Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2012, 13:29   #181
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Moeten we nu begrijpen dat het blijkbaar zo is dat het in Nederland kan, dat men onderricht krijgt voor een vak zonder dat men verplicht is om daarvoor een examen af te leggen.

En dat dan nog in het lager en middelbaar onderwijs, wel te verstaan...
Dat is hier dus onvoorstelbaar! Voor al de vakken die deel uitmaken van een bepaalde studierichting is men uiteraard verplicht van een examen af te leggen.

Ik kan me voorstellen dat men zich aan de univ als vrije student inschrijft voor een vak en dan geen examen daarvoor aflegt maar toch niet in het lager en middelbaar....
Dat is al sinds de invoering van de mammoet wet in de jaren 70
Voor die tijd gedeeltelijk overigens ook. In het middelbaar onderwijs bijvoorbeeld, zoals de MULO kon men kiezen uit een A of B variant na een aantal jaren.
De B variant legde meer de nadruk op wiskunde, natuurkunde (en scheikunde) als de A variant.
De A variant op het economie onderwijs en een A variant met een lichter pakket wiskunde. In deze varianten (A en B) legde men examen af
Overigens stond bij iedereen destijds Frans, Duits en Engels op het programma (plus vanzelf Nederlands). Het hoger voortgezet onderwijs kende tevens Latijn en Grieks

In de jaren 70 ontstond de mammoet wet. In het laatste jaar kon men kiezen uit 6 examenvakken, ipv alle vakken. Hiermee kon men bijvoorbeeld Frans of Duits laten vallen als examenvak.
Vergelijkbaar met het Fries dus. Men kan Frans en Duits op school krijgen, maar heeft een keuze of men er examen in doet
(Maar ook aan deze invoering van de mammoet wet werd weer gesleuteld)

Bij de invoering van deze wet veranderde de lesstof, er werden toetsen ingevoerd die mee telden voor het examen, maar ook het examen veranderde, zowel qua inhoud, als wel waar het examen werd afgenomen.
Eindexamens konden nu op school worden afgenomen. Voor die tijd werd dit centraal gedaan en moest men naar een andere stad, zoals bijvoorbeeld Utrecht, om het schriftelijk en mondelinge examen af te leggen. Examens op school gebeurden destijds niet. Alleen het centraal eindexamen was van tel, resultaten tijdens je schooljaren telden niet mee.

Zover ik begrijp uit wat de onderwijsinspectie publiceert, wil deze dat het Fries getoetst gaat worden.
Of men bedoelt examen is me niet goed duidelijk (Nederlands en Engels zijn verplichte examenvakken)

Zoals ik nu begrijp wordt in België dus "elk vak" geëxamineerd welke op school gegeven wordt, zoals "ongeveer" bij ons voor de mammoet wet.
Neem aan dat men dus alle talen, Nederlands, Frans, Duits, Engels, hoger onderwijs: Latijn en Grieks, Geografie, Geschiedenis, Staatinrichting, Maatschappijleer, Economie, Natuurkunde,
Wiskunde, Scheikunde, Biologie en de overige vakken examineert.

Enerzijds een goede zaak. Anderzijds, herinner me, ben van vlak voor de mammoet wet, middelbaar en daarna hoger onderwijs, dat het lange dagen waren.
Inclusief school, vaak nogal eens dagen van 11, soms 12 uur of meer, inclusief huiswerk. Plus dat je in het weekend ook nog zat te blokken.
Een broer en een zus van me, iets ouder, hadden de pech ook op zaterdag nog naar school te moeten (vroegere HBS, wat nu atheneum is).

Kan me met name Frans nog steeds goed herinneren, dit werd door een leraar elk lesuur met een korte toets getoetst, voor de les begon.
Hij gaf steevast een tekst op (ofwel in het Nederlands, dan wel in het Frans) als opdracht.
De volgende les dreunde hij 10 á 20 losse woorden op uit de tekst, welke je vertaald op een vel papier in moest leveren.
Hij pakte overigens rustig ook opeens een eerder opgegeven tekst, had je gewoon te weten. Was je niet zo’n ster in talen draaide dit nogal eens op onvoldoendes uit.

Je zorgde er echt wel voor het bestudeerd te hebben, had je aan het eind van de week teveel onvoldoendes gescoord was je gaar voor het weekend.
Kreeg je een boek en kon je één of meerdere hoofdstukken vertaald bij hem inleveren.
Gooide je er met de pet naar, kreeg je opnieuw een opdracht. Bijvoorbeeld een artikel uit -/of een gehele pagina (als je het slecht trof) van een Franse krant vertalen, op school na schooltijd.
Deze ellendeling was overigens wel een uitzondering, niet het idee dat ook maar iemand hem ooit vergeten is.

Anderzijds, hij deelde nooit een dreun uit, wat destijds geen probleem was vanwege mekkerende ouders.
Kan me nog een leerling herinneren die voor me zat. Hij werd in de klas door een leraar letterlijk en figuurlijk tegen de muur getrapt. Beter gezegd, in elkaar geramd.
Geen idee of z'n ouders daar wat gezegd hebben. Vermoed, net als bij m`n eigen vader ... "Zal je het wel verdiend hebben".

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 november 2012 om 13:49.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 15:05   #182
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Nederlands onderwijssysteem.

Als het dus zo is dat men uit al de vakken een aantal 'examenvakken' mag kiezen, waarom zou men dan ook maar 1 klop doen voor de niet-examenvakken. De tijd en energie die men daar dan insteekt, kan men immers beter besteden aan de examenvakken....

Niet-examenvakken zijn dus eigenlijk een maat voor niets, zelfs een beetje Kafkaiaans.

Citaat:
Anderzijds, herinner me, ben van vlak voor de mammoet wet, middelbaar en daarna hoger onderwijs, dat het lange dagen waren.
Inclusief school, vaak nogal eens dagen van 11, soms 12 uur of meer, inclusief huiswerk. Plus dat je in het weekend ook nog zat te blokken.
Een broer en een zus van me, iets ouder, hadden de pech ook op zaterdag nog naar school te moeten (vroegere HBS, wat nu atheneum is).
Het waren inderdaad lange dagen tot 22:00 zonder uitzondering met blokweekenden.
Ik was dan ook leermoe op het einde vh. middelbaar en heb niet gestudeerd.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 november 2012 om 15:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 16:29   #183
Adrian M

Standaard

Citaat:
Als het dus zo is dat men uit al de vakken een aantal 'examenvakken' mag kiezen, waarom zou men dan ook maar 1 klop doen voor de niet-examenvakken. De tijd en energie die men daar dan insteekt, kan men immers beter besteden aan de examenvakken....

Niet-examenvakken zijn dus eigenlijk een maat voor niets, zelfs een beetje Kafkaiaans.

Het waren inderdaad lange dagen tot 22:00 zonder uitzondering met blokweekenden.
Ik was dan ook leermoe op het einde vh. middelbaar en heb niet gestudeerd.

Bedoelde dit ook aan te geven waarom Friese scholieren minder geneigd zullen zijn om het examen Fries af te leggen als dit niet verplicht is.

Overigens me er niet in verdiept hoe het onderwijs bij ons "nu" exact in elkaar steekt.
Behalve middelbaar en hoger onderwijs, plus daarna twee opleidingen (3 en 4 jaar), maar heb evenmin universitair gestudeerd.
Zegt me ook niet veel. Heel wat universitair en HBO opgeleiden meegemaakt die vanuit een totaal ander vakgebied kwamen, maar in feite met lege handen stonden/staan.

Vind zeker wel dat alle, dan wel de meeste vakken geëxamineerd dienen te worden, zoals blijkbaar in België het geval is. Anderzijds zegt dit nog niet dat men zonder examen altijd slecht zal presteren.
Zonder afdoende diploma blijken mensen in staat, na een toelatingsexamen, een studie af te kunnen ronden, ook op universitair niveau.

Zie overigens wel dat, ook al heeft men een diploma, met het juiste pakket, ongeacht welk niveau men heeft, toelatingseisen verscherpt worden bij opleidingen zoals voor bijvoorbeeld verpleegkundige (MBO niveau).
Men wordt getoetst op Nederlandse taal plus een luister vaardigheidstoetstoets, rekenen (dacht ook wat wiskunde en natuurkunde) en Engels (althans het bedrijf waar ik werk).

Blijkbaar kun je het ook in de politiek ver schoppen, las ergens dat Emile Roemer (SP) 8 jaar heeft gedaan over de HAVO

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 november 2012 om 16:33.
Oud 19 november 2012, 23:23   #184
Adrian M

Standaard

Citaat:
Adrian, dat U volledig naast mijn post reageerde in # 154 komt omdat U de verkeerde kaart bekeek, namelijk die in # 128 in in de plaats van die bij het wikistuk waarvan de link in # 132, zoals ik overigens aangaf.

Bekijk die laatste kaart en merk zodoende het tweevoudige probleem dat ik opwierp....

Bovendien stelt ge dat het Friese taalgebied in de provincie Groningen 3000 sprekers terwijl:

Als ge weeral diezelfde kaart bekijkt, dan lijken die verhoudingen niet erg te kloppen. Ofwel is die kaart verkeerd ofwel zijn die cijfers verkeerd.
Het Groningse blauw gedeelte zou dus 350.000 : 3000 = 116,6 maal moeten passen in blauwe gedeelte van de provincie Friesland.....
Naar aanleiding van uw vraag wat betreft 3000 Fries sprekenden in Groningen vond ik het onderstaande

In 5 dorpen in Groningen wordt, behalve het Gronings dialect Westerkwartiers, tevens door een groot aantal tevens Fries gesproken.
Het zou dus kunnen dat het aantal 3000 Friese sprekers in Groningen een mogelijkheid zou kunnen zijn

In de Westerkwartierse dorpen Marum, Opende en De Wilp en Visvliet en Grootegast wordt, als enige plaatsen in Nederland buiten de provincie Friesland, door veel bewoners ook Fries gesproken.

Provincie Groningen: Westerkwartiers en Fries
o Marum: 5500
o Opende:1400
o De Wilp: 1500
o Visvliet: 386
o Grootegast: 3357
Totaal: 12.143

Bronnen:
Taal
Het Westerkwartier heeft binnen het Gronings een typisch dialect dat veel invloeden heeft vanaf de andere kant van de Fries-Groningse grens. Dit dialect wordt het Westerketiers genoemd en wordt ook gesproken in de grensstreek van het aangrenzende Friesland.

In de Westerkwartierse dorpen Marum, Opende en De Wilp en Visvliet en Grootegast[bron?] wordt, als enige plaatsen in Nederland buiten de provincie Friesland, door veel bewoners ook Fries gesproken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerkwartier_(Groningen)

Westerkwartiers
Het Westerkwartiers (Westerkertiers) is het Groningse dialect dat het meest lijkt op het Fries en gesproken wordt in het Westerkwartier.

Evenals het Fries bezit het Westerkwartiers geen werkwoorden met wederkerende voornaamwoorden, zoals "zich wassen". Deze worden in het Westerkwartiers genoemd "hom wassen", terwijl in de rest van Groningen "zuch wassen" of "zok wassen" gebruikt wordt. Ook het woord voor "in" is in dit gebied "ien", in uitspraak gelijk aan het Friese "yn".

Het Westerkwartier is namelijk het overgangsgebied van het Gronings naar het Fries. Door sprekers van het Hoogelandsters wordt het Westerkwartiers ook wel Overdaips genoemd. Dit komt doordat het Westerkwartier over (aan de andere kant van) het Reitdiep ligt. Andersom duiden sprekers van het Westerkwartiers ook sprekers van het Hogelandsters daarom ook wel zelf als Overdaipsen aan.

Op sommige taalkaarten wordt het Westerkwartierse taalgebied aangeduid als Kollumerlands en vaak wordt ook gezien als een apart dialect. De reden dat dit dialect anders benoemd wordt, is het feit dat het ook buiten het Westerkwartier/Groningen wordt gesproken, namelijk in de gemeente Kollumerland en Nieuwkruisland. Ook wordt het wel eens verward met het Kollumerpompsters, dat ook in de gemeente gesproken wordt (Kollumerpomp), maar een apart dialect vormt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerkwartiers

Aantal sprekers
Friesland heeft meer dan 600.000 inwoners, waarvan er 450.000 Fries kunnen spreken. Voor ongeveer 350.000 is het de moedertaal.
Het aantal sprekers in aanpalende gebieden in Groningen ligt waarschijnlijk rond de 3.000.
http://taal.phileon.nl/fries.php

