![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interessant artikel dat een totaal andere kijk werpt op de wederzijdse verhouding tussen Nederlandstaligen en Franstaligen in dit land. Blijkbaar zouden we dus de Franstaligen niet enkel Vlaanderen afgenomen hebben (zoals ze het aan de andere kant van de taalgrens soms kunnen verwoorden), maar is ons kleine volkje ook nog eens mee verantwoordelijk voor de teloorgang van hun wereldtaal? Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 27 oktober 2007 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Zalig gewoon!
![]() Wat een machtig verhaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben eigenlijk nog benieuwd naar hun reactie.
![]() Ze zitten de hele tijd de Vlamingen voor te stellen als een hoop stammetjes bij elkaar die een petieterige taal spreken, als ze dan al dezelfde taal spreken. Maar leg dan maar eens uit hoe die in al hun onbeduidendheid er dan in geslaagd zouden zijn om zo een grote taal te knechten.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 27 oktober 2007 om 21:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Zozo, mooi verhaal, dat kende ik niet. Dat is een beetje een soort Guldensporenslag op politiek vlak. Maar ja, is het wel waar dit hele verhaal? Beroepshalve kom ik veel Fransen tegen en ik ben verbijsterd met het veranderen van mentaliteit van de Fransen. Vele van die jongens kunnen een aardig mondje Engels spreken. Dat was twintig jaar geleden onvoorstelbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik doelde op het dekolonisatieproces; Nederland had met de politionele acties in Indonesie een veel negatiever scheiden der wegen. Ik doelde geenszins op de effecten en gevolgen van de kolonisatie, maar ik had het dan ook over de afbraak van de koloniale imperia...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In België is er volgens mij iets anders aan de hand. Vlaanderen is veel welvarender en machtiger dan Wallonië. Een natuurlijk proces is dat de sterkere zijn cultuur aan de zwakkere opdringt. Maar in België gebeurt juist het omgekeerde. Brussel is bijna geheel verfranst. In een aantal randgemeenten is de officiële taal Nederlands, terwijl rond de 80% van de bewoners Frans spreekt. Zo'n ondemocratische situatie waar de minderheid zijn culturele imperium tracht vast te houden, kan niet blijven. De Franstaligen voelen zich beknot. De Vlamingen voelen zich langzamerhand weggedrukt. Dit leidt tot wederzijdse haat. België zou beter het natuurlijke proces zijn gang laten op basis van individuele keuzen. Wil iemand Frans spreken, soit, wil iemand Vlaams klappen, oké. Op grond van de meerderheid van taligheid kan op een bepaald moment een switch plaatsvinden van de ene taal naar de andere taal in een gemeente. Het kan zowel van Frans naar Nederlands als andersom plaatsvinden. Overigens is een soortgelijk proces wel vaker in de geschiedenis voorgekomen. De Romeinen veroverden Griekenland in de oudheid. Maar de Griekse cultuur en filosofie veroverde het Romeinse Rijk. Niet iets waar Rome persé slechter van werd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben afgelopen weekend in een godvergeten gat in de middel of nowhere, midden in een 3dewereld gebied, waar de gemiddelde levensverwachting nog 23 is en mensen gsm behandelen als elementen om dat naar elkaar te gooien (Wallonië dus) aangesproken geweest in het Nederlands door een Franstalige.
En dat was vlot. Daarom mag ik concluderen dat alle Walen vlot Nederlands spreken.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
|
![]() Toffe tekst, leerrrijk.
En dan weten dat er nog Vlaamse bedrijven zijn waar men op vergaderingen en informele ontmoetingen tussen directieleden Frans spreekt omdat het volgens hen 'mooier' klinkt, ze voelen zich er voornamer door. Serieuze knoop in de hersens ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() er moet inderdaad al een serieuze knoop in je hersens zitten om vrijwillig 'vier twintig negentien' te zeggen voor 99
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Vertel me eens wat het positieve eraan is en waarom het nodig is dat een groep Vlaamse industriëlen in Vlaanderen onderling vergaderen in het Frans, geheime taal? Onderscheid directie, werkvolk? Laatst gewijzigd door Ovidius : 29 oktober 2007 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Taalimperialisme gaat inderdaad over geld. De gehele niet-engelstalige wereld subsiieerd in niet geringe mate de angelsaksisiche wereld.
Maar "grote talen" hebben ook geen eeuwigheidswaarde, alhoewel er inderdaad talen zijn die het "imperium" dat hun ontstaan veroorzaakte vele jaren overleven. Los van de emotionaliteit talen gewoon bekijken voor wat ze zijn : communicatiemiddelen, helpt misschien om onze problematische verhouding met dat verschijnsel gezond te maken.
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 29 oktober 2007 om 18:40. |
![]() |
![]() |