al naar de uitspraak van De Gucht over het NVA en CV&V huwelijk. Hiermee probeert hij als volleerd strateeg een splijtzwam te worden tussen beide kartelleden. En eerlijk gezegd, ik zie de CD&V zijn kartelpartner nog wel eens dumpen...
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 08:57   #9
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Kijk nu al naar de uitspraak van De Gucht over het NVA en CV&V huwelijk. Hiermee probeert hij als volleerd strateeg een splijtzwam te worden tussen beide kartelleden. En eerlijk gezegd, ik zie de CD&V zijn kartelpartner nog wel eens dumpen...
Dat is (vandaag zo mogelijk nog meer dan enkele weken geleden) electorale zelfmoord....
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:21   #10
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Ik heb ff de kranten gelezen en ik begrijp wat je bedoelt... en het zou mij inderdaad niks verbazen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Dat is (vandaag zo mogelijk nog meer dan enkele weken geleden) electorale zelfmoord....
Ik denk dat dat wel meevalt. Mensen willen graag een regering OF een splitsing. Ze hebben geen zin om lang te wachten op welke uitslag dan ook. Als Leterme nu zegt, de standpunten van het NVA zijn onverenigbaar met die van een mogelijke regering, die er morgen al kan zitten, dan kiezen de Vlamingen eieren voor hun geld.
Oud 20 augustus 2007, 09:24   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We mogen vooral onze staart niet intrekken (19/08/07 - Het Nieuwsblad op Zondag)

"Wat de Vlamingen nu vooral niet mogen doen, is hun staart intrekken. Want dan doet de N-VA niet meer mee." In Het Nieuwsblad op Zondag noemt N-VA-voorzitter Bart De Wever de crisis tussen de Vlaamse en Franstalige onderhandelaars "zeer diep". "De Walen hebben een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor."

De manier waarop de twee gemeenschappen nu tegenover mekaar staan, is op zijn zachtst gesteld zéér scherp. Als je het mij vraagt: ik zie niet meteen een opening die ons echt vooruit kan helpen. Het is hard tegen onzacht. De Franstaligen zijn op geen enkel moment bereid geweest om écht te onderhandelen. Zelfs niet toen de Vlamingen een zeer redelijk menu op tafel hebben gelegd.
Met hun hallucinante tegenvoorstellen op onze Vlaamse lijst hebben ze hoog spel gespeeld. Terwijl de Vlamingen een redelijk programma hebben voorgelegd, hebben de Franstaligen ons bedrogen. Het lijkt me vrij duidelijk dat ze gemikt hebben op deze situatie, waarbij iedereen met de rug tegen de muur staat. Ze hebben gedacht: we maken de zaak onmogelijk en dan zal het communautaire spook wel vanzelf verdwijnen. Zéker Joëlle Milquet. Helaas, de crisis zit diep, zeer diep.
Dat allemaal dankzij 'madame non' Joëlle Milquet (CDH)?
Dat het allemaal de fout van Milquet is, is misschien iets te veel gezegd. Ik ben een historicus en zo evalueer ik ook de jongste verwikkelingen. De situatie die er nu is, is helemaal niet nieuw, hé. De communautaire resoluties van het Vlaams parlement zijn al tien jaar oud en botsten al tien jaar lang op een Franstalig veto. Hoe langer dat aansleept, hoe moeilijker het wordt. Iedereen die in Hertoginnedal aan de onderhandelingstafel zit, moet simpelweg hetzelfde vaststellen: dit is niet één land, het zijn er twee. En ik ben zeker niet de enige die dat zegt.
Staan we voor een historisch keerpunt?
Zoiets kunnen we natuurlijk alleen maar achteraf zeggen, maar de Franstaligen hebben wel een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor. Maar ik geloof in evolutie, niet in revolutie. Nu ja, als ze non blijven zeggen, begin ik me toch vragen te stellen.
Blijkbaar begrijpen Vlamingen en Walen mekaar gewoon niet. Onze redelijke eisen noemen zij al separatistisch. En nog altijd rekenen ze erop dat de Vlamingen hun staart zullen intrekken wanneer ze over het einde van België spreken. Wel, als zou blijken dat de Vlamingen effectief op hun stappen terugkomen, dan doet de N-VA niet meer mee. Dan zal het snel voorbij zijn.
Zit die kans erin, dat de Vlamingen bezwijken?
De Walen hebben de hele tijd een spel gespeeld en inderdaad, in het verleden zijn de Vlamingen wel vaker in die valkuilen van de Franstaligen getrapt. Maar eerlijk, op dit moment ben ik alleen vol goede hoop. Ik zie geen barsten in het Vlaamse front. De Vlamingen zeggen nu: nee, wij geven niet toe. De nv België levert ons sowieso niet buitengewoon veel voordelen op. De Franstaligen zijn dat blijkbaar vergeten. En intussen spelen ze een gevaarlijk spel met hun keiharde opstelling.

Niet vergeten, zo is Tsjecho-Slovakije ook uit elkaar gevallen. Laat het mij zo zeggen: als de Vlaamse partijen aan de onderhandelingstafel nu op hun strepen blijven staan, hebben we een historisch keerpunt bereikt.
Net nu is het stil als nooit tevoren in de hoek van het Vlaams Belang. Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.
Dan zouden ze zich bij het Vlaams Belang beter afvragen waarom zij absoluut niet tot die situatie hebben bijgedragen. Ze hebben altijd gezegd dat ze zelfs zouden weigeren om aan de federale onderhandelingstafel te gaan zitten. Wel, het is net door te onderhandelen dat de contradictie tussen de gemeenschappen helemaal boven water komt. Maar hoe dan ook, met een staatshervorming is volgens mij het einde van België nog niet dadelijk aan de orde. België moet langzaam oplossen zoals een bruistablet. Zoiets heeft tijd nodig.... Bart De Wever, voorzitter N-VA
Citaat:
20/08 De Gucht: 'Niet alle Vlamingen zijn als Bart De Wever'
Terwijl formateur Yves Leterme met een "nieuw schema" naar de de onderhandelaars trekt om de onderhandelingen te kunnen hervatten, verzekert uittredend minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht in Le Soir dat "niet alle Vlamingen Bart De Wevers zijn".

"Men moet een onderscheid maken tussen N-VA/CD&V en CD&V/VLD. De Franstaligen beschouwen alle Vlamingen als NV-A'ers net zoals de Vlamingen alle Franstaligen als FDF'ers bestempelen. N-VA-voorzitter Bart De Wever is een nationalist en een separatist. Het is aan de CD&V om tot een schikking te komen met hem en met wat hij voorstelt", meent Karel De Gucht.

Wat de bepaalde Vlaamse eisen betreft moet volgens De Gucht "een onderscheid worden gemaakt tussen wat De Wever wil en wat alle Vlaamse partijen willen".
HALLELUJA!
Oud 20 augustus 2007, 09:25   #12
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik heb ff de kranten gelezen en ik begrijp wat je bedoelt... en het zou mij inderdaad niks verbazen.

Ik denk dat dat wel meevalt. Mensen willen graag een regering OF een splitsing. Ze hebben geen zin om lang te wachten op welke uitslag dan ook. Als Leterme nu zegt, de standpunten van het NVA zijn onverenigbaar met die van een mogelijke regering, die er morgen al kan zitten, dan kiezen de Vlamingen eieren voor hun geld.
Dan verlaat de N-VA woedend de Vlaamse regering en krijgt de CD&V in 2009 een gigantische verkiezingsnederlaag te verwerken ten voordele van de N-VA, LDD en VB.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:30   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hoe dan ook, met een staatshervorming is volgens mij het einde van België nog niet dadelijk aan de orde.
Zegt degene die het einde van Belgique zélf helpt rekken door mee te werken aan de schandelijkste Belgische staatshervorming ooit.
Pffffffffffffffffffffffft............
Oud 20 augustus 2007, 09:32   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan verlaat de N-VA woedend de Vlaamse regering en krijgt de CD&V in 2009 een gigantische verkiezingsnederlaag te verwerken ten voordele van de N-VA, LDD en VB.
ALS de N-VA woedend de 'Vlaamse' regering verlaat en ALS de N-VA breekt met de tsjeven wel ja.
Oud 20 augustus 2007, 09:32   #15
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, waarschijnlijk wel, "Maar ja ach", zo zal er geredeneerd worden, "dat is nog ver in de toekomst!". Vergeet niet dat mensen vergeten en vergeven!

Zolang er maar een redelijk stabiele regering is kunnen dit soort dingen wel uitgewerkt worden. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat BDW gelijk heeft, en dat ook stiekem Leterme aanstuurt op een impasse. Leuk, vuurwerk!

Laatst gewijzigd door Keats : 20 augustus 2007 om 09:35.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:54   #16
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Goedenmorgen, mijn bruistablet is opgelost, mag ik hier komen wonen?
Oud 20 augustus 2007, 10:04   #17
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, waarschijnlijk wel, "Maar ja ach", zo zal er geredeneerd worden, "dat is nog ver in de toekomst!". Vergeet niet dat mensen vergeten en vergeven!

Zolang er maar een redelijk stabiele regering is kunnen dit soort dingen wel uitgewerkt worden. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat BDW gelijk heeft, en dat ook stiekem Leterme aanstuurt op een impasse. Leuk, vuurwerk!
Weet je wat het leukste is? Lukt het Leterme wel om regering en staatshervorming voor elkaar te krijgen, zijn we een stuk verder op de weg naar volledige ontvoogding, lukt het niet, dan hangt hem het Belgische barsten direct boven het hoofd!
Hoe dan ook, wat er ook uit de onderhandelingen voortkomt, het kan enkel goed zijn.

Tenzij Leterme verleidt wordt door de Franstalige eisen tot gebiedsuitbreiding, en we dientengevolge nog meer grondgebied verliezen!
Straks bereiken de onderhandelingen hun eind en is Vlaanderen onafhankelijk, maar zijn we 2 1/2 provincie kwijt!
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 10:06   #18
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Weet je wat het leukste is? Lukt het Leterme wel om regering en staatshervorming voor elkaar te krijgen, zijn we een stuk verder op de weg naar volledige ontvoogding, lukt het niet, dan hangt hem het Belgische barsten direct boven het hoofd!
Hoe dan ook, wat er ook uit de onderhandelingen voortkomt, het kan enkel goed zijn.

Tenzij Leterme verleidt wordt door de Franstalige eisen tot gebiedsuitbreiding, en we dientengevolge nog meer grondgebied verliezen!
Straks bereiken de onderhandelingen hun eind en is Vlaanderen onafhankelijk, maar zijn we 2 1/2 provincie kwijt!
Ah, maar waarom noem je het dan nog Vlaanderen en niet onafhankelijk Limburg? (Ja, ik weet het, dan hem ik nog 2 provincies misplaatst)
Oud 20 augustus 2007, 10:28   #19
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ik weet het niet, ik heb zelf liever Belgie dan dat Wallonie bij Frankrijk gaat en Frankrijk NOG groter wordt...

Citaat:
Hele stukken van Vlaanderen zijn toch al verfranst, dus die paar jaar extra verfransing maken ook niet meer uit. Ik vraag mij af of de Walen met een duidelijk Nederlandse achternaam zich nou meer Frans of Nederlands voelen. Ze zullen toch wel beseffen wat hun familie van vroeger uit geweest is?
Zoals die Dider Reynders... ik bedoel ik heb zelf een Reijnders in de familie zitten, Nederlandser kan het niet

Het beste zou zijn als Vlaanderen onafhankelijk werd en binnen HELE korte tijd bij Nederland zou willen, waarna Wallonie uiteen zou vallen in losse provincies. Duitse Gewesten naar Duitsland, Luxemburg naar Luxemburg, en dan de rest als confederatie bij NL. Zo'n rompstaatje is makkelijker te veranderen...
Oud 20 augustus 2007, 10:33   #20
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

De NVA moet er zeker uit. Dat is het minste wat je kan zeggen...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be