![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30261 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 augustus 2013 om 11:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30263 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Pas na de invoering verplicht naar school (tot 12 jaar) kwam daar een eind aan (1900). Men kon ook nauwelijks anders, een baas verwachtte dat een arbeider in dienst, ook zijn kinderen als goedkope, nauwelijks of niet betaalde krachten ingezet werden. Plus elke cent bij een arbeider was nodig voor levensonderhoud |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30264 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het lijkt me een keuze tussen de cholera of de pest.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 augustus 2013 om 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30265 | |
|
![]() Citaat:
voor de lage klasse, het gepeupel. Zowel in Nederland als in België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30266 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me altijd af of er ook zo'n opstand zou zijn uitgebroken indien Willem I wat 'coulanter' zou zijn geweest. Een beetje zoals de latere Willem II. Prins Frederik toen, die zijn vader trouwens al in 1817 (!) waarschuwde dat hij in het zuiden verkeerd bezig was. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 augustus 2013 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30267 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 augustus 2013 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30268 | |
|
![]() Citaat:
Kom steeds meer tot overtuiging dat er aanmerkelijk grote verschillen zijn tussen het zuiden en het noorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar toch, in Zwitserland zijn er ook grote verschillen. En daar lukte het. Ik denk dat de aanpak van Willem volledig verkeerd was (achteraf bekeken natuurlijk is het vrij gemakkelijk praten, ik geef het toe). Hij had gestaag, stapje voor stapje, traag maar zeker, zijn macht moeten vestigen over het zuiden. En niet zoals een quasi absolute monarch dingen moeten forceren. Zijn grootste bondgenoot zou zijn geweest : de tijd. En niet: de dwang zoals hij dacht. De dwang werd zijn ondergang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30270 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30271 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Als iemand die niet zo veel heeft met het koningshuis vind ik het zo ie zo jammer dat we opgezadeld werden met een koning, in plaats van terug te gaan naar onze wortels als republiek. Echt jammer.
![]() |
![]() |
#30272 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De Francofonie wilde geen staat ,met protestanten en de Nederlandse taal. Dat was alles ,meer niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30273 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Misschien anders met vertraging. Met name in Frankrijk en in Luik was er veel weerstand tegen de VKN, met of zonder Willem. Willem I versnelde het proces alleen maar.
![]() |
![]() |
#30274 |
Minister-President
|
![]() En dat het uiteindelijk kon slagen was door de apathie van de Vlamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30275 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30276 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Indien niet in 1830, wellicht wel in 1848, beide revolutiejaren in Europa. Vanuit ons opzicht een jammere gebeurtenis, dat dan weer wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlaamse diep katholieke bevolking in het zuiden maar evenmin.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 augustus 2013 om 21:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, niemand kon de burgerlijke vrijheden nog tegenhouden. Zelfs de paus van Rome niet. En die heeft het nochtans lang geprobeerd: tot ver in de 19de eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30279 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Na de overgave van 's-Hertogenbosch in september 1629 aan het Staatse leger dat onder commando stond van Frederik Hendrik, moesten de mannelijke geestelijken de stad verlaten, maar de kloosterzusters mochten blijven. In de lange stoet die op 17 december de stad verliet, reden ook veel wagens met 'huysraet, kerckelijke ornamenten en beelden', blijkbaar afkomstig uit de kerken en kloosters. Deze gebouwen zouden door de Staten-Generaal beheerd worden. De openbare uitoefening van de Rooms-katholieke godsdienst was niet meer toegestaan en de gereformeerde kerk werd weer geïnstitueerd." Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 augustus 2013 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |