![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30281 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30282 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De meerderheid in het land die altijd het onderspit delft.
![]() |
#30283 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De intolerantie gold aan twee kanten. De agressie kwam zowel vanuit noord en zuid, protestant én katholiek. Ook mijn familie is destijds slachtoffer geworden. En dat aan twee kanten. Fanatiek geloof is voor mij hetzelfde als waanzin. Gelukkig dat steeds meer mensen hier in België en Nederland achter komen.
![]() |
![]() |
#30284 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik reageerde gewoon op het antwoord van een poster. Wanneer door de calvinisten het katholieken verboden werd hun godsdienst uit te oefenen, dan moet men zich natuurlijk niet verwonderen over het feit dat de calvinisten een slechte naam bleven hebben in het katholieke collectieve geheugen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30286 | |
|
![]() Citaat:
![]() Anderzijds, het was van twee kanten zoals Edwin aangaf. Ook in de Zuidelijke Nederlanden hebben de protestanten het moeilijk gehad. Blijkbaar nog eeuwen lang. Er schoten zeer weinig kerken meer over in de 19e eeuw. Zelfs in de 20e eeuw hielden pastoors hun kerkleden nog voor geen huizen te kopen van prostestanten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens, niet alleen hadden de protestanten het moeilijk in de Zuidelijke Nederlanden (hiermee bedoel ik dan mijn streek) maar ook in de Meierij van 's-Hertogenbosch. Ze konden zich er uiteindelijk niet of toch maar moeilijk handhaven en velen weken uit naar het noorden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 augustus 2013 om 10:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30288 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een tegenstelling die het best op te heffen valt door te stellen dat ge het niet gewenst hebt dat het VKN zou slagen, maar het wel mogelijk zou zijn geweest mits een andere aanpak van Willem . ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 augustus 2013 om 10:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Helemaal niet . Ik heb altijd gesteld dat er grote verschillen zijn tussen noord en zuid. Stilletjes aan beginnen nu ook anderen dit te beseffen. Prima, beter laat dan nooit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30290 |
Europees Commissaris
|
![]() Verschillen die vooral verleden tijd zijn. Bijvb. de godsdienstkwestie die geen rol meer speelt in deze tijd van buitenkerkelijkheid.
En om in te haken op de door U geuitte mogelijkheid van welslagen van het VKN: indien Willem de katholieken hun zin gegeven had, zouden de kaarten al gans anders gelegen hebben...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30291 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar die bevolking had niets te zeggen, in tegenstelling tot de katholieke hoogwaardigheidsbekleders en hun politieke armen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 augustus 2013 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30293 | |
|
![]() Citaat:
Twee interessante artikels, leest u maar eens. Het tweede artikel bijvoorbeeld: “Nergens ter wereld zijn de cultuurverschillen tussen twee aangrenzende volkeren die dezelfde taal spreken zo groot als die tussen Nederland en Vlaanderen” De Nederlander praat, de Vlaming luistert Marie-Thérèse Claes: "Zeker. Een Nederlander komt vaak brutaal over door zijn directe manier om zich uit te drukken." Marinel Gerritsen: "Door zijn eerlijke manier om zich uit te drukken!" Marie-Thérèse Claes: "Wij noemen dat onbeleefdheid." Marinel Gerritsen: "Maar ik heb eens meegemaakt dat een Belgische hoogleraar boos uit een vergadering wegliep. Dat doe je in Nederland niet. Ik was zo geschokt, dat ik dacht: dit komt nooit meer goed. Maar zo erg bleek het achteraf niet te zijn." Marie-Thérèse Claes: "In Nederland leert een kind op school praten, discussiëren, weerwoord geven. Op de kleuterschool begint een kind elke dag met het groepsgesprek. De kinderen zitten in een