Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Geloof jij in eeuwige trouw ?
Ja 28 41,79%
Neen 33 49,25%
Geen idee 6 8,96%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2009, 17:27   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Geloof jij in eeuwige trouw ?

Dertigers geloven niet in eeuwige trouw

Hoe jonger, hoe trouwer. Hoe ouder, hoe losser. Dat is de conclusie van een enquête van het weekblad Flair, waarbij 2.000 vrouwen werden ondervraagd. Volgens de enquête is bijna de helft van de 16- tot 18-jarigen er helemaal zeker van dat zij nooit zullen vreemdgaan. Maar bij dertigers is dat helemaal anders. Daar gelooft slechts 20procent van de vrouwen dat ze altijd trouw zullen zijn. Cynisme of realisme?

Volgens de relatiedeskundige Rika Ponnet van het bemiddelingsbureau Duet is het eerder realisme. 'Veel dertigers hebben al ervaringen met ontrouw achter de rug. Het aantal echtscheidingen is in die leeftijdsgroep enorm gestegen en daarbij was overspel vaak één van de oorzaken.'

Volgens Ponnet heeft het internet daar veel mee te maken. 'Via netwerksites als Facebook komen dertigers weer in contact met hun oude liefde. Ze halen samen herinneringen uit de goede oude tijd op en voor je het weet hebben ze een afspraakje met hun vlam van toen.'

'Voorts zitten dertigers vaak ook in een moeilijke periode in hun relatie. Kleine kinderen, allebei ambitieus, ... Gevolg: heel veel geregel, weinig romantiek. Dan denken ze sneller aan ontrouw.'

Het feit dat bijna de helft van de 16- tot 18-jarigen nog gelooft in eeuwige trouw, is volgens Ponnet heel normaal.

'De jeugd wordt weer klassieker, net omdat ze zien wat al die scheidingen hebben aangericht. De 16- tot 18-jarigen van vandaag zijn vaak kinderen van gescheiden ouders. Hun ouders gingen uit elkaar in een tijd waarin scheidingen nog een groot taboe waren en het draaide vaak uit op vechtscheidingen en bitterheid. Veel kinderen hebben daaronder geleden en hebben daardoor beseft dat je niets ongestraft doet. Ze willen het beter doen dan hun ouders.'

'Uit een enquête van het jongerenblad Joepie, toch geen preuts tijdschrift, blijkt niet voor niets dat 70procent van de tieners nog maagd is. De jeugd is dus helemaal niet zo slecht bezig', merkt Rika Ponnet nog op.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=6T2BF35D
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:34   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dertigers geloven niet in eeuwige trouw

Hoe jonger, hoe trouwer. Hoe ouder, hoe losser. Dat is de conclusie van een enquête van het weekblad Flair, waarbij 2.000 vrouwen werden ondervraagd. Volgens de enquête is bijna de helft van de 16- tot 18-jarigen er helemaal zeker van dat zij nooit zullen vreemdgaan. Maar bij dertigers is dat helemaal anders. Daar gelooft slechts 20procent van de vrouwen dat ze altijd trouw zullen zijn. Cynisme of realisme?

Volgens de relatiedeskundige Rika Ponnet van het bemiddelingsbureau Duet is het eerder realisme. 'Veel dertigers hebben al ervaringen met ontrouw achter de rug. Het aantal echtscheidingen is in die leeftijdsgroep enorm gestegen en daarbij was overspel vaak één van de oorzaken.'

Volgens Ponnet heeft het internet daar veel mee te maken. 'Via netwerksites als Facebook komen dertigers weer in contact met hun oude liefde. Ze halen samen herinneringen uit de goede oude tijd op en voor je het weet hebben ze een afspraakje met hun vlam van toen.'

'Voorts zitten dertigers vaak ook in een moeilijke periode in hun relatie. Kleine kinderen, allebei ambitieus, ... Gevolg: heel veel geregel, weinig romantiek. Dan denken ze sneller aan ontrouw.'

Het feit dat bijna de helft van de 16- tot 18-jarigen nog gelooft in eeuwige trouw, is volgens Ponnet heel normaal.

'De jeugd wordt weer klassieker, net omdat ze zien wat al die scheidingen hebben aangericht. De 16- tot 18-jarigen van vandaag zijn vaak kinderen van gescheiden ouders. Hun ouders gingen uit elkaar in een tijd waarin scheidingen nog een groot taboe waren en het draaide vaak uit op vechtscheidingen en bitterheid. Veel kinderen hebben daaronder geleden en hebben daardoor beseft dat je niets ongestraft doet. Ze willen het beter doen dan hun ouders.'

'Uit een enquête van het jongerenblad Joepie, toch geen preuts tijdschrift, blijkt niet voor niets dat 70procent van de tieners nog maagd is. De jeugd is dus helemaal niet zo slecht bezig', merkt Rika Ponnet nog op.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=6T2BF35D
De meeste dertiger weten inderdaad dat eeuwige trouw niet bestaat, want ze bedriegen vaak zelf hun partner dat het een lieve lust is.
De huidige tieners zijn inderdaad veel voorzichtiger en trouwer dan de dertigers, die nog denken dat het gras aan de overkant nog groener is en dat je alles zomaar ongestraft kan doen. Maar de tieners zien in welke ellende hun ouders terechtkomen na de echtscheiding en weten dus uit ervaring dat je niet ongestraft de huwelijksbelofte kan verbreken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:43   #3
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Ja, ik geloof absolut in eeuwige trouw. Het is een kwestie van karakter, en respect voor de partner.

Iemand die van zijn partner houdt, en weet dat die partner veel verdriet zou hebben wanneer die bedrogen wordt, en veel belang hecht aan beloften, die gaat niet bedriegen.
Oud 16 juni 2009, 17:52   #4
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

We zijn reeds 13 jaar trouw en gelukkig samen. We houden nog steeds alsmaar meer van elkaar.
Oud 17 juni 2009, 08:16   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ja, ik geloof absolut in eeuwige trouw. Het is een kwestie van karakter, en respect voor de partner.

Iemand die van zijn partner houdt, en weet dat die partner veel verdriet zou hebben wanneer die bedrogen wordt, en veel belang hecht aan beloften, die gaat niet bedriegen.
Respect voor de partner, of het willen aanvaarden van wat je zelf moeilijk kan plaatsen ?

Heeft iemand die zich bedrogen voelt verdriet ?
Oud 17 juni 2009, 08:48   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Valt te zien wat je verstaat onder trouw. Emotioneel trouw? Sexueel trouw?

Dat eerste kan wel; in dat tweede geloof ik niet.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 08:50   #7
Ambiorix

Standaard

het is mooi als het lukt, maar volgens mij onrealistisch om als norm te dienen in een maatschappij.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 09:01   #8
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Ontrouw doet pijn, daarom als het gedaan wordt tegen niemand vertellen, ook niet als het geweten knaagt.

Erover babbelen is zo onnozel, iedereen kent toch de gevolgen.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 11:16   #9
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Tuurlijk kan het!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht

Dat tweede is een kwestie van wilskracht.
Oud 17 juni 2009, 11:18   #10
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Tuurlijk kan het!

Dat tweede is een kwestie van wilskracht.
Gesteld dat je dat belangrijk vindt wel ja. Maar er is geen reden om dat als belangrijk iets te beschouwen. Sex en liefde zijn twee totaal verschillende zaken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 11:25   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Je moet realistisch blijven. Ik weet niet of het een breekpunt is voor me. Op lichamelijk vlak weet ik het dan liever niet als er niets meer aan vasthangt, en op emotioneel vlak - tja, dan kom je het toch te weten.

Het is vooral iets aan de partner die "bedriegt" zelf. Pleeg je fysieke ontrouw? Tja, ga dan eens bij je gevoelens te rade. Pleeg je emotionele ontrouw? Dan houd je je relatie sowieso niet vol, of er komt heel wat bij kijken.

Ik geloof ook veel meer in "er samen er voor gaan" dan in "er samen voor gaan en elkaar eeuwig trouw blijven".

Laatst gewijzigd door lombas : 17 juni 2009 om 11:26.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 11:25   #12
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard geloof ik in eeuwige trouw!
Waarom niet?
Of dat iedereen daar kan nar handelen is een andere vraag. Eeuwige trouw heeft te maken met karakter maar ook de juiste partner. En niet iedereen heeft beide.

