Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2013, 11:10   #201
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dat face soldier Bekijk bericht
Cultuur is meer dan taal en televisie. Wij hebben meer gemeen met de Walen dan met de Hollanders.
En gij hebt dat natuurlijk zeer precies gemeten met uw Belgicistisch geijkte 'gemeenheidsmeter'....
Taal is een zintuiglijk waarneembaar gegeven. Vermeende volksaard daarentegen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
Dat zie je al aan hoeveel Walen naar de Vlaamse tv kijken.
Elke avond toch zo'n 0,3 % van de Waalse kijkers.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dat face soldier Bekijk bericht
Onzin. Dat heeft er niets mee te zien. Kijk eerder naar bier, streekgerechten, omgangsfactoren... dingen die al veel langer meegaan dan de lichtbak.
Ge kijkt natuur naar wat ge het liefst kijkt: Wischi-waschi dingen, iets flou wat men nooit gaat kunnen hard maken, een resem platitudes, gemeenplaaatsen en veralgemeningen, die vooral iets zeggen over uw perceptie en niets over een sociologische realiteit.

Kijkcijfers en internetgebruik zijn daarentegen wel gegevens die met vrij grote trefzekerheid kwalificeerbaar zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 februari 2013 om 11:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 11:30   #202
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Antwerpenaren beslissen over Antwerpen, Vlamingen over Vlaanderen, en Europeanen over Europa hé.
Dat is spijtig voor u niet het geval want Vlaanderen is in vier delen gesplitst: één deel is van de Franse republiek (Frans-Vlaanderen), één deel van het Nederlands koninkrijk (Zeeuws-Vlaanderen) en het deel van het Belgisch koninkrijk in netjes opgesplitst in west en oost. Niet evident om de Vlamingen over hun Vlaanderen te laten beslissen, maar eigenlijk maalt niemand behalve u daarom.

Laatst gewijzigd door De Brabander : 17 februari 2013 om 11:32.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 11:32   #203
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Mangain, een zeer inspirerend man...én bondgenoot van JO.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Ik wens belgië weg en een onafhankelijk Vlaanderen in de plaats. Groot-NL'ers langs Vlaamse kant zijn meestal mensen met conservatieve en reactionaire opvattingen die het verleden niet kunnen loslaten en de toestand van 1815-1830 overromantiseren en idealiseren.
En om wat te bereiken?

Staatsgrenzen zijn voor mij echter geen fetish, maar iets in funktie van.
En wat mij betreft is dat dus in funktie van de Nederlandstaligheid.

Het Leitmotiv bij elke grenzenhertekening hoort te zijn: Waar is de bonus voor de Nederlandstaligheid?

Het is dan ook met zeer groot voorbehoud dat ik voor een onafhankelijk Vlaanderen ben.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286

Als ik dat realpolitisch en pragmatisch bekijk, kom ik bij de omgekeerde stelling van Mangain: Liever een konfedraal België, waarbij dat België een lege doos is maar waar VL. wel mee BXL kan besturen, dan een Vl. onafhankelijkheid waarbij VL. moet toegeven dat BXL een volledig derde gewest wordt, waar op volledig demokratische manier, want bij meerderheid van stemmen, het Nederlands kan worden uitgedoofd door de NL scholen af te schaffen.
Mangain wil uiteraard liever die Vl. onafhankelijkheid dan een lege konfedrale Belgische doos waar de Vl. medezeggenschap hebben in Brussel.

Uiteraard, Jo, verkiest gij sowieso een Vlaanderen zonder Brussel omdat dan tevens meteen een groot aantal vreemdelingen kunnen gedumpt worden.
In de ganse kommunautaire kwestie zijt ge dus een objektieve bondgenoot van Mangain. Met dien verschille natuurlijk dat ge het racistische discour niet met hem gemeen hebt. Voor Mangain is het niet eigen-volk-eerst, maar de Francité eerst....
Inderdaad een zeer inspirerend man waar ge U strategisch misschien beter aan kunt spiegelen...?
Maar dat doet ge dus niet. Uw vijandbeeld wordt volledig beheerst door de vreemdelingen en niet door de eeuwenoude kulturele tegenstander, de aarts-en erfvijand:de internationale Francité.

