Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2012, 17:44   #221
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Eerst vermoedde ik dat je in een piepklein dorpje zat, waar je zelden uitkwam.
Nu lijkt het me waarschijnlijker dat je gewoon in een gesloten inrichting bivakkeert. Samen met wat geschiedenisboeken. Epistels, streng geselecteerd op 'de juiste' visie, dat spreekt.

Wereldvreemd. Zoveel is zeker.
En zeg me pezewever, waar ziet ge die verfransing van België? In Brugge, in Deinze, in Lutselus, in Maaseik, in Vilvoorde in Erps-Kwerps, in Olen, in Aalst? Ge zegt het maar, we zijn één en al oor.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 17:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 17:58   #222
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1. Wat sleur ik erbij waar Breydel niet aan dacht?

2. Die Breydel in Brussel denkt echter dat hij van de held van 1302 afstamt !! Er zijn echter meerder koeien die Belle heten !
Die verkeerde idee van de Brusselaar werd trouwens weerlegt door de Brugse stadshisoricus wiens naam me ontsnapt...
Diezeldfe hield trouwens vorig jaar tijdens de openmonumentendag een spreekbeurt over de slag in 1304.
Ik denk niet dat er velen zijn die zich in afstammeling noemen van Jan Breydel.

"Een standbeeld op de Grote Markt in Brugge, een voetbalstadion met zijn naam en een schip bij de marine: dat heeft Jan Breydel allemaal. Maar hij heeft nog meer: familie. De Breydels zitten in de 22ste en de 23ste generatie na stamvader Michel, vader van Jan. En de namen Jan en Michel lopen als een rode draad door de familiegeschiedenis. Of beter Jean, want ze vieren nu vooral de Bataille des Eperons d'Or ... Michel Breydel de Groeninghe is de oudste nog levende rechtstreekse afstammeling van Jan Breydel. Er zijn nog vijf mannen met die naam. "

Hij heeft zo zijn mening over de Guldensporenslag:

"Iets anders is de Guldensporenslag en 11 juli als Vlaams symbool. Michel Breydel de Groeninghe vindt het jammer dat de strijd 'misbruikt' wordt. "Ze hebben van die 700ste verjaardag een soort separatistische strijd gemaakt", zegt hij. "Terwijl de slag volgens mij niks met taal te maken had. Het was een strijd voor de vrijheid, van de stad Brugge bijvoorbeeld, maar eigenlijk voor de hele democratie. Ook Namen was erbij betrokken. Ze willen dat transformeren in een taalstrijd. Ik wil daar niks tegen ondernemen, maar het is eigenlijk vervalsing van de geschiedenis. En als mensen zich in de huid van Jan Breydel willen stoppen om zichzelf politiek te manifesteren, vind ik dat nogal minable."

Michel Breydel de Groeninghe.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 18:02.
Oud 5 april 2012, 17:59   #223
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
.., waar ziet ge die verfransing van België? ....
Dus dat

Citaat:
....in een gesloten inrichting ...
Ik kan het je dus gewoon niet kwalijk nemen. Hoe zou je het moeten weten?
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 18:06   #224
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus dat

Ik kan het je dus gewoon niet kwalijk nemen. Hoe zou je het moeten weten?
Zoals ik het reeds op voorhand vermoedde, een totaal onzinnig antwoord.

Maar misschien hebt ge de vraag niet goed begrepen. En dus herhaal ik dezelfde in een wat simpelere vorm: w�*�*r ziet ge de verfransing van België. Noem me de plaatsen op waar er buiten Brussel een verfransingsproces aan de gang is.

Benieuwd wat ge nu alweer uit uw duim zult zuigen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 18:07.
Oud 5 april 2012, 20:18   #225
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (over de Guldensporenslag)
2. ...maar wel de meest kruciale want indien die niet gewonnen werd dan spraken we nu Frans, (wat natuurlijk niet betekent dat taal toen de inzet was.) Indirekt werd het lot van het Nederlands toen dus wel bezegeld.

Citaat:
Wat zou het. Dat is koffiedik kijken. Bij de slag van Kassel werden de Vlamingen verslagen. Hollanders en Friezen streden daar tegen de Vlamingen en maakten deel uit van het Franse leger. Uiteindelijk zijn we toch na de slag van Kassel niet verfranst.
Omdat de inzet van de tweede slag van Kassel van totaal andere orde was dan die van de Guldensporenslag.

Ge valt hier dus schromelijk door de mand over uw kennis inzake de Frans-Vlaamse oorlog. Zeer pijnlijk voor iemand die zich hier opwerpt als een expert!

Ziehier wat het fundamentele verschil was:
De Guldensporenslag was (ook) een bevrijdingsoorlog omdat het Graafschap geannexeerd was; de graaf zat trouwens gevangen in Frankrijk, en Vlaanderen werd rechtstreeks bestuurd door de Franse Kroon.
Met de vrede van Othis werd de graaf terug in zijn rechten hersteld en het graafschap werd terug ‘zelfstandig’ ttz. terug een ‘leen’ van Frankrijk. Maar de annexatie werd juridische wel ongedaan gemaakt! Indien dat niet zo geweest ware waren we nu immers Fransen en spraken we net zoals de Frans-Vlamingen Frans.

De verzetstrijd van de Kerels werd getriggerd door de boetes en belastingen opgedragen door datzelfde verdrag. Hun nederlaag was tragisch voor henzelf maar kon de positie van het graafschap niet in gevaar brengen.

Met andere woorden:
Citaat:
Lees eerst maar eens een goede uiteenzetting over de Guldensporenslag. En kom dan maar eens terug.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 20:23.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 20:23   #226
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (over de Guldensporenslag)
2. ...maar wel de meest kruciale want indien die niet gewonnen werd dan spraken we nu Frans, (wat natuurlijk niet betekent dat taal toen de inzet was.) Indirekt werd het lot van het Nederlands toen dus wel bezegeld.

Omdat de inzet van de tweede slag van Kassel van totaal andere orde was dan die van de Guldensporenslag.

Ge valt hier dus schromelijk door de mand over uw kennis inzake de Frans-Vlaamse oorlog. Zeer pijnlijk voor iemand die zich hier opwerpt als een expert!

Ziehier wat het fundamentele verschil was:
De Guldensporenslag was (ook) een bevrijdingsoorlog omdat het Graafschap geannexeerd was; de graaf zat trouwens gevangen in Frankrijk, en Vlaanderen werd rechtstreeks bestuurd door de Franse Kroon.
Met de vrede van Othis werd de graaf terug in zijn rechten hersteld en het graafschap werd terug ‘zelfstandig’ ttz. terug een ‘leen’ van Frankrijk. Maar de annexatie werd juridische wel ongedaan gemaakt! Indien dat niet zo geweest ware waren we nu immers Fransen en spraken we net zoals de Frans-Vlamingen Frans.

De verzetstrijd van de Kerels was gericht tegen de boetes en belastingen opgedragen door datzelfde verdrag. Hun nederlaag was tragisch voor henzelf maar kon de positie van het graafschap niet in gevaar brengen.

Met andere woorden:
Ik denk dat u de oorzaken van Guldensporenslag toch wat grondiger moet bestuderen.
Oud 5 april 2012, 20:25   #227
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Ge haalt me de woorden uit de mond.
Oud 5 april 2012, 20:38   #228
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
dat heeft Jan Breydel allemaal. Maar hij heeft nog meer: familie. De Breydels zitten in de 22ste en de 23ste generatie na stamvader Michel, vader van Jan. En de namen Jan en Michel lopen als een rode draad door de familiegeschiedenis. Of beter Jean, want ze vieren nu vooral de Bataille des Eperons d'Or ... Michel Breydel de Groeninghe is de oudste nog levende rechtstreekse afstammeling van Jan Breydel. Er zijn nog vijf mannen met die naam. "
Bernard Schotte is historicus, verbonden aan de Stad Brugge. Hij is dé referentie inzake middeleeuws Brugge en heeft mooi weerlegd dat die blaaskaak uit Brussel zou afstammen van Jan Breydel.

HIj heeft ook de figuur van Breydel een beetje in ere hersteld nadat men die recentelijk is gaan afschilderen als een soort Vandenboeynants avant-la-lettre, waarop Pajoke hierboven trouwens eenbeetje zinspeelde.

Tenslotte heeft hij die Brusselaar mooi voor aap gezet door aan te tonen dat het wapenschild/embleem dat nu het standbeeld van Jan Breydel siert niet dat van de historische familie van Breydel is, maar van de Breydel uit Brussel!
Inderdaad meende de Brusselse Breydel van de Stad Brugge te moeeten adviseren en Stad Brugge volgde dat fout advies zodat men nu met een standbeeld zit dat heralidisch met de werkelijkheid een loopje neemt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 20:39.
Oud 5 april 2012, 20:43   #229
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

En nu terug on topic, mannen...

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...ues-907305.php

Sorry, 't is in 't Frans maar desalniettemin interessant:

Citaat:
- Une proposition de loi et une proposition de loi spéciale modifiant la législation électorale en vue de renforcer la démocratie et la crédibilité du politique.
Redelijk vaag en hoe doe je dat eigenlijk, een wet stemmen om de democratie te versterken en de politieke geloofwaardigheid te verhogen?

Citaat:
- Une proposition de loi modifiant la loi du 10 août 2001 créant un Fonds de financement du rôle international et de la fonction de capitale de Bruxelles et modifiant la loi organique du 27 décembre 1990 créant des fonds budgétaires ;

- Une proposition de loi spéciale portant un juste financement des Institutions bruxelloises ;

- Une proposition de loi spéciale complétant l’article 92bis de la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes institutionnelles.
Echt veel wijzer worden we hier ook niet van...

Citaat:
- Une proposition de loi spéciale modifiant l’article 16bis de la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes institutionnelles et l’article 5bis de la loi spéciale du 12 janvier 1989 relative aux Institutions bruxelloises.
Wat, waar, hoeveel, ...?

Citaat:
- Une proposition de loi spéciale portant modification de la loi du 9 août 1988 dite « de pacification communautaire » et de la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes institutionnelles ;

- Une proposition de révision de l’article 160 de la Constitution en lien avec une proposition de loi modifiant les lois sur le Conseil d’État, coordonnées le 12 janvier 1973.

Les propositions d’insertion d’un article 168bis dans la Constitution et de révision de l’article 63 de la Constitution sont relatives �* la réforme du « BHV électoral » visée par une proposition de loi portant diverses modifications du Code électoral et de la loi du 23 mars 1989 relative �* l’élection du Parlement européen pour les élections de la Chambre des représentants et du Parlement européen et modifiant les lois coordonnées du 18 juillet 1966 sur l’emploi des langues en matière administrative.
Héhé, nu weten we ook wat er allemaal gaat veranderen. Maar concreet?

Vooral beangstigend vast te stellen hoeveel speciale wetten gestemd gaan worden. Wordt nog verdomd lastig om ongedaan gemaakt te krijgen.
Kawadude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 20:46   #230
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hij heeft zo zijn mening over de Guldensporenslag:

"Iets anders is de Guldensporenslag en 11 juli als Vlaams symbool. Michel Breydel de Groeninghe vindt het jammer dat de strijd 'misbruikt' wordt. "Ze hebben van die 700ste verjaardag een soort separatistische strijd gemaakt", zegt hij. "Terwijl de slag volgens mij niks met taal te maken had. Het was een strijd voor de vrijheid, van de stad Brugge bijvoorbeeld, maar eigenlijk voor de hele democratie. Ook Namen was erbij betrokken. Ze willen dat transformeren in een taalstrijd. Ik wil daar niks tegen ondernemen, maar het is eigenlijk vervalsing van de geschiedenis. En als mensen zich in de huid van Jan Breydel willen stoppen om zichzelf politiek te manifesteren, vind ik dat nogal minable."
Altijd hetzelfde spokenjagersverhaal terwijl noch ik, noch eender welke andere vlaamsnationalist die ik ken beweeer dat het een taalstrijd was....
Als ge dan toch tegenwind wilt geven als Belgishe staatsnationalist zou ik iets anders te berde brengen dan steeds diezefde afgedraaide plaat.
Niet wijzen wat het niet is, maar het breder kaderen en dat heb ik van U nog niet gehoord....en neen, ik ga U niet de pap in de mond geven.
Denk er eens over na.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 20:47.
Oud 5 april 2012, 20:47   #231
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bernard Schotte is historicus, verbonden aan de Stad Brugge. Hij is dé referentie inzake middeleeuws Brugge en heeft mooi weerlegd dat die blaaskaak uit Brussel zou afstammen van Jan Breydel.

HIj heeft ook de figuur van Breydel een beetje in ere hersteld nadat men die recentelijk is gaan afschilderen als een soort Vandenboeynants avant-la-lettre, waarop Pajoke hierboven trouwens eenbeetje zinspeelde.

Tenslotte heeft hij die Brusselaar mooi voor aap gezet door aan te tonen dat het wapenschild/embleem dat nu het standbeeld van Jan Breydel siert niet dat van de historische familie van Breydel is, maar van de Breydel uit Brussel!
Inderdaad meende de Brusselse Breydel van de Stad Brugge te moeeten adviseren en Stad Brugge volgde dat fout advies zodat men nu met een standbeeld zit dat heralidisch met de werkelijkheid een loopje neemt.
Ik sluit dit zeker niet uit en zou het interessant vinden om de historische argumenten te horen van Schotte. Wat het wapenschild van de Brusselse Breydel betreft, zou het mij verwonderen moest de Jan Breydel (de 'echte' dan) al in die tijd een wapenschild hebben gehad. Maar zoals men zegt, men weet maar nooit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 20:48.
Oud 5 april 2012, 20:51   #232
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Altijd hetzelfde spokenjagersverhaal terwijl noch ik, noch eender welke andere vlaamsnationalist die ik ken beweeer dat het een taalstrijd was....Als ge dan toch tegenwind wilt geven als Belgishe staatsnationalist zou ik iets anders te berde brengen dan steeds diezefde afgedraaide plaat.
Niet wijzen wat het niet is, maar het breder kaderen en dat heb ik van U nog niet gehoord....en neen, ik ga U niet de pap in de mond geven.
Denk er eens over na.
U beweert dit wel degelijk, maar u zegt het anders. U ziet de Guldensporenslag als een zogzegde strijd voor Vlaamse onafhankelijkheid. Maar dat was het allerminst.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 20:52.
Oud 5 april 2012, 20:56   #233
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Toen de Koning van Frankrijk in 1301 zijn 'Blijde Intrede' maakte in steden zoals Brugge en Gent , en in andere steden (van 13 mei tot 15 juni 1301), werd hij toegejuicht en bood men hem geschenken aan. In Gent had de magistraat 27000 ponden uitgegeven voor het feest.
Citaat:
U doet met de Guldensporenslag wat sommige exegeten met de Bijbel doen: dingen eruit pikken en interpreteren op een manier die in hun kraam past.
Oud 5 april 2012, 21:01   #234
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 21:01.
Oud 5 april 2012, 21:02   #235
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U beweert dit wel degelijk, maar u zegt het anders. U ziet de Guldensporenslag als een zogzegde strijd voor Vlaamse onafhankelijkheid. Maar dat was het allerminst.
IK zeg niet dat het een taalstrijd is. Ik zeg wat ik zeg en leg me geen woorden in de mond. Ik ga me niet herhalen.

Het graafschap won zijn 'onafhankelijkheid' terug zoals ik beschreef.
En ja, dat zit U als Belgische staatsnationalist dwars.
Zeeer kleingeestig; hebt hiet bij velen al krediet verloren en daalt steeds verder in mijn achting.

