Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Wenst u een referendum in Vlaanderen over een onafhankelijk Vlaanderen?
Ja 25 65,79%
Nee 5 13,16%
Ik wens een referendum over gans België 7 18,42%
Geen mening 1 2,63%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 11:46   #1
Bertt
Vreemdeling

Bertt's schermafbeelding

Standaard Wenst u een referendum?

?
Bertt is offline  
Oud 26 augustus 2007, 11:52   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik wens referenda over alles, met de mogelijkheid niet gebonden te zijn aan de uitkomst ervan als ik er niet voor heb gestemd.
Oud 26 augustus 2007, 18:01   #3
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Ik wens dat referendum.

Alleen is me niet duidelijk wat Vlaanderen juist is. Is Brussel erbij of niet? Wordt om te beginnen dat referendum ook in Brussel gehouden? Dat zal niet gaan.

Ik denk dat er, indien de uitkomst van zo'n referendum pro-onafhankelijkheid is, er nadien lokale referenda moeten komen, in alle Belgische gemeenten en deelgemeenten waar voldoende burgers dit vragen, om uit Vlaanderen te stappen of er juist bij aan te sluiten.

Ik denk ook dat alle faciliteiten moeten afgeschaft worden, niet uit principe, doch vanuit de pragmatische vaststelling dat in deze contreien faciliteiten niet blijken te werken. Indien de lokale referenda in bepaalde landsgedeelten worden geweigerd, zou de deelstaatgrens tot staatsgrens gepromoveerd worden, doch ik vermoed dat dit niet de meest gunstige situatie zou zijn. Het zou beter zijn om met name in en rond Brussel door lokale stemmingen, eventueel per gehucht, tot de nodige grenscorrecties te komen. De splitsing van Bern/Jura, waar vaak per gehucht werd gekozen, is een goed precedent. Dus: ieder gehucht dat wel/niet bij een faciliteitenloos Vlaanderen wil, kan dit langs direct-democratische weg laten weten.

Open vragen blijven: moeten de na WO I wederrechtelijk door België aangehechte Oostkantons niet tegelijk de mogelijkheid krijgen om referendumsgewijs naar hun heimat terug te keren; wat met Brussel, in zover het zich niet bij Vlaanderen aansluit enz. Maar die kwesties staan de onafhankelijkheid niet in de weg.

De onafhankelijkheid van Vlaanderen interesseert me niet om nationalistische redenen, maar wel omwille van het feit dat in deze kontreien de invoering van enige vorm van democratie, plus een radicale ontstaatsing, principieel onmogelijk blijken in een Belgisch kader.
Oud 26 augustus 2007, 21:15   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor een referendum.
Maar wel met de juiste vragen.

Bijvoorbeeld:
hoeveel wenst u jaarlijks te blijven betalen voor het Waalse ps-profitariaat
mag een koning/kroonprins meer dan 98 prosent wereldvreemd zijn, of slechter Vlaams spreken dan een illiegale migrant met hoofddoek, die hier al drie maanden verblijft ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 26 augustus 2007, 22:09   #5
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Een referendum willen? ja, maar zal het er ooit komen? neeeeeeeee, en mocht het er toch komen, zouden de rezultaten betrouwbaar zijn? Mag je zelf invullen.
Als je ziet wat politiekers in dit land, inc. leden van de koninklijke fam. zonder het minste schaamtegevoel uitspoken, heb ik er sterk mijn bedenkingen bij.
Maar veel beter zou zijn dat we met zen allen de vlaamse leeuw aan onze gevel zouden ophangen om onze mening kracht bij te zetten. Dat is niet manipuleerbaar.
Garry is offline  
Oud 26 augustus 2007, 22:17   #6
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar veel beter zou zijn dat we met zen allen de vlaamse leeuw aan onze gevel zouden ophangen om onze mening kracht bij te zetten. Dat is niet manipuleerbaar.
Die oproep had ik al een tijdje gelanceerd, en het kan geen kwaad die te herhalen
De mijne hangt dus buiten!

.
Eddy B is offline  
Oud 28 augustus 2007, 15:05   #7
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nee gestemd, omdat een referendum een maat voor niets zal zijn. Zie de koningskwestie.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline  
Oud 28 augustus 2007, 15:18   #8
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Ik wens dat referendum.

Alleen is me niet duidelijk wat Vlaanderen juist is. Is Brussel erbij of niet? Wordt om te beginnen dat referendum ook in Brussel gehouden? Dat zal niet gaan.

Ik denk dat er, indien de uitkomst van zo'n referendum pro-onafhankelijkheid is, er nadien lokale referenda moeten komen, in alle Belgische gemeenten en deelgemeenten waar voldoende burgers dit vragen, om uit Vlaanderen te stappen of er juist bij aan te sluiten.

Ik denk ook dat alle faciliteiten moeten afgeschaft worden, niet uit principe, doch vanuit de pragmatische vaststelling dat in deze contreien faciliteiten niet blijken te werken. Indien de lokale referenda in bepaalde landsgedeelten worden geweigerd, zou de deelstaatgrens tot staatsgrens gepromoveerd worden, doch ik vermoed dat dit niet de meest gunstige situatie zou zijn. Het zou beter zijn om met name in en rond Brussel door lokale stemmingen, eventueel per gehucht, tot de nodige grenscorrecties te komen. De splitsing van Bern/Jura, waar vaak per gehucht werd gekozen, is een goed precedent. Dus: ieder gehucht dat wel/niet bij een faciliteitenloos Vlaanderen wil, kan dit langs direct-democratische weg laten weten.

Open vragen blijven: moeten de na WO I wederrechtelijk door België aangehechte Oostkantons niet tegelijk de mogelijkheid krijgen om referendumsgewijs naar hun heimat terug te keren; wat met Brussel, in zover het zich niet bij Vlaanderen aansluit enz. Maar die kwesties staan de onafhankelijkheid niet in de weg.

De onafhankelijkheid van Vlaanderen interesseert me niet om nationalistische redenen, maar wel omwille van het feit dat in deze kontreien de invoering van enige vorm van democratie, plus een radicale ontstaatsing, principieel onmogelijk blijken in een Belgisch kader.
Als gij in elk dorp dat het wil, een referendum gaat houden over het al dan niet aansluiten bij Vlaanderen, wat voor een farce gaat dat zijn? Stel Reppel, een dorp van 800 inwoners in Bocholt, zegt neen. Wat zou er dan met zo'n dorp moeten gebeuren?
Oud 28 augustus 2007, 19:34   #9
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ja, en over 5 jaar weer één, en dan is er een meerderheid. /mix van optimist en pessimist
Oud 29 augustus 2007, 17:50   #10
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Nu is er in Knack een referendum over het referendum.
http://www.knack.be/webpoll/getpollC...%20EN%20CONTRA
Oud 29 augustus 2007, 17:53   #11
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Voor mij een referedum AUB,Vlaanderen onafhankelijk,op termijn zal het niet anders kunnen....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be