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 november 2012 om 23:24.
Oud 19 november 2012, 23:40   #185
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Dat is begrijpelijk als je bedenkt dat bijna heel Groningen vroeger Friestalig was, maar geleidelijk is versaksischt vanuit (de stad) Groningen. Toont meteen ook aan hoe belangrijk de steden zijn tegenover het platteland. Als er in Leeuwarden, enige echte stad in Friesland, allang geen Fries meer wordt gesproken en men blijkbaar zelfs negatief staat tegenover de Friese identiteit is dat een heel slecht teken.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 01:23   #186
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dat is begrijpelijk als je bedenkt dat bijna heel Groningen vroeger Friestalig was, maar geleidelijk is versaksischt vanuit (de stad) Groningen. Toont meteen ook aan hoe belangrijk de steden zijn tegenover het platteland. Als er in Leeuwarden, enige echte stad in Friesland, allang geen Fries meer wordt gesproken en men blijkbaar zelfs negatief staat tegenover de Friese identiteit is dat een heel slecht teken.
Waarop baseer je dat Leeuwarders negatief staan tegenover de Friese identiteit?
Wat voelen ze zich dan? Limburgers, Hollanders, Brabanders?

Heb geen idee, er weinig of niets over kunnen vinden.
Zou me overigens er wel iets bij voor kunnen stellen dat ze zich minder Fries zouden kunnen voelen dan de rest van de Friezen
Leeuwarden is vergelijkbaar met Brussel, een enclave met bewoners welke rond de 15e, 16e eeuw overging op het Nederlands.
Hierdoor ontwikkelde zich het Stadsfries, wat in hoger aanzien stond dan het Fries.
Vergelijkt men Leeuwarden met de stad Groningen is het Leeuwarden de afgelopen 500 jaar niet gelukt om het Fries uit de provincie te verdrijven.
Het eigen ontstane Stadsfries, wat in hoger aanzien stond dan het Fries, ziet men nu zelfs verdwijnen.

Het Stadsfries is/was feitelijk een soort nep Fries als wel Nep Nederlands om een hogere status te kunnen hebben.
Voor Friezen, is/was een Leeuwarder ongeveer zoiets als een Vlaming tegen verfranste Vlamingen in Brussel aankijkt. De term nep Friezen wel eens gehoord.

Neem aan dat je bedoelt - allang geen Fries meer wordt gesproken in Leeuwarden - het Stadsfries. Wat feitelijk Nederlands is.
Het sterft uit, maar wordt in Leeuwarden nog wel gesproken.
Schatting Stadsfries in Leeuwarden: ±20.000 op een bevolking van 95.317 inwoners

Stadsfries
Sprekers
De Stadse dialecten worden vandaag de dag gesproken door zo'n 40.000 mensen. Omgerekend is dat zo'n 6,3% van de inwoners in de provincie. Met nog ongeveer 5.000 Stadstaligen die buiten de provincie wonen komt het totaal aan sprekers op ongeveer 45.000. Vooral in de stad Leeuwarden zelf is de taal sterk in verval. Ten hoogste een kwart van de Leeuwarders spreekt het Liwwarders nog (vermoedelijk zo'n 20.000).

In kleinere plaatsen is dat percentage zeker hoger. Over het dialect van Heerenveen, dat in feite nog in ontwikkeling is, is weinig bekend.
Overigens bestond tot in de eerste helft van de twintigste eeuw een Heerenveense variant van het Stadsfries, het Haagjes Fries. Deze variant ontstond rondom Oranjewoud waar de buitenplaats was van de Friese stadhouders.

Het Stadsfries is, met name in de grote steden, tot een sociolect van de lagere klassen verworden. Die ontwikkeling van dialect tot sociolect heeft zich vooral in de twintigste eeuw doorgezet. Rond 1900 werden de Stadsfriese dialecten nog als regionale varianten van het Nederlands beschouwd en hadden ze een veel hogere status dan het Fries. Met de verbreiding van het Standaardnederlands in de hogere sociale klassen, onder andere door onderwijs en massamedia, verdween het besef dat het Stadsfries een vorm van het Nederlands was en bleven de lagere klassen, die minder Standaardnederlands hoorden, als laatste sprekers over.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsfries

Verdedig overigens niet zozeer specifiek het Fries, zou evengoed Limburgs of het West Vlaams kunnen verdedigen. Taal, in welke variant ook, is een mooi iets.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 november 2012 om 01:40.
Oud 20 november 2012, 01:46   #187
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dat is begrijpelijk als je bedenkt dat bijna heel Groningen vroeger Friestalig was, maar geleidelijk is versaksischt vanuit (de stad) Groningen. .
Dat is maar de vraag. Studies hierover spreken elkaar tegen. In een studie, meen uit 1927, wordt dit tegengesproken (Lang geleden gelezen, mogelijk op het web te vinden?)
Oud 20 november 2012, 02:05   #188
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=yLtDmwSyAr8
Cambuur- Anti-Fries (17.000 hits)

Tekst:

Ben anti fries!
Waar ik voor kies!
Ben anti boer,
dus doe maar niet so stoer!
Leeuwarden de gekste,
dat merkst summeteen!
Want in mijn hart bin ik anti-Hoerenveen!
Ben anti frieees!
Waar ik voor kies!!

http://www.youtube.com/watch?v=Cwryc-T_Xz0
Nailyman ft. SonDongDong - Ik ben zo good/Breng die nieuwe haters (10.000 hits) 2011

http://www.youtube.com/watch?v=82e1IUSxdRA
Basto laat de hood van LWD zien (60.000 hits)

http://www.youtube.com/watch?v=3IWJLj8ysU0
LWD ondergrond tv (70.000 hits)

http://www.youtube.com/watch?v=EK1DpvwAmR4
Opgewassen - O.P.G.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 02:47   #189
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=yLtDmwSyAr8
Cambuur- Anti-Fries (17.000 hits)

Tekst:

Ben anti fries!
Waar ik voor kies!
Ben anti boer,
dus doe maar niet so stoer!
Leeuwarden de gekste,
dat merkst summeteen!
Want in mijn hart bin ik anti-Hoerenveen!
Ben anti frieees!
Waar ik voor kies!!

http://www.youtube.com/watch?v=Cwryc-T_Xz0
Nailyman ft. SonDongDong - Ik ben zo good/Breng die nieuwe haters (10.000 hits) 2011

http://www.youtube.com/watch?v=82e1IUSxdRA
Basto laat de hood van LWD zien (60.000 hits)

http://www.youtube.com/watch?v=3IWJLj8ysU0
LWD ondergrond tv (70.000 hits)

http://www.youtube.com/watch?v=EK1DpvwAmR4
Opgewassen - O.P.G.

Yep, SC Cambuur, Leeuwarden. Met een club lied in het FRIES (Liwwadders)

'T Woanskip
http://www.youtube.com/watch?v=yXuNwGi7-aA

’T Woanskip, Anneke Douma
http://music.yahoo.com/daniel-douma/

Ook nog wat "autotochtone" Friezen erbij zou wat meer indruk maken

Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 november 2012 om 03:03.
Oud 20 november 2012, 03:01   #190
Adrian M

Standaard

Foutje

Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 november 2012 om 03:01.
Oud 20 november 2012, 08:56   #191
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yep, SC Cambuur, Leeuwarden. Met een club lied in het FRIES (Liwwadders)

'T Woanskip
http://www.youtube.com/watch?v=yXuNwGi7-aA
Das geen Fries hoor.

Eelke en Etsje dat waren twee mensen
heel doodgewoon net as de rest.
Se wúden graag trouwe mar se hadden gien woaning
en daaran hat Etsje geweldig de pest.
Mar op een dag toen su ut mar weze
se kochten een arkje ut was wel niet groat.
Mar ach wat geeft ut se waren gelukkig

Citaat:
Ook nog wat "autotochtone" Friezen erbij zou wat meer indruk maken
Blanken?

Met een prachtige 058 viddy:

http://www.youtube.com/watch?v=UCCiQNiibTo
Topfiddy - Niet zoals jij september 2012

Licht noordelijk accent:

http://www.youtube.com/watch?v=1ePmCnF_nz8
D-Syndicaat - Vak Rappers (koude noorden)

Leeuwarder rockmuziek:

http://www.youtube.com/watch?v=Gf1L4sfOtKQ
Ricky - 058 2010

Als bonus dan nog wat nieuw volk om het plaatje te krijgen:

http://www.youtube.com/watch?v=h47Hj147_Vg
RB x BA ft Akka, Logiq & Mauritz Jonah - 058 Freestyle #03 2012

http://www.youtube.com/watch?v=MjbvuZqH1EE
RB x BA - Ik weet het Niet 2011

http://www.youtube.com/watch?v=rg02togfWo4
Hiewi -zonamo november 2012

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 november 2012 om 09:00.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 11:30   #192
Adrian M

Standaard

Citaat:
Das geen Fries hoor.

