Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2007, 01:00   #1
Winterhamer
Banneling

Standaard allah de heidense maangod allah de heidense maangod

allah de heidense maangod

De maangod werd Al-Ilah genoemd, d.w.z. "De God", en dat werd ingekort tot Allah in pre-islamitische tijden. De heidense Arabieren gebruikten zelfs Allah in de namen die ze aan hun kinderen gaven. Zo hadden zowel Mohammeds vader als zijn nonkel "Allah" als deel van hun namen. Het feit dat zulke namen gegeven werden door hun heidense ouders bewijst dat zelfs in Mohammeds tijd Allah de titel was voor de maangod. Prof. Coon zegt verder: "Evenzo werd onder Mohammeds voogdijschap, de relatief anonieme Ilah: Al-Ilah, De God of Allah, het Opperste Wezen".

Waarom Allah in Koran niet gedefinieerd wordt?!
Dit feit beantwoordt de vragen: "Waarom wordt Allah in de Koran nooit gedefinieerd?
Waarom veronderstelde Mohammed dat de heidense Arabieren reeds wisten wie Allah was?" Mohammed werd grootgebracht in de religie van de maangod Allah. Maar hij ging een stap verder dan zijn heidense mede-Arabieren. Terwijl zij geloofden dat Allah, d.w.z. de maangod, de grootste van alle goden was en de oppergod in het pantheon van godheden, besloot Mohammed dat Allah niet louter de grootste god was, maar de énige god.

Mohammed wilde het dus op twee manieren stellen: tegen de heidenen zei hij dat hij nog steeds geloofde in de maangod Allah. Tegen Joden en Christenen zei hij dat Allah ook hún God was. Maar zowel Joden als Christenen wisten wel beter en daarom wijzen zij zijn god Allah af als een valse god.

Al-Kindi, een van de vroege christelijke apologeten tegen de Islam, wees erop dat de Islam en zijn god Allah niet uit de Bijbel stammen maar uit het heidendom van de Sabaeërs. Zij aanbaden niet de God van de Bijbel maar de maangod en zijn dochters al-Uzza, al-Lat en Manat.

CONCLUSIE
De heidense Arabieren aanbaden de maangod Allah door verscheidene malen per dag in de richting van Mekka te bidden, door het maken van pelgrimstochten naar Mekka, te lopen rond de tempel - de Kaäba - van de maangod, het kussen van de zwarte steen, het offeren van een dier aan de maangod, stenen te werpen naar de duivel, een maand te vasten van wassende maan tot wassende maan, enz. De bewering van de moslims dat Allah de God van de Bijbel is en dat de Islam opstond uit de religie van de profeten en apostelen, wordt weerlegd door solide, overstelpende archeologische bewijzen. De Islam is niets meer dan een opleving van de oude maangodcultus. Het heeft zijn symbolen, riten, ceremonieën, en zelfs de naam van zijn god uit de oude heidense religie van de maangod.
Winterhamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 02:00   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Zozo, interessant. Nu vraag ik me af hoe dat in verhouding staat tot zonnecultussen als het christendom.

Leuke avatar, trouwens.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 14:59   #3
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Ja dit is al langer bekend dan vandaag.
En dan zullen ze zeggen, nee, nee, dat is niet waar. De archeologie liegt!

Laatst gewijzigd door Pies Descalzos : 22 november 2007 om 15:00.
Pies Descalzos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 15:11   #4
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Is al eens besproken geweest in de NWO draad. Alle religies zijn niet meer dan oude cultusen met metafoscieh omfloersingen. De volgers van de grote religies bidden zonder dat ze het zelf beseffen oude goden aan.
Oud 22 november 2007, 15:49   #5
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

*zucht*

Lees toch tenminste eerst zelf de bijbel en de koran voordat je één of andere mening volgt en verdedigt.

Citaat:
Koran 29:61 En als je hen vraagt: "Wie heeft de hemelen en de aarde geschapen, en de zon en de maan in dienst gesteld?" zullen zij gewis zeggen, "God". Hoe worden zij dan (van het goede pad) afgewend?
Wie aanbidden moslims? God.

Niet de zon en/of de maan die Hij in dienst heeft gesteld.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 22 november 2007 om 15:49.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 15:57   #6
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Hier wat meer over de geschiedenis van de Ka'aba en Mekka:

Citaat:
Pre-islam gebruik

Seculiere visie

Het is niet duidelijk hoe dit heiligdom ontstaan is; archeologische opgravingen bij de Ka'aba om meer inzicht te krijgen zijn niet mogelijk. Volgens de meeste archeologen is dit heiligdom oorspronkelijk een plaatselijke cultusplaats voor de inheemse stammen die hier van oudsher woonden. Bij Mekka, dat toen een tussenstation was, kwamen verschillende handelswegen samen die vanuit Jemen naar Egypte, Anatolië en Mesopotamië liepen. Langzamerhand groeide de belangrijkheid van deze plaats en doortrekkende handelaren brachten offergaven aan de plaatselijk goden en godinnen om veiligheid en succes voor hun reis af te smeken. De Koran noemt in de Soera De Ster drie van de godinnen die bij de Ka'aba vereerd werden expliciet, namelijk al-Lât, al-Oezzâ en Manât. In de bijbehorende cultus werden zij gezien en vereerd als dochters van de pre-islamitische Allat.

Een omstreden theorie [1] beweert dat de nagenoeg kubusvormige Ka'aba een nabootsing is van het kubusvormige Heilige der Heiligen in de Joodse Tempel te Jeruzalem waar het allerheiligste voorwerp van het Jodendom de Ark van het verbond stond. Het gebouw zou in pre-islamitische tijden opgericht zijn door pelgrims die na terugkeer uit Jeruzalem van de tempel een replica wilden maken. Er waren van oudsher al betrekkingen met Jeruzalem want de Arabieren en Joden claimen allebei van Abraham af te stammen. In later tijden werd de Ka'aba een cultisch centrum waar allerlei stamgoden van de stammen woonachtig in en bij Mekka een plaats kregen. Overigens waren er meer van dergelijke heiligdommen in pre-islam tijden. Heden is in een moskee in Jemen nog een zelfde constructie te zien die sterk op de Ka'aaba lijkt.

Traditionele islamitische visie

Volgens de traditie bouwde Adam dit Huis, maar na verwoesting bouwden Abraham en Ismaël het opnieuw. In de loop der eeuwen begon men het te gebruiken voor de aanbidding van vele goden. Zo werd de Ka'aba een centrum van cultische godendienst. Honderden afgodsbeelden stonden rond en op de Ka'aba, waar zowel doortrekkende handelaren als pelgrims op afkwamen. Het centrum werd beheerd door de Qoeraish, het belangrijkste volk dat in Mekka leefde.

Toen eens een aantal schatten gestolen waren, besloot de Qoeraish een dak te bouwen op de Ka'aba. Het hout daarvoor werd gevonden bij Djedda waar een Grieks schip gestrand was. Een Koptische timmerman klaarde het werk. Volgens de traditie vermeldt het verhaal dat tijdens de werkzaamheden een Syrische inscriptie gevonden, die vertaald werd door een jood. Deze verklaarde dat de tekst luidde dat God de Ka'aba in de scheppingsweek geschapen zou hebben en de Ka'aba voor eeuwig zal blijven staan. Tijdens de restauratie ontstond er onenigheid over degene die de Zwarte Steen mocht terugplaatsen. Op dat moment arriveerde Mohammed, die bekend stond als de betrouwbare. Hij vroeg om een mantel en liet ieder stamhoofd de mantel vast houden waar de steen in lag. Bij de Ka'aba aangekomen plaatste Mohammed de Steen weer terug.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ka'aba
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 16:52   #7
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Winterhamer Bekijk bericht
allah de heidense maangod

De maangod werd Al-Ilah genoemd, d.w.z. "De God", en dat werd ingekort tot Allah in pre-islamitische tijden. De heidense Arabieren gebruikten zelfs Allah in de namen die ze aan hun kinderen gaven. Zo hadden zowel Mohammeds vader als zijn nonkel "Allah" als deel van hun namen. Het feit dat zulke namen gegeven werden door hun heidense ouders bewijst dat zelfs in Mohammeds tijd Allah de titel was voor de maangod. Prof. Coon zegt verder: "Evenzo werd onder Mohammeds voogdijschap, de relatief anonieme Ilah: Al-Ilah, De God of Allah, het Opperste Wezen".

Waarom Allah in Koran niet gedefinieerd wordt?!
Dit feit beantwoordt de vragen: "Waarom wordt Allah in de Koran nooit gedefinieerd?
Waarom veronderstelde Mohammed dat de heidense Arabieren reeds wisten wie Allah was?" Mohammed werd grootgebracht in de religie van de maangod Allah. Maar hij ging een stap verder dan zijn heidense mede-Arabieren. Terwijl zij geloofden dat Allah, d.w.z. de maangod, de grootste van alle goden was en de oppergod in het pantheon van godheden, besloot Mohammed dat Allah niet louter de grootste god was, maar de énige god.

Mohammed wilde het dus op twee manieren stellen: tegen de heidenen zei hij dat hij nog steeds geloofde in de maangod Allah. Tegen Joden en Christenen zei hij dat Allah ook hún God was. Maar zowel Joden als Christenen wisten wel beter en daarom wijzen zij zijn god Allah af als een valse god.

Al-Kindi, een van de vroege christelijke apologeten tegen de Islam, wees erop dat de Islam en zijn god Allah niet uit de Bijbel stammen maar uit het heidendom van de Sabaeërs. Zij aanbaden niet de God van de Bijbel maar de maangod en zijn dochters al-Uzza, al-Lat en Manat.

CONCLUSIE
De heidense Arabieren aanbaden de maangod Allah door verscheidene malen per dag in de richting van Mekka te bidden, door het maken van pelgrimstochten naar Mekka, te lopen rond de tempel - de Kaäba - van de maangod, het kussen van de zwarte steen, het offeren van een dier aan de maangod, stenen te werpen naar de duivel, een maand te vasten van wassende maan tot wassende maan, enz. De bewering van de moslims dat Allah de God van de Bijbel is en dat de Islam opstond uit de religie van de profeten en apostelen, wordt weerlegd door solide, overstelpende archeologische bewijzen. De Islam is niets meer dan een opleving van de oude maangodcultus. Het heeft zijn symbolen, riten, ceremonieën, en zelfs de naam van zijn god uit de oude heidense religie van de maangod.
Dat is weer een vorm van de tahrief die de fundamentalistische liberaal kapitalist century 21 uitvoeren tov de islaam !

Read the koran: surat 6 vers 73-91:

Citaat:
73. En Hij is het, Die de hemelen en de aarde in werkelijkheid schiep. En de dag, waarop Hij zegt: "Wees", wordt het. Zijn woord is werkelijkheid; en aan Hem behoort het koninkrijk op de Dag waarop de bazuin zal worden geblazen. De Kenner v an het onzichtbare en het zichtbare. Hij is de Alwijze, de Al- kennende.
74. Toen Abraham tot zijn vader Azar zeide: "Neemt gij afgoden tot Goden? Ik zie u en uw volk in duidelijke dwaling."
75. Zo toonden Wij Abraham het koninkrijk der hemelen en der aarde, opdat hij tot de vastgelovenden zou behoren.
76. En toen de nacht over hem kwam, zag hij een ster. Hij zeide: "Dit is mijn Heer." Maar toen zij onderging, zeide hij: "Ik heb de dingen, die ondergaan niet lief."
77. En toen hij de maan zag glanzen, zeide hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen zij onderging zeide hij: "Had mijn Heer mij niet geleid dan zou ik zeker tot het dwalende volk behoren."
78. En toen hij de zon zag stralen zeide hij: "Dit is mijn Heer. Dit is de grootste" Maar toen zij onderging, zeide hij: "O, mijn volk, ik heb niets uitstaande met uw afgoden."
79. "Ik heb mijn aangezicht oprecht gewend tot Hem, (-->)Die de hemelen en de aarde schiep en ik behoor niet tot de afgodendienaren." (dit is de betekenis van de naam allah!)
80. En zijn volk redetwistte met hem. Hij zeide: "Redetwist gij met mij omtrent Allah, terwijl Hij mij recht heeft geleid? En ik vrees hetgeen gij met Hem vereenzelvigt niet, tenzij mijn Heer iets wenst. Mijn Heer omvat alle dingen in Zijn kennis. Wilt gij er dan geen lering uit trekken?"
81. "En hoe kan ik uw afgoden vrezen, terwijl gij zelf uw afgoderij niet vreest waarvoor Allah u geen gezag heeft nedergezonden? Wie van de twee partijen is dan veiliger, als gij dat weet?"
82. Zij die geloven en hun geloof niet met onrechtvaardigheid vermengen - dezen zijn het, die vrede zullen hebben want zij zijn recht geleid.
83. En dit is onze bewijsgrond die Wij Abraham tegen zijn volk gaven. Wij verheffen graadsgewijze, wie Wij willen. Voorzeker, Uw Heer is Alwijs, Alwetend.
84. En Wij gaven hem Izaäk en Jacob; Wij leidden elk hunner en voordien leidden Wij Noach en van zijn afstammelingen: David, Salomo, Job, Jozef, Mozes en Aäron. Zo belonen Wij de goeden.
85. En Zacharia, Johannes, Jezus en Elias. Elk hunner behoorde tot de deugdzamen.
86. En Ismaël, Elisa, Jonas en Lot; elk hunner verhieven Wij boven de volkeren.
87. En van hun vaderen en hun kinderen en hun broederen verkozen Wij enigen en leidden hen op het rechte pad.
88. Dit is de leiding van Allah, Hij leidt daarmede van Zijn dienaren, wie Hij wil. En, indien zij iets naast Hem hadden aanbeden, zou voorzeker al hetgeen zij plachten te doen, verloren zijn gegaan.
89. Dezen zijn het, wie Wij het Boek en de heerschappij en het profetenambt gaven. Maar nu dezen er ondankbaar voor zijn, hebben Wij deze aan een volk toevertrouwd dat er niet ondankbaar voor zal zijn.
90. Dezen zijn het, die Allah juist heeft geleid; volgt daarom hun leiding. Zeg: "Ik vraag u er geen beloning voor. Dit is niets dan een vermaning aan alle volkeren."
91. En zij schatten de juiste waarde van Allah niet wanneer zij zeggen: "Allah heeft aan niemand iets geopenbaard." Zeg: "Wie openbaarde het Boek dat Mozes bracht als licht en leiding voor de mensen - dat gij op papieren schrijft, en bekend maakt, terwijl gij toch veel verbergt en (waardoor) aan u is onderwezen, hetgeen gij noch uw vaderen wisten?" - Zeg: "Allah". Laat hen dan met rust om zich met hun ledig spel te vermaken.
Heel je leugen is aan diggelen geslagen !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 22 november 2007 om 16:54.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 17:05   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Dat is weer een vorm van de tahrief die de fundamentalistische liberaal kapitalist century 21 uitvoeren tov de islaam !
Dat is een zeer subjectief antwoord. U moet de feiten betwisten. Degelijke historische argumenten aanvoeren die het tegendeel bewijzen.
Citaat:
Dat is geen bewijs. Dat is iets wat u gelooft. Heeft niets met historische waarheid te maken.

Citaat:
Hoe komt u daar nu bij? U neemt uw wensen voor werkelijkheid.

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2007 om 17:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 17:27   #9
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is een zeer subjectief antwoord. U moet de feiten betwisten. Degelijke historische argumenten aanvoeren die het tegendeel bewijzen.

Dat is geen bewijs. Dat is iets wat u gelooft. Heeft niets met historische waarheid te maken.

Hoe komt u daar nu bij? U neemt uw wensen voor werkelijkheid.
Ogen opentrekken !
Oud 22 november 2007, 18:33   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ogen opentrekken !
Hoor wie het zegt.

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2007 om 18:34.
Oud 22 november 2007, 18:58   #11
bolle
Partijlid

bolle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja en de islam versie uit de koran is heel geloofwaardig natuurlijk "maar alleen voor moslims uiteraard" wie is hier de leugenaar?
Oud 22 november 2007, 19:01   #12
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ogen opentrekken !
vóór de religie ze sluit!

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 19:28   #13
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
vóór de religie ze sluit!
Dat wordt dan een heikele zaak als ik u goed begrijp.
Oud 22 november 2007, 20:06   #14
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Hier een aansluitende link op het artikel van Winterhamer. Ge moet er wel ffkes voor gaan zitten, maar tis de moeite waard.
En pak er een tas koffie mee een petit-beur bij
Veel leesplezier.

http://www.answering-islam.org/Dutch/index.htm
Oud 22 november 2007, 21:26   #15
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Ik zal me hier niet bezighouden met het citeren van sites als Answering Islam. Op dergelijke sites hoor ik vooral christenen aan het woord die er kennelijk "prat" op gaan christen te zijn, op zo'n wijze dat zij zichzelf in het centrum plaatsen: "Kijk eens, ik heb tenminste het ware geloof." Al sedert mijn jongvolwassenheid beschouw ik zulk een houding als het niet opvolgen van de oproep die van het Eerste Gebod uitgaat.

En dat Gebod roept de gelovige op om enkel en alleen God te aanbidden. Zelfs het eigen geloof, de eigen religie mag niet tot afgod worden verheven. Dit impliceert dat andere religies niet horen gediscrediteerd te worden. En precies daarin ligt de reden waarom sites als Answering Islam niet echt aan mij besteed zijn. Ik ken ze, ik heb ze doorgelezen. Maar mijn strategie om voor mezelf uit te maken christen te blijven en geen moslim te worden, die herken ik er niet in.

Mocht historisch onderzoek sterke aanwijzigingen geven dat de koraanse Allah het relict is van een pre-islamitische maangod, dan durf ik daar als katholiek tegenover stellen dat ook de katholieke Kerk door bepaalde strikte protestantse groepen als heidens wordt afgeschilderd. Immers, ook de Kerk heeft in de loop der eeuwen over mening heidens heidendom een christelijk sausje gegoten. Vele katholieke bedevaartsoorden vinden hun oorsprong in het heidendom.

Onder de kathedraal van Compostela ligt een gebeente waarvan wetenschappelijk onderzoek - o.a. met de C14-dateringsmethode - onweerlegbaar heeft aangetoond dat dit gebeente 25 eeuwen oud is... dus 5 eeuwen ouder dan het christendom. Daarmee kan dit gebeente onmogelijk dat van Jakobus de Meerdere zijn, die daar volgens de kerkelijke traditie werd ter aarde besteld.

Toen ik als prille 30-er, in 1996, voor het eerst in de piepkleine ruimte onder het hoofdaltaar in besloten kring een mis volgde, gelezen door een nog jonge priester uit Latijns-Amerika voor een zestal aanwezigen (want meer raken er niet in die ruimte binnen), toen wist ik al dat het gebeente dat een paar meter ver in een mooi bewerkte kist rust niét aan de apostel toebehoorde. Dat maakte mijn toeven daar er niet minder ontroerend om; op geen enkele wijze deed die wetenschap afbreuk aan de redenen waarom ik naar Compostela was getrokken. Jazeker, ik was vertrouwd met de bronnen die stellen dat Jakobus vermoedelijk in Jeruzalem stierf (hij werd onthoofd) en waarschijnlijk dáár begraven werd. En dat kon me toen even niets schelen.

Daarom kan ik me best inbeelden dat een beetje moslim met een gezond vermogen tot (zelf)relativering er zich weinig aan laat gelegen of de god die hij aanbidt nu in pre-islamitische tijden een maangod uit een verloren gegaan veelgodendom was, dan wel of die god rechtstreeks werd "geleend" van de judeo-christelijke traditie.

Gevolg gevend aan de oproep die uitgaat van het Eerste Gebod, kan het me eigenlijk niet zoveel schelen welke van de vele honderden of duizenden religies op deze aardkloot nu Dé Enige Ware is. Me dunkt wordt een religie des te universeler naarmate zij elementen van oudere, verloren gegane tradities in zich opneemt. Alleen daarom al ligt het met heidendom gelardeerde katholicisme me beter dan het steriele protestantisme.

In die zin kan het me ook absoluut niet raken dat het christendom leentjebuur heeft gespeeld bij bvb. de Mithrascultus, of dat het monotheïsme zou "uitgevonden" zijn door farao Echnaton en zijn gade Nefertete. Mocht de wetenschap dit alles met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen aantonen (want 100% kan je hierin nooit bereiken) dan zou dit mijn gevoel van verbondenheid met onze verre voorchristelijke en voorjudeïsche voorouders juist versterken.

Want hun heden verdwenen religies waren, net zoals mijn 20-21e-eeuwse implementatie van het christendom, een zoektocht naar antwoorden op de Drie Grote Levensvragen. (Waar komen we vandaan? Wat vreten we hier eigenlijk uit? Waar moet het met ons naartoe?)

Dát gevoel van zielsverbondenheid over ruimte en tijd had ik, toen in 1996, tijdens die mis in kleine kring, in die nogal krappe ruimte onder het hoofdaltaar van de kathedraal in Santiago: een besef van verbondenheid, niet alleen met mijn christelijke voorouders (die mijn christelijke wortels vertegenwoordigen), maar ook mijn nog verdere pre-christelijke wortels.

En dan krijgt geloof, religie en alles wat daarmee samenhangt een heel andere dimensie, die in gesprekken met niet-gelovigen maar héél weinig aandacht krijgt: het geloof als leidraad om jezelf te plaatsen in 's mensheids geschiedenis, jezelf en de tijd waarin je leeft beter te (leren) begrijpen.

Dat besef was mij die reis naar Santiago (én de terugweg, eveneens per fiets) dubbel en dik waard.

Elk mens van goede wil die zichzelf "moslim" noemt wens ik datzelfde besef toe: dat, mocht ooit inderdaad met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aangetoond worden, dat de koraanse god niet uit de judeo-christelijke traditie voortspruit, doch uit het pre-islamitische, Arabische veelgodendom...

... hij of zij het geloof in die god in de eerste plaats als een leidraad ziet zichzelf en de wereld rondom hem of haar beter te (leren) doorgronden.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 22:00   #16
Winterhamer
Banneling

Standaard

Mijn fout, dubbele titel, als een mod het kan veranderen, graag.
Oud 22 november 2007, 22:03   #17
Winterhamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Zozo, interessant. Nu vraag ik me af hoe dat in verhouding staat tot zonnecultussen als het christendom.

Leuke avatar, trouwens.
Dankje

Dan raad ik je dit boek aan:
The Jesus Mysteries: Was The Original Jesus A Pagan God?

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...491247-1341202
Oud 22 november 2007, 22:08   #18
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Winterhamer Bekijk bericht
Dankje

Dan raad ik je dit boek aan:
The Jesus Mysteries: Was The Original Jesus A Pagan God?

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...491247-1341202
Ik heb dit boek een tijdje geleden reeds gelezen.

Een zeer degelijk boek inderdaad. Meestal goed ondebouwd. Soms komt men ook wat drijfzand tegen. Maar goed, al bij al, zeker de moeite waard in zijn genre.

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2007 om 22:10.
Oud 27 november 2007, 18:29   #19
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Wie aanbidden moslims? God.

Niet de zon en/of de maan die Hij in dienst heeft gesteld.
Als jij het zegt..

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 18:31   #20
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb dit boek een tijdje geleden reeds gelezen.

Een zeer degelijk boek inderdaad. Meestal goed ondebouwd. Soms komt men ook wat drijfzand tegen. Maar goed, al bij al, zeker de moeite waard in zijn genre.
In mijn ogen een veeeeeeeeeeeeeeeel betere:

En de bijbehorende site:

http://www.truthbeknown.com

Toon overduidelijk dat "jezus' het 'licht van de wereld' den ZON is!

Pin d'Ar

Laatst gewijzigd door Pindar : 27 november 2007 om 18:32.
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be