Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2007, 14:12   #1
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard Reynders: "Franstaligen kunnen beter thuisblijven"

In De Standaard van vandaag komt MR-voorzitter en toekomstig premier Didier Reynders tot de vreselijke ontdekking dat de Vlamingen een meerderheid hebben in het federale parlement. Hij had zich nooit gerealiseerd dat wetten in een democratisch stelsel bij meerderheid worden gestemd, en stelt nu tot zijn afgrijzen vast de Vlamingen gewoon een wet kunnen stemmen.

Dit bewustzijn verdient verder aangescherpt te worden. Meer en meer Walen beginnen in te zien dat het goed zou zijn dat de Vlamingen België de volgende 20 jaar zouden besturen.

Let wel, daarvoor moeten nog een paar ondemocratische beschikkingen afgeschaft worden, zoals de pariteit in de federale regering, de bijzondere meerderheden en de alarmbellen.

Didier Reynders moet aangemoedigd worden in zijn historisch bewustwordingstraject. Ik ben dan er ook een groot voorstander van dat hij de volgende federale premier wordt.

Citaat:
MR-voorzitter Didier Reynders herhaalde maandag dan weer dat er geen sprake van kan zijn dat de Vlamingen eenzijdig de splitsing van BHV stemmen. ‘Als ze dat eenzijdig stemmen, kunnen ze eigenlijk alles eenzijdig stemmen. In zo’n scenario blijven wij in het vervolg beter thuis, dan zitten we eigenlijk toch niets te doen in het Parlement
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 14:14   #2
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
In De Standaard van vandaag komt MR-voorzitter en toekomstig premier Didier Reynders tot de vreselijke ontdekking dat de Vlamingen een meerderheid hebben in het federale parlement. Hij had zich nooit gerealiseerd dat wetten in een democratisch stelsel bij meerderheid worden gestemd, en stelt nu tot zijn afgrijzen vast de Vlamingen gewoon een wet kunnen stemmen.

Dit bewustzijn verdient verder aangescherpt te worden. Meer en meer Walen beginnen in te zien dat het goed zou zijn dat de Vlamingen België de volgende 20 jaar zouden besturen.

Let wel, daarvoor moeten nog een paar ondemocratische beschikkingen afgeschaft worden, zoals de pariteit in de federale regering, de bijzondere meerderheden en de alarmbellen.

Didier Reynders moet aangemoedigd worden in zijn historisch bewustwordingstraject. Ik ben dan er ook een groot voorstander van dat hij de volgende federale premier wordt.
Kortaf,

Zou Didier onze commentaar gevolgd hebben?
Hoe dikwijls hebben wij al van die zaken gezegd!

Dat bewijst ook eens dat hetgeen ik zeg niet zomaar uit mijn duim komt zoals velen dat denken

Laatst gewijzigd door santos : 26 september 2007 om 14:15.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 14:17   #3
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Kortaf,

Dat bewijst ook eens dat hetgeen ik zeg niet zomaar uit mijn duim komt zoals velen dat denken
Als gij en ik nu eens een partij oprichtten en in heel het land opkomen?
Oud 26 september 2007, 14:18   #4
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Als gij en ik nu eens een partij oprichtten en in heel het land opkomen?
jawadde en dan gelynched worden door van die fanatieke forum leden.
Maar opzich zou het wel een straf idee zijn natuurlijk. Maar is het dan niet beter om met BUB in zee te gaan of is daar een hoek af?
Oud 26 september 2007, 14:24   #5
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Kortaf,

Het zou ook kunnen dat Didier ook uit JOUW duim komt zuigen hé

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 14:27   #6
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Het zou ook kunnen dat Didier ook uit JOUW duim komt zuigen hé
Dan zou ik het liever van Arena hebben maar goed.
Ik doe niet actief mee aan politiek niet in Belgie en ook niet daarbuiten.
En als u in Luxemburg gewerkt heeft en misschien wel in Wallonie gewoond hebt weet u ook dat daar de mentaliteit niet hetzelfde is als in bvb henegouwen
Oud 26 september 2007, 14:32   #7
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar is het dan niet beter om met BUB in zee te gaan of is daar een hoek af?

