Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2007, 10:57   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard "Democratische Partijen"

De Belgische politici hebben het dikwijls over "alle democratische partijen", en daarmee bedoelen ze alle partijen behalve het Vlaams Belang.

Dat die "democratische partijen" alle ondemocratische middelen gebruiken die ze maar kunnen bedenken om de grootste partij van het land te weren is reeds langer geweten.

Maar nu kun je ook weeral zien hoe ondemocratisch de partijen zelf zijn, bijvoorbeeld de SP.A

Het bericht dat ik vandaag las over de voorzittersverkiezingen van deze partij begon als volgt:

Citaat:
De sp.a stelt alles in het werk om een publiek debat tussen haar kandidaat-voorzitters onmogelijk te maken.

Het toont aan dat de partij het moeilijk heeft met een open verkiezingsstrijd.
De rest van het artikel vind je hier.

Wanneer ze het dus hebben over de democratische partijen, dan is de vraag alleen maar : Welke zijn deze democratische partijen? Want de SP.A maakt daar zeer zeker geen deel van uit. Toch?
Oud 6 oktober 2007, 11:53   #2
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

zeer zeker dat de sp.a daar geen deel van uitmaakt. de sp.a is al dertig jaar grotendeels tegen de wil van haar basis in aan het opschuiven van een sociaal-democratische naar een 'derde weg' partij. Dat doen ze zonder de basis, maar mét de steun van de partijbureaucratie. van een hoog democratisch gehalte kan dan ook geen sprake zijn
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 11:57   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
De Belgische politici hebben het dikwijls over "alle democratische partijen", en daarmee bedoelen ze alle partijen behalve het Vlaams Belang.

Dat die "democratische partijen" alle ondemocratische middelen gebruiken die ze maar kunnen bedenken om de grootste partij van het land te weren is reeds langer geweten.

Maar nu kun je ook weeral zien hoe ondemocratisch de partijen zelf zijn, bijvoorbeeld de SP.A

Het bericht dat ik vandaag las over de voorzittersverkiezingen van deze partij begon als volgt:

De rest van het artikel vind je hier.

Wanneer ze het dus hebben over de democratische partijen, dan is de vraag alleen maar : Welke zijn deze democratische partijen? Want de SP.A maakt daar zeer zeker geen deel van uit. Toch?
Tja, VB wil de Belgische democratie omver werpen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 11:58   #4
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Ik ben dat gezever over "democratische partijen" meer dan moe. Zolang een partij zich niet verzet tegen de (parlementaire) democratie, is dat een democratische partij.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:10   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Tja, VB wil de Belgische democratie omver werpen.
Neen, dat is fout. Het Vlaams Belang wil België opsplitsen en een onafhankelijke Vlaamse democratische republiek maken.

De rest van België kan oftewel een kleiner België worden, of misschien een onafhankelijk Wallonië. Er is hoedanook geen sprake van het omver werpen van de democratie.

Je bent dus weer bezig met pure desinformatie. Oftewel omdat je het niet begrijpt, oftewel omdat je van ontzettend slechte wil bent. Beide gevallen zijn even zielig.
Oud 6 oktober 2007, 12:11   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

De interne werking van een partij kan me geen bal schelen.
Dat mag zelfs de meest elitaire partij zijn, waarbij de kopstukken de gehele partijlijn bepalen en alle kleine afdelingen in de tang houden, zonder enige vorm van inspraak.
Dat maakt echt niks uit.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:12   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is fout. Het Vlaams Belang wil België opsplitsen en een onafhankelijke Vlaamse democratische republiek maken.

De rest van België kan oftewel een kleiner België worden, of misschien een onafhankelijk Wallonië. Er is hoedanook geen sprake van het omver werpen van de democratie.

Je bent dus weer bezig met pure desinformatie. Oftewel omdat je het niet begrijpt, oftewel omdat je van ontzettend slechte wil bent. Beide gevallen zijn even zielig.
Rustig maar.

In Nederland noemt men ook partijen die de gevestigde orde omver willen werden, ondemocratisch. Of ze dat zijn of niet, zo worden ze genoemd. Heb jij me horen oordelen?
Oud 6 oktober 2007, 12:17   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rustig maar.

In Nederland noemt men ook partijen die de gevestigde orde omver willen werden, ondemocratisch. Of ze dat zijn of niet, zo worden ze genoemd. Heb jij me horen oordelen?
Ik ben zeer rustig hoor. Maar wat je schreef was onverdedigbaar fout.

Wanneer men als Vlaming wenst dat Vlaanderen zich van de Belgische monarchie afscheurt om een onafhankelijke republiek te maken, dan wilt men niet "de Belgische democratie omverwerpen".

Hoe ze dat in Nederland noemen kan mij bij deze niets schelen.
Oud 6 oktober 2007, 12:18   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik beschouw het VB ook als een niet-democratische partij in sé, omdat ze naar mijn mening - en naar mijn interpretatie van democratie - een exclusieve visie hebben op democratie. Dat is voor mij een contradictio in terminis, daar democratie altijd inclusief dient te zijn. (Ik heb het over vreemdelingenstemrecht.)

Maar om nu te zeggen dat ze NSDAP-anti-democratisch zijn?
Ze hebben het referendum in hun programma. Altijd positief.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 6 oktober 2007, 12:19   #10
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Dit is eentje van drie jaar geleden over de voorzittersverkiezingen bij de MR. Lees vooral het laatste paragraafje, nadien trokken alle kandidaat-voorzitters zich terug, behalve Reynders die het uiteindelijk werd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VRT teletext

Reynders ALS COMPROMISFIGUUR VAN MR ?
Minister van Financiën Didier Reynders
stelt zich morgen wellicht formeel kandidaat
als voorzitter van de MR, de Franstalige
liberalen.

