Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Jan Loones (N-VA) - 16 tot 22 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jan Loones (N-VA) - 16 tot 22 februari "Advocaat van beroep en sinds 1983 politiek actief. Hij heeft vooral interesse in juridische en institutionele zaken en legt zich eveneens toe op internationale betrekkingen, mensenrechten en toerisme. Hij maakt ook deel uit van het partijbestuur en

Discussietools
Oud 16 februari 2004, 20:09   #1
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Beste Jan ,

1- Welke garanties zijn er dat de N-VA onafhankelijk blijft als organisatie, en waarom werden/worden de afdelingen niet beter begeleid en vernieuwd ?
2- Wordt de beslissing (kartel) voorgelegd aan een congres ?
3- Wat indien Groen! de kiesdrempel haalt en eventueel in de mogelijkheid verkeert om te dépanneren (VL. Kartel -SP.a én Groen !) ?
Trapt de N-VA in deze val ?
Brugge Veilig en Leefbaar is offline  
Oud 16 februari 2004, 20:52   #2
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Of nog erger,

wat met jullie belofte om niet met de SP.A in een regering te stappen? Jullie beseffen nu toch dat dat wel heel moeilijk gaat worden... of niet? Zou de eerste verkiezingsbelofte dan reeds voor een eventuele regeringsvorming al gebroken zijn?
Verhofstadthater is offline  
Oud 16 februari 2004, 21:01   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater
Of nog erger,

wat met jullie belofte om niet met de SP.A in een regering te stappen? Jullie beseffen nu toch dat dat wel heel moeilijk gaat worden... of niet? Zou de eerste verkiezingsbelofte dan reeds voor een eventuele regeringsvorming al gebroken zijn?
Da's een andere situatie hé.
Nu is het een kartel die de stemmen, en dus de verantwoordelijkheid heeft om goed bestuur te leveren.
Anders was het 1 partijtje (van boven de 5% want je gaat ervan uit dat ze het verschil kunnen maken) die een enorme macht en vrijheid krijgt.
Die dus honderden keren zwaarder weegt dan ze is.
Oud 16 februari 2004, 21:04   #4
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Of nog erger,

Ik heb dat toch al eens uitgelegd waarom dat nu wel een optie is, maar vroeger niet.

Vroeger - voor het kartel
Als de N-VA zelfstandig naar de verkiezingen was gegaan en een aanzienlijk aantal zetels gehaald zou hebben (5), dan zou de situatie waarschijnlijk zo zijn dat de Vld en de SP.a een derde man nodig zouden hebben om de regering te depanneren. Als kleine partij zou de N-VA dan niet veel eisen hard hebben kunnen maken tegenover een SP.A dat sterk verbonden is met de PS.

Nu - met het kartel
Als het Vlaams Kartel het resultaat van de peiling zou evenaren, of hoger, dan heeft zij initiatiefrecht en kan zij eventueel met de SP.A in zee gaan aangezien het dan de SP.A zal zijn die zal moeten instemmen met de Vlaamse eisen van het Vlaams Kartel. Wat zal doorwegen bij de SP.A? Vier jaar oppositie of goede 'vrienden' blijven met de PS? (Idem Vld - MR)
Oud 16 februari 2004, 21:08   #5
Vlaamse democraat
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Citaat:
Of nog erger,

Ik heb dat toch al eens uitgelegd waarom dat nu wel een optie is, maar vroeger niet.

Als de N-VA zelfstandig naar de verkiezingen was gegaan en een aanzienlijk aantal zetels gehaald zou hebben (5), dan zou de situatie waarschijnlijk zo zijn dat de Vld en de SP.a een derde man nodig zouden hebben om de regering te depanneren. Als kleine partij zou de N-VA dan niet veel eisen hard hebben kunnen maken tegenover een SP.A dat sterk verbonden is met de PS.

Nu - met het kartel
Als het Vlaams Kartel het resultaat van de peiling zou evenaren, of hoger, dan heeft zij initiatiefrecht en kan zij eventueel met de SP.A in zee gaan aangezien het dan de SP.A zal zijn die zal moeten instemmen met de Vlaamse eisen van het Vlaams Kartel. Wat zal doorwegen bij de SP.A? Vier jaar oppositie of goede 'vrienden' blijven met de PS? (Idem Vld - MR)
Waarom zou Jan nog de moeite doen om hier te komen antwoorden? Jij kent blijkbaar alle antwoorden al. Die vraag was aan Jan Loones gesteld.
Vlaamse democraat is offline  
Oud 16 februari 2004, 22:08   #6
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat zal doorwegen bij de SP.A? Vier jaar oppositie of goede 'vrienden' blijven met de PS? (Idem Vld - MR)
Als je weet wie de federale sleutel vasthoudt en dat het vlaamse niveau toch zo wat het equivalent van '3e nationaal' is in voetbaltermen, weet ik wel wat zowel SP-A, VLD als CD&V zullen laten doorwegen :/

Bij de VLD gooien ze nu al iedereen buiten waar de PS het enigszins moeilijk mee heeft. Verwacht jij nog iets van diezelfde mensen????

