Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2012, 21:56   #541
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dus zijn we het erover eens dat Brussel, had de revolutie van 1830 niet plaatsgevonden, nu een Nederlandstalige stad zou geweest zijn?

(Bijlange zijn we niet echter nog niet eens vrees ik.....)
Dat valt nog te bezien, maar zeker niet zo verfranst als nu. Dus de kans zat er wel dik in ja. Op termijn wel te verstaan.Dat is een feit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 maart 2012 om 21:59.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 22:09   #542
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U hebt een romantisch idee over de Boerenkrijg. De Boerenkrijg wilde terug naar 'outer en heerd'. Zeg maar naar het Ançien Régime. Deze 'opstand' werd dan ook geleid door zeer reactionaire en contra-revolutionaire krachten van oude adel en geestelijkheid, die terug wilden naar de al even oude standenmaatschappij. De Boerenkrijg kon dan ook nooit lukken (net als de Vendée opstand) omdat het een anachronistische opstand was. Het Ançien Régime was immers definitief passé composé.
Wat is er "romantisch" aan het woord "verzetsstrijders"? Bij mijn weten was de Boerenkrijg weldegelijk een uiting van verzet. Of die niet kon lukken omwille van de redenen die u aanhaalde, betwijfel ik sterk. In zijn rapport schreef de dienstdoende generaal - zijn naam ontsnapt me nu even - over de opstand: "C'est la Vendée universelle." Enthousiasme was er wel onder de plattelandsbevolking, maar die miste natuurlijk wapens en training om de goedgeoefende en zwaar uitgeruste Franse troepen van antwoord te dienen. Militair gezien hadden ze geen schijn van kans.

In de Nederlanden was de standenmaatschappij van een ietwat andere orde dan wat we in Frankrijk rond die tijd zagen. Daar waar het verzet tegen het Oude Bestel zich in het Franse koninkrijk ook op het platteland situeert (met enige uitzonderingen als de Vendée), was dit bij ons niet het geval. Het regime was ook milder, met meer aandacht voor de afspraken tussen de maatschappelijke standen.

Achteraf bekeken, was de Boerenkrijg natuurlijk een maat voor niets, maar dat zijn nu eenmaal beschouwingen na de feiten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 22:17   #543
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Willem I had verschillende adviseurs uit het Zuiden, waarvan hij het advies niet zomaar naast zich neerlegde. Daarnaast kon Willem weldegelijk rekenen op een aanhankelijkheid in het zuiden van het koninkrijk, maar, zoals eerder al opgemerkt, kwam het verzet aanvankelijk uit een welbepaald groep. Een wat vergeten aspect is trouwens ook de sociale onrust die zich zal enten op een zekere bestuurlijke onrust.
U vergist zich. Willem I het het al dik verknoeid bij vele gewone mensen door zijn wet op het gemaal en op het geslacht. Wanneer dan het ene petionnement op het ander volgt, (tweede grote petionnement :360.000 handtekeningen , waarvan 240.000 uit het Nederlandstalig gedeelte) (!), dan is de zaak nog moeilijk te stoppen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 maart 2012 om 22:19.
Oud 31 maart 2012, 22:23   #544
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergist zich. Willem I het het al dik verknoeid bij vele gewone mensen door zijn wet op het gemaal en op het geslacht. Wanneer dan het ene petionnement op het ander volgt, (tweede grote petionnement :360.000 handtekeningen , waarvan 240.000 uit het Nederlandstalig gedeelte) (!), dan is de zaak nog moeilijk te stoppen.
Ik vergis me niet, getuige het grote enthousiasme waarmee bij zijn laatste bezoek voor de revolutie nog in de zuidelijke Nederlanden ontvangen werd. Bij de aantallen en de aard van de verschillende petionnementen kunnen we trouwens vanuit historisch onderzoek heel wat vraagtekens plaatsen. Niet zelden ging het om geronselde "handtekeningen" (er staan duizenden en duizenden kruisjes, dus van mensen die ongeletterd waren en waarschijnlijk ook nauwelijks op de hoogte van politiek reilen en zeilen op het hoogste niveau).
Oud 31 maart 2012, 22:31   #545
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt een romantisch idee over de Boerenkrijg. De Boerenkrijg wilde terug naar 'outer en heerd'. Zeg maar naar het Ançien Régime. Deze 'opstand' werd dan ook geleid door zeer reactionaire en contra-revolutionaire krachten van oude adel en geestelijkheid, die terug wilden naar de al even oude standenmaatschappij. De Boerenkrijg kon dan ook nooit lukken (net als de Vendée opstand) omdat het een anachronistische opstand was. Het Ançien Régime was immers definitief passé composé.
1. En werd dus niet geleid door de volksheld Van Gansen, hetgeen deze romantikus veronderstelt.
Door welke zeer reaktionaire en contra-revolutionaire krachten van oude adel en geestelijkheid dan wel, om namen te noemen?

