Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2007, 18:37   #1
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard Treinstaking op kerstavond en oudejaar

Citaat:
Toch spoorstaking op kerstavond en oudejaar

Ondanks de toegift van de NMBS gaat de spoorstaking op kerstavond en oudejaar gewoon door. De onafhankelijke spoorvakbond OVS schort de stakingsacties op voor de zaterdagen 22 en 29 december, maar de staking op 24 en 31 december wordt niet afgeblazen. OVS-voorzitter Luc Pauwels had vandaag een onderhoud met de top van de NMBS, maar die konden geen schriftelijke garanties geven over een baremaverhoging.

De acties op zaterdagen worden nu uitgesteld tot januari, maar op kerstavond en oudejaarsavond wordt er dus wel gestaakt, omdat de acties in feite vooral gericht zijn tegen de uurroosters op die feestdagen. Gisteren had de NMBS nog aangekondigd dat op die twee dagen een zondagsdienst zal worden ingevoerd. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) protesteerde daartegen en vroeg om een aangepaste weekdienst die lang op voorhand wordt aangekondigd. (belga/gb)
Ik ga hier de eisen van de OVS even niet bespreken. Puur tactisch gezien is dit toch enorm dom van de OVS? Dit soort dingen zet de publieke opinie alleen maar op tegen de stakers? Als ik aan het hoofd van de NMBS stond, hoefde ik alleen maar op tv wijzen op het feit dat hun staking ervoor kan zorgen dat duizenden werkende mensen niet bij hun gezin thuis Kerstmis zullen kunnen vieren en dat ook de oudejaarsfeestelijkheden problemen kunnen opleveren.

Of hun eisen nu gerechtvaardigd zijn of niet, dit soort acties zijn gewoon strategisch dom aangezien het de publieke opinie gewoon tegen de stakers zet. De enigen die hieronder te lijden hebben, zijn de personeelsleden van de NMBS die niet akkoord zijn met het NMBS-beleid en de reizigers. De topmensen van de NMBS moeten alleen maar wijzen op de data waarop er gestaakt wordt om de publieke opinie zo op hun hand te krijgen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:00   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Tactisch en vakbond gaat helaas niet altijd samen. Nu, men kan in ieder geval niet zeggen dat de acties niet ruim op voorhand worden aangekondigd.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 december 2007 om 19:02.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:11   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tactisch en vakbond gaat helaas niet altijd samen. Nu, men kan in ieder geval niet zeggen dat de acties niet ruim op voorhand worden aangekondigd.
Hopelijk wordt deze staking door de andere vakbonden erkend...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:27   #4
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nu, men kan in ieder geval niet zeggen dat de acties niet ruim op voorhand worden aangekondigd.
Men kan echter ook niet zeggen dat men even Kerstmis en oudejaar gaat verplaatsten om geen last van de staking te hebben...

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:45   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

'Hoe maak ik mezelf onpopulair: deel 1'
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:49   #6
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Puur tactisch gezien is dit toch enorm dom van de OVS? Dit soort dingen zet de publieke opinie alleen maar op tegen de stakers?
Heel goeie tactische zet dus.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 20:06   #7
cortelinckx
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
'Hoe maak ik mezelf onpopulair: deel 1'
deel 3.000.001 eerder... Dat ze nog niet aan het zoeken zijn naar een alternatieve actievorm waar de eindgebruikers niet zo erg mee gekloot zijn...
Triestig. Ik begrijp dat staken een voor de hand liggende actievorm is, maar ondertussen staan de mensen zich op de perrons dood te ergeren en is de laatste goodwill ondertussen opgebruikt.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 12:02   #8
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga hier de eisen van de OVS even niet bespreken. Puur tactisch gezien is dit toch enorm dom van de OVS? Dit soort dingen zet de publieke opinie alleen maar op tegen de stakers? Als ik aan het hoofd van de NMBS stond, hoefde ik alleen maar op tv wijzen op het feit dat hun staking ervoor kan zorgen dat duizenden werkende mensen niet bij hun gezin thuis Kerstmis zullen kunnen vieren en dat ook de oudejaarsfeestelijkheden problemen kunnen opleveren.

Of hun eisen nu gerechtvaardigd zijn of niet, dit soort acties zijn gewoon strategisch dom aangezien het de publieke opinie gewoon tegen de stakers zet. De enigen die hieronder te lijden hebben, zijn de personeelsleden van de NMBS die niet akkoord zijn met het NMBS-beleid en de reizigers. De topmensen van de NMBS moeten alleen maar wijzen op de data waarop er gestaakt wordt om de publieke opinie zo op hun hand te krijgen.
Ik heb alle begrip voor vaksbondsacties als die het doel hebben de situatie van de werknemers te verbeteren.

