![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() De Nederlandse cardioloog Pim van Lommel schreef een boek over ervaringen tijdens een fase van klinisch dood. Een aantal mensen beleefde soortgelijke mystieke ervaringen, terwijl ze geen hersenactiviteit meer vertoonden na een hartstilstand. Velen beschreven dat ze door een tunnel gingen, waar aan het eind een fantastisch licht was. Is dat een aanwijzing dat ze bij de hemelpoort aankwamen?
De meesten rapporteerden dat ze teleurgesteld waren dat ze niet dood waren. http://boeken.vpro.nl/afleveringen/36883086/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In een artikel van Werner Eeman 'Een onderzoek naar getuigenissen van bijnadoodervaringen' las ik de volgende passage: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Niet per se, toch? Als de BDE werkelijk veroorzaakt wordt door panische laatste 'stuiptrekkingen' van stofwisseling in de hersenen lijkt het me absoluut niet onlogisch dat er redelijk veel verschillende ervaringen mogelijk zijn.
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Uiteraard. Je ziet wat je gelooft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Ah? Dus dromen zijn ook geen neurologisch verschijnsel dan?
![]() |
#7 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een autoriteit op dit vlak is de gekende psychiater Raymond A. MOODY. In zijn boek 'Life after life' (het boek werd in 1975 voor het eerst uitgegeven en werd een wereldbestseller waarvan alleen al de Duitse vertaling 'Leben nach dem Tod', binnen vier jaar een oplage van een kwart miljoen haalde) vertelt MOODY over mensen die klinisch dood waren, maar toen doorleefden en verslag konden doen van hun ervaringen. De meningen zijn verdeeld over wat nu een bijna-dood-ervaring is. Ik citeer Prof. DE VRIES. (Prof. Dr. Marco DE VRIES bestudeerde de bijna-dood-ervaring) "De bijna-dood-ervaring wordt door een aantal mensen geïnterpreteerd als een leven na de dood. Maar dat is een denkfout. De patiënt is immers nog niet dood. Het is wél degelijk een situatie vóór de dood. Dus de bijna-dood-ervaring is geen ervaring met de dood of een toestand na de dood. Aan de andere kant wordt het fenomeen sceptisch bekeken door de traditionele wetenschap. Die heeft er moeite mee. Het wordt daarom soms afgedaan als een pathologische toestand. Maar dat is het geenszins. Het komt trouwens voor bij mensen die heel normaal zijn.Overigens is het niet eens zo een marginaal fenomeen. Uit Amerikaanse onderzoeken is gebleken dat 1 op 10 mensen die bijna-dood-ervaring zelf hebben meegemaakt of een gewezen bijna-dode in zijn kennissenkring heeft. In mijn colleges over bijna-dood-ervaring zit telkens minstens één student die het zelf heeft beleeft of er weet van heeft. Belangrijk bij dit alles is dat de bijna-dood-ervaring omzeggens altijd een positieve ervaring is. Mensen worden nadien veel rustiger, zij zijn niet langer bang van de dood, hebben een betere kijk op het leven. Mensen met een streng kerkelijke ingesteldheid die een bijna-dood-ervaring achter de rug hebben, zien naderhand veel zaken ruimer in, hebben niet langer de streng kerkelijke opvatting. Zij zijn veel toleranter en stellen zich veel opener op. Ze veranderen soms van beroep en hechten voortaan meer belang aan kleine dingen van het menselijk bestaan." Kortom, personen met zulke ervaringen ondergaan wel eens een fundamentele verandering van hun persoonlijkheid. Tenminste, zo blijkt uit de feiten. Laatst gewijzigd door system : 12 december 2007 om 18:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar bij de BDE's schijnt er een dichotomie op te treden. Ofwel er zijn ervaringen die 'hemels' kunnen worden geïnterpreteerd, ofwel 'hels'. Die dichotomie lijkt in tegenspraak met de variëteit in dromen en bij drugsgebruik. Laatst gewijzigd door Sjaax : 12 december 2007 om 20:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Dat dichotoom karakter lijkt mij een constructie. "een nachtmerrie-achtig karakter" is bijv. niet eenduidig. En ook dat licht zou wel eens kunnen verschillen van persoon tot persoon. Verder zie ik niet waar u naartoe wilt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Dit is wel interessant. Uit het artikel van dr. van Lommel in The Lancet:
Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
|
![]() Ik heb ooit eens een boekske gelezen van een ervaringsdeskundige waarin allerlei getuignissen stonden. Het was een Amerikaanse, na haar BDE('s) had ze er dan maar haar levenswerk van gemaakt en een hulpgroep gesticht.
Rode draad: Er zijn ruwweg twee type ervaringen, zij die naar de Hemel gaan en zij die naar de Hel gaan tijdens hun tripke. De meesten zien familie en bekenden in de Hemel, in de Hel daarentegen ziet men veleer vreemden of is men alleen. Er zijn veel van die mannen/vrouwen die vinden dat ze op één of andere manier een tweede kans gekregen hebben en er vanaf dan blijkbaar ook in slagen hun leven kompleet om te gooien. (allemaal volgens dat boekske hé) Persoonlijk zal ik naar de hemel gaan. Ovidius Laatst gewijzigd door Ovidius : 13 december 2007 om 10:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() we zijn nog niet eens begonnen met het ontginnen van onze werkelijke kracht.
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een beetje zoals elke film anders is, maar welke film je ook uitzet op TV, je krijgt altijd diezelfde flits van licht dat verdwijnt. (waarschijnlijk gaat mijn tv ook naar de hemel dus) Verbazingwekkend dat mensen zo veel schrik van de dood hebben dat ze hun verstand uitschakelen als ze erover nadenken.
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ietwat terzijde:
Citaat:
Het zou leuk zijn om ook in de hemel tv te kijken. Kan ik altijd voetbal blijven volgen, mocht ik in de hemel komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Als ik fel tl licht uitdoe zie ik ook eventjes een wit licht in een donkere kamer. Dat is waarschijnlijk een galactische poort naar het hiernamaals.
|
![]() |
![]() |