Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2012, 18:47   #181
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Afzetmarkten worden gemakkelijk ingeruild voor andere zeker als die andere betere groeiperspectieven hebben.
producten/diensten uit Vlaanderen hebben met een Nederlands-Vlaamse confederatie idd een grotere afzetmarkt ...
met de afzetmarkt van Waalse producten/diensten zal er niet veel veranderen. u weet dat niet, maar Waalse bedrijfsleiders wel.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 18:58   #182
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
producten/diensten uit Vlaanderen hebben met een Nederlands-Vlaamse confederatie idd een grotere afzetmarkt ...
met de afzetmarkt van Waalse producten/diensten zal er niet veel veranderen. u weet dat niet, maar Waalse bedrijfsleiders wel.
De BRIC afzetmarkt is veel interessanter dan uw Vlaams-Nederlandse markt, daar moet de energie ingestoken worden niet in jullie markt.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 21:20   #183
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De BRIC afzetmarkt is veel interessanter dan uw Vlaams-Nederlandse markt, daar moet de energie ingestoken worden niet in jullie markt.
Dat is natuurlijk wel héél simplistisch.

In procentuele groei heeft u wellicht gelijk, maar toch maar even wat cijfers voor de argeloze lezer (voor het gemak maar even Nederland genomen als handelspartner van België, ipv De Nederlanden als partner van Wallonië, maar dat zal slechts schrijnender worden)

NL 36 Mld (2010), 41 Mld (2011), groei 14%, toename 5 Mld EUR

Totaal BRIC
18 Mld (2010), 22,3 (2011), groei 23,8%, toename 4,2 Mld

B 2,3 Mld (2010), 2,5 Mld (2011), groei 8,7%, toename 0,2 Mld
R 3,5 Mld (2010), 4,6 Mld (2011), groei 31%, toename 1.1 Mld.
I 6,8 Mld (2010), 7,9 Mld (2011), groei 16%, toename 1,1 Mld
C 5,4 Mld (2010), 7,3 Mld (2011), groei 32%, toename 1,8 Mld

Als u zegt dat BRIC veel interessanter is dan hebt u zich fabeltjes laten aanpraten. Nederland is een tweemaal grotere afzetmarkt voor België als héél BRIC. Daarnaast nam de export naar NL in EUR met meer toe dan héél BRIC.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 21:52   #184
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat is natuurlijk wel héél simplistisch.

In procentuele groei heeft u wellicht gelijk, maar toch maar even wat cijfers voor de argeloze lezer (voor het gemak maar even Nederland genomen als handelspartner van België, ipv De Nederlanden als partner van Wallonië, maar dat zal slechts schrijnender worden)

NL 36 Mld (2010), 41 Mld (2011), groei 14%, toename 5 Mld EUR

Totaal BRIC
18 Mld (2010), 22,3 (2011), groei 23,8%, toename 4,2 Mld

B 2,3 Mld (2010), 2,5 Mld (2011), groei 8,7%, toename 0,2 Mld
R 3,5 Mld (2010), 4,6 Mld (2011), groei 31%, toename 1.1 Mld.
I 6,8 Mld (2010), 7,9 Mld (2011), groei 16%, toename 1,1 Mld
C 5,4 Mld (2010), 7,3 Mld (2011), groei 32%, toename 1,8 Mld

Als u zegt dat BRIC veel interessanter is dan hebt u zich fabeltjes laten aanpraten. Nederland is een tweemaal grotere afzetmarkt voor België als héél BRIC. Daarnaast nam de export naar NL in EUR met meer toe dan héél BRIC.
En dát laatste willen ze nu net niet horen....
Ze hebben nog steeds geen besef dat hun economie en de onze bijna een tweelingeconomie is.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 december 2012 om 21:55.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 19:42   #185
Dennis
Banneling

Standaard

Faranys, ik heb bij jouw kaartje de provincies Friesland, Luxemburg en Henegouwen aangepast en de provincies een naam gegeven.
Drenthe, Groningen en Friesland bij elkaar steken lukt echt niet. Ik heb ze daarom tot 2 provincies gemaakt en Texel bij Friesland gevoegd om het numerieke verschil tussen Noord-Holland en Friesland wat gelijker te maken (al is het miniem)

