Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 14:13   #1
straatrue
Minister-President

Standaard Is NL nodig/belangrijk voor een FRbelg?

Mijn dochter heeft haar studies in het FR gedaan. Universitair diploma behaald en nu nog een extra jaar.
Ze kent vrij goed NL (en ook EN); maar eigenlijk heeft ze NL zelden of nooit nodig.
Voor haar studies genoeg lectuur in het FR en EN.
Films, boeken,enz... ook genoeg in het FR.
Vorig jaar half jaar in het buitenland gestudeerd; per toeval in Montreal en daar FR en ook wat EN.
Gaat nu een half jaar op stage in een ontwikkelingsland. Alweer puur per toeval: Burkina Faso = Franstalig land.

Haar conclusie: ik ben blij dat ik NL ken; maar behalve om met je familie te praten heb ik dat nooit nodig.
Allee, ik zou liegen: De Kampioenen is een programma dat niet bestaat op de Franstalige televisie en... ik ben opgegroeid met Samson; maar dat is nu ook op RTL te zien.

Ik probeer een beetje te begrijpen waarom het voor een VL interessanter is om FR te leren, dan voor een FRbelg NL.

Laatst gewijzigd door straatrue : 25 november 2007 om 14:13.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 14:22   #2
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Misschien gewoon uit respect??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 14:28   #3
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Mijn dochter heeft haar studies in het FR gedaan. Universitair diploma behaald en nu nog een extra jaar.
Ze kent vrij goed NL (en ook EN); maar eigenlijk heeft ze NL zelden of nooit nodig.
Vorig jaar half jaar in het buitenland gestudeerd; per toeval in Montreal en daar FR en ook wat EN.
Gaat nu een half jaar op stage in een ontwikkelingsland. Alweer puur per toeval: Burkina Faso = Franstalig land.

Haar conclusie: ik ben blij dat ik NL ken; maar behalve om met je familie te praten heb ik dat nooit nodig.
Allee, ik zou liegen: De Kampioenen is een programma dat niet bestaat op de Franstalige televisie en... ik ben opgegroeid met Samson; maar dat is nu ook op RTL te zien.

Ik probeer een beetje te begrijpen waarom het voor een VL interessanter is om FR te leren, dan voor een FRbelg NL.
Om met Vlamingen te spreken als je in Vlaanderen komt?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 14:29   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Franstaligen houden toch van België?
Oud 25 november 2007, 14:31   #5
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Om met Vlamingen te spreken als je in Vlaanderen komt?
Maar 9 van de 10 keer kan dat gewoon in het Frans.....
Oud 25 november 2007, 14:32   #6
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een taal kennen is altijd een troef. Haar kennis van het Nederlands kan ze gebruiken als ze met vakantie naar Vlaanderen of Nederland gaat.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 14:33   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb eigenlijk quasi nooit Frans nodig gehad, zelfs niet om professionele redenen. Als ik in Brussel kom ben ik hoe langer hoe meer geneigd om te zeggen dat ik geen Frans versta.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 14:40   #8
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Maar 9 van de 10 keer kan dat gewoon in het Frans.....
Maar de beleefdheid zou wel zijn om de taal te spreken van het land waar je verblijft.
Dat het onthaal hier in Vlaanderen in verschillende talen kan, is een pluspunt, en wij hebben het echt niet nodig om bordjes te hangen zoals "terre d'acceuille" waar je alleen maar in het Frans terrecht kan. Vlaanderen IS gewoon gastvrij.
Erger is het wanneer die gastvrijheid misbruikt wordt en misbegrepen als carte blanche om maar anderstalige EISEN te stellen. Sommigen durven zelfs onze gastvrijheid pogen om te keren tégen ons en ons grondgebied ontfutselen. DAT is natuurlijk aardig wat stappen te ver.
In een onafhankelijk Vlaanderen zal vooral de gastvrijheid blijven, maar zullen de grenzen ervan duidelijker omlijnd worden! Daar zijn we trouwens al mee bezig.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 14:42   #9
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is NL nodig/belangrijk voor een FRbelg?
Neen, alleen Vlaams geld is belangrijk voor de Walen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 14:42   #10
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Maar de beleefdheid zou wel zijn om de taal te spreken van het land waar je verblijft.
Dat het onthaal hier in Vlaanderen in verschillende talen kan, is een pluspunt, en wij hebben het echt niet nodig om bordjes te hangen zoals "terre d'acceuille" waar je alleen maar in het Frans terrecht kan. Vlaanderen IS gewoon gastvrij.
Erger is het wanneer die gastvrijheid misbruikt wordt en misbegrepen als carte blanche om maar anderstalige EISEN te stellen. Sommigen durven zelfs onze gastvrijheid pogen om te keren tégen ons en ons grondgebied ontfutselen. DAT is natuurlijk aardig wat stappen te ver.
In een onafhankelijk Vlaanderen zal vooral de gastvrijheid blijven, maar zullen de grenzen ervan duidelijker omlijnd worden! Daar zijn we trouwens al mee bezig.
idd, goed gesproken !!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 14:44   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig dat je dochter in Wallonie of Frankrijk een job zal vinden later. Of blijft ze na haar stage in Burkina Faso hangen?