Eelke en Etsje dat waren twee mensen
heel doodgewoon net as de rest.
Se wúden graag trouwe mar se hadden gien woaning
en daaran hat Etsje geweldig de pest.
Mar op een dag toen su ut mar weze
se kochten een arkje ut was wel niet groat.
Mar ach wat geeft ut se waren gelukkig

Dit is "Liwwadders" ..... Stadsfries. Nederlands met hier en daar wat Fries erdoor heen.

Een taaltje van inboorlingen die al eeuwenlang graag voor “Hollanders” door hebben willen gaan, maar nooit werden. Nep Friezen, hoewel men beter kan spreken van Nep “Hollanders”
Ze voelden zich verheven boven de Friezen en meten zich een taaltje aan, het Stadsfries, maar werden veracht door de Friezen en al evenzeer door de Hollanders waar ze graag op wilden lijken.

Die status is weggevallen, de elite heeft het Stadsfries laten vallen. Een Leeuwarder heeft dus een identeitsprobleem. Hij is Nederlander, maar wat is hij nog meer .... behalve Nederlander?

Het ene dialect is wat meer vernederlandst dan het andere, maar benieuwd of je van een aantal dialecten Fries wat kan maken:
http://www.meertens.knaw.nl/projecte...nde_kaart/svg/

Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 november 2012 om 11:49.
Oud 20 november 2012, 13:07   #193
Adrian M

Standaard

Citaat:

Blanken?

Met een prachtige 058 viddy:

http://www.youtube.com/watch?v=UCCiQNiibTo
Topfiddy - Niet zoals jij september 2012

Licht noordelijk accent:

http://www.youtube.com/watch?v=1ePmCnF_nz8
D-Syndicaat - Vak Rappers (koude noorden)

Leeuwarder rockmuziek:

http://www.youtube.com/watch?v=Gf1L4sfOtKQ
Ricky - 058 2010

Als bonus dan nog wat nieuw volk om het plaatje te krijgen:

http://www.youtube.com/watch?v=h47Hj147_Vg
RB x BA ft Akka, Logiq & Mauritz Jonah - 058 Freestyle #03 2012

http://www.youtube.com/watch?v=MjbvuZqH1EE
RB x BA - Ik weet het Niet 2011

http://www.youtube.com/watch?v=rg02togfWo4
Hiewi -zonamo november 2012
Zegt me weinig, kunt dan evengoed ook dit plaatsen:

De single is volledig gesproken in het Liwwadders, het lokale Friese dialect. De combinatie van electro en "dialect" leidde tot de introductie van de term Dialectro.
In het najaar van 2008 werd de single op het Fries Popgala verkozen tot "Song van het Jaar 2008

Aart Lus & Ed Lip - ik bin su eil
http://www.youtube.com/watch?v=caNTs9CVCJY
Oud 20 november 2012, 13:09   #194
Adrian M

Standaard

Liwwadder Blues
http://www.youtube.com/watch?v=2taLG8c-xpE

Piter Wilkens: Liwwadder blues songtekst

we hewe in ons stadsje
een heleboel kroegn
dat is gewon zu groeit
daar hew wie niet om vroegen
dei zitte alle avons vol
met studenten en hoeren
junkies en dealers
zuplappen en boeren

Refrein:
Het het nooit wat weest
en et zal nooit wat wurde
als't in liwarde geboren bist
kust et wol skudde

we hewwe in ons stadsje
kelders om te parkeren
maar je kanne er niet komme
je bliefe aan et larere
al die openstaande bruggen
en open broken dieken
ik dacht ik ga wel lopens
dan binne we op plaats tegelieken

Refrein:
Het het nooit wat weest
kust et wol skudde

we hewwe in ons stadsje
een hele skeve toren, un armoedig gezicht
maar het skient zu te horen
tis een symbool van complete mislukking
mar nou must tou niet denke
dat ik wuu dat ie om ging

Refrein:
Het het nooit wat weest
als't in liwwadde geboren bist
kust et wol skudde

we hewwe in ons stadsje
een mooi voetbalclubke
maar ze winnen nooit gkien priezen
en zeker geen cupke
der moet elk jaar geld bij
tis niet te betalee
nou, ik zal die wel segee
bij mij valt niets te hale

Refrein:
want het het nooit wat weest
ik bin in liwarde geboren bist
ik kan et wol skudde

we kanne in ohs stadsje
altied wel zeuren
maar wat skiest daar met op
tzal mij niet gebeuren
ik vien alleen wel dat
et hard achterut gaat
dast hoorst dat een liwwadder
soms sien eigen taal praat

Refrein (2x)
Het het nooit wat weest
kust et wol skudde
http://www.songteksten.nl/songtekste...dder-blues.htm
Oud 20 november 2012, 15:57   #195
Adrian M

Standaard

Verschil tussen het Leeuwarder Stadsfries en Standaard Fries (Algemeen Beschaafd Fries)

Frysk folksliet

Frysk bloed tsjoch op! wol nou ris brûze en siede,
En bounzje troch ús ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bêste lân fand�*erde,
It Fryske lân fol eare en rom.
Klink dan en daverje fier yn it roun,
Dyn âlde eare, o Fryske groun!

Ompolske fan it hege sâlte wetter,
Fortroppe op in terp of stins,
Hien 'd'âlde Friezen yn de wrâld net,
Har lân en frijdom wie har winsk,

Fij fan it jok fan stege, frjemde hearen,
Faek earm ek, mar dochs sterk en frij,
Stie d'âlde Fries stânfêst by syn menearen,
Hy wie in Fries, as Fries stoar hy,

Troch waer en wyn, tsjin need en dea to striden,
Mei 't gleone swurd yn d�*zren hân,
Wie wille yn dy fromme, stoere tiden,
Wie 't foar de frijdom fan har lân,

Fan bûgjen frjemd en fij fan leave wurden,
Wie rjucht en sljucht har hert en sin,
Hja bean om neat, mar mei de bleate swurden,
Stie 's'alle twang en oerlêst tsjin,

Sa faek troch stoarm yn djippe sé bidutsen,
Oerâlde leave Fryske groun,
Waerd noait dy fêste taeije bân forbrutsen,
Dy't Friezen oan har lân forboun,

Trochloftich folk fan dizze âlde namme,
Wêz jimmer op dy âlders great;
Bliuw ivich fan dy grize hege stamme,
In grien, in kreftich bloeiend leat,
Oud 20 november 2012, 15:58   #196
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Ja, misschien weet ik te weinig over de kwestie om dergelijke uitspraken te doen. Maar het lijkt me in ieder geval dat ze niet staan te springen om de Friese identiteit te omarmen en dat er een zekere rivaliteit is met de rest van Friesland. Een natie heeft culturele centra nodig om als zodanig te kunnen overleven, en dus minstens één belangrijke stad. Als men er hier niet was in geslaagd Antwerpen vrij vroeg tot op zekere hoogte te ontfransen, dan was Vlaanderen nu vrijwel zeker tweetalig (lees: franstalig). Het is dus geen goed teken als in de stedelijke gebieden van Friesland ofwel Stadsfries, ofwel Nederlands wordt gesproken, en bijna nooit Fries. De vergelijking met Brussel dringt zich inderdaad op.

Citaat:
Verdedig overigens niet zozeer specifiek het Fries, zou evengoed Limburgs of het West Vlaams kunnen verdedigen. Taal, in welke variant ook, is een mooi iets.
Natuurlijk hou ik van het Nederlands en heb ik persoonlijk niets op met het dialect of streektaal (in mijn geval het Brabants). Dat betekent niet dat ik wil dat het Fries verdwijnt, daar heb ik als buitenstaander niets over te zeggen - en daarbij is de afstand tussen Fries en de Nederlandse standaardtaal natuurlijk veel groter dan voor de drie Vlaamse dialectgroepen het geval is. Ik stel alleen vast dat het zich in een lastige positie bevindt. Veel mensen spreken onderling wel Fries, maar zijn daarom niet bereid het als standaard- en cultuurtaal te aanvaarden, vandaar de zeldzaamheid van geschreven Fries. Eigenlijk is dat te vergelijken met West-Vlaanderen; nagenoeg de hele bevolking spreekt West-Vlaams in het dagelijkse leven, maar niemand zou het in zijn hoofd halen in het West-Vlaams te schrijven of om het te gebruiken voor officiële communicatie.
Oud 20 november 2012, 16:31   #197
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ja, misschien weet ik te weinig over de kwestie om dergelijke uitspraken te doen. Maar het lijkt me in ieder geval dat ze niet staan te springen om de Friese identiteit te omarmen en dat er een zekere rivaliteit is met de rest van Friesland. Een natie heeft culturele centra nodig om als zodanig te kunnen overleven, en dus minstens één belangrijke stad. Als men er hier niet was in geslaagd Antwerpen vrij vroeg tot op zekere hoogte te ontfransen, dan was Vlaanderen nu vrijwel zeker tweetalig (lees: franstalig). Het is dus geen goed teken als in de stedelijke gebieden van Friesland ofwel Stadsfries, ofwel Nederlands wordt gesproken, en bijna nooit Fries. De vergelijking met Brussel dringt zich inderdaad op.