Dus eeuwige trouw: ja
bij iedereen? uiteraard niet.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 11:30   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Uiteraard geloof ik in eeuwige trouw!
Waarom niet?
Of dat iedereen daar kan nar handelen is een andere vraag. Eeuwige trouw heeft te maken met karakter maar ook de juiste partner. En niet iedereen heeft beide.

Dus eeuwige trouw: ja
bij iedereen? uiteraard niet.
Jij lijkt eeuwige trouw ook meteen als iets lichamelijk op te vatten. Emotionele ontrouw heeft echter weinig te maken met "karakter". Dat houd je niet zomaar tegen. Dan moet je echt bij jezelf te rade: wil ik mijn relatie verderzetten en daar de nodige stappen voor ondernemen (contact verbreken, meer investeren in de huidige relatie, &c) of kan ik dat niet?

Lichamelijke lusten kun je nog een halt toeroepen, emotionele daarentegen moet je echt serieus benaderen.

Voorts ben ik van mening, niet als reactie op wat jij zegt maar algemeen, dat flirterig gedrag &c niet alleen aanvaardbaar is maar zelfs in zeker aspect noodzakelijk voor het zelfvertrouwen en de kwaliteit van de relatie. Je staat niet "alleen" met twee in de wereld. Er lopen nog een paar miljard vaak best interessante mensen rond in de wereld.
Oud 17 juni 2009, 12:30   #14
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

euhm ...
wat is dan zo een emotionele ontrouw zoals je beschrijft?
Ik kan mij daar moeilijk iets bij voorstellen.
Wakker worden en verzwijgen dat ge van angelina jolie gedroomd hebt of zo?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 12:49   #15
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik ben veel te poststructuralistisch op het vlak van relaties om in zoiets te geloven.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 12:51   #16
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht

Net andersom vind ik. Verliefd worden op een ander kan je niet tegenhouden, maar iemand met een beetje zelfbeheersing kan zich toch inhouden als hij een ander wil bespringen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 12:59   #17
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Net andersom vind ik. Verliefd worden op een ander kan je niet tegenhouden, maar iemand met een beetje zelfbeheersing kan zich toch inhouden als hij een ander wil bespringen.
Een relatie kan standhouden bij seksuele "ontrouw", maar niet een van de partners verliefd is op een ander persoon.
Oud 17 juni 2009, 13:02   #18
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Een relatie kan standhouden bij seksuele "ontrouw", maar niet een van de partners verliefd is op een ander persoon.
Dat denk ik wel. Volgens mij wordt iedereen wel eens verliefd op een ander, dat lijkt me natuurlijk. (Is het niet zo dat de verliefdheid normaal na 10 jaar gedaan is, omdat de kinderen dan oud genoeg waren en de mens een andere partner zocht?)
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 13:04   #19
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Dat denk ik wel. Volgens mij wordt iedereen wel eens verliefd op een ander, dat lijkt me natuurlijk. (Is het niet zo dat de verliefdheid normaal na 10 jaar gedaan is, omdat de kinderen dan oud genoeg waren en de mens een andere partner zocht?)
Verliefdheid is veel vroeger gedaan hoor. Wat mensen bijeen houdt is meestal inertie.

En er is een verschil tussen een bevlieging en serieuse verliefdheid.
Oud 17 juni 2009, 14:03   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ontrouw doet pijn, daarom als het gedaan wordt tegen niemand vertellen, ook niet als het geweten knaagt.
Een leugentje om bestwil. Wat niet weet niet deert. Ontrouw in het belang van .. iedereen.

Is het dan niet zo dat indien je eeuwige trouw belooft, je de intentie hebt om een duurzame relatie op te bouwen, levenslang dus, je dan toch best rekening houdt met een breuk ?

Kwestie van weerbaarheid. Wie gelooft in een wederzijdse belofte is toch wel in staat een moord te plegen bij overspel.

Ik denk dat ouders hun kinderen best inpeperen dat eeuwige trouw niet bestaat. Rationeel zijn wint het boven goedgelovigheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be