Maar... Ik moet zelf werken in de nacht van de 24ste op de 25ste, en ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer om op mijn werk te raken. Als nachtopvoeder heb ik een grote verantwoordelijkheid tegenover de kinderen die mij zijn toevertrouwd. Te laat komen of niet gaan werken zou onverantwoord zijn. Nu plots nog vlug verlof nemen zodat iemand die dichter woont - en al kerstplannen had gemaakt - zou zeer oncollegiaal zijn...

Als opvoeders en verplegend personeel staken, dan blijven ze toch een minimum-dienstverlening aan bieden (zondagsdagdiens), zodat de kinderen of patiënten waarvoor ze verantwoordelijk zijn niet in de steek gelaten worden.

Door deze staking worden personen die moeten op hun werk raken gegijzeld, de gewone burger is terug het slachtoffer van die wilde stakingen.

Waarom voorzien ze geen minimumdienstverlening, of doen ze geen andere acties waarbij mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer wel op hun werk raken? Ik herinner me nog de betaalstakingen waarbij de trein gewoon bleef rijden, maar ipv een ticket een pamflet met de eisen van de vakbond werd gegeven aan het loket (je reed dus gratis die dag). Met een dergelijke creatieve actie krijg je de steun van de reizigers. Door een staking toont de OVS zich zeer onsolidair met de mensen die de trein nodig hebben om naar hun werk te gaan (niet iedereen kan zich een auto permiteren), en aangezien de OVS niet solidair is met de mensen die net als ik moeten werken, kan ik me ook niet solidair verklaren met hun staking. Ik keur ze dus ten stelligste af.

Hoe moet ik nu op mijn werk raken? Eigenlijk zou ik moeten een taxi nemen en de gepeperde rekening moeten laten sturen naar de asociale OVS.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 20 december 2007 om 12:03.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 12:13   #9
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Is enkel het OVS asociaal?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 13:18   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Toch spoorstaking op kerstavond en oudejaar
Ok, wie op die avond dus positief blaast, moet worden vrijgesproken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 15:41   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die hele manier van staken die zij gebruiken is simpelweg dom en onredelijk. Ik kan best begrijpen dat er problemen zijn op de werkvloer betreffende de arbeidsvoorwaarden en condities, maar wat hebben de gewone mensen hier nu mee te maken? Waarom moeten zij gestrafd worden door die stakers? Zij hebben er immers niets mee te maken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 15:57   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Met kerst en oudejaar staking én zondagsdienst...Leve mijn autootje.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 16:00   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Met kerst en oudejaar staking én zondagsdienst...Leve mijn autootje.
Ook wel stom dat je dan niets kan drinken.
Oud 20 december 2007, 16:06   #14
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men kan echter ook niet zeggen dat men even Kerstmis en oudejaar gaat verplaatsten om geen last van de staking te hebben...
tutut,
ik vind het goed dat ze dan staken. Ge moet op de momenten staken dat de mensen u het hardste nodig hebben. Anders heeft dat geen effect.
Oud 20 december 2007, 16:11   #15
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
tutut,
ik vind het goed dat ze dan staken. Ge moet op de momenten staken dat de mensen u het hardste nodig hebben. Anders heeft dat geen effect.
Ik wil u dat wel eens horen zeggen als jij dringend op je werk moet zijn, maar en niet kan geraken omdat enkele onnozelaars aan het staken zijn.
Oud 20 december 2007, 16:28   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

ze maken er een gewoonte van om op die dagen te staken.

De meeste mensen vergeten het, maar ik herinner me al minstens twee kerstavonden waarbij mijn dochter hier amper geraakte wegens... treinstaking.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 17:02   #17
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ok, wie op die avond dus positief blaast, moet worden vrijgesproken.
Ge kunt het alleszins eens proberen
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 17:07   #18
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Valt wel op dat het altijd op een vrijdag of een brugdag valt....gewoon een lekker lang weekend ?
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 12:06   #19
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ook wel stom dat je dan niets kan drinken.
Vroeg op de avond en met mate.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 12:19   #20
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Valt wel op dat het altijd op een vrijdag of een brugdag valt....gewoon een lekker lang weekend ?
Meer nog: enkele jaren geleden zei een vakbondswoordvoerder op het journaal dat hij de negatieve reacties niet begreep, want "we geven de mensen een lang weekend cadeau"

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be