Natuurlijk hou ik van het Nederlands en heb ik persoonlijk niets op met het dialect of streektaal (in mijn geval het Brabants). Dat betekent niet dat ik wil dat het Fries verdwijnt, daar heb ik als buitenstaander niets over te zeggen - en daarbij is de afstand tussen Fries en de Nederlandse standaardtaal natuurlijk veel groter dan voor de drie Vlaamse dialectgroepen het geval is. Ik stel alleen vast dat het zich in een lastige positie bevindt. Veel mensen spreken onderling wel Fries, maar zijn daarom niet bereid het als standaard- en cultuurtaal te aanvaarden, vandaar de zeldzaamheid van geschreven Fries. Eigenlijk is dat te vergelijken met West-Vlaanderen; nagenoeg de hele bevolking spreekt West-Vlaams in het dagelijkse leven, maar niemand zou het in zijn hoofd halen in het West-Vlaams te schrijven of om het te gebruiken voor officiële communicatie.
Denk dat het Fries nog vrij lang zal kunnen overleven. De afgelopen duizend jaar heeft het Fries het overleefd, zie het dus niet zomaar opeens verdwijnen.

Er staat tegenover dat voor een schrijver of dichter de oplages zo klein zijn, op een zo kleine bevolking, dat het moeilijk zal zijn daar een boterham in te verdienen als hij niet ook in een andere taal publiceert.

Feitelijk loopt men ook vast wat betreft studie en opleiding in het Fries. Het meeste studie en onderwijs materiaal is in het Nederlands of Engels.
Anderzijds ziet men steeds meer een verschuiving naar onderwijs in het Engels. Zelfs het Leger schijnt daar naar toe te willen.
Dit zou nog wat soulaas kunnen brengen, als het Nederlands daardoor wat minder belangrijk voor het Fries zou worden.

De Friezen hebben het geluk dat er internationaal veel interesse is van nogal wat landen (linguisten), daar het één van de talen is welke het meest raakvlakken met de oude talen heeft kunnen behouden.
Oud 20 november 2012, 16:58   #198
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en daarbij is de afstand tussen Fries en de Nederlandse standaardtaal natuurlijk veel groter dan voor de drie Vlaamse dialectgroepen het geval is.
Klopt niet.
Rechts onder zal u merken dat de afstand meer dan 20 is in het Oosten van Bel. Limburg.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 17:27   #199
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt niet.

Rechts onder zal u merken dat de afstand meer dan 20 is in het Oosten van Bel. Limburg.
Het fonologische criterium is natuurlijk vrij willekeurig en men kan verschillende indelingen maken.

Bijvoorbeeld:

Citaat:
Een dialectkaart uit 1974 bijvoorbeeld, waarop het gehele Nederlandstalige gebied in kaart werd gebracht, nam ook het Limburgs op; te midden van de 28 dialecten neemt het de 17e plaats in, uit oogpunt van zijn afstand tot het Standaardnederlands. (Nr. 1, Zuid-Hollands, staat zeer dicht bij, nr. 28, Bildts, Stadsfries etc. zeer ver af van het Standaardnederlands.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburg...het_Nederlands

Volgens jouw kaartje daarentegen zou het Fries van alle niet-Hollandse dialectgroepen het dichtst bij de Nederlandse standaardtaal aanleunen. Dat lijkt mij nogal twijfelachtig, op zijn zachtst gezegd. Het Fries behoort zelfs tot een andere Germaanse taalfamilie.
Oud 20 november 2012, 17:32   #200
Adrian M

Standaard

Klopt niet, is tamelijk subjectief. Hangt geheel vanuit welk oogpunt een onderzoek wordt gedaan. Hierdoor ontstaan verschillende uitkomsten, waar de ene taal dichter bij zal staan, staat in een anderzoek een taal weer verder af.

Wordt bijvoorbeeld een onderzoek gedaan op basis van de melodie, zal een taal een andere uitkomst geven dan op basis van de opbouw van een taal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be