2 . Ik denk dat de Boerenopstand niet kon lukken om dezelfde reden als het verzet tijdens de Duitse bezetting niet kon lukken.

3. Het was dus geen opstand van de volksjongens, zoals de Kerels wat deze romantikus - uiteraard! -veronderstelt?
Effe WIKI erbij halen:

Het strenge regime van de militaire bezetting door de Fransen (vanaf de Slag bij Fleurus, 26.06.1794 tot het uitvaardigen van het decreet van 1 oktober 1795), de vele confiscaties, extra-heffingen en de oorlogsleningen, zonder de minste inspraak van de plaatselijke bevolking, hadden de Fransen weinig geliefd gemaakt. Er heerste een algemeen klimaat van ontevredenheid.

De bewoners van de vroegere Zuidelijke Nederlanden en van het Prinsbisdom Luik waren door dit decreet van 1 oktober 1795 Franse staatsburgers geworden. Alle eeuwenoude privaatrechterlijke en publieke gebruiken werden afgeschaft. In de Vlaamse en Duitse regio's werd het Frans als officiële taal slechts door een minderheid verstaan en werden de uitdrukkingen in de officiële publicaties zo goed als niet begrepen.

De redenen tot dit gewapend verzet waren dan ook de hoge belastingen, de antigodsdienstige politiek van sluiting van de kerken gepaard gaande met de vervolging van de niet-beëdigde priesters (die de door de Paus afgekeurde eed van trouw aan de Franse grondwet en "haat aan het koningschap" niet wilden afleggen).

Door de Wet op de algemene dienstplicht (ook gekend als de wet Jourdan-Delbrel) van 5 september 1798 (19 fructidor VI) moesten alle jongemannen tussen 20 en 25 jaar dienst nemen in het Franse bevrijdingsleger. Een algemene dienstplicht was voorheen onbekend, vermits legers bestonden uit vrijwilligers aangevuld met huurlingen.

Over kontrarevolutionaire krachten zie ik hierboven geen gebebedijd woord staan.

Wat er ook moge van wezen, ik breng effe mijn eigenlijk uitgangspunt in herinnerig:

Citaat:
Dat doet mij trouwens denken aan het feit dat na de bevrijding van de Fransen door de geallieerde legers, het VKN geen repressie voerde tegen de Fransgezinden. De verzetsstrijders van de Boerenkrijg werden zelfs niet in ere hersteld! Wat een hemelsbreed verschil met de repressie die volgde door België tegen de orangisten!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 maart 2012 om 22:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 22:34   #546
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat valt nog te bezien, maar zeker niet zo verfranst als nu. Dus de kans zat er wel dik in ja. Op termijn wel te verstaan.Dat is een feit.
Mooi! Zodoende bevestigt U de bestaansreden van de onderbouw van mijn vlaamsnationalisme als het daarnaar is dat ik verwijs.
Oud 31 maart 2012, 22:37   #547
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat is er "romantisch" aan het woord "verzetsstrijders"?
Eigenlijk bedoelde ik natuurlijk vrijheidstrijders !
Oud 31 maart 2012, 22:38   #548
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over kontrarevolutionaire krachten zie ik hierboven geen gebebedijd woord staan.
Een van de belangrijkste aanduidingen van het feit dat deze opstand een groot draagvlak had op het platteland, is het aantal niet-beëdigde priesters dat bij de boeren onderdak en bescherming vond en zo de dans op opsluiting en verbanning wisten te ontspringen.
Oud 1 april 2012, 07:51   #549
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vergis me niet, getuige het grote enthousiasme waarmee bij zijn laatste bezoek voor de revolutie nog in de zuidelijke Nederlanden ontvangen werd. Bij de aantallen en de aard van de verschillende petionnementen kunnen we trouwens vanuit historisch onderzoek heel wat vraagtekens plaatsen. Niet zelden ging het om geronselde "handtekeningen" (er staan duizenden en duizenden kruisjes, dus van mensen die ongeletterd waren en waarschijnlijk ook nauwelijks op de hoogte van politiek reilen en zeilen op het hoogste niveau).
Zo kunt u natuurlijk alles wegwuiven.
Oud 1 april 2012, 07:52   #550
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooi! Zodoende bevestigt U de bestaansreden van de onderbouw van mijn vlaamsnationalisme als het daarnaar is dat ik verwijs.
U kunt altijd blijven janken over het verleden natuurlijk. Zoals ik reeds zei, het feit is dat de Vlamingen of Nederlandssprekende Belgen nu tot de welvarendste bevolkingsgroep van Europa behoren, ja zelfs van de wereld. En dit in het Belgisch staatsbestel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 april 2012 om 08:13.
Oud 1 april 2012, 07:56   #551
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. En werd dus niet geleid door de volksheld Van Gansen, hetgeen deze romantikus veronderstelt.
Door welke zeer reaktionaire en contra-revolutionaire krachten van oude adel en geestelijkheid dan wel, om namen te noemen?

2 . Ik denk dat de Boerenopstand niet kon lukken om dezelfde reden als het verzet tijdens de Duitse bezetting niet kon lukken.

3. Het was dus geen opstand van de volksjongens, zoals de Kerels wat deze romantikus - uiteraard! -veronderstelt?
Effe WIKI erbij halen:

Het strenge regime van de militaire bezetting door de Fransen (vanaf de Slag bij Fleurus, 26.06.1794 tot het uitvaardigen van het decreet van 1 oktober 1795), de vele confiscaties, extra-heffingen en de oorlogsleningen, zonder de minste inspraak van de plaatselijke bevolking, hadden de Fransen weinig geliefd gemaakt. Er heerste een algemeen klimaat van ontevredenheid.

De bewoners van de vroegere Zuidelijke Nederlanden en van het Prinsbisdom Luik waren door dit decreet van 1 oktober 1795 Franse staatsburgers geworden. Alle eeuwenoude privaatrechterlijke en publieke gebruiken werden afgeschaft. In de Vlaamse en Duitse regio's werd het Frans als officiële taal slechts door een minderheid verstaan en werden de uitdrukkingen in de officiële publicaties zo goed als niet begrepen.

De redenen tot dit gewapend verzet waren dan ook de hoge belastingen, de antigodsdienstige politiek van sluiting van de kerken gepaard gaande met de vervolging van de niet-beëdigde priesters (die de door de Paus afgekeurde eed van trouw aan de Franse grondwet en "haat aan het koningschap" niet wilden afleggen).

Door de Wet op de algemene dienstplicht (ook gekend als de wet Jourdan-Delbrel) van 5 september 1798 (19 fructidor VI) moesten alle jongemannen tussen 20 en 25 jaar dienst nemen in het Franse bevrijdingsleger. Een algemene dienstplicht was voorheen onbekend, vermits legers bestonden uit vrijwilligers aangevuld met huurlingen.

Wat er ook moge van wezen, ik breng effe mijn eigenlijk uitgangspunt in herinnerig:

Zoals ik reeds zei, uw uitgangspunt is eerder wat cliché en romantisch.

Het valt niet te ontkennen dat de Fransen ons land bezetten met alle nare implicaties van dien. Maar de Boerenkrijg is meer dan het simplistisch beeld dat ons altijd werd voorgehouden. De Graeve geeft mijns inziens een vrij correct beschouwing van de motivatie van de Boerenkrijg.

"Wanneer enkele jaren later de Boerenkrijg uitbreekt tegen het Franse revolutionaire bewind dat op het ogenblik in de Nederlanden heerst, zijn het alweer de conservatieven die het voortouw nemen. Twee elementen zorgen daarvoor: de verse herinnering aan de Brabantse Omwenteling en het feit dat de Franse republiek als bezettingsmacht aanwezig is. Andermaal schaart zich de bevolking achter conservatieve leuzen : 'voor troon en altaar' en 'voor outer een heerd'. Tussen de Brabantse Omwenteling en de Boerenkrijg enerzijds en de Franse boerenopstand in de Vendée van 1793 anderzijds zijn er duidelijke gelijkenissen. Ook in de Vendée komt het volk, aangemoedigd door de adel en clerus in opstand tegen de jonge Franse republiek. Maar er is een fundamenteel verschil. Het oproer in de Vendée vindt plaats in volle revolutie en is daarom een interne aangelegenheid - intern aan de revolutie. Het voorwerp van de aanvallen en tegenaanvallen in Frankrijk is immers de revolutie zelf die de historische en politieke kern blijft van de gebeurtenissen. De opstand in de Nederlanden is dubbelzinniger. Hij is gericht tegen de Franse revolutionaire bezettingsmacht én op iets wat in Frankrijk reeds is weggevaagd, maar zich hier overeind houdt: het ancien régime. De Belgen bestormen niet de oude burchten, ze belegeren de kazernes waar de overwinnaars van de burchten zich verschansen.