Of had ge misschien lever dat de Vlamingen toen verloren: Ja of Neen?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 21:03.
Oud 5 april 2012, 21:33   #236
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IK zeg niet dat het een taalstrijd is. Ik zeg wat ik zeg en leg me geen woorden in de mond. Ik ga me niet herhalen.

Het graafschap won zijn 'onafhankelijkheid' terug zoals ik beschreef.
En ja, dat zit U als Belgische staatsnationalist dwars.
Zeeer kleingeestig; hebt hiet bij velen al krediet verloren en daalt steeds verder in mijn achting.

Of had ge misschien lever dat de Vlamingen toen verloren: Ja of Neen?
Heb ik dit ooit beweerd? Ik neem hier geen standpunt in. Noch voor de Vlamingen noch tegen de Vlamingen. En noch tegen de koning van Frankrijk, noch voor de koning van Frankrijk. Ik heb niets te maken met dat Vlaanderen van toen. En dat Vlaanderen van toen heeft nog minder te maken met het Vlaanderen van nu. Het wordt tijd dat ge dat eens en voor altijd beseft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 21:34.
Oud 5 april 2012, 21:35   #237
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik sluit dit zeker niet uit en zou het interessant vinden om de historische argumenten te horen van Schotte.
Dan moet ge hem ook maar eens opbellen.
Het is een zeer minzaam man en hij zal dat graag in geuren en kleuren uitleggen!

http://www.beeldbankbrugge.be/contact
Oud 5 april 2012, 21:40   #238
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heb ik dit ooit beweerd? Ik neem hier geen standpunt in. Noch voor de Vlamingen noch tegen de Vlamingen. En noch tegen de koning van Frankrijk, noch voor de koning van Frankrijk. Ik heb niets te maken met dat Vlaanderen van toen. En dat Vlaanderen van toen heeft nog minder te maken met het Vlaanderen van nu. Het wordt tijd dat ge dat eens en voor altijd beseft.
Het wordt tijd dat ge voor eens en altijd beseft dat als dat Vlaanderen van toen geannexeerd was gebleven, dat België er nu dan totaal anders zou uitgezien hebben.
België zou wellicht niet eens bestaan hebben. De val van Vlaanderen zou een eeertste dominosteen geweest zijn. Jan Van Den Weghe deed dat hier in deze draad haarfijn uit de doeken maar ge hebt er blijkbaar niets van geleerd.
Ge ziet enkel wat ge wilt zien. Triest...
Oud 5 april 2012, 21:44   #239
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het wordt tijd dat ge voor eens en altijd beseft dat als dat Vlaanderen van toen geannexeerd was gebleven, dat België er nu dan totaal anders zou uitgezien hebben.
België zou wellicht niet eens bestaan hebben. De val van Vlaanderen zou een eeertste dominosteen geweest zijn. Jan Van Den Weghe deed dat hier in deze draad haarfijn uit de doeken maar ge hebt er blijkbaar niets van geleerd.
Ge ziet enkel wat ge wilt zien. Triest...
En dan zou België niet bestaan hebben. So what?

Trouwens, de zogenaamde 'onafhankelijkheid' van Vlaanderen was voor een groot stuk schijn en werd bovendien te niet gedaan doordat Vlaanderen enkele decennia later werd opgeslorpt door het Bourgondisch rijk via Margaretha van Male de dochter van de laatste Graaf van Vlaanderen Lodewijk van Male.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 21:49.
Oud 5 april 2012, 21:57   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de Guldensporenslag maar weinig te maken heeft met een taalkwestie. Het was een sociaal-economische strijd van de steden die meer armslag wilde hebben, het ging om belastingen op te hoesten door het gewone volk, om een feodaal conflict tussen de Graaf van Vlaanderen en de koning van Frankrijk (die beiden dezelfde taal spraken...) enz. Kortom, een vrij complex geheel. Maar nooit een taalkwestie.
Eerste en laatste zin: wie heeft dat dan wel beweerd?

Ik denk toch dat u in discussies denkbeeldige standpunten verzint om dan met veel tromgeroffel te kunnen oordelen dat ze foutief zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be