![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
|
|
|
|
|
#202 | |
|
|
Citaat:
trouwens wie zegt dat de Luxemburgen herenigd gaan worden? wie zegt dat Wallonië een deel van haar grondgebied zal afstaan aan Luxemburg bij splitsing Belziek? die willen liefst het hele grondgebied zien aansluiten, dus inclu provincie Luxemburg, bij la France bij einde Belziek! |
|
|
|
|
|
|
#203 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#204 |
|
Vreemdeling
|
Dit zijn natuurlijk allemaal leuke ideeën, maar voor de meeste mensen weinig realistisch.
Dus daarom: ![]() Een bijna-confederatie met deze delen, en Brussel hoofdstad. Elk deel behoud zijn vlag, naam, ... De delen kunnen samenwerken met elkaar voor hun bevoegdheden (bv: Vlaanderen, Brussel en Wallonië i.v.m. de NMBS.) De gebieden van de koningen/groothertog blijven zoals ze nu zijn. Vlag van (het verdwenen) België voor het hele land? Of we doen een wedstrijd: iedereen die wil mag een vlag insturen, en de beste/mooiste word het. Naam van het land: Verenigde Provincies der Nederlanden en België / Verenigde Provincies der Belgische Nederlanden / Verenigde Gewesten der ... (maakt niet zoveel uit) Ik denk niet dat de onderverdeling uiteindelijk zo blijft (bv: beide delen van Limburg die hun eigen gewest willen), maar om mee te beginnen lijkt dit me realistisch. Laatst gewijzigd door Faranys : 25 december 2012 om 15:14. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
|
Wallonië en groot-hertogdom blijven erin zetten, is enkel teken van goede wil maar hopeloos
Laatst gewijzigd door Shadowke : 25 december 2012 om 20:20. |
|
|
|
|
|
#206 |
|
Vreemdeling
|
|
|
|
|
|
|
#207 |
|
Europees Commissaris
|
[dubbel
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2012 om 22:13. |
|
|
|
|
|
#208 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
2. De vlag van België is natuurlijk de slechtste keuze omdat dit land in 1830 snel-snel op zoek ging naar een vlag en zodoende uitkwam bij de Brabantse kleuren.... 3. Ik vind de Vlaamse Leeuw daarbij nog altijd het meest authentieke om de Nederlanden te belichamen. En weliswaar hierom: http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=88 Citaat:
Verenigde Provincies der Nederlanden en België: Alsof de Nederlanden op zich niet genoeg zijn. Die vragen in historisch opzicht niet naar het politieke neologisme "België" van omstreeks 1830. België maakt gewoon deel uit van de Nederlanden. Verenigde Provincies der Belgische Nederlanden Wat dat is moge Joost weten.... Ik kan me daar alleen maar de Zuidelijke Nederlanden bij voorstellen.... En de bedoeling van die kaart ligt nu net in het tegendeel te bewerkstelligen; een hereniging... Wat heeft Frans-Vlaanderen U trouwens misdaan in deze irredentistische kaart die sowieso onrealistisch is....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2012 om 22:36. |
||
|
|
|
|
|
#209 |
|
|
geen pessimisme maar realiteit.
de Franstalige media (tv, radio en kranten (note bene gecontroleerd door de PS!)) zijn Wallonië al enkele jaren aan het klaarstomen voor la rattachement (de Franse presidentsverkiezingen kwamen ruim in beeld en er stond zelfs niet nergens dat het Franse presidentsverkiezingen waren. Di Rupo en Onckelinkx (beiden PS) waren op een verkiezingsmeeting van Hollande in Rijsel waar op het einde Onckelinkx de Marseillaise meezong uit volle borst en Di Rupo zag dat het goed was) en vanuit Groot-Hertogdom hoor ik niets dat die dat ook maar zien zitten. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Vreemdeling
|
- België en Nederland zijn synoniemen van elkaar. En Nederland betekend het lage land... er zijn veel streken in onze wereld waar 't land laag ligt. Daarom: Belgisch Nederland. Maar ik versta wel dat je dat niet goed vind. En ik versta dat je de naam Nederland niet wilt opgeven. Terwijl jij misschien (niet) verstaat dat ik de naam België/Belgium/Belgica mooier vind. En dat dan niet wil opgeven.