Het is duidelijk dan Groot-Nederland in d�*t verhaal en in die kontekst een zeer ver ideaal is. Geen 'overromantisme' bij mij dus, eigenlijk ben ik volbloed pragmatikus.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 februari 2013 om 11:59.
Oud 17 februari 2013, 11:54   #204
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Dat is spijtig voor u niet het geval want Vlaanderen is in vier delen gesplitst: één deel is van de Franse republiek (Frans-Vlaanderen), één deel van het Nederlands koninkrijk (Zeeuws-Vlaanderen) en het deel van het Belgisch koninkrijk in netjes opgesplitst in west en oost. Niet evident om de Vlamingen over hun Vlaanderen te laten beslissen, maar eigenlijk maalt niemand behalve u daarom.
Buiten het feit dat dat een flagrante leugen is is vlaaneren meer dan gecompenseerd met brabantse en limburgse nederlanden
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 11:57   #205
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Staatsgrenzen zijn voor mij echter geen fetish, maar iets in funktie van.
En wat mij betreft is dat dus in funktie van de Nederlandstaligheid.
Op de spot.

Citaat:
Als ik dat realpolitisch en pragmatisch bekijk, kom ik bij de omgekeerde stelling van Mangain: Liever een konfedraal België, waarbij dat België een lege doos is maar waar VL. wel mee BXL kan besturen, dan een Vl. onafhankelijkheid waarbij VL. moet toegeven dat BXL een volledig derde gewest wordt, waar op volledig demokratische manier, want bij meerderheid van stemmen, het Nederlands kan worden uitgedoofd door de NL scholen af te schaffen.
Nog een keer op de spot.

''Belgie'' kan als functionele entiteit gebruikt worden om de Nederlandstaligheid in Brussel uit te breiden.

Citaat:
Uiteraard, Jo, verkiest gij sowieso een Vlaanderen zonder Brussel omdat dan tevens meteen een groot aantal vreemdelingen kunnen gedumpt worden.
In de ganse kommunautaire kwestie zijt ge dus een objektieve bondgenoot van Mangain. Met dien verschille natuurlijk dat ge het racistische discour niet met hem gemeen hebt. Voor Mangain is het niet eigen-volk-eerst, maar de Francité eerst....

Absoluut.

Het trieste voor iemand als Jo is dan ook nog dan zulke mensen echt nog geloven dat Vlaanderen zonder Brussel wél weer blank en autochtoon zal worden.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 februari 2013 om 11:57.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 12:08   #206
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard De inwijkelingen redden de Nederlandstaligheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het trieste voor iemand als Jo is dan ook nog dan zulke mensen echt nog geloven dat Vlaanderen zonder Brussel wél weer blank en autochtoon zal worden.
Het tegendeel is natuurlijk waar. De blanken "sterven uit".
Men kan dat betreuren of toejuichen maar het is nu eenmaal een sociologische realiteit waar men zich beter strategisch naar richt!
Het enige wat te redden valt is de Nederlandstaligheid.
Denk al die allochtonen van alle generaties weg in Vlaanderen, hoeveel Nederlandstaligen zouden er dan nog zijn?

Eigenlijk zijn het de inwijkelingen die de Nederlandstaligheid komen redden, straf hé Jo!

Trouwens Jo, Vlaanderen (of de Nederlanden) en dat Vlaamse volk is uiteindelijk zelf maar een produkt van vreemde inwijking...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 februari 2013 om 12:13.
Oud 17 februari 2013, 15:21   #207
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Het mooiste is nog dat Vlaanderen helemaal niet grenst aan Duitsland. Men zal eerst uitvoerrechten aan Wallonië of Nederland moeten betalen voordat men de Duitsers kan bevoorraden
Zeker, maar hield alvast rekening met JO's toekomstvisie ... Vlaanderen inclusief: Limburg (plus N-Branant en Zeeland)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:35   #208
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Helemaal niet, waar heb ik dat gezegd?
Ik ben voorstander van een etnische zuivering van de bevolking in gans westelijk Europa. Voor Vlaanderen, met inbegrip van haar hoofdstad Brussel bhetekent dit nog hooguit 5 miljoen inwoners, en ongeveer 400000 inwoners voor de hoofdstad. Niet door gewapend geweld, deportaties,... maar eenvoudigweg door een consequent aangehouden beleid gespreid over jaren, waarbij vreemdelingen aangemoedigd worden vrijwillig te vertrekken. Perfect mogelijk, maar niet met de huidige machthebbers.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:38   #209
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zeker, maar hield alvast rekening met JO's toekomstvisie ... Vlaanderen inclusief: Limburg (plus N-Branant en Zeeland)
Dat is pas wanneer Nl ambetant zou beginnen doen. Net zoals de eis over Zuid-Vlaanderen weer boven water mag komen als Frankrijk ambetant zou doen. Maar dat zouden ze niet doen, temeer we tot een akkoord zouden kunnen komen over het einde van belgië waarbij Frankrijk voordeel doet.

Vlaanderen hoeft vooralsnog niet rechtsrreeks te grenzen aan Duitsland. Duitsland kan genoeg druk op het hollandse keteltje zetten en terzelfdertijd aan de NL'ers voordelen bieden, dat het zich zelfs haast om de IJzeren Rijn te vervolledigen én die Westerschelde tot een tweede Suezkanaal om te vormen.

Niets hoeft te blijven wat het is, niets.
Oud 17 februari 2013, 15:40   #210
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Helemaal niet, waar heb ik dat gezegd?
Ik ben voorstander van een etnische zuivering van de bevolking in gans westelijk Europa. Voor Vlaanderen, met inbegrip van haar hoofdstad Brussel bhetekent dit nog hooguit 5 miljoen inwoners, en ongeveer 400000 inwoners voor de hoofdstad. Niet door gewapend geweld, deportaties,... maar eenvoudigweg door een consequent aangehouden beleid gespreid over jaren, waarbij vreemdelingen aangemoedigd worden vrijwillig te vertrekken. Perfect mogelijk, maar niet met de huidige machthebbers.
Natuurlijk...

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:45   #211
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Het tegendeel is natuurlijk waar. De blanken "sterven uit".
Men kan dat betreuren of toejuichen maar het is nu eenmaal een sociologische realiteit waar men zich beter strategisch naar richt!
Dit is een zuiver bewijs van een weg-met-ons mentaliteit. Er is perfect een beleid denkbaar en haalbaar dat de socilogische realiteit wijzigt: verhoging kindergeld met uitsluiting van vreemdelingen, strafbaar maken van kindonvriendelijke uitlatingen, verhoging van kindvriendelijk beleid op alle niveau's. En bovenal: een politiek en maatschappelijk project dat de bevolking weer vetrouwen en optimisme schenkt, weg van de liberaal-democratische miserie en achteruitgang.

Citaat:
Het enige wat te redden valt is de Nederlandstaligheid.
U redeneert zoals de Romaanse wereld en zoals de Franstaligen doen, volgens een ius soli. Waar men gaat om nederlands te spreken, is het onze grond. Verwerpelijk. Vlaming zijn is veel meer dan Nederlands spreken, al dan niet in Vlaams dialect-vorm.

Citaat:
Denk al die allochtonen van alle generaties weg in Vlaanderen, hoeveel Nederlandstaligen zouden er dan nog zijn?
Hopelijk veel minder, de bevolking voor Vlaanderen is nu veel te hoog. Vreemdelingen buiten!
Citaat:
Eigenlijk zijn het de inwijkelingen die de Nederlandstaligheid komen redden, straf hé Jo!
Helemaal niet. in de huidige maatschappelijke vorm is er een trend naar algemene Westerse gelijkschakeling met steeds meer Engels als algemene voertaal.

Citaat:
Trouwens Jo, Vlaanderen (of de Nederlanden) en dat Vlaamse volk is uiteindelijk zelf maar een produkt van vreemde inwijking...
Tuurlijk, maar we hebben het over de moderne massaimmigratie en haar gevolgen. Dit soort nepargumenten doen het misschien goed bij naïef multicul-links, niet bij verstandige normale mensen.
Oud 17 februari 2013, 15:48   #212
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik heb de hele draad niet gelezen maar had de n-va niet gezegd dat er in Nederland steden zijn waar men tot 900 euro vraagt of geldt dat misschien ook voor Nederlanders ? Hoe zit dat juist ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:54   #213
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik heb de hele draad niet gelezen maar had de n-va niet gezegd dat er in Nederland steden zijn waar men tot 900 euro vraagt of geldt dat misschien ook voor Nederlanders ? Hoe zit dat juist ?
Zoals ik het begrepen had worden de onkosten voor inschrijving in Nederland nationaal geregeld, en moet je naast de inschrijving in de gemeente een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen bij de immigratiedienst. Die rekenen de kosten aan die kunnen oplopen tot 950 €. De prijslijst vind je hier ergens in de topic over de 250 € in Antwerpen.

In België ga je als buitenlander naar de gemeente om je verblijfskaart aan te vragen en die gemeentelijke administratie doet blijkbaar al het nodige werk om die verblijfskaart te verkrijgen.

