![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Europees Commissaris
|
![]() Volgens de VLD alvast wel: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...elid=HM1HOR7Q#
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 september 2007 om 05:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Iets meer info. Uit De Morgen van vandaag.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 september 2007 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 25 september 2007 om 09:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind het een onzinnig idee. Waarom heb je nog kieskringen nodig als de bevolking zelf mag kiezen waar ze gaat stemmen? Dan kun je net zo goed meteen een nationale kieskring of in ieder geval nationale lijsten instellen.
De reactie van de VLD is ook niet zo snugger. Alsof mensen uit Antwerpen, Gent, Knokke of De Panne massaal naar Brussel zullen reizen om daar hun stem uit te kunnen brengen. Ook Vlamingen in de Ardennen zullen die moeite niet nemen vermoed ik. Alleen mensen die op de grens van twee kieskringen wonen, zoals de taalgrensbewoners, zullen dat doen. Vlamingen in Edingen zullen wellicht in Oost-Vlaanderen gaan stemmen, Franstaligen uit de rand in Brussel. Afgezien daarvan heeft het stemmen ronselen geen enkele zin, als de zetels nog steeds per kieskring worden verdeeld op basis van het inwoneraandeel. Al zouden bij wijze van spreken maar honderd mensen in bijv. Vlaams-Brabant hun stem uitbrengen, toch krijgt die kieskring een gegarandeerd aantal zetels. En al gaat het hele land in Brussel stemmen, toch zullen er niet meer zetels te verdelen zijn dan er op basis van het aandeel inwoners toegewezen werden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() (Worden die zetels nu op basis van inwoneraantal of aantal Belgische inwoners ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als dat algemeen inshrijvingsrecht erdoor komt, dan schrijf ik mij onmiddellijk in, in de kieskring Brussel. En als een paar honderdduizend Vlamingen meedoen, hebben we ineens de meerderheid in Brussel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil gerust dat nationale kieskringidee eens bekijken, maar dit:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() Maar waarom voor een federale stemming per kieskring laten kiezen. Federaal wil toch zeggen: nationaal. Ttz het zou toch niet meer dan logisch zijn dat moest ik op Di Rupo willen stemmen voor premier of minister, ik dat ook zou kunnen. Allé, als ge dan toch in een zogezegde democratie leeft, lijkt me dat toch logisch.. En als ik die stem dan wil delen met een PVDA'er uit Oost-Vlaanderen..
Laatst gewijzigd door Starkan : 25 september 2007 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
In Duitsland kan men ook enkel een stem voor je eigen kieskring en een lijststem voor je eigen deelstaat uitbrengen. Het verschil is gewoon dat je hier geen partijen hebt die zich overal aanbieden. ![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Als je een federale kieskring, dus 1 kieskring, maakt en alle partijen , NL-Fr, zijn bereikbaar voor iedereen dan hoeft zelfs geen inschrijvingsrecht. Elke kiezer krijgt dan alle lijsten voor zich en kan stemmen waar hij woont of waar hij op de kieslijst staat.
Ander voordeel is dat bij één man één stem nu ook voor elke zetel een gelijk aantal stemmen nodig is. Dit corrigeert de huidige scheeftrekking tussen de grote en kleine kieskringen. Met 1 lijst per partij voor het gehele land verwatert de binding met de regio en helpt lokaal clientelisme nauwelijks. Voor de regionale politiekers zijn er de regionale verkiezingen en voor de buren en de wijk de gemeenteraadsverkiezingen. (provincies afschaffen). Geef mij eens de echte objectieve nadelen ?
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 25 september 2007 om 22:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Een ander voordeel is dat de ''politieke families'' misschien beter zoals CDU/CSU in Duitsland gaan samenwerken; verschillende partijen kunnen namelijk wel een fractie vormen.??? Een nadeel is juist het gemis van deze regionale band. In Nederland heb je een nationale kieskring, maar dit leidt ertoe dat bepaalde regio's onder- en andere regio's oververtegenwoordigd zijn met parlementariers. Er kan namelijk worden betoogd dat een lokale parlementarier goed kan zijn voor de band met de politiek. Anders zijn het alleen die verre mensen in Brussel (of Den Haag in Nederland) die ook nog eens geen band met je streek hebben die voor je moeten stemmen. Bovendien in een puur districtenstelsel kan er geen sprake zijn van 'zetelroof', d.w.z. je zetel houden nadat je bent geroyeerd, hoewel je persoonlijk eigenlijk niet voldoende stemmen had. Dit kan namelijk omdat de meeste in een landelijke kieskring uiteindelijk op de lijsttrekker en andere meeliften op het succes, maar iedereen zit uiteindelijk wel op persoonlijke titel in het parlement.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als de samenwerking al onmogelijk was 30 jaar geleden, dan is ze dat vandaag zéker. Ik zie CD&V en CDh niet snel één fractie vormen. Dan nog eerder met de CSP, maar die is niet vertegenwoordigd in het federale parlement.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk dat zoiets zou neerkomen op striktere selecties. Jij?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe bedoel je?
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Men zal geen duizend mensen op één lijst zetten om het regering te laten kiezen. Men zal wel selectiever zijn moest men naar een nationale kieskring gaan, vermoed ik.
Laatst gewijzigd door Starkan : 26 september 2007 om 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dit is een Duits stemformulier ![]() De lijst met namen aan de rechterkant is niet compleet, maar je stemt dan ook enkel op die lijst en je kan dus niet aan de rechterkant op mensen stemmen. Een ander verschil is wel dat er in Duitsland geen stemplicht is, en daar is er ook geen vast aantal zetels per deelstaat. ![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |