![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1601 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1602 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook voor u dezelfde vraag. Professor Van der Wal door (De geschiedenis van het Nederlands). In feite geeft zij het antwoord op onze lange discussie. En dit op blz. 207. Zij laat twee teksten afdrukken. Eén in het Brabants van toen, en één in het Hollands van toen. Het is dezelfde tekst. Maar dan vertaald naar het Brabants van toen en naar het Hollands van toen. Ik geef u hieronder de beide teksten. Brabants. Berger, bers, weurdt Da shert men. Dacht/ge zaijt, dacht gaaij Hauch gaij, dacht go t E goeh gat, daf folck Niech gedo n. dich gô nô Goch gai niech gaere Goech getaij, nieflies Waf feur oe was salf Dach geluck wach gedeckt Dach geldt ou. Dacheme Nie gedreve. Dis scheurke Heech gieen noot. Wach gebrack. Waf vorietaits. Hedde daf vernome Waffis. Waf verschuijve. Dippotteken. Heddene man? Moe geven. W addenen bôij! Nie saijn. M etta. (…) Hollands Borger, borst. Wordt.. Dat schort mij. Dat ghij zijt. Dat ghij. Houdt ghij, dat gaet Een goed gat, dat Volck. Niet gedaen. Dit gaet nae. Goed getij. Niet vies Wat voor u. Wat salf. Dat geluck. Wat gedeckt. Dat geldt u. Dat geldt mij. Niet gedreven. Dit scheurken. Heeft geen noot. Wat gebrack. Wat varieteits. Heb ghij dat vernomen? Wat visch. Wat vershuiijuen. Dit potteken. Hebt ghij enen man? Moet geuen. Wat enen baeij! Niet zijn. Met dat. (…) Mijn vraag aan u is een hele simpele. Op welk soort Nederlands lijkt ons hedendaags Nederlands het meest? Op het Hollands van toen of op het Brabants van toen? Ook hier, en zonder op uw antwoord te willen anticiperen, denk ik toch dat het antwoord nu al glashelder is. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1603 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat hierboven als Hollands wordt aangeduid, is waarschijnlijk het ABN van die tijd. Overigens de verschillen tussen het Hollands en het Brabants van die tijd , zijn niet vreselijk groot. Bij de meeste dialecten zijn de verschillen groter. Laatst gewijzigd door cato : 19 november 2014 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1604 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zelfs in uw redenering heeft het 'ABN van die tijd' zo te zien maar bitter weinig de invloed ondergaan van het Brabants. Echter, het 'ABN van die tijd' werd wél ons standaardnederlands. Nederlands uit het noorden dus! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1605 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw forum-genoot "djimi" buigt bij wijze van voorzorg voor zo'n '142 IQ' alvast - en vooraleer het onherroepelijk te laat is - héél nederig het hoofd. Het zou u ongetwijfeld sieren mocht u hetzelfde (willen) doen ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor zover ik - met mijn IQ dat géén 142 is - weet, is daar eigenlijk niks mis mee. Dienen we soms het standaard-Frans te verwerpen omdat het uit Parijs en onmiddellijke omgeving komt? ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1607 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1608 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen, deze mensen hier die die het altijd zo parmantig hebben over het 'Vlaamse volk' moeten wel beseffen dat dit zogenaamde 'Vlaamse volk', geen eigen taal bezit maar wel de taal van de gebuur hanteert. Ook hier heeft de 'Vlaming' zich weer laten bedotten. Deze keer niet door Franstaligen, maar door Hollanders.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 16:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1609 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1610 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar...er komt een kentering. Vele Vlamingen pikken de verdere 'hollandisering' van ons Vlaams niet langer. En terecht! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1611 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb geen enkel probleem met het AN, integendeel zelfs. Dat belet mij evenwel niet om zelfs in A'dam extreem-boertig en uiterst-vettig West-Vlaams te praten, en er bovendien nog mee weg te komen ook ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1612 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Autostrade", "solden", "zo'n dagen"... Het zijn allemaal typisch Vlaamse woorden en uitdrukkingen die volgens een meerderheid van de Vlaamse taalprofessionals tot de Nederlandse standaardtaal zouden moeten behoren. Uit een enquête van Radio 1, De Standaard, de Taalunie en de KU Leuven blijkt dat taalprofessionals, Vlamingen voor wie taal een belangrijke rol speelt in het beroepsleven, opvallend tolerant staan tegenover de vervlaamsing van het Nederlands. In het Radio 1-programma Hautekiet werden vanmorgen de resultaten voorgesteld. De vervlaamsing van ons standaardnederlands. Inderdaad! Het werd tijd!!! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1613 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met een gebeurlijke 'vervlaamsing' van het standaard-Nederlands heb ik evenmin een probleem, met dien verstande dat zulks alleen maar tot stand kan & zal komen als (de) Vlamingen uit hun schulp durven te kruipen en vaker - véél vaker - dan nu het geval is met (de) andere gebruikers van het standaard-Nederlands een min of meer normale vorm van communicatie tot stand (weten te) brengen. Een tip: iet of wat meelijwekkend op een internet-forum zitten jeremiëren zal weinig zoden aan de dijk brengen. Hetzelfde geldt trouwens voor al die 'Nederlandstaligen' die graag zouden hebben dat ook - zelfs? - in Bruxelles wat meer 'respect' opgebracht wordt voor het Nederlands: kom godverdomme wat vaker uit uw kot om HIER en NU uw Nederlands 'op te dringen'. Taalwetten zijn & blijven dode letter zolang u ze niet in praktijk durft te brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1614 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 18:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1615 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1616 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zal het u alvast onmogelijk maken u te verschuilen achter het zogenaamde argument 'het zijn allemaal slechts verhaaltjes van jammeraars'. Mijn voorstel is: kom hier WONEN (en eventueel ook WERKEN).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1617 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En vergis u maar niet: ik heb (relatief) lang in Brussel gewoond. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 18:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1618 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1619 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet één zaak: soms ga ik nog eens naar Brussel. Nooit of zelden ondervind ik enige hinder als Vlaming. Ik vind zelfs dat de toestand vrij goed verbeterd is. Men spreekt er nu veel gemakkelijker Nederlands dan vroeger. Niet dat alle Brusselaars Nederlands spreken. Maar ze proberen. En dat deden ze vroeger niet eens. Ze deden zich gewoon de moeite niet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 18:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1620 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"djimi" is zowél vis áls vlees, en tegelijkertijd geen van beiden. "djimi" gaat gewoon uw petje te boven, en hoeft zich daar niet eens voor te vermoeien ![]()
|
![]() |
![]() |