Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Jan Loones (N-VA) - 16 tot 22 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jan Loones (N-VA) - 16 tot 22 februari "Advocaat van beroep en sinds 1983 politiek actief. Hij heeft vooral interesse in juridische en institutionele zaken en legt zich eveneens toe op internationale betrekkingen, mensenrechten en toerisme. Hij maakt ook deel uit van het partijbestuur en

Discussietools
Oud 20 februari 2004, 17:32   #1
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Beste Jan,

Op het forum van jullie kartelgenoten kwam ik het volgende bericht van een CD&V'er tegen.
Hoe sta jij hiertegenover?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CD&V forummer
het Kartel met NVA is voorwerp van gesprek.
Verschillende mensen vragen mij waarom CD&V enkel richting NVA kijkt en bijvoorbeeld Agalev/groen 'links' laat liggen.
Ik geef hier graag enkele elementen weer die wij volgens mij gemeen hebben met groen. Graag jullie reactie over de opportuniteit om ook met groen/en gesprekken aan te knopen.
We hebben op een aantal punten ongetwijfeld raakvlakken.
Zelf was ik twee jaar geleden voorzitter van een werkgroep in de rondetafelconferentie onderwijs. ex-minister Ludo Sannen was er een collega met wie ik goed samengewerkt heb. Inzake onderwijs zijn er vele punten van overeenkomst, zoals bijvoorbeeld de fundamentele uitgangspunten van de vrijheid van onderwijs.
Ook op het vlak van welzijn zijn er zeker punten van overeenkomst. het is niet voor niets dat een aantal groenen oud-acw'ers zijn.
Ook delen we het uitgangspunt dat onze aarde er niet alleen is voor de mensen hier en nu, maar ook voor deze elders en morgen. Wij noemen dit met een moeilijk woord het rentmeesterschap.
Toch zijn er ook een aantal verschillen. Zoals VUBprofessor Elchardus al opmerkte bestaat er binnen groen een libertaire stroming die nogal nauw aansluit bij de liberale mensvisie. Zie bijvoorbeeld naar de wijze waarop zij het gedoogbeleid inzake drugs als een prioriteit van de vorige federale regering beschouwden.
Ook staat een deel van hun achterban nogal wantrouwig tegenover het middenveld en sluit het nauw aan bij het principe van het primaat van de politiek. Het is niet voor niets dat een aantal groene ministers mee verantwoordelijk zijn geweest voor het terugdringen van het middenveld op de politieke besluitvorming in de huidige paarsgroene regering.

Wat denken jullie daarvan?
Het Skill Effect is offline  
Oud 20 februari 2004, 17:40   #2
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Interessant.

Als Groen staat voor: meer zorg voor het milieu en directe democratie, oké. Als meer Groen staat voor regeltjes en marxisme: neen dank u.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline  
Oud 20 februari 2004, 18:07   #3
Pjotter Dewilde
Vreemdeling

Standaard

Ik denk dat bepaalde standpunten van Groen! wel aansluiten bij de N-VA en dan heb ik het over het puur ecologische, de zorg voor het milieu. Groen! is mijns inziens echter jammer genoeg meer geworden dan dat en andere standpunten van Groen! kan ik minder smaken.
Oud 21 februari 2004, 18:55   #4
Jan Loones
Vreemdeling

Standaard

" vlaams, groen en ook doen" was de verkiezingsslogan van onze VU strijdmakker maurits, jaren geleden;
de zorg voor onze identiteit sluit m.i. naadloos aan bij de zorg voor ons natuurpatrimonium;
wij zeggen trouwens graag dat de Volksunie destijds ghet eerste milieucongres organiseerde;
oa onze fransvlaamse vrienden bewijzen dat je perfekt én ecologist én nationalist kunt zijn;
Jan Loones is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be