Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2013, 15:20   #41
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Dan is het toch niet moeilijk? Gewoon geen Frans onderwijs meer op de lagere scholen in Vlaanderen en als keuzevak op de middelbare scholen. Frans eventueel vervangen door het Engels op de lagere scholen.
Nee, gewoon minder nadruk op het Frans. Het is geen wereldtaal en in Wallonië wordt Nederlands toch ook niet door de strot van de kinders geramd (keuzevak geloof ik zelfs)?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 15:21   #42
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yuan Ching Hsu Bekijk bericht
Dat is waar, alhoewel je met Engels natuurlijk niet ver komt in Frankrijk De alomtegenwoordige kennis van het Engels wordt overschat. Ga maar eens op reis naar Oost- of Zuid-Europa. Zodra je de grote steden verlaat spreekt amper iemand een tweede taal.

Met Frans kan je wel ook door Afrika trekken.
Er zijn niet veel landen in Afrika die Frans als tweede taal hebben. Er hebben al twee Afrikaanse land besloten het Frans te vervangen door het Engels: Rwanda en Senegal. Binnenkort zullen er meer landen volgen.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 15:27   #43
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Grapjas! De haat zit aan Franstalige kant..

Zoals in de op aangehaald, Franstaligen zullen dan niet anders kunnen dan Nederlands leren als ze zich komen vestigen in Vlaanderen. Verboden instellen om aan loketten Frans te spreken is onzin en op termijn totaal onhoudbaar.

Het federale niveau verliest zijn relevantie. Het is voor de Vlamingen van morgen geen noodzaak om goed Frans te kennen. Engels en Spaans zijn belangrijker in de wereld van morgen.
Ga maar eens Nederlands spreken aan een Waals loket.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 7 september 2013 om 15:28.
Oud 7 september 2013, 15:43   #44
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Waarom is Frans tweede taal in Vlaanderen en waarom krijgen alle Vlaamse kinderen verplicht lessen Frans terwijl Nederlands niet de tweede taal is in Wallonie en Waalse kinderen niet verplicht zijn Nederlands lessen te volgen? Kan iemand mij dit uitleggen? Dit lijkt een bewuste verfransingspolitiek te zijn.
Oud 7 september 2013, 15:45   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vind het gewoon raar en vooral erg dat het beheersen van een tweede taal als iets slechts wordt gezien. Meerdere talen kunnen spreken is positief. Wees daar nu toch eens trots op. Het lijkt wel of sommigen hier zich schamen omdat ze Frans kunnen spreken.
u heeft het volledig verkeerd voor.

Wij "schamen" ons niet omdat we Frans, Engels, Duits en Spaans kunnen spreken. We hebben er een bloedhekel aan dat franstaligen in ons eigen Gewest van ons gaan EISEN dat we hen in het Frans te woord staan! Dat is iets helemaal anders dan een Spaanse toerist die je ontzettend dankbaar is als je hem/haar per toeval in het Spaans de weg kan wijzen.

Nochtans heb ik een aantal maanden geleden het ongenoegen gehad om in een Engelse pub op de Antwerpse Grote Markt te horen te krijgen dat de waardin die hier al jaren woont, wèl Nederlands verstond en sprak maar weigerde om Nederlands te spreken. Wat bij mij per kerende een blokkage veroorzaakt waardoor ik wèl haar Engels begreep maar geen woord Engels meer uit mijn mond kwam. Net zomin als ik zin had in een volgend drankje. Ook niet na vijf maanden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 7 september 2013 om 15:47.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 16:01   #46
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U bent door deze uitspraak onsterfelijk geworden.
Moeten alle Waalse kinderen verplicht worden Nederlands taalonderwijs te volgen?
Oud 7 september 2013, 16:05   #47
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af waarom de Indische taal, Chinees, Spaans, Duits en Turks niet verplicht wordt. Dat zijn de talen die economisch belangrijk zijn, naast het Engels natuurlijk.

Nederlands en Frans zijn economisch onaantrekkelijke talen.

Onderwijs zou op maat van het bedrijfsleven moeten ingesteld zijn.
Oud 7 september 2013, 16:10   #48
Yuan Ching Hsu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
u heeft het volledig verkeerd voor.

Wij "schamen" ons niet omdat we Frans, Engels, Duits en Spaans kunnen spreken. We hebben er een bloedhekel aan dat franstaligen in ons eigen Gewest van ons gaan EISEN dat we hen in het Frans te woord staan! Dat is iets helemaal anders dan een Spaanse toerist die je ontzettend dankbaar is als je hem/haar per toeval in het Spaans de weg kan wijzen.

Nochtans heb ik een aantal maanden geleden het ongenoegen gehad om in een Engelse pub op de Antwerpse Grote Markt te horen te krijgen dat de waardin die hier al jaren woont, wèl Nederlands verstond en sprak maar weigerde om Nederlands te spreken. Wat bij mij per kerende een blokkage veroorzaakt waardoor ik wèl haar Engels begreep maar geen woord Engels meer uit mijn mond kwam. Net zomin als ik zin had in een volgend drankje. Ook niet na vijf maanden.
Eisen ze dat? Ik heb nog nooit een Franstalige horen eisen dat iemand Frans spreekt. Ze spreken vaak geen of weinig Nederlands of Engels en dan roeien ze maar met de riemen die ze hebben; Frans. Dat vind ik jammer, zeker als het landsgenoten zijn. Daarom ben ik voor een sterker taalonderwijs met de nadruk op Frans en Engels in Vlaanderen en Nederlands en Engels in Wallonië. En liefst nog wat Duits erbij in zowel in Vlaanderen als in Wallonië.
Yuan Ching Hsu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 16:11   #49
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom de Indische taal, Chinees, Spaans, Duits en Turks niet verplicht wordt. Dat zijn de talen die economisch belangrijk zijn, naast het Engels natuurlijk.

Nederlands en Frans zijn economisch onaantrekkelijke talen.

Onderwijs zou op maat van het bedrijfsleven moeten ingesteld zijn.
Mensen met economie als religie zouden beter geaborteerd worden.
Lui zoals jij zijn er teveel aan.
Lui zoals jij zijn de reden waarom ik intolerant ben.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 16:13   #50
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eisen ze dat? Ik heb nog nooit een Franstalige horen eisen dat iemand Frans spreekt. Ze spreken vaak geen of weinig Nederlands of Engels en dan roeien ze maar met de riemen die ze hebben; Frans. Dat vind ik jammer, zeker als het landsgenoten zijn. Daarom ben ik voor een sterker taalonderwijs met de nadruk op Frans en Engels in Vlaanderen en Nederlands en Engels in Wallonië. En liefst nog wat Duits erbij in zowel in Vlaanderen als in Wallonië.
In Menen eisen ze dus dat de ambtenaar aan het loket chinees spreekt of wa? en in Brussel staan ze ons met open armen te ontvangen in het Nederlands, vooral als je wordt opgenomen in een kliniek.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 7 september 2013, 16:19   #51
Yuan Ching Hsu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
In Menen eisen ze dus dat de ambtenaar aan het loket chinees spreekt of wa? en in Brussel staan ze ons met open armen te ontvangen in het Nederlands, vooral als je wordt opgenomen in een kliniek.
Wat hebben ambtenaren en hun regeltjes of een Brussels ziekenhuis nu te maken met hoe jij op straat een vraag van een Franstalige beantwoordt?
Yuan Ching Hsu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 16:21   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hebben ambtenaren en hun regeltjes of een Brussels ziekenhuis nu te maken met hoe jij op straat een vraag van een Franstalige beantwoordt?
wel, in Vlaanderen en Brussel antwoord ik in het Nederlands, in Wallonie in het Frans.
En dan mogen ze in Vlaanderen en Brussel blij zijn dat ik hen begrijp; Als ik in Parijs in het Nederlands ga vragen waar de Eiffeltoren staat, dan ga ik geen antwoord krijgen.

Laatst gewijzigd door circe : 7 september 2013 om 16:23.
Oud 7 september 2013, 16:41   #53
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander
Krijgen alle Waalse kinderen ook Nederlands taalonderwijs? Als Walen geen Nederlands taalonderwijs krijgen, dan ook geen Frans taalonderwijs voor Vlamingen. Dat is toch meer dan logisch?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
JA.
Van jou had ik ook niets anders verwacht!
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 16:48   #54
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was een tijd dat Vlamingen trots waren op hun talenknobbel. Kortzichtig regionalisme dreigt ons dommer te maken. We hebben drie landstalen. Ik vind dat alle Belgen alle drie de talen zouden moeten leren. Engels kan men er nog bij nemen als vierde taal.

Als ik me in internationaal gezelschap bevind, ben ik trots dat ik naast mijn moedertaal behoorlijk wat Frans en Duits en Engels spreek.
bwa ik vind dat Engels de eerste prioriteit zou moeten krijgen. Engels is tenslotte een wereldtaal. Alles wat IT/internet gebaseerd is is vooral in de Engelse taal.
Frans en Duits zouden moeten gekend zijn bij het verlaten van het middelbaar onderwijs.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 17:14   #55
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was een tijd dat Vlamingen trots waren op hun talenknobbel. Kortzichtig regionalisme dreigt ons dommer te maken.
Want alleen een combinatie met het Frans levert een talenknobbel op dacht je?

Waarom geen Nederlands + Engels + Hindi bv?

Citaat:
Ik hoef helemaal geen Frans te spreken omdat ik Belg ben
Dikke onzin.

Voor iedere Belg is Frans een verplichte taal op de school. Nederlands niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een Vlaming in Europa en in de wereld spreekt drie of vier talen.
Laten we niet praten over het niveau, maar soit.

We hoeven drietaligheid van vlaamsmensen ook niet weg te gooien.
Maar waarom moet er bij die drie talen per se Frans volgens jou?

Citaat:
Gewoon geen Frans onderwijs meer op de lagere scholen in Vlaanderen en als keuzevak op de middelbare scholen.
Jij redeneert logisch. Omdat je een Nederlander bent. Dat is het probleem hier.
Een Vlaming worstelt met 183 jaar onderdanigheid. Vandaar dat alleen Vlamingen nog denken en beweren dat Frans een wereldtaal is die onmisbaar is. Zelfs de Fransen zelf zijn wijzer.

Je gaat zo'n kruipmentaliteit ook niet zomaar veranderen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 7 september 2013 om 17:15.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 17:22   #56
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Doordat de meeste Vlamingen Frans spreken, kunnen alle Walen met hun Frans terecht in de Vlaamse gebieden. Dit vormt voor hun dus geen stimulans om Nederlands te leren. Als niemand in de Vlaamse gebieden Frans spreekt, dan dwing je de Walen om een andere taal te spreken. Vooral in de grensgebieden is het belangrijk dat de Vlamingen geen Frans spreken om het Nederlands te beschermen. Frans is gewoon geen belangrijke taal in de wereld dus het is ook niet nodig om die taal te leren.

Hoe maak ik op straat het verschil als een vriendelijke franse toerist vanuit Parijs mij de weg naar de post vraagt, of een waalse inwijkeling die al 10 jaar lang weigert een woord nederlands te leren ?

Gisteren verwees iemand in de discussie over Menen nog naar het winkelcentrum Floralux. Als je daar op de parking kijkt, zie je dat hun klantenbestand voor minstens de helft en sommige dagen zelfs meer dan 2/3 uit fransen bestaat die een over de grens wippen omdat het bij ons goedkoper is of gewoon om eens weg te zijn; In die winkel werken alleen vlamingen, alles verloopt daar in het nederlands doch als iemand iets vraagt krijgt hij in de mate dat het personeelslid frans kent zeker een antwoord in het frans. Als iemand het echt niet kan, roept hij even een collega. Is dat fout ?

Omgekeerd gaan er duizenden vlamingen vanuit regio Kortrijk elk weekend hun inkopen doen in Auchan. Die franse hypermarkt maakt gericht promotie in regio kortrijk. (net zoals floralux dat ook doet over de franse grens). Auchan geeft al jaren cursussen aan hun personeel om nederlands te leren. Is dat fout ?

Je stelt het veel te scherp voor. Er is enkel een probleem met mensen die in de andere taalregio gaan wonen en dan op spottende manier weigeren de taal van die regio te spreken. Dat is problematisch, maar de wetgever kan daar (terecht) niets over zeggen voor zover het communicatie tussen burgers is. Wat wel kan, is de taal voor je communicatie met de overheid op verplichtende wijze regelen zoals dat in ons land het geval is. Daar mag men vrij strikt in zijn, al is een zekere soepelheid in grensregio's toch echt wel aangewezen, zeker tijdelijk bij nieuwkomers. Zo zijn de bedienden van de dienst bevolking, of de dienst vreemdelingen op het gemeentebestuur echt wel in staat om vanuit hun ervaring te beslissen waar ze de wet strikt toepassen en waar enige "coulance" aangewezen is. Zeker als het gaat om een kleinigheid. Als iemand natuurlijk in het frans een gedetailleerde uitleg wil over bv de verkavelingsvoorwaarden en de beperkingen op bouw die er daar geldig zijn dan kun je niet meer verwachten dat die bediende dat allemaal in het frans gaat uitleggen. Iemand die een beetje intelligent is neemt dan een vertrouwenspersoon mee die kan tolken en verduidelijken.
Het is niet zo zwart/wit als een nederlander van turkse origine wellicht zal denken vanuit zijn ééntalige land dat nergens aan frankrijk grenst.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 17:27   #57
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet zo zwart/wit als een nederlander van turkse origine wellicht zal denken vanuit zijn ééntalige land dat nergens aan frankrijk grenst.