1. Artesië
2. Henegouwen
3. Namen-Luik
4. Vlaanderen
5. Zuid-Brabant
6. Letzeburg
7. Limburg
8. Noord-Brabant
9. Zuid-Holland
10. Noord-Holland
11. Gelre
12. Friesland
13. Drenthe-Ommelanden
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 19:47   #186
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Faranys, ik heb bij jouw kaartje de provincies Friesland, Luxemburg en Henegouwen aangepast en de provincies een naam gegeven.
Drenthe, Groningen en Friesland bij elkaar steken lukt echt niet. Ik heb ze daarom tot 2 provincies gemaakt en Texel bij Friesland gevoegd om het numerieke verschil tussen Noord-Holland en Friesland wat gelijker te maken (al is het miniem)

1. Artesië
2. Henegouwen
3. Namen-Luik
4. Vlaanderen
5. Zuid-Brabant
6. Letzeburg
7. Limburg
8. Noord-Brabant
9. Zuid-Holland
10. Noord-Holland
11. Gelre
12. Friesland
13. Drenthe-Ommelanden
Op zich een aardige denkpiste, maar waarom heeft Brussel een afwijkende kleur tov Brabant en bijvoorbeeld Amsterdam niet?
Oud 17 december 2012, 20:00   #187
Dennis
Banneling

Standaard

Als het aan mij ligt wordt dat gewoon bruin zoals de rest van Zuid-Brabant. Ik heb het nu paars gelaten zoals in Faranys zijn kaartje.
Een Zuid-Brabantse stad met rechten voor Franstaligen, alles buiten het huidige gewest Brussel zonder rechten voor Franstaligen. Zo zou het moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Dennis : 17 december 2012 om 20:14.
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 21:36   #188
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als het aan mij ligt wordt dat gewoon bruin zoals de rest van Zuid-Brabant. Ik heb het nu paars gelaten zoals in Faranys zijn kaartje.
Een Zuid-Brabantse stad met rechten voor Franstaligen, alles buiten het huidige gewest Brussel zonder rechten voor Franstaligen. Zo zou het moeten zijn.
Ik zie dat Tessel Fries is geworden??
Nogal merkwaardig, er wordt daar al heel lang geen Fries meer gesproken...
Oud 17 december 2012, 21:52   #189
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik zie dat Tessel Fries is geworden??
Nogal merkwaardig, er wordt daar al heel lang geen Fries meer gesproken...
Dat heeft hij toegelicht.
Oud 17 december 2012, 22:01   #190
Ellert of Brammert
Vreemdeling

Standaard

Op Texel wordt geen Fries gesproken, in de Noordoostpolder trouwens ook niet, het Steenwijkerland (Kop van Overijssel) ook niet. Volgens mij kan dit prima bij het Oostelijk landsdeel, daar heeft het van oudsher immers de meeste binding mee.

Overigens is dit mijn eerste post hier en ik wil dit forum (zonder teveel achterstegekus verder) complimenteren met haar actuele staat en levendige onderwerpen, ik lees al een tijdje mee. Op veel Nederlandse sites vind je drie keer niks danwel gedateerde onderwerpen.
Ellert of Brammert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 22:08   #191
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ellert of Brammert Bekijk bericht
Op Texel wordt geen Fries gesproken, in de Noordoostpolder trouwens ook niet, het Steenwijkerland (Kop van Overijssel) ook niet. Volgens mij kan dit prima bij het Oostelijk landsdeel, daar heeft het van oudsher immers de meeste binding mee.

Overigens is dit mijn eerste post hier en ik wil dit forum (zonder teveel achterstegekus verder) complimenteren met haar actuele staat en levendige onderwerpen, ik lees al een tijdje mee. Op veel Nederlandse sites vind je drie keer niks danwel gedateerde onderwerpen.
Hier zit dan ook een groepje die-hard voor- en tegenstanders van toenadering van delen van de lage landen.

allemaal een kop van eikenhout.

dus welkom.
Oud 17 december 2012, 22:46   #192
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Ik snap toch echt niet waarom men over het Duitstalige gebied met geen woord rept, en gewoon bij luik voegt. En Belgisch Luxemburg wordt bij het groothertogdom gevoegd. Waarom? Waarom wordt er neit gesproken over de gebieden in Frnakrijk en Duitsland die in het verleden deel uitmaakten van Luxemburg?
En van Limburg maakt men één provincie. Hoelang is dat één bestuurlijke eenheid geweest? 15 jaar? 20?.......

