![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
- De dominantie van Antwerpen en het Brabantse dialect tegenover andere delen in de regio. - Het grote probleem dat word gemaakt van de verfransing van delen van Vlaanderen. - De onnatuurlijk lange vorm, resulterend in weinig samenhangend gevoel tussen het westen (West-Vlaanderen) en het oosten (Limburg). - Het Limburggevoel dat word doorbroken door de nationale grens. - De Westhoek die onnatuurlijk word doorbroken door "de schreve". - ... Laatst gewijzigd door Faranys : 9 december 2012 om 01:19. |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Kuch, "onnatuurlijk lange vorm". Heeft u nog meer van die onzinnige gillers in petto? Zijn de grenzen van een land dan volgens u ergens "natuurlijk" of moeten die beantwoorden aan een soort definitie van "natuurlijke vorm"?
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De Vlaamse volksnationalist stelt natuurlijk dat dat een probleem is! Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2012 om 01:25. |
|||
|
|
|
|
|
#26 |
|
Europees Commissaris
|
Ik ben één en al oor....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Europees Commissaris
|
En wanneer is man dat?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2012 om 01:41. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik luister dus nog altijd op het tipje van mijn stoel....Na: "In de eerste plaats het bewustzijn Vlaming te zijn."
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2012 om 01:48. |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan hebben we het over bepaalde sociologische reflexen die bijvoorbeeld een Vlaming van een Waal of Nederlander onderscheiden. De Vlaming is over het algemeen veel geslotener, ook veel negatiever over gezag al durft hij wel zich kruiperiger er tegenover gedragen. Om maar iets te noemen.
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Europees Commissaris
|
Ge bedoelt,er is dus zoiets als een Vlaamse volksaard?
Maar wat is dan? Want er is ook de Limburgse volksaard, de Westhoekse, noem maar op.... Is de Vlaamse volksaard dan een soort gemiddelde van al die subvolksaarden?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2012 om 01:57. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ongetwijfeld bestaan er bepaalde reflexen binnen een aantal volksgroepen. Of dat dan een optelsom van allerlei andere plaatselijke vormen, is niet noodzakelijk het geval.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Europees Commissaris
|
Wat is dan wel het geval?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Europees Commissaris
|
Ik bedoel: hoe moeten de "subvolksaarden" gerijmd worden met de "hoofdvolksaard" ?
|
|
|
|
|
#38 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
het bewust 'Vlaming' zijn in alle lagen van de inwoners van het Vlaams gewest?
maak dat de kat wijs! |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Vreemdeling
|
Even samenvatten:
België is een artificieel land, waarbij Vlaanderen gebaseerd is op dit artificiële land, en simpelweg het Nederlandstalige deel is in dit land. Daarom is het van oorsprong artificieel. Dit kan je opmaken in het feit dat we afgesplitst zijn van de rest van het Nederlandstalige gebied (zeg nu niet dat Antwerpenaren zo anders zijn van Noord-Brabanders, en Belgisch-Limburgers zoveel verschillen van N-Brabanders en Nederlands-Limburgers) Anderzijds zijn bij het ontstaan van België ook onze oude regio's even snel in twee gesplitst (Luxemburg, Limburg, ...) Dit illustreert waarom ik de hedendaags Vlaamse mening van Jan vd Berghe niet deel, hoewel de regio Vlaanderen zijn eigen leuk Nederlandstalige deeltje is in het zuiden van het Nederlandstalig gebied. Terwijl Jacob v Artevelde een land wilt met Nederland en Nederlandstalig België, vind ik het niet nodig om de anderstalige delen van ons land weg te duwen (Wallonië, en, hoewel onwaarschijnlijk, Nord-Pas-de-Calais, en daarnaast ook GH Luxemburg) We zijn al zo'n klein, hoewel dichtbevolkt land. We kunnen het ons weliswaar permitteren de anderstalige delen er niet te nemen, maar het lijkt me onnodig. Met de juiste structuren in dit land kunnen we samenleven met meerdere talen, en of dit nu is in een éénheidsland met provincies, een éénheidsland met provincies en gemeenschappen, een federaal land met regio's (zie mijn eerste post), of een federaal land met andere regio's dan in mijn post (bv Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg, Nederland, ..., verzin maar), terwijl we toch elk onze eigen identiteit bewaren. Laatst gewijzigd door Faranys : 9 december 2012 om 11:49. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Vreemdeling
|
Daarbij heb ik al vaak genoeg gelezen over Brabanders die van Brabant weer één geheel willen maken, en van Limburg als één geheel, hetzelfde met Luxemburg en Vlaanderen.
Dan blijft nog een groot Nederland over, en Henegouwen, Namen en Luik die zelf maar moeten beslissen wat ze willen doen. |
|
|
|