Laatst gewijzigd door Zucht : 17 februari 2013 om 15:55.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 16:00   #214
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zoals ik het begrepen had worden de onkosten voor inschrijving in Nederland nationaal geregeld, en moet je naast de inschrijving in de gemeente een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen bij de immigratiedienst. Die rekenen de kosten aan die kunnen oplopen tot 950 €. De prijslijst vind je hier ergens in de topic over de 250 € in Antwerpen.

In België ga je als buitenlander naar de gemeente om je verblijfskaart aan te vragen en die gemeentelijke administratie doet blijkbaar al het nodige werk om die verblijfskaart te verkrijgen.

Dus Nederland begaat juist dezelfde discriminatie, weliswaar op een ander niveau en de heer De Camp heeft dat blijkbaar niet door ofzo ?
Oud 17 februari 2013, 16:08   #215
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus Nederland begaat juist dezelfde discriminatie, weliswaar op een ander niveau en de heer De Camp heeft dat blijkbaar niet door ofzo ?
EU-/EER- en Zwitserse onderdanen (met uitzondering van Bulgaren en Roemenen) kunnen geen verblijfsvergunning aanvragen. Wel kunnen zij zich kosteloos inschrijven bij de IND. Dit is niet verplicht, maar kan wel handig zijn.

http://www.euraxess.nl/support-staff...-eu-onderdanen
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 16:08   #216
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht

EU-/EER- en Zwitserse onderdanen (met uitzondering van Bulgaren en Roemenen) kunnen geen verblijfsvergunning aanvragen. Wel kunnen zij zich kosteloos inschrijven bij de IND. Dit is niet verplicht, maar kan wel handig zijn.

Oud 17 februari 2013, 16:40   #217
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Natuurlijk...

Jeff
In dat geval wordt Nederland een klein landje, kleiner dan Luxemburg ....340.000 inwoners
(Bij ruwweg 98% van de Nederlanders zou vreemd bloed door de aderen stromen las ik ergens)

Het is overigens onzin wat nu vaak beweerd wordt; Nederland, dan wel Vlaanderen is te vol en te veel vreemdelingen.
Dit is iets van alle tijden geweest dat men met zulk geblaat aankwam.

Interessant detail, het percentage vreemdelingen in Nederland is nu beslist niet hoger dan het op sommige momenten in vroeger eeuwen is geweest.
Het aantal Duitsers alleen al was ruwweg drie maal zo hoog als het aantal Zuidelijke Nederlanders wat hierheen kwam.
Behalve Joden uit Portugal, opmerkelijk dat in de marge zelfs ook Egyptenaren vermeld wordt
We zijn altijd een immigratie land geweest, zonder de toestroom aan vreemdelingen zouden we niet geweest zijn waar we nu zijn.

Het waren overigens beslist niet het overgrote deel aan intelligentsia en handelslui, maar vooral de armoedzaaiers die hierheen kwamen en in allerlei k-banen werkten.
Veel rechten hadden ze bovendien niet, burger van een stad worden bijvoorbeeld was een uiterst moeilijke zaak.

Ook een groot percentage bij de VOC bestond uit vreemdelingen.
Jaren van huis en een grote kans dat ze het er niet levend vanaf zouden brengen was een keuze uit pure armoede.
1 miljoen huurlingen dienden in het Staatse Leger gedurende enkele eeuwen. Allleen de verschoppelingen kozen daarvoor.

Overigens die 2% resterende volbloed Nederlanders slaat nergens op, het is veel minder ... de enigste nog resterende 100% volbloed Nederlander ben ik.
Horen vertellen overigens dat in Vlaanderen de enigste nog levende 100% Vlaming ene JO schijn te zijn?
Oud 17 februari 2013, 16:49   #218
Adrian M

Standaard

Citaat:
Moet je hierin niet een onderscheid maken? Een Duitser of een Belg hoeven geen verblijfsvergunning aan te vragen in Nederland.

Zover ik begrepen heb, geldt deze €250 voor vreemdelingen eveneens voor Belgen van buiten Antwerpen? Dus niet alleen voor Duitsers, Nederlanders etc.
Oud 17 februari 2013, 16:51   #219
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht

Dus Nederland discrimineert enkel niet Europeanen. Dat mag. Ok.
Oud 17 februari 2013, 16:52   #220
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus Nederland discrimineert enkel niet Europeanen. Dat mag. Ok.
heb je ooit al eens gehoord van de europese unie?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be