Oud 7 september 2013, 17:44   #58
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
hola hola, we gaan toch niet een beetje de denigrerende racist uithangen zeker?
Komaan circe, jij weet heel goed dat ik dat zo niet bedoel.
Maar vanuit nederland de taal problematiek in de grensstreek frankrijk/belgië(vlaanderen) zinvol becommentariëren lijkt me onbegonnen werk. Ook de meer algemene problematiek langs onze taalgrens is iets specifiek dat men volgens mij vanuit het buitenland enkel met clichés kan becommentariëren. En ik merk op dat topic starten zijn avatar toch ook niet moet genegeerd worden ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 18:38   #59
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan is het toch niet moeilijk? Gewoon geen Frans onderwijs meer op de lagere scholen in Vlaanderen en als keuzevak op de middelbare scholen. Frans eventueel vervangen door het Engels op de lagere scholen.
Uiteraard, daar gaan we ook naartoe want Engels is veel belangrijker dan het Frans, nu enkel nog die politiekers mee krijgen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 18:43   #60
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Hoe maak ik op straat het verschil als een vriendelijke franse toerist vanuit Parijs mij de weg naar de post vraagt, of een waalse inwijkeling die al 10 jaar lang weigert een woord nederlands te leren ?

Gisteren verwees iemand in de discussie over Menen nog naar het winkelcentrum Floralux. Als je daar op de parking kijkt, zie je dat hun klantenbestand voor minstens de helft en sommige dagen zelfs meer dan 2/3 uit fransen bestaat die een over de grens wippen omdat het bij ons goedkoper is of gewoon om eens weg te zijn; In die winkel werken alleen vlamingen, alles verloopt daar in het nederlands doch als iemand iets vraagt krijgt hij in de mate dat het personeelslid frans kent zeker een antwoord in het frans. Als iemand het echt niet kan, roept hij even een collega. Is dat fout ?

Omgekeerd gaan er duizenden vlamingen vanuit regio Kortrijk elk weekend hun inkopen doen in Auchan. Die franse hypermarkt maakt gericht promotie in regio kortrijk. (net zoals floralux dat ook doet over de franse grens). Auchan geeft al jaren cursussen aan hun personeel om nederlands te leren. Is dat fout ?

Je stelt het veel te scherp voor. Er is enkel een probleem met mensen die in de andere taalregio gaan wonen en dan op spottende manier weigeren de taal van die regio te spreken. Dat is problematisch, maar de wetgever kan daar (terecht) niets over zeggen voor zover het communicatie tussen burgers is. Wat wel kan, is de taal voor je communicatie met de overheid op verplichtende wijze regelen zoals dat in ons land het geval is. Daar mag men vrij strikt in zijn, al is een zekere soepelheid in grensregio's toch echt wel aangewezen, zeker tijdelijk bij nieuwkomers. Zo zijn de bedienden van de dienst bevolking, of de dienst vreemdelingen op het gemeentebestuur echt wel in staat om vanuit hun ervaring te beslissen waar ze de wet strikt toepassen en waar enige "coulance" aangewezen is. Zeker als het gaat om een kleinigheid. Als iemand natuurlijk in het frans een gedetailleerde uitleg wil over bv de verkavelingsvoorwaarden en de beperkingen op bouw die er daar geldig zijn dan kun je niet meer verwachten dat die bediende dat allemaal in het frans gaat uitleggen. Iemand die een beetje intelligent is neemt dan een vertrouwenspersoon mee die kan tolken en verduidelijken.
Grenst toch aan Duitsland.
En ook aan Franstalig België.

Laatst gewijzigd door rafkaf : 7 september 2013 om 18:44.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be