![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Een standbeeld op de Grote Markt in Brugge, een voetbalstadion met zijn naam en een schip bij de marine: dat heeft Jan Breydel allemaal. Maar hij heeft nog meer: familie. De Breydels zitten in de 22ste en de 23ste generatie na stamvader Michel, vader van Jan. En de namen Jan en Michel lopen als een rode draad door de familiegeschiedenis. Of beter Jean, want ze vieren nu vooral de Bataille des Eperons d'Or ... Michel Breydel de Groeninghe is de oudste nog levende rechtstreekse afstammeling van Jan Breydel. Er zijn nog vijf mannen met die naam. " Hij heeft zo zijn mening over de Guldensporenslag: "Iets anders is de Guldensporenslag en 11 juli als Vlaams symbool. Michel Breydel de Groeninghe vindt het jammer dat de strijd 'misbruikt' wordt. "Ze hebben van die 700ste verjaardag een soort separatistische strijd gemaakt", zegt hij. "Terwijl de slag volgens mij niks met taal te maken had. Het was een strijd voor de vrijheid, van de stad Brugge bijvoorbeeld, maar eigenlijk voor de hele democratie. Ook Namen was erbij betrokken. Ze willen dat transformeren in een taalstrijd. Ik wil daar niks tegen ondernemen, maar het is eigenlijk vervalsing van de geschiedenis. En als mensen zich in de huid van Jan Breydel willen stoppen om zichzelf politiek te manifesteren, vind ik dat nogal minable." ![]() Michel Breydel de Groeninghe. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar misschien hebt ge de vraag niet goed begrepen. En dus herhaal ik dezelfde in een wat simpelere vorm: w�*�*r ziet ge de verfransing van België. Noem me de plaatsen op waar er buiten Brussel een verfransingsproces aan de gang is. Benieuwd wat ge nu alweer uit uw duim zult zuigen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 18:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Europees Commissaris
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (over de Guldensporenslag)
2. ...maar wel de meest kruciale want indien die niet gewonnen werd dan spraken we nu Frans, (wat natuurlijk niet betekent dat taal toen de inzet was.) Indirekt werd het lot van het Nederlands toen dus wel bezegeld. Citaat:
Ge valt hier dus schromelijk door de mand over uw kennis inzake de Frans-Vlaamse oorlog. Zeer pijnlijk voor iemand die zich hier opwerpt als een expert! Ziehier wat het fundamentele verschil was: De Guldensporenslag was (ook) een bevrijdingsoorlog omdat het Graafschap geannexeerd was; de graaf zat trouwens gevangen in Frankrijk, en Vlaanderen werd rechtstreeks bestuurd door de Franse Kroon. Met de vrede van Othis werd de graaf terug in zijn rechten hersteld en het graafschap werd terug ‘zelfstandig’ ttz. terug een ‘leen’ van Frankrijk. Maar de annexatie werd juridische wel ongedaan gemaakt! Indien dat niet zo geweest ware waren we nu immers Fransen en spraken we net zoals de Frans-Vlamingen Frans. De verzetstrijd van de Kerels werd getriggerd door de boetes en belastingen opgedragen door datzelfde verdrag. Hun nederlaag was tragisch voor henzelf maar kon de positie van het graafschap niet in gevaar brengen. Met andere woorden: Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 20:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Europees Commissaris
|
![]() Ge haalt me de woorden uit de mond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
HIj heeft ook de figuur van Breydel een beetje in ere hersteld nadat men die recentelijk is gaan afschilderen als een soort Vandenboeynants avant-la-lettre, waarop Pajoke hierboven trouwens eenbeetje zinspeelde. Tenslotte heeft hij die Brusselaar mooi voor aap gezet door aan te tonen dat het wapenschild/embleem dat nu het standbeeld van Jan Breydel siert niet dat van de historische familie van Breydel is, maar van de Breydel uit Brussel! Inderdaad meende de Brusselse Breydel van de Stad Brugge te moeeten adviseren en Stad Brugge volgde dat fout advies zodat men nu met een standbeeld zit dat heralidisch met de werkelijkheid een loopje neemt. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | ||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() En nu terug on topic, mannen...
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...ues-907305.php Sorry, 't is in 't Frans maar desalniettemin interessant: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vooral beangstigend vast te stellen hoeveel speciale wetten gestemd gaan worden. Wordt nog verdomd lastig om ongedaan gemaakt te krijgen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Als ge dan toch tegenwind wilt geven als Belgishe staatsnationalist zou ik iets anders te berde brengen dan steeds diezefde afgedraaide plaat. Niet wijzen wat het niet is, maar het breder kaderen en dat heb ik van U nog niet gehoord....en neen, ik ga U niet de pap in de mond geven. ![]() Denk er eens over na. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 21:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het graafschap won zijn 'onafhankelijkheid' terug zoals ik beschreef. En ja, dat zit U als Belgische staatsnationalist dwars. Zeeer kleingeestig; hebt hiet bij velen al krediet verloren en daalt steeds verder in mijn achting. Of had ge misschien lever dat de Vlamingen toen verloren: Ja of Neen? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is een zeer minzaam man en hij zal dat graag in geuren en kleuren uitleggen! http://www.beeldbankbrugge.be/contact |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
België zou wellicht niet eens bestaan hebben. De val van Vlaanderen zou een eeertste dominosteen geweest zijn. Jan Van Den Weghe deed dat hier in deze draad haarfijn uit de doeken maar ge hebt er blijkbaar niets van geleerd. Ge ziet enkel wat ge wilt zien. Triest... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, de zogenaamde 'onafhankelijkheid' van Vlaanderen was voor een groot stuk schijn en werd bovendien te niet gedaan doordat Vlaanderen enkele decennia later werd opgeslorpt door het Bourgondisch rijk via Margaretha van Male de dochter van de laatste Graaf van Vlaanderen Lodewijk van Male. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 21:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk toch dat u in discussies denkbeeldige standpunten verzint om dan met veel tromgeroffel te kunnen oordelen dat ze foutief zijn. |
|
![]() |
![]() |