Het oproer in de Zuidelijke Nederlanden is extern aan de democratische revolutie. Hier is de contrarevolutie het fundament van de politieke actie, niet de revolutie. Het vrijheidsideaal waarmee de bevolking wordt opgeroepen is in feite gericht op het behoud van de traditionele onvrijheden."

Met andere woorden. De boerenbevolking werd goed om de tuin geleid. Het beeld van de strijd van deze boeren die zogenaamd ‘vochten voor hun vrijheid’ , zoals we dit zo vaak voorgeschoteld kregen in onze schoolboekjes, klopt dus verre van altijd. Integendeel, de boeren manipuleerd zoals ze werden, streden zonder het te weten, om terug te vallen in hun onvrijheden, onderdanigheid, onmondigheid, herendiensten, afhankelijkheid van abdijen , de baron of graaf waarvoor ze hun pet af moesten doen wanneer de seigneur door het dorp op zijn paard langs reed. En het was de mijnheer pastoor die erop stond dat men zijn pet afdeed voor mijnheer baron. Want baron en pastoor waren twee handen op één buik in het ancien régime.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 april 2012 om 08:17.
Oud 1 april 2012, 08:45   #552
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kunt altijd blijven janken over het verleden natuurlijk. Zoals ik reeds zei, het feit is dat de Vlamingen of Nederlandssprekende Belgen nu tot de welvarendste bevolkingsgroep van Europa behoren, ja zelfs van de wereld. En dit in het Belgisch staatsbestel.
Een dag niet gejankt is een dag niet geleefd ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 10:25   #553
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kunt altijd blijven janken over het verleden natuurlijk.
Ik vind jouzelf hier op 't forum daar eigenlijk het beste voorbeeld van.

Je jankt er niet alleen over, je bent er ook in blijven steken.

Droogkuis, jeweetzelluf.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 10:36   #554
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik vind jouzelf hier op 't forum daar eigenlijk het beste voorbeeld van.

Je jankt er niet alleen over, je bent er ook in blijven steken.

Droogkuis, jeweetzelluf.
Ik zeg gewoon wat is.

En ik herhaal het: Vlaams-nationalisten, met de Kleine Leider voorop, zijn jankers. Volbloed Caliméro's. Huilers langs de kant van de weg.
Oud 1 april 2012, 10:56   #555
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon wat is.

En ik herhaal het: Vlaams-nationalisten, met de Kleine Leider voorop, zijn jankers. Volbloed Caliméro's. Huilers langs de kant van de weg.
2 X.

Vandaag wellicht te zien onder de vorm van vaandelzwaaiers langs het parcours van de ronde van vlaanderen.

Ook sport wordt vlaamsch besmet.
Oud 1 april 2012, 11:05   #556
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
2 X.

Vandaag wellicht te zien onder de vorm van vaandelzwaaiers langs het parcours van de ronde van vlaanderen.

Ook sport wordt vlaamsch besmet.
Men moet in ieder geval de sport ver weghouden van de politiek. Men kan zich ook de vraag stellen wie die 'vendelzwaaiers' en die vlaggentjes eigenlijk betaalt en met welke centen...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 april 2012 om 11:06.
Oud 1 april 2012, 11:06   #557
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet in ieder geval de sport ver weghouden van de politiek. Men kan zich ook de vraag stellen wie die 'vendelzwaaiers' en die vlaggentjes eigenlijk betaalt en met welke centen...
Om het antwoord hierop te weten hoef je geen universitair te zijn.
Oud 1 april 2012, 11:09   #558
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, meer dan waarschijnlijk niet.

Een beetje doorzichtig en dikke volksverlakkerij!
Oud 1 april 2012, 11:55   #559
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in elk geval is het niet Wallonië want die boeren elk jaar 10 miljard achteruit, en krijgen dat keurig bijgepast door Vlaanderen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 11:58   #560
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
in elk geval is het niet Wallonië want die boeren elk jaar 10 miljard achteruit, en krijgen dat keurig bijgepast door Vlaanderen.
Hoeveel gaat de gemiddelde Nederlander erop achteruitboeren om de 3% norm te halen ?

Gaan ze dat geld bij de Friezen of de Limburgers zoeken misschien ?

Ik dacht het al.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be