Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2008, 12:58   #1
Dycore
Banneling

Standaard Hogere voedselprijzen in 2008?

Iedereen zal het wel in zijn portemonnee gevoeld hebben. De kost van leven is in Europa over de voorbije maanden met 3% gestegen. Voedingsproducten zoals vlees, brood en melk zijn fors duurder geworden. Dat is te wijten aan de spectaculaire prijsstijging van een aantal landbouwgewassen.

Maïs koerste vorig jaar 15% hoger en tarwe en sojabonen respectievelijk zelfs 70% en 80%. En het einde van de prijsstijgingen is zelfs nog niet in zicht. De vraag naar voedingsproducten zal de komende jaren onverminderd toenemen als gevolg van de groeiende wereldbevolking.

Ook de stijgende kooopkracht in opkomende markten ondersteunt de vraag naar voeding. Door de hogere welvaart nemen ze daar geleidelijk westerse gewoonten over zoals het hoge vleesverbruik en het drinken van koffie. Het toenemende gebruik van biobrandstoffen doet daar nog een schepje bovenop.

Aanbod kan vraag moeilijk bijbenen

Door de uitbreiding van de wereldbevolking en de woonruimte wordt het alsmaar moeilijker om bijkomend landbouwareaal te vinden.

Ook de verhoogde productiviteit zal weinig soelaas brengen. De voorbije decennia vertraagde de productiviteitstoename in de landbouw namelijk. Daardoor gaat de toenemende productie van bepaalde landbouwgewassen altijd ten koste van andere gewassen. Het aanbod van zachte grondstoffen kan de vraag dan ook moeilijk bijbenen.

Bovendien staan de voorraden van diverse landbouwgewassen op onrustwekkend lage niveaus. Daardoor zullen eventueel tegenvallende oogsten, door ongunstige weersomstandigheden of ziektes de prijzen extra de hoogte injagen. We kunnen voor dit jaar dan ook best rekening houden met de verdere stijging van de voedselprijzen.

Michel Celen - Financieel Analist - KBC Asset Management
Lees meer over dit onderwerp op www.kbc.be/focus

Dit is ook goed nieuws natuurlijk: sommige gawassen bleken een uitstekende belegging en blijken dit nog steeds. Tot 80%!!! Geldt overigens voor vele grondstoffen.

Aan de andere kant is ook wel duidelijk aan het worden dat de aarde de bevolking niet langer kan dragen. Heb er recent nog een boekje over gelzen van Jelle Reumers: De Ontplofte Aap. Je mag je afvragen hoe lang wij onze humanitaire waarden nog kunnen handhaven.

De gevolgen van de stijgende prijzen voor voeding zijn niet te onderschatten. Als de mensen beginnen klagen over de prijs van een brood, dan is er stront aan de knikker.

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 januari 2008 om 13:08.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 13:44   #2
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

allee, zoveel jaar na datum worden de bevindingen van de club van Rome nog es bovengehaald. Jammer dat hun voorspellingen stuk voor stuk quatsch bleken te zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 13:47   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Als op je geld wilt letten door bij de goedkopere zaken te gaan winkelen dan merk je weinig van de inflatie.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 14:35   #4
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Misschien heeft dit te maken met het feit dat de aanbodzijde van voedsel zowat overal ter wereld door overheden bepaalt wordt...
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 14:44   #5
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
allee, zoveel jaar na datum worden de bevindingen van de club van Rome nog es bovengehaald. Jammer dat hun voorspellingen stuk voor stuk quatsch bleken te zijn.
Ik dacht dat het bericht die bevindingen eerder bevestigde?
Oud 10 januari 2008, 14:44   #6
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Misschien heeft dit te maken met het feit dat de aanbodzijde van voedsel zowat overal ter wereld door overheden bepaalt wordt...