- Frans-Vlaanderen: alsof dat nog terugkomt. - De Vlaamse leeuw is van Vlaanderen... Niet Hollands, niet Brabants, niet... whatever. Alsof ze in Nederland zitten te wachten op de Vlaamse Leeuw. Wat ik me altijd afvraag, is dit... Vlaanderen is toch zo rijk, niet? En Wallonië is toch oh zo arm, niet? Vlaanderen met 60% van de populatie op 40% van 't land. En de Franstaligen nemen de Vlaamse rand rond Brussel in, niet? Waarom word Wallonië niet ingenomen door Vlaanderen en Nederland? Met ingenomen bedoel ik niet dat we hen gaan veroveren of zo. Wij gaan gewoon daar wonen. Zij komen niet hier wonen, want de huizen zijn te duur voor hen. En daar zijn de huizen lekker goedkoop. Henegouwen en Luik, behalve dat 't nu arm is, is niet zo anders qua land en steden dan hier. En 't is niet dichtbevolkt. Behalve Henegouwen dan misschien. En Nederlanders houden echt van de Ardennen en Luxemburg. Als je daar op reis komt, kom je meer Nederlanders tegen dan Belgen. Alles Nederlandstalig, alles opgelost. Want als je 't dan toch zo'n groot probleem vind en er zoveel over praat, kan je best wel even in 't veld gaan en dingen oplossen, i.p.v. hier jarenlang te posten over vlaggetjes. |
|
|
|
|
|
#211 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#212 |
|
Vreemdeling
|
1400: onze gewesten verenigd door de bourgondiërs, 1550: 't noorden vrij, 't zuiden herovert, 't zuiden altijd beheerst door buitenlandse mogendheden, 1815: alles weer samen, 1830: weer uit elkaar.
Luik behoorde zogezegd niet tot de Nederlanden, waren kwaad dat ze er in 1815 bijgegooid werden. Brussel had veel Fransen. Een Franstalige elite beheerste 't land (waaronder ook genoeg Vlamingen), die de dingen die Willem oplegde niet erg leuk vonden. Wat niets veranderd aan het feit dat "Vlaanderen" al langer één geheel is met "Wallonië", dan we dat al zijn met de Noordelijk Nederlanden. Wat ook niets veranderd aan het feit dat Wallonië niet al te rijk is, niet erg dichtbevolkt, terwijl Vlaanderen en Nederland dat wel zijn, en we hen best aankunnen. Ik meen zelfs dat als NL + BE een eenheidsland worden, de Nederlanders en Vlamingen 't arme Wallonië gewoon zouden overspoelen, en zouden vernederlandsen. Waarom toch altijd die drang om Wallonië eruit te gooien? De helft van het land weggooien omwille van 4 miljoen niet-Nederlandstaligen? Ook is de naam België minstens even oud, of zelfs ouder dan Nederland. Waarbij Nederland gewoon betekend "laag land". Niet erg bijzonder. Laatst gewijzigd door Faranys : 26 december 2012 om 16:55. |
|
|
|
|
|
#213 | |
|
|
Citaat:
het is enkel door het congres van Londen dat België bestaat. hou je aan de realiteit ipv te dromen. |
|
|
|
|
|
|
#214 |
|
Vreemdeling
|
|
|
|
|
|
|
#215 |
|
|
beetje meer onderzoek doen ipv de geschiedenisboekjes van school blindelings te geloven kan wonderen doen.
ik heb alles hier gebundeld. Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 december 2012 om 17:26. |
|
|
|
|
|
#216 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Kun je ook iets anders dan altijd de Walen altijd de schuld van alles geven en Frankrijk er constant bij te betrekken? De Lage Landen zijn inclusief Wallonië en zelfs Luxemburg. En ik zie het probleem niet om een bijna-confederatie te maken met NL, VL, Wallonië en Lux. (behalve dan dat Lux. niet zal willen, maar buiten dat.) Laatst gewijzigd door Faranys : 26 december 2012 om 17:28. |
|
|
|
|
|
|
#217 |
|
|
ik geef Politiek Wallonië de schuld, niet de Walen, want deze heulen mee met la France.
|
|
|
|
|
|
#218 | |
|
|
Citaat:
conclusie: zij willen hun macht over België niet verliezen, zodra Vlaanderen dreigt België politiek te domineren trappen ze het af naar Frankrijk. zelfs een Belgische confederatie zal er nooit komen! |
|
|
|
|
|
|
#219 |
|
Vreemdeling
|
Behalve dan dat we zo goed als altijd een Vlaamse premier hebben. Wat je ook kan zien als Vlaanderen die België politiek domineert.
Ze willen hun macht over België niet verliezen, maar dan wel zichzelf volledig wegcijferen in het unitaire Frankrijk. Logisch, ja. |
|
|
|
|
|
#220 | ||
|
|
Citaat:
maar een WAALSE partij de premier levert, is deze NOOIT neutraal maar volgt gewoon haar partijstandpunten en dat is precies wat Di Rupo doet. Citaat:
wat kom jij hier eigenlijk doen? want je kent niets van de Belgische politiek. |
||
|
|
|