Hij moet als compromisfiguur een drei-
gende crisis binnen de top van de MR
vermijden. De MR kiest half oktober een
nieuwe voorzitter, als vervanger van
Antoine Duquesne. De gedoodverfde
kandidaat was Charles Michel, zoon van
boegbeeld Louis. Maar ook zijn rivaal
Serge Kubla wierp zich enkele dagen
geleden op als mogelijke voorzitter.

De MR-kopstukken vergaderen nu op een
geheime plaats over het voorzitterschap
van de partij. Ook Europees commissaris
Louis Michel is aanwezig.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 6 oktober 2007 om 12:21.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:22   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Dit is eentje van drie jaar geleden over de voorzittersverkiezingen bij de MR. Lees vooral het laatste paragraafje, nadien trokken alle kandidaat-voorzitters zich terug, behalve Reynders die het uiteindelijk werd.

Tja, net als de SP.A is de MR geen democratische partij. En de PS al helemaal niet, dat is een dictatuur van maffiosi. Maar dat wist iedereen al lang.
Oud 6 oktober 2007, 12:23   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik beschouw het VB ook als een niet-democratische partij in sé, omdat ze naar mijn mening - en naar mijn interpretatie van democratie - een exclusieve visie hebben op democratie. Dat is voor mij een contradictio in terminis, daar democratie altijd inclusief dient te zijn. (Ik heb het over vreemdelingenstemrecht.)
Dan bestaat er in de wereld geen enkele democratie. Want in geen enkel land mag iedereen meestemmen.
Oud 6 oktober 2007, 12:26   #13
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Tja, net als de SP.A is de MR geen democratische partij. En de PS al helemaal niet, dat is een dictatuur van maffiosi. Maar dat wist iedereen al lang.
Maar het is dan wel straf dat de VRT ook die terminologie van "democratische partijen" overneemt.
Oud 6 oktober 2007, 12:26   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan bestaat er in de wereld geen enkele democratie. Want in geen enkel land mag iedereen meestemmen.
Moet ik je een gevoel voor nuance uitleggen?
Oud 6 oktober 2007, 12:27   #15
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Maar om nu te zeggen dat ze NSDAP-anti-democratisch zijn?
Ze hebben het referendum in hun programma. Altijd positief.
Ondemocratisch, onveilig, racisme,...

Het zijn maar enkele trigger-woordjes in de openbare brainwashing. Enkel dat ene woordje moet maar in een (nieuws-)bericht vallen of betrokkene is veroordeeld.

Toen de teletubbies nog vrij en vrolijk rondhuppelden, was er dan sprake van democratie in die... partij?
Zoals we in het leger altijd tegen de mannen zeiden; 'we zijn hier om de democratie te beschermen, niet om ze zelf uit te voeren.'

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:31   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben zeer rustig hoor. Maar wat je schreef was onverdedigbaar fout.

Wanneer men als Vlaming wenst dat Vlaanderen zich van de Belgische monarchie afscheurt om een onafhankelijke republiek te maken, dan wilt men niet "de Belgische democratie omverwerpen".

Hoe ze dat in Nederland noemen kan mij bij deze niets schelen.
Het is - volgens mij - nochtans de reden dat de andere partijen het VB ondemocratisch vinden.
Oud 6 oktober 2007, 12:33   #17
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Het is - volgens mij - nochtans de reden dat de andere partijen het VB ondemocratisch vinden.
En wat vinden jullie dan van NVA?
Oud 6 oktober 2007, 12:41   #18
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ik ben dat gezever over "democratische partijen" meer dan moe. Zolang een partij zich niet verzet tegen de (parlementaire) democratie, is dat een democratische partij.
Niet echt akkoord.
Zolang een partij zich aan die democratie houdt, is ze democratisch, ook al zou ze fascisme promoten!

Stel dat morgen de Moslims met een eigen partij opkomen die pleit voor het invoeren van de sharia. Dan kan ze haar programma promoten zoveel ze wil. Als je het verbiedt, is dat ondemocratisch...

Dé vraag is : hoever wil je democratie beperken om ze te beschermen!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:48   #19
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Niet echt akkoord.
Zolang een partij zich aan die democratie houdt, is ze democratisch, ook al zou ze fascisme promoten!

Stel dat morgen de Moslims met een eigen partij opkomen die pleit voor het invoeren van de sharia. Dan kan ze haar programma promoten zoveel ze wil. Als je het verbiedt, is dat ondemocratisch...

Dé vraag is : hoever wil je democratie beperken om ze te beschermen!
Ja, maar je zou die partij wel kunnen verbieden op basis van een onaanvaardbaar programma.

Stel dat er morgen een partij opstaat die voorstander is om alle homo's te doden, dan kan die partij wel een goede interne democratie hebben, maar haar programma is moreel onaanvaardbaar. Dus moet het wel kunnen dat zo een partij wordt verboden.
Oud 6 oktober 2007, 12:55   #20
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ja, maar je zou die partij wel kunnen verbieden op basis van een onaanvaardbaar programma.

Stel dat er morgen een partij opstaat die voorstander is om alle homo's te doden, dan kan die partij wel een goede interne democratie hebben, maar haar programma is moreel onaanvaardbaar. Dus moet het wel kunnen dat zo een partij wordt verboden.
Mijn vraag blijft : HOE ga je dat doen? HOE VER ga je de democratie beteugelen om ze te beschermen?
Islam = /= democratie, maar wie durft ze verbieden? Al wat de islam preekt, is anti-democratyie, anti rechten van de mens, en racisme op basis van godsdienst. Toch kunnen die dat ongestraft doen...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be