![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1321 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1322 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
doekoe barkie donnie roeina (ruina) doezoe anoe boeler broeia bempi banga kil mattie sma Op Vlaamse middelbare scholen met veel migranten zul je deze woorden trouwens wel horen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1323 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Zijn dat ook niet woorden van vreemde oorsprong? Wat is dan het verschil met chillen of cadeau?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1324 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat ze in ze in Vlaanderen doen ,daar gaat u over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1325 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk voor Surinamers en Antillianen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1326 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1327 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ha, hier zit de Mauste. Blijkbaar nog steeds in staat om op korte tijd flink wat weerstand te genereren... Dag Mauste, alles goed? De gezondheid naar behoren?
De uiteenzetting over courriel was weer top. Sinds de Académie Française dit woord na lang aarzelen gekozen heeft (het was immers een Canadese trouvaille) propageert iemand met een haast krampachtig ontzag voor "instanties" courriel natuurlijk als alleenzaligmakend. En er worden meteen en masse argumenten verzonnen. Het lange tijd in Algemeen Frans aanvaarde "mel" (mél) wordt als onnozel van de hand gedaan. O.K. Men had van bij aanvang het accent aigu van message électronique kunnen weglaten. Dat heeft men bij courrier électronique ook gedaan. Maar zowel het éne als het andere is perfect bruikbaar. En mel sluit dan nog eens redelijk goed aan bij mail. Maar goed, nadat de Académie Française een tijdje de teugels wat had gevierd, kent ze nu een taalkundig réveil. En de moderne lingua franca "Engels" moet het dan natuurlijk ontgelden. E-mail (door Franstaligen nogal vaak uitgesproken als een soort glazuurlaag op metaal) moet eruit. En volgens Mauste is het woord al bijna uit het Frans verbannen, of het zou dat toch moeten zijn. Laten we toch de proef eens op de som nemen en, vanzelfsprekend, eens googlen: "envoyez un e-mail": 1110000 hits, "envoyez un courriel": 676000 hits. "envoyer un e-mail": 10400000 hits, "envoyer un courriel": 4180000 hits. Zelf praat ik over e-mails in eender welke taal. In geschreven Frans gebruik ik meestal courriel, omdat ik dat een beetje "posh" vind... En zeker niet omdat ik een forumbetweter zou zijn... Laatst gewijzigd door Rikm : 6 mei 2014 om 06:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1328 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Had je wat aandachtiger mijn bijdragen gelezen, dan zou je geen onnozelheden uitkakelen. Het moet zijn dat mijn pseudo als een rode lap werkt op een stier en zoals destijds je beoordelingsvermogen totaal ontregelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1329 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wow, dit is niet "gewoon" rancuneus, dit is effenaf hatelijk... En dat omdat ik hier eens één keertje met een beetje vriendelijke ironie reageer...
We noteren dus: lees aandachtig de bijdragen van Mauste, anders kakel je onnozelheden uit (sic). Natuurlijk loop je dan weer het risico om met een ontregeld beoordelingsvermogen te worden opgezadeld. Ter zake kunnen we dan weer stellen dat e-mail en courriel in het Frans perfect naast elkaar kunnen bestaan, zoals dat wel met meer woorden in een levende taal het geval is. "Mél" ligt er intussen blijkbaar wel uit. Ons compleet onwetenschappelijk onderzoek geeft slechts 17900 hits voor "envoyer un mél". In het Nederlands verdwijnt naar mijn gevoel intussen de "e-", we mailen gewoon naar elkaar. Als e-mail de tijd van leven heeft, dan schrijven we het misschien ooit wel als "meel". Geen enkel probleem, zo'n homoniem. Of wordt het "maal", naar analogie met de maalboten van in de tijd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#1330 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie stelde hier ook alweer dat persoonlijk getinte uit- en aanvallen onkies en ongepast zijn...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1331 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Rikm en ik bekvechten al 10 jaar op andere fora. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1332 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1333 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Allez, dan is't goed. De Augustinussen, die ken ik. Schrijnwerkers van vader op zoon in onze gemeente. Serieus volk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1334 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
iemand met een haast krampachtig ontzag voor "instanties" courriel natuurlijk als alleenzaligmakend. Ik heb helemaal geen 'ontzag' (en zeker geen "krampachtig") voor instanties. Wel erken ik de gunstige en gematigd-normerende invloed van de Académie. Zij moet niet vooruitlopen op taalevoluties maar Fransvreemde absurditeiten beredeneerd afwijzen. Haar invloed op leraars, auteurs, journalisten en taalminnende Franstaligen is niet te onderschatten. stellen dat e-mail en courriel in het Frans perfect naast elkaar kunnen bestaan Heb ik nooit betwist. Mel (+ andere woordverminkingen...) en courriel beconcurreren elkaar helemaal niet. Beide woorden behoren tot verschillende taalniveaus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1335 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel vast dat u iedereen verwijt persoonlijk te worden, maar dat u om de haverklap zelf zondigt tegen wat u andere ten laste legt. Daarom lijkt het me beter dat u zich voortaan van dergelijke zaken onthoudt. Het kan het niveau van de discussie alleen maar ten goede komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1336 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1337 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1338 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Niet "onnozel" dus, maar "absurd". Dat is verhelderend. En nog wat afzwakkend: het is dat accent aigu dat het hem doet. Jammer genoeg wordt in je eerdere tussenkomst "mel" even absurd genoemd als "mél". En zo'n bewering is natuurlijk euh... absurd. Op "mel" zette je helemaal geen accent aigu. Het is een samentrekking, zoals courriel een samentrekking is. Even logisch en met evenveel pro's en contra's: message électronique tegenover courrier électronique... Toch niet zo absurd.
Doorheen je kronkelende redeneringen, waarin je soms eens warm en dan weer koud blaast, ontwaren we voortdurend een constante: je ontzag voor gezagdragers, weze het hier de Académie Française of elders eender welke, al dan niet zelfverklaarde, expert. Maar zelfs de paus is niet onfeilbaar in wereldse zaken en in het geval van de e-mail heeft de Délégation générale �* la langue française et aux langues de France (en ook de Académie Française) de synoniemenstroom wel erg lang in stand gehouden door courriel pas na een dik decennium te omarmen ten nadele van alle andere woorden met dezelfde betekenis. Beschouwden ze het Québecois misschien als van een ander (en dus allicht lager) taalniveau dan het hunne? Zoals dat met mel (zelfs zonder accent) blijkbaar het geval is. Je noemt het zelfs een "woordverminking" (sic). Een bewering, die, volgens wat ik eerder schreef, behoorlijk absurd is. En als uitsmijter een stukje uit Wikipedia onder het lemma "Franglais": Alternative words proposed by the Académie française are sometimes poorly received by an aware (often technical) audience and unclear to a non-technical audience. The proposed terms may be ambiguous (often because they are artificially created based on phonetics, thus hiding their etymology) which results in nonsense (e.g. "cédéroms réinscriptibles" for CD-RW (literally "rewritable CD-ROMs", despite "ROM" meaning "read-only memory"). |
![]() |
![]() |
![]() |
#1339 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De hobbyisten zitten niet in de Taalunie, die zitten in de regering. Het zijn de minkukels die in het politieke dobbelspel de portefeuilles van kultuur en onderwijs toegespeeld gekregen hebben ongeacht hun bekwaamheid terzake. Zij zijn dan ook de enige verantwoordelijken voor de huidige knoeiboel.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1340 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |