Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2012, 22:26   #101
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
.. Moet iets psychisch zijn bij Pinda, ontkenningsfase dat hij als Amsterdammer echt wel een Hollander is. Ook al is het dan slechts een Noord Hollander, hij is een Hollander
Welnee, amsterdammers zijn amsterdammers. Hollanders zijn Hollanders.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 22:28   #102
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.. Moet iets psychisch zijn bij Pinda, ontkenningsfase dat hij als Amsterdammer echt wel een Hollander is. Ook al is het dan slechts een Noord Hollander, hij is een Hollander
Waar heb ik mij "Hollander" zijnde ontkend?..
Mijn oude heer komt trouwens uit Rotterdam (ook een betere stad dan Leiden of Den Haag. )

Bovendien ik ben een Indo...
Indo/Pinda... snap je hem?..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 22:28   #103
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Alhoewel... 1815-1839 voor sommig hier op het forum nog steeds pijn doet.
Zo kan ik mij indenken dat er in Zuid-Holland nog een paar zuurpruimen zitten, die nog steeds met de 80 jarig oorlog bezig zijn.
En jij denkt zeker nog dat de stelling van Amsterdam een rijtje fortificaties was om amsterdam te beschermen.

Vergeet het maar, het was een rijtje forten om jullie binnen te houden, ter bescherming van Holland.

en we bouwen langzaam maar zeker de muur hoger en hoger.
Oud 13 november 2012, 22:29   #104
Hollander

Standaard

Citaat:
Waar heb ik mij "Hollander" zijnde ontkend?..
Mijn oude heer komt trouwens uit Rotterdam (ook een betere stad dan Leiden of Den Haag. )

Jeff
Ah, Rotterdam is een noeste stad. Dat zijn echte Hollanders.
Oud 13 november 2012, 22:30   #105
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En jij denkt zeker nog dat de stelling van Amsterdam een rijtje fortificaties was om amsterdam te beschermen.

Vergeet het maar, het was een rijtje forten om jullie binnen te houden, ter bescherming van Holland.

Mmmm...
Zelfde geschiedenisboeken als System & Henri??..

Mij best hoor Hollander..
Dan zet ik je voortaan wel in een "ander rijtje".

Jeff
Oud 13 november 2012, 22:32   #106
Hollander

Standaard

Citaat:
Mmmm...
Zelfde geschiedenisboeken als System & Henri??..

Mij best hoor Hollander..
Dan zet ik je voortaan wel in een "ander rijtje".

Jeff
die geschiedenisboeken zijn de beste.
Oud 13 november 2012, 22:34   #107
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die geschiedenisboeken zijn de beste.
Hehe..
Als jij het zegt..

Maar zeg eens, krijg je de "pillen" er gratis bij?..

Jeff
Oud 13 november 2012, 22:36   #108
Hollander

Standaard

Citaat:
Hehe..
Als jij het zegt..

Maar zeg eens, krijg je de "pillen" er gratis bij?..

Jeff
rode wijn doet het trucje ook wel
Oud 13 november 2012, 22:37   #109
Adrian M

Standaard

Citaat:
Hehe..
Over "katten" gesproken..

Jeff
Jammer dat ze geen tijgerbontje droeg (mag dragen)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 22:47   #110
Adrian M

Standaard

Citaat:

Jeff
Is me bekend hoor, maarre m`n beste vriend is een Indo en door en door Nederlander. Zoals ook Friezen (familie), eerst Fries maar vooral ook zeer trotse Nederlanders
Oud 13 november 2012, 22:50   #111
Hollander

Standaard

Citaat:
Is me bekend hoor, maarre m`n beste vriend is een Indo en door en door Nederlander. Zoals ook Friezen (familie), eerst Fries maar vooral ook zeer trotse Nederlanders
Mijn halve familie zijn indos en pindas.

Maar bedtijd nu, hopelijk kan ik de slaap vatten na al die onrustbarende gedachten aan de barbaren die ons Zuid-Hollanders bedreigen.
Oud 13 november 2012, 22:52   #112
Adrian M

Standaard

Citaat:

Ah, nu snap ik het. Een reservaat met de laatste nog in het wild levende Amsterdammers
Vandaar al die toeristen om ze nog in levende lijve te kunnen zien...
Oud 13 november 2012, 22:57   #113
Shadowke

Standaard

man man man ik lach me hier te pletter
spijtig zijn er hier geen 'i like'-knoppen
mss is vraag aan de admins om er toe te voegen
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 23:07   #114
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar haalt u dat eerste vandaan? Al ben ik van kleinbeens af thuis in de Vlaamse Beweging, ik heb nog nooit - ik herhaal: nooit - gehoord dat u daar schrijft, nl. dat de Vlamingen werden doodgeschoten omdat ze hun taal gebruikten.
Wel dat zeg ik toch? Er zijn niet weinig volkeren die zo willen ruilen met ons.

Citaat:
De "kneppelfreed" is ook een bagatel, zelfs dan als je het louter binnen de Nederlandse context bekijkt.
Je moet het uiteraard ook in de Friese context bekijken.

Nu, dat is vandaag niet zo relevant, waar het mij om ging is eigenlijk de vraag wat er met de taalwetgeving rond het Fries zou gebeuren bij een fusie van provincies. We kunnen aannemen dat de fusieprovincie die gewoon overneemt, ik zie niet direct een reden waarom Nederland dat zou willen tegenhouden, maar ik ben benieuwd naar de praktische implicaties. Zoals bijvoorbeeld, het grondgebied waar die taalregeling van toepassing zal zijn.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 21:15   #115
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Wel dat zeg ik toch? Er zijn niet weinig volkeren die zo willen ruilen met ons.

Je moet het uiteraard ook in de Friese context bekijken.

Nu, dat is vandaag niet zo relevant, waar het mij om ging is eigenlijk de vraag wat er met de taalwetgeving rond het Fries zou gebeuren bij een fusie van provincies. We kunnen aannemen dat de fusieprovincie die gewoon overneemt, ik zie niet direct een reden waarom Nederland dat zou willen tegenhouden, maar ik ben benieuwd naar de praktische implicaties. Zoals bijvoorbeeld, het grondgebied waar die taalregeling van toepassing zal zijn.
Het gaat in Fryslân niet alleen om taal op zich, maar ook om alles wat daar nog meer mee te maken heeft. Samenvoegen is geen sinecure waar het om Fryslân draait.
Men heeft een overheid welke gericht is op verfrieslandisering. Dit valt niet te rijmen met een Noordelijk landsdeel en levert problemen op.

Hier is een artikel wat mogelijk wat inzicht biedt waar het tevens om draait.
http://www.hungarian-human-rights.eu/Friesland/nl/

Elke leerling welke in Fryslân woont, onafhankelijk of hij Fries is of niet, krijgt verplicht Fries onderwijs in het basisonderwijs, als wel het middelbaar onderwijs

Gemeenten hebben de keuze bij gemeenteborden en straatnamen het gebruik van het Fries, tweetalig of Nederlands.
Sommige gemeenten kennen slechts alleen het gebruik van het Fries bij gemeente namen en straatnamen.

Quote: Meerdere Friese gemeenten hebben een beleid ten aanzien van het gebruik van de Friese taal aangenomen.

Deze bestaat uit de volgende punten: Er worden alleen Friestalige borden geplaatst in het gemeentehuis;

Vacatures worden uitsluitend in de Friese taal opgesteld;

De Friese gemeenten trachten met elkaar, voor minimaal 50 % in het Fries te communiceren;

Straatnamen worden uitsluitend in het Fries opgesteld;De gemeente tracht in het Fries te communiceren met haar burgers;

Er wordt getracht zoveel mogelijk in het Fries te publiceren; De gemeente stelt haar raadsstukken ook in het Fries op;

De Nederlandse wet waarborgt, dat diegene die geen Fries spreekt, in de Nederlandse taal kennis kan nemen van de beslissingen van de gemeente.
Dit recht kan door een Nederlandstalig persoon zo worden gebruikt dat hij een gratis vertaling van de stukken kan krijgen indien hij persoonlijk betrokken is.

Quote: Vandaag de dag kunnen de gemeenten in Friesland zelf bepalen of ze de Friese plaatsnaamborden ook met Nederlandse borden vergezellen.

Daarom kan men in enkele Friese gemeenten louter Friestalige plaatsnaamborden en straatnamen tegenkomen. Indien een gemeente voor een tweetalig plaatsnaam bord kiest, dan komt meestal het Friese bord op de eerste plaats en daarna pas de Nederlandstalige benaming.

In gemeentes en op het provinciehuis kan men uitsluitend Friestalige opschriften tegenkomen.

Bij het werven van personeel voor openbare functies wordt er naar kennis van de Friese taal en / of een positieve houding tegenover de Friese taal gevraagd.

Elke nieuwe inwoner van Friesland krijgt een gratis introductiecursus Fries.

De Friese autoriteiten willen zodoende mensen aanmoedigen om Fries te leren. Er worden meerdere campagnes vanuit overheid en Europese fondsen gefinancierd, die de mensen aanmoedigen om fries met elkaar te communiceren op hun werkplek, maar ook op officiële plaatsen.

Vanzelfsprekend worden ook ouders aangemoedigd om de Friese moedertaal te verzorgen. Dit is ook van toepassing op de gemeenten waar het percentage van Friestaligen zeer laag is.

Sommige Friese gemeenten communiceren alleen maar in de Friese taal met de provincie.

De namen van de instellingen zijn in het algemeen alleen in de Friese taal opgesteld, zoals in het geval van het wetterskip. De Nederlandstalige benaming kan hier officieel niet gebruikt worden.

Degenen die kunnen aantonen, dat ze uit Friesland afkomstig zijn, kunnen hun vernederlandste naam weer naar de oorspronkelijke Friese variant laten veranderen. Zo wordt Zuidema Sudema en wordt Roodbergen – Readbergen

In een gemeentehuis kun je dus tegenkomen dat men verwijzingen op borden slechts alleen in Fries aantreft:
O Boarger saken
O Bou – en wentetafersjoch
O Hjir melde

Gemeentenamen:
- Leeuwarden - Ljouwert
- Sneek – Snits
- Oosterwierum – Easterwierrum
- Harlingen – Harns

Notariële akten, zoals een koopakte of een testament kunnen in de Friese taal worden opgesteld, zonder dat de Friese tekst verplicht moet worden voorzien van een identieke Nederlandstalige tekst.

Paspoort:
Fries is officieel de tweede taal in Nederland. Vreemd is dat in het paspoort het Fries (nog) niet opgenomen is.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 november 2012 om 21:28.
Oud 14 november 2012, 21:45   #116
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Denkt ge?

Bij een mogelijk verwachtte stijging van het zeepeil zijn Antwerpen en Brugge in 2100 steden aan zee (over 88 jaar)

Mits men voldoende beveiligd ...plannen gaan echter nog niet verder dan plusminus 2027

Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 november 2012 om 21:47.
Oud 16 november 2012, 16:44   #117
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kuch... Schijnbaar weet u niet dat een niet onbelangrijk deel van de bevolking uit de twee Hollanden katholiek is.
Ja, maar de politieke macht lag wel degelijk in de handen van de gereformeerden. Tenzij ik me vergis, weet u toch ook dat de katholieken tot 1918 hebben moeten wachten vooraleer de katholieken in Nederland eindelijk ook eens een minister-president kregen...

Laatst gewijzigd door system : 16 november 2012 om 16:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 17:02   #118
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat in Fryslân niet alleen om taal op zich, maar ook om alles wat daar nog meer mee te maken heeft. Samenvoegen is geen sinecure waar het om Fryslân draait.
Men heeft een overheid welke gericht is op verfrieslandisering. Dit valt niet te rijmen met een Noordelijk landsdeel en levert problemen op.

Hier is een artikel wat mogelijk wat inzicht biedt waar het tevens om draait.
http://www.hungarian-human-rights.eu/Friesland/nl/

Elke leerling welke in Fryslân woont, onafhankelijk of hij Fries is of niet, krijgt verplicht Fries onderwijs in het basisonderwijs, als wel het middelbaar onderwijs

Gemeenten hebben de keuze bij gemeenteborden en straatnamen het gebruik van het Fries, tweetalig of Nederlands.
Sommige gemeenten kennen slechts alleen het gebruik van het Fries bij gemeente namen en straatnamen.

Quote: Meerdere Friese gemeenten hebben een beleid ten aanzien van het gebruik van de Friese taal aangenomen.

Deze bestaat uit de volgende punten: Er worden alleen Friestalige borden geplaatst in het gemeentehuis;

Vacatures worden uitsluitend in de Friese taal opgesteld;

De Friese gemeenten trachten met elkaar, voor minimaal 50 % in het Fries te communiceren;

Straatnamen worden uitsluitend in het Fries opgesteld;De gemeente tracht in het Fries te communiceren met haar burgers;

Er wordt getracht zoveel mogelijk in het Fries te publiceren; De gemeente stelt haar raadsstukken ook in het Fries op;

De Nederlandse wet waarborgt, dat diegene die geen Fries spreekt, in de Nederlandse taal kennis kan nemen van de beslissingen van de gemeente.
Dit recht kan door een Nederlandstalig persoon zo worden gebruikt dat hij een gratis vertaling van de stukken kan krijgen indien hij persoonlijk betrokken is.

Quote: Vandaag de dag kunnen de gemeenten in Friesland zelf bepalen of ze de Friese plaatsnaamborden ook met Nederlandse borden vergezellen.

Daarom kan men in enkele Friese gemeenten louter Friestalige plaatsnaamborden en straatnamen tegenkomen. Indien een gemeente voor een tweetalig plaatsnaam bord kiest, dan komt meestal het Friese bord op de eerste plaats en daarna pas de Nederlandstalige benaming.

In gemeentes en op het provinciehuis kan men uitsluitend Friestalige opschriften tegenkomen.

Bij het werven van personeel voor openbare functies wordt er naar kennis van de Friese taal en / of een positieve houding tegenover de Friese taal gevraagd.

Elke nieuwe inwoner van Friesland krijgt een gratis introductiecursus Fries.

De Friese autoriteiten willen zodoende mensen aanmoedigen om Fries te leren. Er worden meerdere campagnes vanuit overheid en Europese fondsen gefinancierd, die de mensen aanmoedigen om fries met elkaar te communiceren op hun werkplek, maar ook op officiële plaatsen.

Vanzelfsprekend worden ook ouders aangemoedigd om de Friese moedertaal te verzorgen. Dit is ook van toepassing op de gemeenten waar het percentage van Friestaligen zeer laag is.

Sommige Friese gemeenten communiceren alleen maar in de Friese taal met de provincie.

De namen van de instellingen zijn in het algemeen alleen in de Friese taal opgesteld, zoals in het geval van het wetterskip. De Nederlandstalige benaming kan hier officieel niet gebruikt worden.

Degenen die kunnen aantonen, dat ze uit Friesland afkomstig zijn, kunnen hun vernederlandste naam weer naar de oorspronkelijke Friese variant laten veranderen. Zo wordt Zuidema Sudema en wordt Roodbergen – Readbergen

In een gemeentehuis kun je dus tegenkomen dat men verwijzingen op borden slechts alleen in Fries aantreft:
O Boarger saken
O Bou – en wentetafersjoch
O Hjir melde

Gemeentenamen:
- Leeuwarden - Ljouwert
- Sneek – Snits
- Oosterwierum – Easterwierrum
- Harlingen – Harns

Notariële akten, zoals een koopakte of een testament kunnen in de Friese taal worden opgesteld, zonder dat de Friese tekst verplicht moet worden voorzien van een identieke Nederlandstalige tekst.

Paspoort:
Fries is officieel de tweede taal in Nederland. Vreemd is dat in het paspoort het Fries (nog) niet opgenomen is.

Interessant wat je hier noteert.

In de praktijk deemstert het Fries vooral vrolijk weg.
Wat er ambtelijk gebeurt is vooral ''betaald volksdansen''

Ik ben zo vrij om even een blog te citeren over de universitaire opleiding Frysk:

Met ingang van september gaat het Fries op in een brede studie Europese Talen en Culturen. Bovendien geldt voortaan de regel dat een opleiding alleen mag voortbestaan als er genoeg studenten zijn. Daarom zou het einde van de studie nabij zijn.

De lezer bleef na het lezen van dat overal weer herdrukte bericht met allerlei vragen zitten: hoezo was de studie Fries ooit ‘beschermd’? (Anders dan veel mensen denken bestaat er geen wet waarin wordt gezegd dat het Fries inderdaad een ‘officiële rijkstaal’ is, net zo min als dat ergens in de wet over het Nederlands gezegd wordt trouwens.) En hoezo geldt die bescherming dan nu ineens niet meer? En waarom komt Jensma daar nu ineens mee – al die dingen zijn toch allang bekend?

Nu blijk je ook iets te kunnen doen waar de gemiddelde journalist niet aan gedacht heeft: het aan de Friese hoogleraar zelf vragen. Ik mailde hem en kreeg binnen een uur antwoord. Het was nogal een uitgebreid antwoord, vandaar dat ik het even samenvat.

Eerst maar de vraag: waarom is dit nu zulk groot nieuws? Jensma: “Het persbericht waaruit het ANP (en daardoor een imposante hoeveelheid kranten – ik stond perplex) hebben geput, heb ik geschreven vanwege het afscheid van Oebele Vries, onze Oudfrisist. Volgende week vrijdag hebben we een symposium voor hem georganiseerd. Hij wordt niet opgevolgd. Oebele was de enige fulltime universitaire Oudfrisist ter wereld.” Het Oud-Fries is het Fries van voor 1575 en wordt allerwege beschouwd als de taal die het Oud-Engels het naastbijligt. Er zijn misschien geen duizenden Oud-frisisten op de wereld nodig, maar één persoon die deze taal bestudeert is misschien toch wel nuttig.

Dan die erkenning als officiële taal en de mededeling dat die nu ineens zou zijn opgeheven. Jensma legt uit dat die erkenning voortkomt uit een uitspraak van toenmalig minister van onderwijs Deetman die in 1986 verklaarde dat ‘studies waarvoor Nederland mondiaal een expliciete verantwoordelijkheid draagt’ expliciet ontzien moesten worden bij belastingen. Het Fries moest dus gegarandeerd worden omdat je dat alleen in Nederland kunt studeren. Volgens Jensma heeft die uitspraak daarna lang doorgewerkt in allerlei verdragen tussen de overheid en de universiteit in Groningen.

En daaraan komt nu een einde. De opleiding Fries gaat op in een opleiding Europese Talen en Culturen. Dat is op zich geen probleem, maar daarmee wordt ineens duidelijk dat Deetmans wijsheid niet meer geldt. Fries moet, net als alle andere talen, voldoende studenten trekken. Er wordt betaald per student die een vak volgt. Volgens Jensma blijft er daarom voortaan iets minder dan een halve arbeidsplaats beschikbaar voor onderwijs in het Fries (Jensma: “een onmogelijke opdracht“).

Het verdwijnen van het Fries uit de Nederlandse universiteit is daarom een direct gevolg van het beleid van staatssecretaris Halbe Zijlstra, die wil dat er alleen maar grote opleidingen zijn en dat kleintjes daarom administratief worden samengevoegd. Het vak Fries verliest daardoor de speciale status die het lange tijd had. Het kabinet Rutte kondigde, bij monde van toenmalig minister Donner, vorig jaar nog verstevigde aandacht voor het Fries aan. Dat is dus zoals gezegd helemaal niet de tweede landstaal, maar Nederlandse politici plegen er wel over te spreken als een onvervangbaar deel van het Nederlands erfgoed. “Als we niet oppassen zien we dan toch zo’n taal geleidelijk verdwijnen,” zei Donner toen hij zijn plannen presenteerde. “Dat zou zonde zijn en niet goed voor mensen die zijn opgegroeid met deze taal.”

Tja. Voor één docent extra is ondertussen geen geld.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 17:10   #119
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

't is dat die universiteit zo ver weg is anders had ik mij al lang ingeschreven
Oud 16 november 2012, 17:14   #120
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Terzijde,
omrop Fryslân en andere mediaprojecten waar de Friese taalgemeenschap over beschikt zijn zaken waar veel andere minderheden in Europa van dromen. Gemeenschappen die er ook serieus mee zouden omgaan moesten ze daar de kans toe krijgen.

Het is dus een spijtige zaak dat de Friezen zelf zo weinig interesse hebben in hun taal, niet alleen voor het Fries zelf, niet alleen voor het cultureel patrimonium van de lage landen waar we eigenlijk wel trots op mogen zijn, maar het is eigenlijk vooral beledigend tegenover al die andere minderheden in Europa die niet eens de luxe gekregen hebben van een eigen tv-kanaal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be