Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2007, 19:18   #1
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard Tony Mary richt nieuwe partij op voor een solidair, federaal België

Ik heb gehoord dat Tony Mary een nieuwe partij voor een solidair, federaal België wenst op te richten. Iemand op de hoogte ervan die er mij meer over kan vertellen?

Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 19:21.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 19:21   #2
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Oei, nog concurrentie voor FN, BUB en MR...
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 19:24   #3
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Maar wel aan nederlandstalige kant met een bekende kop.
Oud 3 december 2007, 19:27   #4
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Zowel FN als BUB hebben een Nederlandstalige werking (gehad).

Verder heb je nog andere anti-flamingantische bekende Nederlandstalige politici: Eyskens, Martens, De Croo, veel Groen!-en,...
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 3 december 2007, 19:29   #5
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Is Belgisch per definitie anti-flamingantisch?
Oud 3 december 2007, 19:34   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Het Grootoosten heeft hem gestuurd...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grootoo...an_Belgi%C3%AB
Oud 3 december 2007, 19:34   #7
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne Bekijk bericht
Is Belgisch per definitie anti-flamingantisch?
Hangt ervan af wat er met "flamingantisme" bedoeld wordt.

Maar laat het me anders formuleren: er zijn reeds genoeg anti-separatistische politieke initiatieven en politici. (Waarbij ik met "anti-separatistisch" uiteraard bedoel: tegen een Vlaams separatisme. Ik vermoed dat Mary's beweging wel Belgisch-separatistisch zal zijn.)
Oud 3 december 2007, 19:35   #8
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het Grootoosten heeft hem gestuurd...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grootoo...an_Belgi%C3%AB
Maar wie is er nu niet gestuurd door het Grootoosten?
Oud 3 december 2007, 19:57   #9
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is gewoon dat men aan beide kanten van de taalgrens verschillende beloftes maakt. Als je een federale kieskring hebt, heb je dat niet. Dan moet men rekening houden met de mensen aan de andere kant van de taalgrens. Dat kan volgens mij veel problemen oplossen. Het is een spijtige zaak dat Reynders nu als een verrader wordt gezien door veel franstaligen, wat hij absoluut niet is. Dat is gewoon een heel bekwame politieker. Hij zou daarvoor beloond moeten kunnen worden, maar dat kunnen wij aan deze kant van de taalgrens niet. Als Bart De Wever op federaal niveau alle toegevingen weigert, vind ik hem even onconstructief als Joelle Milquet.

Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 19:57.
Oud 3 december 2007, 20:03   #10
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Maar wie is er nu niet gestuurd door het Grootoosten?
Het grootoosten is een ketterse sekte en moet vernietigd worden.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 20:09   #11
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het probleem is gewoon dat men aan beide kanten van de taalgrens verschillende beloftes maakt. Als je een federale kieskring hebt, heb je dat niet. Dan moet men rekening houden met de mensen aan de andere kant van de taalgrens. Dat kan volgens mij veel problemen oplossen. Het is een spijtige zaak dat Reynders nu als een verrader wordt gezien door veel franstaligen, wat hij absoluut niet is. Dat is gewoon een heel bekwame politieker. Hij zou daarvoor beloond moeten kunnen worden, maar dat kunnen wij aan deze kant van de taalgrens niet. Als Bart De Wever op federaal niveau alle toegevingen weigert, vind ik hem even onconstructief als Joelle Milquet.
Los van de mogelijke waarde van je bericht, zie ik niet goed wat dit te maken heeft met het onderwerp.
Oud 3 december 2007, 20:10   #12
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het grootoosten is een ketterse sekte en moet vernietigd worden.
Ik heb m'n antwoord op de vraag "Wie is er nu niet gestuurd door het Grootoosten" al gevonden: Max van Dietschland is hoogstwaarschijnlijk niet door het Grootoosten gezonden
Oud 3 december 2007, 20:19   #13
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het probleem is gewoon dat men aan beide kanten van de taalgrens verschillende beloftes maakt. Als je een federale kieskring hebt, heb je dat niet. Dan moet men rekening houden met de mensen aan de andere kant van de taalgrens.
Ik vrees dat Tony Mary net dezelfde fout maakt als jij: dat een nieuwe beweging, een federale kieskring of welke show dan ook de zaak zal omkeren. Vlaanderen en Franstalig België zijn twee verschillende werelden. Je had vroeger misschien de illusie dat het anders was omdat alles wat mee wou zijn Franstalig België volgde, maar er is nooit één België-van-de-twee geweest.
Die Franstaligen, brave Waal, die in de Eenheidsstoet door Brussel trok zal toch vaak een ander soort België voor ogen hebben wanneer hij het met vuur verdedigt dan een soortgelijke brave Vlaamse ziel.

Het moet van onderuit komen, maar er is geen nood, evenmin een echte reden om dat te laten opborrelen. Trouwens, wie zou weer de inspanning mogen doen?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 20:32   #14
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Het moet van onderuit komen, maar er is geen nood, evenmin een echte reden om dat te laten opborrelen. Trouwens, wie zou weer de inspanning mogen doen?
Men moet niet vergeten dat veel mensen zich geen Vlaming voelen. België heeft een geschiedenis en dat heeft zijn sporen nagelaten. Ook bij het identiteitsgevoel van veel mensen. Het is zo dat het Vlaamse gevoel op dit moment in de politiek beter vertolkt is dan het Belgische gevoel, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Er zijn mensen voor wie België meer is dan frieten en bier en wanneer je hun land gaat afschaffen, pleeg je eigenlijk een soort van culturele holocaust tegenover hen. Hoe democratisch is dat?

Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 20:33.
Oud 3 december 2007, 20:35   #15
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is zo dat het Vlaamse gevoel op dit moment in de politiek beter vertolkt is dan het Belgische gevoel,
Hoezo?
MR-FDF, cdH, ECOLO, PS, FN, VLD, rechterzijde CD&V, sp.a,...
Oud 3 december 2007, 20:37   #16
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Men moet niet vergeten dat veel mensen zich geen Vlaming voelen.
Dit is het nu net. Het is niet omdat x of y zich Belg voelt dat ie geen Vlaming is of dat zijn 'Belg' zijn hetzelfde is als dat van een Franstalige.
Er is geen gevoel, zelfs niet bij lauwe 'Belgen', van staatsidentiteit 'Belg' omdat ten noorden en ten zuiden van de taalgrens men een ander België verwacht en er andere rechten/voordelen van verwacht.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 20:39   #17
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo?
MR-FDF, cdH, ECOLO, PS, FN, VLD, rechterzijde CD&V, sp.a,...
Jij vernoemt hier partijen waar ik niet eens op kan stemmen. Trouwens: zelfs SP.A noemt zich een Vlaamse partij. Daar komt nog bij dat B.U.B. in de pers een beetje doodgezwegen wordt.

Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 20:42.
Oud 3 december 2007, 20:41   #18
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jij vernoemt hier partijen waar ik niet eens op kan stemmen.
En andere waar je wel op kan stemmen.
Daarbij, die andere partijen kunnen ook bij jou opkomen. Er lijkt echter geen "markt" voor te zijn.

Citaat:
Trouwens: zelfs SP.A noemt zich een Vlaamse partij.
Bestaat er dan een tegenstelling tussen Vlaams en Belgisch zijn?
De sp.a is bij mijn weten vòòr een federaal België. Of vergis ik me?

Citaat:
Daar komt nog bij dat B.U.B. in de pers een beetje doodgezwegen wordt.
Toch weer geen complottheorie, he?

Laatst gewijzigd door Burkide : 3 december 2007 om 20:41.
Oud 3 december 2007, 20:44   #19
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch weer geen complottheorie, he?
Een paar weken gelezen las ik in de krant over een knuffelactie tussen Vlaamse en Waalse studenten in Leuven (een nederlandstalige stad!) dat er meer franstaligen dan nederlandstaligen aanwezig geweest zouden zijn. Nu kan je mij veel wijs maken, maar dat niet. Het nieuws wordt momenteel door bepaalde kranten wel degelijk anders ingekleurd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Er is geen gevoel, zelfs niet bij lauwe 'Belgen', van staatsidentiteit 'Belg' omdat ten noorden en ten zuiden van de taalgrens men een ander België verwacht en er andere rechten/voordelen van verwacht.
Wat wil je met politici die mensen tegenovergestelde beloftes maken? Het wordt momenteel niet bevorderd. Vergeet niet dat Axelle Red, Arno in Frankrijk heel bekend zijn. Er was een tijd waarin er in Vlaanderen eveneens meer franstalige muziek werd beluisterd. Het is allemaal een kwestie van prioriteiten.

Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 20:47.
Oud 3 december 2007, 20:49   #20
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een paar weken gelezen las ik in de krant over een knuffelactie tussen Vlaamse en Waalse studenten in Leuven (een nederlandstalige stad!) dat er meer franstaligen dan nederlandstaligen aanwezig geweest zouden zijn. Nu kan je mij veel wijs maken, maar dat niet. Het nieuws wordt momenteel door bepaalde kranten wel degelijk anders ingekleurd.
Ik was daar ook. Ik heb uiteraard geen wetenschappelijke steekproef gehouden, maar ik sluit zeker niet uit dat er meer Franstaligen dan Nederlandstaligen waren.

A propos, welke krant dan? De Morgen of Het Laatste Nieuws (Van der Kelen) vallen bezwaarlijk Vlaamsgezind te noemen. De Standaard en het Nieuwsblad zijn belgicistisch-vlaamsgezind. Welke krant dan?

De BUB komt amper in de media omdat ze niets voorstelt. C'est tout. En ze stelt niets voor omdat ze niet in de media komt (en zeer amateuristisch is - waar ik als V-SB'er uiteraard alle sympathie voor heb ). 't Is een vicieuze cirkel, da's waar. Maar geen complot. Waarom zou het rechtse, belgicistische establishment immers schrik hebben van Hans en z'n trawanten?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be