rondje en discussiëren over een actueel onderwerp. In Vlaanderen leren kinderen luisteren. Een feminiene cultuur is een praatcultuur. Als je daar wilt meetellen, dan moet je leren te argumenteren. Je moet je ideeën zo leren te verwoorden dat er rekening mee wordt gehouden. In Vlaanderen wordt vooral verwacht dat je de ideeën van anderen, van de leerkrachten, kunt herhalen." Marinel Gerritsen: "Toen de Nederlander Joop van der Horst zijn eerste colleges gaf als hoogleraar taalkunde in Leuven, stond hij versteld van de reactie van de studenten. Die schreven immers alles op wat hij zei. Dat ging hem zo irriteren, dat hij nogal krachtig opriep om daarmee op te houden en meer na te denken in plaats van op te schrijven. En ook dat schreven ze op!" http://taalschrift.org/reportage/000565.html Vlaanderen schuift op naar Nederland Nergens ter wereld zijn de cultuurverschillen tussen twee aangrenzende volkeren die dezelfde taal spreken zo groot als die tussen Nederland en Vlaanderen. Dat stelt cultuursocioloog Geert Hofstede al vast in 1980. Marinel Gerritsen (Nijmegen) en Marie-Thérèse Claes (Brussel/Louvain la Neuve), beiden hoogleraren in de Interculturele Bedrijfscommunicatie, meten die verschillen geregeld op. Hun onderzoek leidt tot controversiële conclusies. Onder meer dat Vlamingen veel meer vastzitten in de Belgische cultuur dan velen zouden willen. Dat ze een ander tijdsbesef hebben dan Nederlanders. Dat Nederlanders stilaan masculiener worden, hoewel Vlaanderen zich nog een stuk mannelijker gedraagt. http://taalschrift.org/reportage/000553.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 augustus 2013 om 10:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30295 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De gebeurtenissen volgenden zeer snel mekaar op en voor ze het zelf tegoei beseften zat een jonge generatie Franstalige carrierejagers in het rode fluweel. Dat men dus geen verband legt tussen het verbazingwekkende succes van de revolutie en de wenselijkheid ervan. Had Frankrijk zijn militaire spieren niet gerold tijdens de Tiendaagse veldtocht dan was het afgelopen met de revolutie. En dan was 1830 een voetnoot geweest in de geschiedenis zoals 1790. En dat is dan ook meteen de reden waarom de opstand van 1830 uiteindelijk wél lukte en die van 1790 niet. in 1790 was men in Frankrijk nog met andere dingen bezig.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 augustus 2013 om 10:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30297 | |
|
![]() Citaat:
De handel in Nederland had niet zoveel op met de Zuidelijke Nederlanden, ze vonden het feitelijk prima dat de Zuidelijke Nederlanden onafhankelijk werden. Zover ik er uit kan halen was men bang dat het zwaartepunt, met een grotere (katholieke) bevolking, daar kwam te liggen. Vanuit deze gedachte geredeneerd zou het goed mogelijk geweest kunnen zijn dat de regeringszetel naar Brussel zou zijn verplaatst, als wel de Oranjes in Brussel. Met een machtig economisch (katholiek) zuiden en de regering, plus koninklijke familie in het zuiden gezeteld zou het, hypothetisch, misschien wel eens gekund hebben dat het Noorden zich afgescheiden zou hebben? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30298 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() 2. En die zg kultuurverschillen moeten aantonen dat een samengaan niet mogelijk is, terwijl dat in andere landen wel mogelijk is ondanks de grote kultuurverschillen tussen noord en zuid.(Frankrijk, Duitsland....) ![]() Nogmaals, kultuurverschillen komen alleen tot uiting in persoonlijke menselijke relaties. En die hebben niets te maken met het al dan niet wenslijkheid zijn van een bepaalde staatsinrichting of staatsstruktuur die daarentegen bepaald wordt door een al dan niet betere verdediging van een gemeenschappelijk belang.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 augustus 2013 om 10:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30300 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch ondervond het noorden grote synergetische effekten van de vereniging met het zuiden.
|
![]() |
![]() |