![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een gevolg van de huidige hetze?
Ik vind het jammer. Het is uiteraard geen ‘proper’ boek, maar toch tekenend voor ‘ons’ koloniaal verleden. https://www.demorgen.be/tv-cultuur/b...erts~b2c8649d/ Citaat:
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() DE WERELD IS OM ZEEP... uiteraard ook in de Vlonders. ->
Wat we zelf doen doen we beter!
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat vind ik goed... voor jou en de 'jouwen' ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die wereld beperkt zich eerder tot Europa. Buiten Europa heeft men in vele landen een pak minder problemen om zich puur racistisch te gedragen en of te handelen.
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juni 2020 om 11:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb geen idee voor Thailand wegens nooit geweest -buiten de luchthaven- maar in Singers, Pg, K.L. & K.K. zijn er gedragingen die ik niet als racistisch zie maar denkelijk WEL zo gezien worden door een hoop witte (of hoe hen vandaag te noemen) toerista 'gegadigden'.
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 26 juni 2020 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Aantal doden in Parijs tijdens de terreuraanvallen in 2015: 130
Aantal doden in 2016 in de luchthaven van Zaventem: 32 Aantal doden in 2016 in Nice door vrachtwagen: 86 Aantal doden in Berlijn in 2016 door vrachtwagen: 12 Aantal doden in Londen in 2005 tijdens de metro aanslagen: 52 Aantal doden in Madrid in 2004 tijdens aanslag in treinstation: 193 Zouden ze voor die doden ook bepaalde islamverheerlijkende boeken en films uit bepaalde canons schrappen of niet meer op TV uitzenden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
schrijven. Verder dat zijn (wellicht wat aangedikte) escapades met Congolese vrouwen nooit het resultaat waren van misbruik van een machtspositie. Ik heb niet de indruk gehad dat Geeraerts een racist was die neerkeek op de Afrikanen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij was aan het uitleggen dat wanneer een van de negers gestraft moest worden men de man aan vier staken in de grond vast bond. De schurk kreeg dan flink van de zweep terwijl hij, Geeraerts, met zijn voet op de man zijn nek stond. Om hem te tonen dat Geeraerts de grote Bwana was en dat de negers te luisteren hadden of van de zweep kregen. Werd in de pers evenwel niets speciaals over geschreven, het was ten slotte De Winter niet die stickers "Oost West, thuis best" verkocht.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ooit nog plezante tijd zakelijk samengewerkt met oud kolonialen uit mijn vaders generatie. Soms serieus gelachen met hun verhalen en soms met opgetrokken wenkbrauwen, ongemakkelijk aanvoelend.
Nochtans nooit vergeten het te evalueren volgens het "tijd van toen" gebeuren. Vandaag moet je daarover wel met rollende ogen en desnoods gespeelde afkeuring posten, verplicht lid zijnde van de qw/azerty-media boomvrijers-McCarthy club? Ainsi soit il. Ik prefereer de aangename souvenirs te koesteren.
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(stel je maar eens het omgekeerde voor: negers die blanke vrouwen zouden verleiden, of zelfs blanke jonge meisjes ontmaagden... - zelfs al waren er blanke vrouwen die wel eens een neger durfden 'opeisen' -). Maar dat was zo in die tijd. Blank en katholicisme waren geacht, vanzelfsprekend, superieur. Voor mij moet het boek niet in een canon, maar dan alleen omdat Geeraerts het een beetje te dik in de verf zet dat hij daar zijn seksuele gevoelens zo kon botvieren.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ze nog allemaal in bezit, zijn ze nu meer waard die boeken of zijn ze rijp bevonden voor boekverbranding? ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De houding van de kolonialen tegenover de bevolking is uiteraard iets wat je als niet betrokkene moeilijk kan begrijpen. Zoals al die ‘slaafjes’ die ze daar hadden om het huishouden te doen.
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen? Iederéén wil toch zo'n slaafje in huis?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou mij wreed ongemakkelijk voelen.
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan me niet uitspreken over het boek zelf, maar ik zou denken dat zo'n canon niet de bedoeling heeft om te verheerlijken, maar vooral om een beeld te geven van sleutelwerken in de geschiedenis van de Nederlandstalige literatuur, bijvoorbeeld omdat ze aan de basis liggen van een nieuw genre, een belangrijke maatschappelijke impact hebben gehad, ons een inkijk geven in onze eigen geschiedenis, uitzonderlijke literaire kwaliteiten etaleren, enz. Controversie lijkt me eerder een plus- dan een minpunt om in zo'n lijst te worden opgenomen. De argumentatie van de samenstellers - dat ze er onpasselijk van werden, want fout naar de normen van vandaag - lijkt me totaal niet relevant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() |
![]() |
![]() |