Ter info: zelf heb ik ook nooit het frans nodig gehad in mijn professioneel leven. Ik werkte nl. in een multinational : we go where the money is!

Blijkbaar heb je precies alleen nog frans nodig om in achtergebleven gebieden wat aan zogenaamde ontwikkelingshulp te gaan doen....

.. of hoe een dubbeltje rollen kan!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 25 november 2007 om 14:48.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 15:00   #12
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Blijkbaar heb je precies alleen nog frans nodig om in achtergebleven gebieden wat aan zogenaamde ontwikkelingshulp te gaan doen....

Frankrijk, Wallonie, Brussel, stukje Zwitserland, stukje Luxemburg, Québec, Ivoorkust, Mali, Senegal, Togo, Burkina Faso, Kameroen ... da ist ver zeker

De meeste "Franstalige" Afrikaanse landen hebben toch al vaak een Afrikaanse taal als moedertaal, Frans is er toch meer een cultuurtaal en een neutrale lingua franca soms?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 25 november 2007 om 15:01.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 15:24   #13
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:

demandez-le �* Samson
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 15:25   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht

Frankrijk, Wallonie, Brussel, stukje Zwitserland, stukje Luxemburg, Québec, Ivoorkust, Mali, Senegal, Togo, Burkina Faso, Kameroen ... da ist ver zeker

De meeste "Franstalige" Afrikaanse landen hebben toch al vaak een Afrikaanse taal als moedertaal, Frans is er toch meer een cultuurtaal en een neutrale lingua franca soms?
Frans is geen neutrale lingua franca en kan het ook nooit zijn want er is een volk dat Frans als moedertaal heeft.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 15:25   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Gelukkig dat je dochter in Wallonie of Frankrijk een job zal vinden later. Of blijft ze na haar stage in Burkina Faso hangen?

Ter info: zelf heb ik ook nooit het frans nodig gehad in mijn professioneel leven. Ik werkte nl. in een multinational : we go where the money is!

.. of hoe een dubbeltje rollen kan!
in die ontwikkelingslanden is het frans populair.... zoals in Wallonië
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 25 november 2007 om 15:26.
Oud 25 november 2007, 15:27   #16
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Neen, alleen Vlaams geld is belangrijk voor de Walen.
Touché
Oud 25 november 2007, 16:06   #17
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Misschien gewoon uit respect??
Het is niet dat ze iets tegen het NL heeft hé; ze beheerst het trouwens vrij behoorlijk.
Ze stelt alleen vast: de FR wereld is toch wel groot; als ik nu geen NL had gekend, was dat tot nu toe nooit een echt probleem geweest.
Oud 25 november 2007, 16:09   #18
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet dat ze iets tegen het NL heeft hé; ze beheerst het trouwens vrij behoorlijk.
Ze stelt alleen vast: de FR wereld is toch wel groot; als ik nu geen NL had gekend, was dat tot nu toe nooit een echt probleem geweest.
als je het Nederlands onderschat
Oud 25 november 2007, 16:09   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, dat stellen wij dus allemaal vast! Niet dat we iets tegen het FR hebben hoor, maar de Engelstalige wereld is wel een pak groter. En gelukkig dat ik mijn prioriteit bij het Engels heb gelegd en niet bij het FR want dat laatste heb ik nooit nodig gehad.

In Brussel spreek ik trouwens Nederlands. Indien ik écht iets nodig heb en de persoon in kwestie niet tweetalig is, dan schakel ik over op het Engels... plezant hoor!

Indien men echter van MIJ iets nodig heeft,dan ben ik uiteraard ééntalig Nederlands. Ook leuk als men rekeningen moet betalen (steevast ben ik dan mijn zogenaamde leesbril ook nog eens vergeten, dus de rekening "lezen" kan ik evenmin). D�*t is pas een plezant spelleke!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 25 november 2007 om 16:12.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 16:12   #20
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een taal kennen is altijd een troef. Haar kennis van het Nederlands kan ze gebruiken als ze met vakantie naar Vlaanderen of Nederland gaat.
Ze is al in Vlanderen en Nederland geweest.
In Nederland, zeker Amsterdam enz... worden de mensen die ook maar ietwat een accent hebben steevast in het Engels aangesproken

En Nederland en zelfs Vlaanderen zijn niet echt populaire vakantiebestemmingen. Behalve de kust, maar je kan daar ook zonder NL terecht als je dat echt wil.

Er zijn echter weinig VL die niet af en toe naar Ardennen of Frankrijk gaan.
Vroeger vaak met de kinderen naar Loirekastelen = leuk.
Mijn vrouw zegt tegen mijn zus: je moet dat ook eens doen; interessant voor de kinderen.
Jaar daarop zegt mijn zus: inderdaad boeiend; maar minder leuk voor de kinderen want ze begrijpen de gidsen in het FR of EN niet.
Oeps, even vergeten dat haar kinderen (nog) geen FR kenden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be