![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() allah de heidense maangod
De maangod werd Al-Ilah genoemd, d.w.z. "De God", en dat werd ingekort tot Allah in pre-islamitische tijden. De heidense Arabieren gebruikten zelfs Allah in de namen die ze aan hun kinderen gaven. Zo hadden zowel Mohammeds vader als zijn nonkel "Allah" als deel van hun namen. Het feit dat zulke namen gegeven werden door hun heidense ouders bewijst dat zelfs in Mohammeds tijd Allah de titel was voor de maangod. Prof. Coon zegt verder: "Evenzo werd onder Mohammeds voogdijschap, de relatief anonieme Ilah: Al-Ilah, De God of Allah, het Opperste Wezen". Waarom Allah in Koran niet gedefinieerd wordt?! Dit feit beantwoordt de vragen: "Waarom wordt Allah in de Koran nooit gedefinieerd? Waarom veronderstelde Mohammed dat de heidense Arabieren reeds wisten wie Allah was?" Mohammed werd grootgebracht in de religie van de maangod Allah. Maar hij ging een stap verder dan zijn heidense mede-Arabieren. Terwijl zij geloofden dat Allah, d.w.z. de maangod, de grootste van alle goden was en de oppergod in het pantheon van godheden, besloot Mohammed dat Allah niet louter de grootste god was, maar de énige god. Mohammed wilde het dus op twee manieren stellen: tegen de heidenen zei hij dat hij nog steeds geloofde in de maangod Allah. Tegen Joden en Christenen zei hij dat Allah ook hún God was. Maar zowel Joden als Christenen wisten wel beter en daarom wijzen zij zijn god Allah af als een valse god. Al-Kindi, een van de vroege christelijke apologeten tegen de Islam, wees erop dat de Islam en zijn god Allah niet uit de Bijbel stammen maar uit het heidendom van de Sabaeërs. Zij aanbaden niet de God van de Bijbel maar de maangod en zijn dochters al-Uzza, al-Lat en Manat. CONCLUSIE De heidense Arabieren aanbaden de maangod Allah door verscheidene malen per dag in de richting van Mekka te bidden, door het maken van pelgrimstochten naar Mekka, te lopen rond de tempel - de Kaäba - van de maangod, het kussen van de zwarte steen, het offeren van een dier aan de maangod, stenen te werpen naar de duivel, een maand te vasten van wassende maan tot wassende maan, enz. De bewering van de moslims dat Allah de God van de Bijbel is en dat de Islam opstond uit de religie van de profeten en apostelen, wordt weerlegd door solide, overstelpende archeologische bewijzen. De Islam is niets meer dan een opleving van de oude maangodcultus. Het heeft zijn symbolen, riten, ceremonieën, en zelfs de naam van zijn god uit de oude heidense religie van de maangod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zozo, interessant. Nu vraag ik me af hoe dat in verhouding staat tot zonnecultussen als het christendom.
Leuke avatar, trouwens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Ja dit is al langer bekend dan vandaag.
En dan zullen ze zeggen, nee, nee, dat is niet waar. De archeologie liegt!
กรุงเทพมหานคร อมรรัตนโกสินทร์ มหินทรายุธยามหาดิลก ภพนพรัตน์ ราชธานีบุรีรมย์ อุดมราชนิเวศน์ มหาสถาน อมรพิมาน อวตารสถิต สักกะทัตติยะ วิษณุกรรมประสิทธิ์ Laatst gewijzigd door Pies Descalzos : 22 november 2007 om 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Is al eens besproken geweest in de NWO draad. Alle religies zijn niet meer dan oude cultusen met metafoscieh omfloersingen. De volgers van de grote religies bidden zonder dat ze het zelf beseffen oude goden aan.
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() *zucht*
Lees toch tenminste eerst zelf de bijbel en de koran voordat je één of andere mening volgt en verdedigt. Citaat:
Niet de zon en/of de maan die Hij in dienst heeft gesteld. Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 22 november 2007 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Hier wat meer over de geschiedenis van de Ka'aba en Mekka:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
![]() Citaat:
Read the koran: surat 6 vers 73-91: Citaat:
![]()
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 22 november 2007 om 16:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 november 2007 om 17:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Laatst gewijzigd door system : 22 november 2007 om 18:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ja en de islam versie uit de koran is heel geloofwaardig natuurlijk "maar alleen voor moslims uiteraard" ![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Hier een aansluitende link op het artikel van Winterhamer. Ge moet er wel ffkes voor gaan zitten, maar tis de moeite waard.
En pak er een tas koffie mee een petit-beur bij ![]() Veel leesplezier. http://www.answering-islam.org/Dutch/index.htm
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Ik zal me hier niet bezighouden met het citeren van sites als Answering Islam. Op dergelijke sites hoor ik vooral christenen aan het woord die er kennelijk "prat" op gaan christen te zijn, op zo'n wijze dat zij zichzelf in het centrum plaatsen: "Kijk eens, ik heb tenminste het ware geloof." Al sedert mijn jongvolwassenheid beschouw ik zulk een houding als het niet opvolgen van de oproep die van het Eerste Gebod uitgaat.