Mooie uitdrukking...
Oud 26 september 2007, 14:34   #8
santos
Minister

Standaard

Citaat:

Mooie uitdrukking...
Ik zal er vanuit gaan dat het ja is
Oud 26 september 2007, 14:41   #9
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zal er vanuit gaan dat het ja is
Wel, neus eens rond op hun site, en weet me te zeggen hoe het volgens jou met het aantal losse vijzen zit...

http://www.belgischeunie.be/

(hij is momenteel onbereikbaar)
Oud 26 september 2007, 14:43   #10
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Dan zou ik het liever van Arena hebben maar goed.
Ik doe niet actief mee aan politiek niet in Belgie en ook niet daarbuiten.
En als u in Luxemburg gewerkt heeft en misschien wel in Wallonie gewoond hebt weet u ook dat daar de mentaliteit niet hetzelfde is als in bvb henegouwen
Maar dat verschil kennen we hier in Vlaanderen toch ook? In de kempen bvb bel je NIET aan bij de mensen, maar ga je achterom waar dat kan!
probeer dat maar eens in Antwerpen!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 14:51   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, neus eens rond op hun site, en weet me te zeggen hoe het volgens jou met het aantal losse vijzen zit...

http://www.belgischeunie.be/

(hij is momenteel onbereikbaar)
welk Vlaamsch complot heeft de site van BUB gehackt??
Oud 26 september 2007, 15:48   #12
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zal er toch echt uit moeten; of een Volksvertegenwoordiger nu Nederlandstalig of Franstalig (of Duitstalig) is, zij/hij wordt geacht daar namens al zijn landgenoten te zitten. Kortom zijn tegen een democratische meerderheid is in wezen dit ontkennen. Een andere optie of dit bestaat al???? Een wet die betrekking heeft op de gemeenschappen ook laten aannemen in de gemeenschapsparlementen.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 17:38   #13
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Didier Reynders
MR-voorzitter Didier Reynders herhaalde maandag dan weer dat er geen sprake van kan zijn dat de Vlamingen eenzijdig de splitsing van BHV stemmen. ‘Als ze dat eenzijdig stemmen, kunnen ze eigenlijk alles eenzijdig stemmen. In zo’n scenario blijven wij in het vervolg beter thuis, dan zitten we eigenlijk toch niets te doen in het Parlement
De Vlamingen kunnen pas iets eenzijdig stemmen als er daar een consensus onder Vlamingen over bestaat. Dat gebeurt heel zelden, zoals recentelijk bleek met het migrantenstemrecht. In dat dossier hebben de franstaligen een wet kunnen stemmen die slechts door 25% van de Vlaamse volksvertegenwooriging gesteund werd. Niet eenzijdig maar toch bijna. Ik herinner mij niet dat Reynders zich daar druk over heeft gemaakt.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 21:26   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat de sarcastische bewustwording van Reynders in die richting gezocht moet worden. Eerder in de richting van minister van staat Moureaux: "als de Vlamingen eenzijdig Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen, betekent dat het einde van België".
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 21:31   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik denk niet dat de sarcastische bewustwording van Reynders in die richting gezocht moet worden. Eerder in de richting van minister van staat Moureaux: "als de Vlamingen eenzijdig Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen, betekent dat het einde van België".
Bedoelt Moureaux daarmee de staat België, of het concept België? Ingeval van het tweede heeft misschien wel gelijk.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 21:36   #16
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Bedoelt Moureaux daarmee de staat België, of het concept België? Ingeval van het tweede heeft misschien wel gelijk.
Wat is het verschil?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 21:43   #17
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil?
Het concept België bestaat erin dat de Vlamingen uiteindelijk altijd doen wat de Walen willen.

Dat dreigt nu op te houden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 14:06   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil?
het verschil zit 'm in het feit dat de staat op zich wel nog even zal blijven voort bestaan, maar dat in de geesten de scheiding al definitief voltrokken is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 14:12   #19
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
het verschil zit 'm in het feit dat de staat op zich wel nog even zal blijven voort bestaan, maar dat in de geesten de scheiding al definitief voltrokken is.
Wat een bullsh*t, enkel in beperkte kringen is Belgie opgegeven.
Oud 28 september 2007, 14:21   #20
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
jawadde en dan gelynched worden door van die fanatieke forum leden.
Maar opzich zou het wel een straf idee zijn natuurlijk. Maar is het dan niet beter om met BUB in zee te gaan of is daar een hoek af?
Reken maar! Het "Geheim Genootschap van Vlaamse Separatisten" dat hier op het forum in code-taal communiceert, zou onverbiddellijk zijn. Een tocht naar Compostella is de kleinste straf. De rest durf ik niet te publiceren.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be