Speelt wel een rol, maar is niet de reden. Het is toch overduidelijk dat het aanbod van de aarde grenzen heeft.
Oud 10 januari 2008, 14:45   #7
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als op je geld wilt letten door bij de goedkopere zaken te gaan winkelen dan merk je weinig van de inflatie.
Maar dan merk je wel dat je gezondheid achteruit gaat?
Oud 10 januari 2008, 14:48   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Speelt wel een rol, maar is niet de reden. Het is toch overduidelijk dat het aanbod van de aarde grenzen heeft.
Die bijlange nog niet bereikt zijn.
De ganse Sahara maakt nog geen voedsel. (Waar ze in theorie toe in staat is.)
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 10 januari 2008, 14:48   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan merk je wel dat je gezondheid achteruit gaat?
Onzin enzo?
Oud 10 januari 2008, 14:49   #10
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Onzin enzo?
Was een grap dumb-ass
Oud 10 januari 2008, 14:53   #11
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Quatsch?!? Ze blijken juist almaar meer de werkelijkheid te benaderen. Nogal logisch... het kernidee van de Club van Rome was dat er grenzen zijn aan groei. En je moet al bijna van slechte wil zijn om dat te ontkennen. Het is niet omdat men dat, door het idiote concept "duurzame ontwikkeling" te lanceren, wil camoufleren, dat die grenzen er niet zijn.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 14:54   #12
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schoenmaker, blijf bij je leest. Het begrip ecologische voetafdruk is je duidelijk onbekend.
Oud 10 januari 2008, 14:56   #13
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was een grap dumb-ass
Maar dan toch een grap waar waarheid in schuilt, zij het niet rechtstreeks. De goedkopere levensmiddelen zijn immers doorgaans ook het minst ecologisch in de productie.
Oud 10 januari 2008, 14:57   #14
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus man. Ben jij effe...
Oud 10 januari 2008, 14:57   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Schoenmaker, blijf bij je leest. Het begrip ecologische voetafdruk is je duidelijk onbekend.
Lol enzo.
Die ecologische voetafdruk is me welbekend. Ik heb je daar al eens een vraag over gesteld. Laat ik ze nog eens stellen.

Wat is die ecologische voetafdruk meer dan een berekening?

Enfin. Ik wil gerust meegaan dat de aarde een max. capacititeit heeft (er is x aantal olie, x aantal atomen tout court!). Het lijkt me echter sterk dat die berekenbaar zou zijn. Enfin, of ga je zeggen dat de club van Rome met hun berekeningen correct zaten?

De 'gedachte' is niet zo moeilijk. Schaarste is een gegeven feit. De vraag is; is die schaarste berekenbaar? Me dunkt van niet.
Oud 10 januari 2008, 14:58   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus man. Ben jij effe...
Nog nooit de satelietfoto gezien van dat gedeelte van de sahara dat groen is?
Neen?
Oud 10 januari 2008, 15:00   #17
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog nooit de satelietfoto gezien van dat gedeelte van de sahara dat groen is?
Neen?
Neen. Post ze eens even als je wilt dat ik je geloof.
Oud 10 januari 2008, 15:02   #18
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Lol enzo.
Die ecologische voetafdruk is me welbekend. Ik heb je daar al eens een vraag over gesteld. Laat ik ze nog eens stellen.

Wat is die ecologische voetafdruk meer dan een berekening?

Enfin. Ik wil gerust meegaan dat de aarde een max. capacititeit heeft (er is x aantal olie, x aantal atomen tout court!). Het lijkt me echter sterk dat die berekenbaar zou zijn. Enfin, of ga je zeggen dat de club van Rome met hun berekeningen correct zaten?

De 'gedachte' is niet zo moeilijk. Schaarste is een gegeven feit. De vraag is; is die schaarste berekenbaar? Me dunkt van niet.
Schaarste hoef je niet te berekenen. Als ik één brood per week kan betalen, dan hoef ik niets te berekenen om te weten dat er sprake is van schaarste. Heb even overdreven, maar in die richting gaan we dus wel. Als de joden tijdens de wereldoorlog ergens in een kelder op een schoenzool zaten de knauwen, dan moesten ze niet berekenen of er sprake was van schaarste. Adrian, je bent werkelijk te ... om van mij nog antwoorden te krijgen.

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 januari 2008 om 15:04.
Oud 10 januari 2008, 15:02   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Post ze eens even als je wilt dat ik je geloof.
Had ik ze nog, directe mundo.
(Nieuwe pc enzo.)

Enfin. Als je interessante literatuur daaromtrend wenst, lees gerust het boek 'Leve de Globalisering' van Johan Norberg eens. Werkelijk een boeiend boek op dat vlak. Hij maakt daar ook verwijzingen naar en legt het verder uit.

(En mocht je je afvragen of het een dubieus boek is, etc. Het wordt gebruikt aan een universiteit, volgens een kennis. Dus ik vermoed dat het wel effectief 'iets' waar is.)

Enfin, bottom line. De sahara is - mits investering - een bron van landbouwgrond.
Oud 10 januari 2008, 15:03   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schaarste hoef je niet te berekenen. Als ik één brood per week kan betalen, dan hoef ik niets te berekenen om te weten dat er sprake is van schaarste. Heb even overdreven, maar in die richting gaan we dus wel.
Zolang de overheid voedsel regelt, gaan we daar inderdaad naar toe.
Indien het niet zo is, indien zelfs 'overheidsloskoppeling' van de voedselvoorraad, er voor zorgt dat er niet genoeg voedsel is voor iedereen, het zij dan zo.

Maar er is geen enkele reden om nu al te vermoeden dat de grenzen van voedsel bereikt zijn.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 10 januari 2008 om 15:04.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be