En dat Gebod roept de gelovige op om enkel en alleen God te aanbidden. Zelfs het eigen geloof, de eigen religie mag niet tot afgod worden verheven. Dit impliceert dat andere religies niet horen gediscrediteerd te worden. En precies daarin ligt de reden waarom sites als Answering Islam niet echt aan mij besteed zijn. Ik ken ze, ik heb ze doorgelezen. Maar mijn strategie om voor mezelf uit te maken christen te blijven en geen moslim te worden, die herken ik er niet in. Mocht historisch onderzoek sterke aanwijzigingen geven dat de koraanse Allah het relict is van een pre-islamitische maangod, dan durf ik daar als katholiek tegenover stellen dat ook de katholieke Kerk door bepaalde strikte protestantse groepen als heidens wordt afgeschilderd. Immers, ook de Kerk heeft in de loop der eeuwen over mening heidens heidendom een christelijk sausje gegoten. Vele katholieke bedevaartsoorden vinden hun oorsprong in het heidendom. Onder de kathedraal van Compostela ligt een gebeente waarvan wetenschappelijk onderzoek - o.a. met de C14-dateringsmethode - onweerlegbaar heeft aangetoond dat dit gebeente 25 eeuwen oud is... dus 5 eeuwen ouder dan het christendom. Daarmee kan dit gebeente onmogelijk dat van Jakobus de Meerdere zijn, die daar volgens de kerkelijke traditie werd ter aarde besteld. Toen ik als prille 30-er, in 1996, voor het eerst in de piepkleine ruimte onder het hoofdaltaar in besloten kring een mis volgde, gelezen door een nog jonge priester uit Latijns-Amerika voor een zestal aanwezigen (want meer raken er niet in die ruimte binnen), toen wist ik al dat het gebeente dat een paar meter ver in een mooi bewerkte kist rust niét aan de apostel toebehoorde. Dat maakte mijn toeven daar er niet minder ontroerend om; op geen enkele wijze deed die wetenschap afbreuk aan de redenen waarom ik naar Compostela was getrokken. Jazeker, ik was vertrouwd met de bronnen die stellen dat Jakobus vermoedelijk in Jeruzalem stierf (hij werd onthoofd) en waarschijnlijk dáár begraven werd. En dat kon me toen even niets schelen. Daarom kan ik me best inbeelden dat een beetje moslim met een gezond vermogen tot (zelf)relativering er zich weinig aan laat gelegen of de god die hij aanbidt nu in pre-islamitische tijden een maangod uit een verloren gegaan veelgodendom was, dan wel of die god rechtstreeks werd "geleend" van de judeo-christelijke traditie. Gevolg gevend aan de oproep die uitgaat van het Eerste Gebod, kan het me eigenlijk niet zoveel schelen welke van de vele honderden of duizenden religies op deze aardkloot nu Dé Enige Ware is. Me dunkt wordt een religie des te universeler naarmate zij elementen van oudere, verloren gegane tradities in zich opneemt. Alleen daarom al ligt het met heidendom gelardeerde katholicisme me beter dan het steriele protestantisme. In die zin kan het me ook absoluut niet raken dat het christendom leentjebuur heeft gespeeld bij bvb. de Mithrascultus, of dat het monotheïsme zou "uitgevonden" zijn door farao Echnaton en zijn gade Nefertete. Mocht de wetenschap dit alles met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen aantonen (want 100% kan je hierin nooit bereiken) dan zou dit mijn gevoel van verbondenheid met onze verre voorchristelijke en voorjudeïsche voorouders juist versterken. Want hun heden verdwenen religies waren, net zoals mijn 20-21e-eeuwse implementatie van het christendom, een zoektocht naar antwoorden op de Drie Grote Levensvragen. (Waar komen we vandaan? Wat vreten we hier eigenlijk uit? Waar moet het met ons naartoe?) Dát gevoel van zielsverbondenheid over ruimte en tijd had ik, toen in 1996, tijdens die mis in kleine kring, in die nogal krappe ruimte onder het hoofdaltaar van de kathedraal in Santiago: een besef van verbondenheid, niet alleen met mijn christelijke voorouders (die mijn christelijke wortels vertegenwoordigen), maar ook mijn nog verdere pre-christelijke wortels. En dan krijgt geloof, religie en alles wat daarmee samenhangt een heel andere dimensie, die in gesprekken met niet-gelovigen maar héél weinig aandacht krijgt: het geloof als leidraad om jezelf te plaatsen in 's mensheids geschiedenis, jezelf en de tijd waarin je leeft beter te (leren) begrijpen. Dat besef was mij die reis naar Santiago (én de terugweg, eveneens per fiets) dubbel en dik waard. Elk mens van goede wil die zichzelf "moslim" noemt wens ik datzelfde besef toe: dat, mocht ooit inderdaad met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aangetoond worden, dat de koraanse god niet uit de judeo-christelijke traditie voortspruit, doch uit het pre-islamitische, Arabische veelgodendom... ... hij of zij het geloof in die god in de eerste plaats als een leidraad ziet zichzelf en de wereld rondom hem of haar beter te (leren) doorgronden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Mijn fout, dubbele titel, als een mod het kan veranderen, graag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan raad ik je dit boek aan: The Jesus Mysteries: Was The Original Jesus A Pagan God? http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...491247-1341202 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een zeer degelijk boek inderdaad. Meestal goed ondebouwd. Soms komt men ook wat drijfzand tegen. Maar goed, al bij al, zeker de moeite waard in zijn genre. Laatst gewijzigd door system : 22 november 2007 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En de bijbehorende site: http://www.truthbeknown.com Toon overduidelijk dat "jezus' het 'licht van de wereld' den ZON is! Pin d'Ar Laatst gewijzigd door Pindar : 27 november 2007 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |