![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1581 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1582 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 september 2014 om 23:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1583 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hebt u enig idee wat deze pseudo-intellectuele snobist eigenlijk bedoelt als hij het heeft over die "taalfilosofie" van hem? Schijnbaar staat het ergens op ongenaakbare hoogte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1584 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik beken, ik kan er niet bij....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1585 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als cultureel erfgoed dienen ze bewaard te blijven ,maar als taal voor het openbare leven dienen ze zo weinig mogelijk gebruikt te worden. Voor veel mensen is het een belemmering om het AN goed te leren en te gebruiken. Helaas komt dat in Vlaanderen nog veel te veel voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1586 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dialect is geen vijand van de standaardtaal, wel de mentaliteit van een aantal Vlamingen als zou ons AN een stroeve boekentaal zijn. D�*�*r ligt het probleem. Kijk maar eens hoe in de Duitstalige wereld bijvoorbeeld dialect en cultuurtaal moeiteloos naast elkaar bestaan én bloeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1587 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interessant in dit verband is het zogenaamde ‘Corpus Gysseling’. Maurits Gysseling verzamelde alle Middelnederlandse geschriften van vóór 1300. Met dien verstande dat hij slechts deze teksten opnam die effectief uit die tijd stamde. Dus teksten die gekopieerd zijn na 1300 (en waarvan de originele tekst verloren is gegaan) zouden er in principe niet in staan. Het probleem met kopiisten is dat zij soms de originele teksten of bepaalde woorden uit de originele tekst ‘vertaalden’ in hun dialect of Nederlands. De betrouwbaarste geschriften (en dus ook de taal waarin ze zijn opgesteld) zijn natuurlijk de ambtelijke geschriften. Omdat zij te vinden zijn in de archieven en de datering precies is. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 08:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1588 | |
|
![]() Citaat:
In Het Verhaal van het Nederlands een geschiedenis van twaalf eeuwen De dialecten van het Middelnederlands delen we in drie landschappen in: Kust MN ,Zuidoost MN en Noord-oost MN. Veel van de specifieke streekkenmerken ,vooral op het gebied van de uitspraak ,handhaafden zich tot onze tijd. Het Noord-oost MN werd gesproken in het tegenwoordige Gelderland,Overijssel,Drenthe en Groningen. De invloed vanuit het Westen drong daar langzaam door ,met Utrecht als intermediair. In vergelijking met de kuststreek en het zuidoosten kwam de schrijftraditie in het noordoosten maar traag op gang. De meeste Middelnederlandse documenten zijn afkonstig uit Vlaanderen, Holland ,Brabant en Limburg. Die streken krijgen daarom de meeste aandacht. We hebben er al op gewezen dat de gebieden langs de kust , van Friesland tot Frans Vlaanderen,en het Engelse gebied aan de overkant van de Noordzee taalkundig bij elkaar horen. Het Hollands ,het Zeeuws en het Vlaams vertonen gemeenschappelijke kenmerken en worden daarom Kust- Middelnederlands genoemd. Laatst gewijzigd door cato : 19 november 2014 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1589 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens Van der Sijs in haar boek ‘Taal als Mensenwerk. Het ontstaan van het ABN.’ (blz 46 en volgende) woonden de mensen die zich bezig hielden met het beregelen van de standaardtaal in de grote Hollandse steden. Zo blijkt uit de geboorte- en sterfplaatsen van deze personen. De vraag is of deze personen hun dialect lieten meespelen om te komen tot een uniforme taal. Indien de instroom van de Zuid-Nederlanders behoorlijk was tussen 1572 en 1630 (met een piek in de periode tussen 1580 en 1599 ) uit Vlaanderen, Brabant, Henegouwen, Namen, Luik en Limburg dan was in de instroom vanuit Duitsland langdurig en constant en in de meeste jaren groter dan die uit de zuidelijke Nederlanden behalve dan voor de zojuist genoemde piekperiode. Na 1606 nam de immigratie van Zuid-Nederlanders steeds meer terug terwijl de instroom van Duitsers toenam. Vraag is hier in hoeverre dezer groep migranten invloed hebben gehad op de vorming van de standaardtaal. Volgens Van der Sijs kan men deze migranten in twee groepen onderverdelen: de hoogopgeleiden (schoolmeesters, predikanten, e.d.) en de laagopgeleiden (handwerkers, wevers, e.d.). De laagopgeleiden integreerden uit economische redenen in de Nederlandse maatschappij. De hoogopgeleiden deden dit aanvankelijk niet. Zij waren tegen hun wil geëmigreerd en dachten dat hun verblijf slechts tijdelijk was. Maar de tweede generatie beschouwde zich reeds al als niet-Zuiderling. Echter, niet alleen de mate van integratie van dialectsprekers bepaalde hoe groot de invloed van een bepaald dialect was, maar ook het prestige van het bewust dialect. Het Duits had eeuwenlang een hoog prestige; het Zuid-Nederlands daarentegen had dat waarschijnlijk slechts een zeer korte tijd, aldus Van der Sijs. In de straten van de grote Hollandse steden (Amsterdam, Haarlem, Leiden, Den Haag) was er een veelheid aan Nederlands-Duitse dialecten te horen: van Noord-Nederlandse, Zuid-Nederlandse en Nedersaksische tot Hoogduitse. Bovendien bestonden er in de steden sociale taalverschillen. Vooral het taalgebruik van de Zuid-Nederlanders vormde geen eenheid: ze spraken verschillende dialecten (West-Vlaams, Oost-Vlaams, Brabants,…) en bovendien spraken een aantal Zuid-Nederlanders niet een Nederlands, maar een Frans dialect (Waals). Voorts waren er Zuid-Nederlanders die eerst naar Duitsland of Engeland vluchtten en vandaar naar Hollandse steden trokken. Uit het proefschrift van Jennifer Boyce Hendriks -zo weet van der Sijs te melden – is gebleken dat hun taal in meerdere of minder mate beïnvloed werd door het Duits of het Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1590 | |
|
![]() Citaat:
kun je moeilijk zeggen, dat het AN alleen door de Hollandse dialecten is bepaald. Ik neem aan dat de intellectuelen en hogere standen, uiteindelijk het AN en de schrijftaal bepaalden. Dit was in de meeste landen het geval. Zo was het ook in Belgie de elite, die de bestuurstaal bepaalde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1591 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 12:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1592 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen moet u wel de eerlijkheid hebben erbij te zeggen dat ze op dat vlak vrij eenzaam staat in de wereld van de taalkundigen en neerlandici.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1593 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraag is natuurlijk of de andere vroegere taalkundigen zo'n diepgravend onderzoek hebben gedaan als Van der Sijs. Ik wacht nog altijd op de weerlegging van de studie van Van der Sijs. Trouwens, als we naar de feiten kijken en we zien een Brabantse tekst in het dialect uit de 16de eeuw en een Hollandse tekst in het dialect uit dezelfde periode, dan kunnen we er niet onderuit, dat ons Nederlands nu zeer sterk gelijkt op het Hollands dialect van toen en alles behalve op het Brabants dialect van toen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1594 | |
|
![]() Citaat:
Bovendien de conclusie lijkt me erg onlogisch ,gezien andere passages in haar boek. Ze spreekt niet over het Hollands dialect, omdat dat niet bestaat. Misschien heeft ze een apart boek voor u geschreven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1595 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1596 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1597 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1598 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het boek dat ik citeer is redelijk recent. Trouwens feiten blijven feiten. zie ook mijn post #1132 (De Taalgrens). En hier geeft Van der Wal weer een treffend voorbeeld. Niet Van der Sijs.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2014 om 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1599 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1600 | |
|
![]() Citaat:
http://www.bol.com/nl/p/het-verhaal-...1004006421985/ Volgens mij is dit haar belangrijkste werk over het Nederlands Dat wat u gebruikt kan ik niet vinden |
|
![]() |
![]() |