Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2013, 06:41   #561
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
gewoon even slim als de doorsnee Waal is toch voldoende neem ik aan? Dan krijgen wij ook eens transfers.
U opteert dus voor een verdomming van de vlaming ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 08:57   #562
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U opteert dus voor een verdomming van de vlaming ?
Hoezo? Ga je nu beweren dat de Waal NOG dommer is dan die domme vlamingen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:16   #563
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Leuk voor een indianenverhaal, maar alvast niet overeenkomstig de werkelijkheid.
Op de Vlaamse tv wordt meer dan de helft van de eigen mensen ondertiteld ; Op TF1 of RAI bv zie je nooit dat Fransen of Italianen ondertiteld worden.

Maar als je het geen probleem vindt dat veel mensen in Vlaanderen eenvoudige verbale capaciteiten missen mbt het Nederlands is dat jouw mening. Het fenomeen ontkennen kun je niet.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:24   #564
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Damn, schud dat Vlaams-Nationalisme is van je af.
Je lijkt wel gebrainwashed.
Gebrainwashed? Maar het Vlaams-Nationalisme is zowiezo niet au sérieux te nemen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:35   #565
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Op de Vlaamse tv wordt meer dan de helft van de eigen mensen ondertiteld ; Op TF1 of RAI bv zie je nooit dat Fransen of Italianen ondertiteld worden.
De helft? Nee overdreven maar idd dat gebeurt meer dan elders .

En?

PIsa (waar het hier over ging origineel) test weld egelijk ook moedertaal.

Je beseft blijkbaar niet dat je voor alles moedertaal nodig hebt, indien je slecht nederlands zou kunnen zou je net zo goed problemen hebben met wiskunde.

Vlaanderen scoort op al deze goed, tot zeer goed. Beter dan de ons omringende regio's en mijlenver voor het meeste gelijkaardige systeem in wallonie .

Kan steeds beter maar vlaanderen is daar wel goed bezig.

Citaat:
Maar als je het geen probleem vindt dat veel mensen in Vlaanderen eenvoudige verbale capaciteiten missen mbt het Nederlands is dat jouw mening. Het fenomeen ontkennen kun je niet.
Dan spreek je vooral over ouderen.

Ik zou trouwens niet het probleem met een mengtaal tussen dialect en taal die al sterk op elkaar trekken? Het is niet alsof die mengtaal plots onbegrijpbaar is voor diegene die gewoon nederlands spreken.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:41   #566
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is Engels geenszins een eenvoudige taal. Engels heeft als eigenschap dat het bijzonder idiomatisch is, wat een bijzondere moeilijkheidsgraad inhoudt waarmee je pas geconfronteerd wordt als je een zeker taalniveau wilt bereiken.

Dat het Engels relatief sterk verspreid is, heeft niets te maken met een of andere de taal toegedichte kwaliteit, maar wel met de economische, militaire en militaire dominantie van de VS.
Het heeft te maken met het universeel gebruik van het Engels in zowat alle domeinen die met techniek of financiën te maken hebben.
Maar dit zijn dan weer domeinen waar geen hoog taalniveau wordt verwacht. Het met elkaar converseren op een verstaanbare manier is voldoende. Het is daar niet taal om de taal. Een rekenfout wordt daar zwaarder afgestraft dan een dt fout.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:42   #567
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
PIsa (waar het hier over ging origineel) test weld egelijk ook moedertaal.
Pisa kent geen tests of scores voor verbale competenties. Als je dat niet weet, weet je niet hoe Pisa meet.

Pisa meet ook geen luistervaardige capaciteit bijvoorbeeld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Dan spreek je vooral over ouderen.
Nee hoor.

Ga eens een weekje voor de tv zitten en turven of er meer ouderen dan jongeren worden ondertiteld. Het antwoord is jongeren trouwens.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 november 2013 om 10:44.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:43   #568
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarop baseert u dit onzin?
Het Frans wordt in Vlaanderen minder en minder belangrijk, Everytime. Niets te maken met het Vlaams-nationalisme, wel alles met een tendens die overal te merken is, het Frans wordt minder en minder belangrijk.

Franstalige Belgen hebben nog al eens de neiging om alles wat fout loopt te wijten aan de Vlaams-nationalisten, maar dat is niet zo hoor.
Oud 8 november 2013, 10:44   #569
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Het gaat veel dieper dan taalbeheersing.
De problematische verhouding van veel Vlamingen tot de eigen taal (en taal in het algemeen) is een symptoom van een fundamenteel gebrek aan wil tot expressie.
Hoe ga je dat veranderen?
Neem maar rustig je tijd om te antwoorden, Eberhard.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:48   #570
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij gebeurt dat ten onrechte en is dat gewoon een belediging voor mensen.

Citaat:
1. Als "veel" mensen tussentaal ( of dialekt) spreken betekent dat nog lang niet dat ze verbale capaciteiten missen mbt het Nederlands.
Dat betekent alleen dat ze op dat moment niet gekozen hebben voor de standaardtaal. De rest zijn veronderstellingen.

2. Ik ben zelfs geneigd het om te draaien. Diegenen die de ondertitelde taal niet verstaan missen kapaciteiten met betrekking tot het Nederlands want wat men daar hoort zijn uiteraard ook uitingen van het Nederlands, alléén niet van het standaardnederlands.
Enige kennis van de drie hoofddialekten hoort volgens mij evenzeer tot kennis van het Nederlands in het algemeen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 november 2013 om 10:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:53   #571
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies. En omdat élk regeringsbesluit door de ministerraad moet worden goedgekeurd zijn alle partijen in de Vlaamse regering medeverantwoordelijk voor het beleid. De NVA dus ook. Al schijn je het niet te geloven.
Zeg, zo hebben de liberalen ook alle belastingsverhogingen van de regering Di Rupo mee goedgekeurd in de federale regering. Het is en blijft Pascal Smet die het heeft doorgeduwd.
Citaat:
Pisa test om te beginnen al geen verbale competenties. Dat wist je toch?
En dan ? Omdat Pisa geen verbale, doch alleen ontwikkelings/verstandelijke competenties test, is het Franstalig onderwijs ineens geen ramp meer.
Moeten we daaruit besluiten dat de Franstaligen wel ne grote mond kunnen opzetten, maar dan zonder inhoud.
Citaat:
Als je op de Vlaamse tv ziet dat meer dan de helft van de eigen mensen ondertiteld wordt, wéét je toch dat er iets mis is in het onderwijs?

Eerst maar eens de eigen taal goed onder de knie krijgen dus, lijkt me.
En dat zal dan ook weer de schuld van den nva zijn, omdat ze Ingrid Lieten vrij spel laten, door alleman in het dialect zijn zegje op tv te laten doen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:53   #572
k9

Standaard

Citaat:
Pisa kent geen tests of scores voor verbale competenties. Als je dat niet weet, weet je niet hoe Pisa meet.

Pisa meet ook geen luistervaardige capaciteit bijvoorbeeld.
What does PISA test?
Every PISA survey tests reading, mathematical and scientific literacy in terms of general competencies, that is, how well students can apply the knowledge and skills they have learned at school to real-life challenges.

Wat verschil maakt het trouens als je begrijpend lezen zelf moet lezen of voorgelezen word? Indien er effectief een probleem met het nederlands zou zijn in vlaanderenzou dit hier naar boven komen en dat doet het niet.

Citaat:
Nee hoor.

Ga eens een weekje voor de tv zitten en turven of er meer ouderen dan jongeren worden ondertiteld. Het antwoord is jongeren trouwens.
Ik kijk genoeg TV om te weten dat dit onzin is; 50+% word niet ondertiteld. En als het al gebeurt is het vooral ouderen of mensen vaan eenzelfde dialectgroep onderling .

Neem die mensen daaruit en die kunnen meestal zonder problemen nederlands spreken.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 8 november 2013, 10:55   #573
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Neem maar rustig je tijd om te antwoorden, Eberhard.
Ik kan antwoorde: er is geen probleem met taalbeheersing en dat is zeker geen probleem van expressie. Waar haal je dit beide trouwens?

Oud 8 november 2013, 13:43   #574
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Ik ben van thuis uit geen Nederlandstalig mens.
Hoe komt het dat ik geen moeite heb om mensen op de Nederlandstalige zenders te verstaan?
Zowel op de BE als de NL zenders.

Af en toe moet ik iets aandachtiger luisteren, maar over het algemeen heb ik weinig moeite.

Die ondertitels komen hier goed van pas.
Veel verkeer in de straat en dan hoef ik niet constant met de volume knop te spelen.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 13:46   #575
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de Vlaamse tv wordt meer dan de helft van de eigen mensen ondertiteld ;
Helemaal niet. Maak maar eens het rekensommetje van het aantal programma's.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 13:48   #576
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het heeft te maken met het universeel gebruik van het Engels in zowat alle domeinen die met techniek of financiën te maken hebben.
Maar dit zijn dan weer domeinen waar geen hoog taalniveau wordt verwacht. Het met elkaar converseren op een verstaanbare manier is voldoende. Het is daar niet taal om de taal. Een rekenfout wordt daar zwaarder afgestraft dan een dt fout.
Denkt u werkelijk dat in de techniek de correctheid van de termen van geen belang is?
Oud 8 november 2013, 13:48   #577
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer gelogen.
Oud 8 november 2013, 14:03   #578
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik ben van thuis uit geen Nederlandstalig mens.
Hoe komt het dat ik geen moeite heb om mensen op de Nederlandstalige zenders te verstaan?
Zowel op de BE als de NL zenders.

Af en toe moet ik iets aandachtiger luisteren, maar over het algemeen heb ik weinig moeite.

Die ondertitels komen hier goed van pas.
Veel verkeer in de straat en dan hoef ik niet constant met de volume knop te spelen.
U kijkt NL TV zoals ik BBC kijk: met ondertiteling in dezelfde taal (888). Heel gemakkelijk te volgen, kleine onnauwkeurigheden worden direct begrepen als men het tegelijk kan lezen.

Gisteren echter een programma met verlate ondertiteling: dat is niet te doen, het moet synchroon gebeuren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 8 november 2013, 14:13   #579
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkt u werkelijk dat in de techniek de correctheid van de termen van geen belang is?
natuurlijk is dan van belang Jan, maar techniekers hanteren dan vooral de Engelse correcte TERMEN in die specifieke branche, terwijl de rest van hun Engels enkel dient om elkaar te begrijpen en geen teksten van Shakespeare te verstaan.

Het probleem is wel dat wij Vlamingen dikwijls onze eigen eisen te hoog stellen ten opzichte van onszelf.

Zo hoorde ik recent nog iemand die een jobaanbieding kreeg van een interimkantoor uit Brussel.
De persoon die opbelde sprak geen Nederlands (!) enkel Frans en Engels (blijkbaar was dat voldoende om ook VLAAMSE kandidaten te contacteren).

De VLAAMSE kandidate werd sowieso verondersteld om Engels terug te praten, kreeg een job aangeboden in GENT maar werd verondersteld om vloeiend Nederlands (ok) én FRANS (waarom?) te kennen.
Gezien ze al vlot tweetalig NL/ENG is zie ik dus niet in wat het Frans erbij komt doen voor een Vlaamse regio.

Nu, in plaats dat ze dan gewoon zegt dat ze Frans kent (niet kan) tenslotte heeft ze als vlaamse leerling toch wel een 9tal jaren Frans geleerd op school (drie jaar lagere school, zes jaar middelbaar humaniora, geen Frans op hogereschool) maar heeft gewoon geen praktijk gehad in het beroepsleven. Neen, ze noemt dit dan "noties" Frans wat veel te laag ingeschat is.

Maar kom, we zullen in het vervolg als Nederlandse kandidaat solliciteren zeker? Die blijken met NL/ENG veel verder te geraken dan wij Vlamingen.

Naar aanleiding van bovenstaande heb ik nu ook net een klachtenbrief geschreven naar Lidl in verband met hun franstalige opschriften op hun producten:

Citaat:
Geachten,

Ik ben reeds verschillende jaren klant bij LIDL, steeds tot mijn grote tevredenheid. Ook mijn beide dochters zijn vaste klanten in uw warenhuis, net zoals mijn moeder trouwens.

Er is echter een probleempje dat me zwaar irriteert:
Vooral de éénmalige aanbiedingen, maar ook producten die gewoon vast worden aangeboden hebben een hoofdzakelijke FRANSE aanduiding. Ik neem als voorbeeld de broodmix met zonnebloempitten, waar geen woord Nederlands op vermeldt dat het over zonnebloempitten gaat. Ook de tijdelijke aanbiedingen voorzien gewoonlijk enkel de Nederlandse aanduiding tussen de rest van de Europese talen, in het klein, ergens achteraan of helemaal onderaan vermeld. De hoofdaanduiding van de producten is steevast in de Franse taal. Dus ook voor de producten die standaard worden aangeboden.

U weet dat dit in België steeds een heikel punt is. Velen gaan ervan uit dat heel België drietalig is, nl. Nederlands, Frans, Duits. Dit is NIET correct:

Dit land bestaat uit verschillende gewesten en gemeenschappen.

