![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, gewoon minder nadruk op het Frans. Het is geen wereldtaal en in Wallonië wordt Nederlands toch ook niet door de strot van de kinders geramd (keuzevak geloof ik zelfs)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 7 september 2013 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Waarom is Frans tweede taal in Vlaanderen en waarom krijgen alle Vlaamse kinderen verplicht lessen Frans terwijl Nederlands niet de tweede taal is in Wallonie en Waalse kinderen niet verplicht zijn Nederlands lessen te volgen? Kan iemand mij dit uitleggen? Dit lijkt een bewuste verfransingspolitiek te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij "schamen" ons niet omdat we Frans, Engels, Duits en Spaans kunnen spreken. We hebben er een bloedhekel aan dat franstaligen in ons eigen Gewest van ons gaan EISEN dat we hen in het Frans te woord staan! Dat is iets helemaal anders dan een Spaanse toerist die je ontzettend dankbaar is als je hem/haar per toeval in het Spaans de weg kan wijzen. Nochtans heb ik een aantal maanden geleden het ongenoegen gehad om in een Engelse pub op de Antwerpse Grote Markt te horen te krijgen dat de waardin die hier al jaren woont, wèl Nederlands verstond en sprak maar weigerde om Nederlands te spreken. Wat bij mij per kerende een blokkage veroorzaakt waardoor ik wèl haar Engels begreep maar geen woord Engels meer uit mijn mond kwam. Net zomin als ik zin had in een volgend drankje. Ook niet na vijf maanden.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 7 september 2013 om 15:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Parlementslid
|
![]() Ik vraag me af waarom de Indische taal, Chinees, Spaans, Duits en Turks niet verplicht wordt. Dat zijn de talen die economisch belangrijk zijn, naast het Engels natuurlijk.
Nederlands en Frans zijn economisch onaantrekkelijke talen. Onderwijs zou op maat van het bedrijfsleven moeten ingesteld zijn.
![]() |
#48 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Lui zoals jij zijn er teveel aan. Lui zoals jij zijn de reden waarom ik intolerant ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Vreemdeling
|
![]() Wat hebben ambtenaren en hun regeltjes of een Brussels ziekenhuis nu te maken met hoe jij op straat een vraag van een Franstalige beantwoordt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan mogen ze in Vlaanderen en Brussel blij zijn dat ik hen begrijp; Als ik in Parijs in het Nederlands ga vragen waar de Eiffeltoren staat, dan ga ik geen antwoord krijgen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 7 september 2013 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Van jou had ik ook niets anders verwacht! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Frans en Duits zouden moeten gekend zijn bij het verlaten van het middelbaar onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom geen Nederlands + Engels + Hindi bv? Citaat:
Voor iedere Belg is Frans een verplichte taal op de school. Nederlands niet. Citaat:
We hoeven drietaligheid van vlaamsmensen ook niet weg te gooien. Maar waarom moet er bij die drie talen per se Frans volgens jou? Citaat:
Een Vlaming worstelt met 183 jaar onderdanigheid. Vandaar dat alleen Vlamingen nog denken en beweren dat Frans een wereldtaal is die onmisbaar is. Zelfs de Fransen zelf zijn wijzer. Je gaat zo'n kruipmentaliteit ook niet zomaar veranderen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 7 september 2013 om 17:15. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe maak ik op straat het verschil als een vriendelijke franse toerist vanuit Parijs mij de weg naar de post vraagt, of een waalse inwijkeling die al 10 jaar lang weigert een woord nederlands te leren ? Gisteren verwees iemand in de discussie over Menen nog naar het winkelcentrum Floralux. Als je daar op de parking kijkt, zie je dat hun klantenbestand voor minstens de helft en sommige dagen zelfs meer dan 2/3 uit fransen bestaat die een over de grens wippen omdat het bij ons goedkoper is of gewoon om eens weg te zijn; In die winkel werken alleen vlamingen, alles verloopt daar in het nederlands doch als iemand iets vraagt krijgt hij in de mate dat het personeelslid frans kent zeker een antwoord in het frans. Als iemand het echt niet kan, roept hij even een collega. Is dat fout ? Omgekeerd gaan er duizenden vlamingen vanuit regio Kortrijk elk weekend hun inkopen doen in Auchan. Die franse hypermarkt maakt gericht promotie in regio kortrijk. (net zoals floralux dat ook doet over de franse grens). Auchan geeft al jaren cursussen aan hun personeel om nederlands te leren. Is dat fout ? Je stelt het veel te scherp voor. Er is enkel een probleem met mensen die in de andere taalregio gaan wonen en dan op spottende manier weigeren de taal van die regio te spreken. Dat is problematisch, maar de wetgever kan daar (terecht) niets over zeggen voor zover het communicatie tussen burgers is. Wat wel kan, is de taal voor je communicatie met de overheid op verplichtende wijze regelen zoals dat in ons land het geval is. Daar mag men vrij strikt in zijn, al is een zekere soepelheid in grensregio's toch echt wel aangewezen, zeker tijdelijk bij nieuwkomers. Zo zijn de bedienden van de dienst bevolking, of de dienst vreemdelingen op het gemeentebestuur echt wel in staat om vanuit hun ervaring te beslissen waar ze de wet strikt toepassen en waar enige "coulance" aangewezen is. Zeker als het gaat om een kleinigheid. Als iemand natuurlijk in het frans een gedetailleerde uitleg wil over bv de verkavelingsvoorwaarden en de beperkingen op bouw die er daar geldig zijn dan kun je niet meer verwachten dat die bediende dat allemaal in het frans gaat uitleggen. Iemand die een beetje intelligent is neemt dan een vertrouwenspersoon mee die kan tolken en verduidelijken. Het is niet zo zwart/wit als een nederlander van turkse origine wellicht zal denken vanuit zijn ééntalige land dat nergens aan frankrijk grenst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar vanuit nederland de taal problematiek in de grensstreek frankrijk/belgië(vlaanderen) zinvol becommentariëren lijkt me onbegonnen werk. Ook de meer algemene problematiek langs onze taalgrens is iets specifiek dat men volgens mij vanuit het buitenland enkel met clichés kan becommentariëren. En ik merk op dat topic starten zijn avatar toch ook niet moet genegeerd worden ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Uiteraard, daar gaan we ook naartoe want Engels is veel belangrijker dan het Frans, nu enkel nog die politiekers mee krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ook aan Franstalig België. ![]() Laatst gewijzigd door rafkaf : 7 september 2013 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |