![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb gehoord dat Tony Mary een nieuwe partij voor een solidair, federaal België wenst op te richten. Iemand op de hoogte ervan die er mij meer over kan vertellen?
Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 19:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Oei, nog concurrentie voor FN, BUB en MR...
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Maar wel aan nederlandstalige kant met een bekende kop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Zowel FN als BUB hebben een Nederlandstalige werking (gehad).
Verder heb je nog andere anti-flamingantische bekende Nederlandstalige politici: Eyskens, Martens, De Croo, veel Groen!-en,...
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() Is Belgisch per definitie anti-flamingantisch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Hangt ervan af wat er met "flamingantisme" bedoeld wordt.
Maar laat het me anders formuleren: er zijn reeds genoeg anti-separatistische politieke initiatieven en politici. (Waarbij ik met "anti-separatistisch" uiteraard bedoel: tegen een Vlaams separatisme. Ik vermoed dat Mary's beweging wel Belgisch-separatistisch zal zijn.)
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() Het probleem is gewoon dat men aan beide kanten van de taalgrens verschillende beloftes maakt. Als je een federale kieskring hebt, heb je dat niet. Dan moet men rekening houden met de mensen aan de andere kant van de taalgrens. Dat kan volgens mij veel problemen oplossen. Het is een spijtige zaak dat Reynders nu als een verrader wordt gezien door veel franstaligen, wat hij absoluut niet is. Dat is gewoon een heel bekwame politieker. Hij zou daarvoor beloond moeten kunnen worden, maar dat kunnen wij aan deze kant van de taalgrens niet. Als Bart De Wever op federaal niveau alle toegevingen weigert, vind ik hem even onconstructief als Joelle Milquet.
Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 19:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het grootoosten is een ketterse sekte en moet vernietigd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Die Franstaligen, brave Waal, die in de Eenheidsstoet door Brussel trok zal toch vaak een ander soort België voor ogen hebben wanneer hij het met vuur verdedigt dan een soortgelijke brave Vlaamse ziel. Het moet van onderuit komen, maar er is geen nood, evenmin een echte reden om dat te laten opborrelen. Trouwens, wie zou weer de inspanning mogen doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() Men moet niet vergeten dat veel mensen zich geen Vlaming voelen. België heeft een geschiedenis en dat heeft zijn sporen nagelaten. Ook bij het identiteitsgevoel van veel mensen. Het is zo dat het Vlaamse gevoel op dit moment in de politiek beter vertolkt is dan het Belgische gevoel, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Er zijn mensen voor wie België meer is dan frieten en bier en wanneer je hun land gaat afschaffen, pleeg je eigenlijk een soort van culturele holocaust tegenover hen. Hoe democratisch is dat?
Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
MR-FDF, cdH, ECOLO, PS, FN, VLD, rechterzijde CD&V, sp.a,...
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er is geen gevoel, zelfs niet bij lauwe 'Belgen', van staatsidentiteit 'Belg' omdat ten noorden en ten zuiden van de taalgrens men een ander België verwacht en er andere rechten/voordelen van verwacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Staatssecretaris
|
![]() Jij vernoemt hier partijen waar ik niet eens op kan stemmen. Trouwens: zelfs SP.A noemt zich een Vlaamse partij. Daar komt nog bij dat B.U.B. in de pers een beetje doodgezwegen wordt.
Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarbij, die andere partijen kunnen ook bij jou opkomen. Er lijkt echter geen "markt" voor te zijn. Citaat:
De sp.a is bij mijn weten vòòr een federaal België. Of vergis ik me? Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 3 december 2007 om 20:41. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() Een paar weken gelezen las ik in de krant over een knuffelactie tussen Vlaamse en Waalse studenten in Leuven (een nederlandstalige stad!) dat er meer franstaligen dan nederlandstaligen aanwezig geweest zouden zijn. Nu kan je mij veel wijs maken, maar dat niet. Het nieuws wordt momenteel door bepaalde kranten wel degelijk anders ingekleurd.
Wat wil je met politici die mensen tegenovergestelde beloftes maken? Het wordt momenteel niet bevorderd. Vergeet niet dat Axelle Red, Arno in Frankrijk heel bekend zijn. Er was een tijd waarin er in Vlaanderen eveneens meer franstalige muziek werd beluisterd. Het is allemaal een kwestie van prioriteiten. Laatst gewijzigd door Wanne : 3 december 2007 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
A propos, welke krant dan? De Morgen of Het Laatste Nieuws (Van der Kelen) vallen bezwaarlijk Vlaamsgezind te noemen. De Standaard en het Nieuwsblad zijn belgicistisch-vlaamsgezind. Welke krant dan? De BUB komt amper in de media omdat ze niets voorstelt. C'est tout. En ze stelt niets voor omdat ze niet in de media komt (en zeer amateuristisch is - waar ik als V-SB'er uiteraard alle sympathie voor heb ![]()
![]() |
![]() |