In het Vlaamse gewest (+60% van de Belgische bevolking) is de ENIGE officiële taal: NEDERLANDS

In het Waalse gewest (+/- 35% van de Belgische bevolking) is de ENIGE officiële taal: FRANS

In het Duitse gewest/gemeenschap (zeer klein, ik ken het % niet) is de ENIGE officiële taal: DUITS

In het Brussels hoofdstedelijk gewest (+/- 5%) zijn er TWEE officiële talen: Nederlands en Frans.

Zoals U ziet is de grote meerderheid in België Nederlandstalig en niet Franstalig.

Ik spreek daarenboven over een filiaal bij Antwerpen, MIDDEN IN VLAANDEREN, 100% Nederlandstalig dus.

Bij navraag bij Nederlandse kennissen bleek dat in Nederland steevast producten worden aangeboden met een NEDERLANDSE hoofdbenaming. Geen "tournesols" dus, maar gewoon "zonnebloempitten".
Ik vermoed dat U ook geen producten verkoopt in Wallonië waar enkel de Nederlandstalige teksten in het groot worden vermeld, met de franse vertaling in het klein achteraan minimaal vermeld.

Kan U uw bedrijfspolitiek aanpassen zodat Vlamingen in hun eigen regio zich niet moeten inspannen om de Franse teksten op de producten te vertalen of alvast moeten gaan zoeken naar een Nederlandse beschrijving op uw producten?

Tenslotte is dit wel een zeer denigrerende houding tegenover uw Nederlandstalige klanten in het Nederlandstalige taalgebied.

Ik vermoed dat er voor deze praktijken ook vastgestelde taalwetten zijn, die hier duidelijk niet gevolgd worden. U kan zich natuurlijk wel beroepen op het feit dat achteraan onderaan in minilettertjes toch ook wel een Nederlandse vertaling te vinden is, die men kan lezen als men in uw filiaal eventjes op de knieën gaat zitten met het hoofd in de rekken... maar dit lijkt me niet écht de bedoeling van de wet te zijn geweest. Indien U denkt dat ik met mijn beschrijving overdrijf: ik heb dit zèlf meegemaakt bij de aanbieding van een strijkplank. Te groot om even op te pakken, langs vier kanten grote Franse teksten met uitleg over de verschillende aspecten van die strijkplank, de Nederlandse tekst stond onderaan op de achterkant. Vandaar mijn vernederende turnoefeningen midden in uw filiaal.

Ik hoop van ganser harte dat U deze klacht ter harte neemt. Ik ben trouwens niet alleen, recent hoorde ik andere klanten EXACT dezelfde klachten uiten.

In Vlaanderen is de ENIGE officiële taal NEDERLANDS. Gelieve U aan die taalwet te houden.

Ik zie uw antwoord met ongeduld tegemoet en hoop dat ik me niet verplicht zal moeten voelen om hiermee op de politieke toer te moeten gaan.

Met dank.

Om het in het schoon vloms te zeggen: "j'en ai marre"!

Laatst gewijzigd door circe : 8 november 2013 om 14:15.
Oud 8 november 2013, 14:43   #580
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Er zijn idd 60% Nederlandstaligen in BE

Onlangs nog in het nieuws ->
(let op de kijkcijfers)

De afsluitende WK-kwalificatieinterland van de Rode Duivels tegen Wales (1-1) dinsdagavond werd gevolgd door 2.538.000 tv-kijkers in België. Dat is een record voor de kwalificatiecampagne voor de Wereldbeker 2014. Naar de wedstrijd vrijdagavond in Kroatië, toen de Rode Duivels met een 1-2-zege hun ticket voor Brazilië bemachtigden, keken 2.417.455 tv-kijkers in heel België.

Langs Vlaamse zijde noteerde Sporza op Eén 1.583.000 kijkers, of een marktaandeel van 56 procent, met een piek van 1.757.000 kijkers (marktaandeel 62,4 pct) om 21.43 uur, meldt VRT-woordvoerster Anneke Ernon.

Op de Franstalige zender RTL TVi schoven 955.000 kijkers aan voor de wedstrijd, goed voor een marktaandeel van 57,4 pct. Voor RTL-TVi is dit een kijkersrecord voor een voetbalwedstrijd van België. "Dat is iets minder dan de 1 miljoen kijkers vrijdagavond op RTBF voor de match in Kroatië, maar de Duivels waren al zeker van kwalificatie", aldus de persdienst van RTL TVi.

Vrijdagavond keken gemiddeld 1.418.000 Vlamingen op VIER naar Kroatië-België, met een piek van 1,7 miljoen tv-kijkers.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be