Enkel als ze onder elkaar een vlaams minimumprogramma zouden afspreken zou er van hen iets of wat communautair weerwerk kunnen komen.

Als de peilingen kloppen, zal de N-VA héél hard op tafel moeten gaan slaan bij de CD&V binnen een paar maand...
Rr00ttt is offline  
Oud 16 februari 2004, 23:04   #7
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bijna Ex-NVA-er
Citaat:

Nu - met het kartel
Waarom zou Jan nog de moeite doen om hier te komen antwoorden? Jij kent blijkbaar alle antwoorden al. Die vraag was aan Jan Loones gesteld.
Op dit forum heeft iedereen recht om zijn mening te geven. Daar ga �*k toch van uit.
Oud 18 februari 2004, 00:40   #8
Minister-President

Standaard

Ik denk dat mijn vragen net iets te ambetant zijn om te beantwoorden...
Oud 18 februari 2004, 08:29   #9
Vlaamse democraat
Burger

Standaard

Denk het ook Of misschien zijn de antwoorden te moeilijk????
Oud 18 februari 2004, 10:43   #10
Jan Loones
Vreemdeling

Standaard

Beste gouverneur,
Eerst en vooral: Brugge boven.
Voor alle duidelijkheid: ik beantwoord steeds de vragen zonder eerst de opmerkingen van anderen te lezen, waarvoor ik later wel eens tijd neem …
1) Het kartel voorziet het verder bestaan van de twee onafhankelijke partijen, met hun eigen programma, fractie, middelen, structuren, organisatie, enz…, enz…
Overigens geldt dit kartel enkel voor de eerstkomende verkiezingen (Vlaamse – Brusselse – Europese), en niet voor andere verkiezingen.
De cruciale vraag is natuurlijk of de N-VA-ers hun eigen partij en –beginselen trouw zullen blijven …
Dit is reden temeer om beginselvaste N-VA-ers naar het parlement te sturen.

2) De kartelovereenkomst is goedgekeurd door de partijraad; de beslissing daar, met weliswaar zeer uiteenlopende motivaties, was zó duidelijk, dat een voorlegging aan een congres helemaal niet nodig is.

3) Ik heb echt moeite om te redeneren in machtstermen, zoals daar zijn regeringsdeelnames. Maar als het moet, dan kan het volgens mij met om het even wie zijn, waarbij ik weiger te antwoorden op uw volgende vraag, aangezien de andere partijen hoe dan ook het Vlaams Blok uitsluiten.
Jan Loones is offline  
Oud 18 februari 2004, 11:15   #11
Vlaamse democraat
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Loones
2) De kartelovereenkomst is goedgekeurd door de partijraad; de beslissing daar, met weliswaar zeer uiteenlopende motivaties, was zó duidelijk, dat een voorlegging aan een congres helemaal niet nodig is.
De meerderheid tegen een kartel was de vorige keer anders ook heel duidelijk. De partijraad heeft bovendien de garanties die Geert hen voorspiegelde niet eens op papier gezien. We moesten beslissen op basis van een pamflet waar niks instond.
In elke Vlaamse provincie een zetel werd er voorgespiegeld(over Brussel werd er wijselijk gezwegen.). Nu blijkt dat in Vlaams-Brabant de eerste N-VAer op de vijfde plaats staat. Maar ja, ondertussen heeft de partijraad wel beslist. Welk spelletje wordt hier eigenlijk gespeeld????
Oud 18 februari 2004, 12:19   #12
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Loones
Beste gouverneur,
Eerst en vooral: Brugge boven.
Voor alle duidelijkheid: ik beantwoord steeds de vragen zonder eerst de opmerkingen van anderen te lezen, waarvoor ik later wel eens tijd neem …
1) Het kartel voorziet het verder bestaan van de twee onafhankelijke partijen, met hun eigen programma, fractie, middelen, structuren, organisatie, enz…, enz…
Overigens geldt dit kartel enkel voor de eerstkomende verkiezingen (Vlaamse – Brusselse – Europese), en niet voor andere verkiezingen.
De cruciale vraag is natuurlijk of de N-VA-ers hun eigen partij en –beginselen trouw zullen blijven …
Dit is reden temeer om beginselvaste N-VA-ers naar het parlement te sturen.

3) Ik heb echt moeite om te redeneren in machtstermen, zoals daar zijn regeringsdeelnames. Maar als het moet, dan kan het volgens mij met om het even wie zijn, waarbij ik weiger te antwoorden op uw volgende vraag, aangezien de andere partijen hoe dan ook het Vlaams Blok uitsluiten.
Van harte bedankt voor de uitleg. Blijft uiteraard (ingeval van regeringsvorming) het 'verzoenen' van water met vuur, in dit geval N-VA met de volksverraders van Spirit. Niet simpel, maar boeiende tijden !
Vlaamse groeten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be