Dat is hier precies een kleurwedstrijd voor de kleuterschool.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 22:50   #193
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Mijn even realistisch tegenvoorstel.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  LageLandenrealistischtegenvoorstel.png‎
Bekeken: 185
Grootte:  441,3 KB
ID: 88587  

Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 23:02   #194
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Mijn even realistisch tegenvoorstel.
Ik heb mijn zwemdiploma, maar dit gaat wel heel erg ver....
Zeeland weg en een groot deel van Zuid-Holland onder water?
Oud 17 december 2012, 23:54   #195
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op Texel wordt geen Fries gesproken, ...
Op Ameland en Vlieland óók niet.
In Leeuwarden nauwelijks.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 00:16   #196
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik heb mijn zwemdiploma, maar dit gaat wel heel erg ver....
Zeeland weg en een groot deel van Zuid-Holland onder water?
ik was te lui om al die schiereilandjes te kleuren, maar het blijft even realistisch.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 00:35   #197
Ellert of Brammert
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik laat even in het midden wat ik van het samenvoegen van Nederland en België vind … laat staan de vorming (althans in Nederland) van superprovincies. Op het laatste onderwerp wil ik echter wel even inhaken. Allereerst dat ik het een rare term vind, aangezien Zuid-Holland qua inwoneraantal dan ook wel een superprovincie mag heten, en Gelderland als het gaat om oppervlakte.

Ten tweede: Ik zie dat de superprovincie (Utrecht, Flevoland en Noord Holland) al mooi ingetekend is. De definitieve vorm is nog niet duidelijk, daar Gelderland en Overijssel er volgens mij als de kippen bij zijn ‘overig Flevoland’ (lees: NO-Polder, Urk, Dronten en Zeewolde) bij zichzelf in te lijven. Wat ik me echter wel eens afvraag is of het voor Noord en Oost Nederland niet aantrekkelijker is om –als die superprovincies er dan toch doorheen gedrukt worden- samen te gaan als één Noordoostelijk landsdeel? En dan noem je het, weet ik veel, Eemsdollard en IJsselland. De Eemsdollard-regio is een reeds bestaand samenwerkingsverband tussen de drie noordelijke provincies en noordwest Duitsland. En de IJssel is de verbindende factor van Gelderland en Overijssel. Zwolle wordt de hoofdstad. Geografisch gezien lijkt me dat wel logisch. Een goed bereikbare stad met ervaring op het gebied van bestuur.

Een andere verbindende factor is natuurlijk het Nedersaksisch taalgebied dat het grootste deel van Gelderland en de voltallige provincies Overijssel, Drenthe en Groningen bevat. Friesland heeft natuurlijk het Fries en haar sterke eigen cultuur, maar als je het daar op zou moeten laten aankomen dan kan Friesland helemaal nergens bij, en ik ben bang dat een provincie met 640.000 inwoners in de ogen van het huidige politieke klimaat in de toekomst te klein is.

Over de positie van Arnhem-Nijmegen en het Rivierenland valt te discussiëren, hoewel duidelijk mag zijn dat Arnhem-Nijmegen een hele dikke vinger in de pap zal krijgen, daar het de grootste stadsregio van deze superprovincie zal worden.

Het klinkt wellicht lullig, maar ik kwam op dit idee nadat ik hoorde dat iemand Nederland in drie stukken wilde verdelen. Het hier voorgestelde landsdeel zou dan ‘Boerderijië’ gaan heten. Natuurlijk een verwijzing naar de relatieve dunbevolktheid van het gebied (op de stadsregio’s na) en boven alles natuurlijk gekscherend bedoeld. Maar eigenlijk lijkt het me geen gek idee. Met zo’n vijf miljoen inwoners en een voor Nederlandse begrippen zeer grote oppervlakte heb je dan een échte superprovincie. Met meer inwoners dan menig Duitse of Amerikaanse deelstaat.

Tot zover het voorstel voor Noord en Oost Nederland.
Oud 18 december 2012, 09:27   #198
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik laat even in het midden wat ik van het samenvoegen van Nederland en België vind … laat staan de vorming (althans in Nederland) van superprovincies. Op het laatste onderwerp wil ik echter wel even inhaken. Allereerst dat ik het een rare term vind, aangezien Zuid-Holland qua inwoneraantal dan ook wel een superprovincie mag heten, en Gelderland als het gaat om oppervlakte.

Ten tweede: Ik zie dat de superprovincie (Utrecht, Flevoland en Noord Holland) al mooi ingetekend is. De definitieve vorm is nog niet duidelijk, daar Gelderland en Overijssel er volgens mij als de kippen bij zijn ‘overig Flevoland’ (lees: NO-Polder, Urk, Dronten en Zeewolde) bij zichzelf in te lijven. Wat ik me echter wel eens afvraag is of het voor Noord en Oost Nederland niet aantrekkelijker is om –als die superprovincies er dan toch doorheen gedrukt worden- samen te gaan als één Noordoostelijk landsdeel? En dan noem je het, weet ik veel, Eemsdollard en IJsselland. De Eemsdollard-regio is een reeds bestaand samenwerkingsverband tussen de drie noordelijke provincies en noordwest Duitsland. En de IJssel is de verbindende factor van Gelderland en Overijssel. Zwolle wordt de hoofdstad. Geografisch gezien lijkt me dat wel logisch. Een goed bereikbare stad met ervaring op het gebied van bestuur.

Een andere verbindende factor is natuurlijk het Nedersaksisch taalgebied dat het grootste deel van Gelderland en de voltallige provincies Overijssel, Drenthe en Groningen bevat. Friesland heeft natuurlijk het Fries en haar sterke eigen cultuur, maar als je het daar op zou moeten laten aankomen dan kan Friesland helemaal nergens bij, en ik ben bang dat een provincie met 640.000 inwoners in de ogen van het huidige politieke klimaat in de toekomst te klein is.

Over de positie van Arnhem-Nijmegen en het Rivierenland valt te discussiëren, hoewel duidelijk mag zijn dat Arnhem-Nijmegen een hele dikke vinger in de pap zal krijgen, daar het de grootste stadsregio van deze superprovincie zal worden.

Het klinkt wellicht lullig, maar ik kwam op dit idee nadat ik hoorde dat iemand Nederland in drie stukken wilde verdelen. Het hier voorgestelde landsdeel zou dan ‘Boerderijië’ gaan heten. Natuurlijk een verwijzing naar de relatieve dunbevolktheid van het gebied (op de stadsregio’s na) en boven alles natuurlijk gekscherend bedoeld. Maar eigenlijk lijkt het me geen gek idee. Met zo’n vijf miljoen inwoners en een voor Nederlandse begrippen zeer grote oppervlakte heb je dan een échte superprovincie. Met meer inwoners dan menig Duitse of Amerikaanse deelstaat.

Tot zover het voorstel voor Noord en Oost Nederland.
Het idee van provincies lijkt me achterhaald en iets uit het verleden.
Nederland verdelen in 4 bestuurlijke delen.
1.Randstad ,wordt Holland-Stad
2.Brabant, wordt Brabant-Stad
3.Arnhem -Nijmegen en regio ,wordt Gelre- Stad
4. Noord Oost ,wordt een Landschaps-park
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 10:34   #199
Ellert of Brammert
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Het idee van provincies lijkt me achterhaald en iets uit het verleden.
Nederland verdelen in 4 bestuurlijke delen.
1.Randstad ,wordt Holland-Stad
2.Brabant, wordt Brabant-Stad
3.Arnhem -Nijmegen en regio ,wordt Gelre- Stad
4. Noord Oost ,wordt een Landschaps-park
Dat is ook het punt, in Nederland heb ik soms geen flauw benul wat provincies doen. Een Drent of Fries blijf je sowieso wel. Er bestaat ook geen Gelderlander of Overijssel-er-aar-oid.

Een verdeling over vier of vijf deelstaten is veel eerlijker, naar Duits voorbeeld. Dan komt de politiek sowieso dichterbij huis.
Oud 18 december 2012, 10:41   #200
Ellert of Brammert
Vreemdeling

Standaard

Trouwens, als ik het kaartje bekijk is het departement Groningen-Drenthe het dertiende departement ... die vooruitstrevende Groningers hebber er inmiddels al een plaats naar vernoemd http://nl.wikipedia.org/wiki/Numero_Dertien
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be