![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#36001 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=35966 Waarbij de vraag rijst wiens mening terzake het meeste gewicht heeft; die van de geletterde of die van de ongeletterde.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36002 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zelfs dan wil dit niet veel zeggen. Ik denk niet dat de mensen zich 'Nederlanders' voelden in die tijd. Zeker niet na het Oostenrijks Bewind. Eerder 'Belgen'. Zo werden de bevolking ook genoemd in de Zuidelijke Nederlanden. En dan nog, de mensen waren daar niet mee bezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36003 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 22:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36004 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Ik voorspel dat hij/zij sebiet nog gaat zagen over de echtheid ervan. Ondertussen wachten we nog schoon op wat de zuidelijke Nederlanders zichzelf noemden als het niet Nederlander was, vóór er sprake was van Belgique of Vlaanderen. We gaan met onzen honger blijven zitten, vrees ik, gij en ik. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36005 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mensen waren daar niet mee bezig. Wat we wel weten, is dat in de geschriften van de overheid en in de diplomatieke brieven men over de Zuid-Nederlanders praat als over de 'Belgen'. Meestal in het Frans, soms in het Nederlands. Bovendien, in die tijd bij ons sprak men nog van 'de Vlamingen', van 'de Brabanders', enz. Niet zozeer over 'de Nederlanders' . Het particularisme vierde hoogtij. Zelfs het stadsparticularisme. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 22:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36006 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In heel Europa ontluikt het volksnationalisme op basis van taal eind 18de en begin 19de eeuw. Overal ... behalve in de zuidelijke Nederlanden want daar wacht men gedwee tot den Belgique ontstaat om dan toch plots een identiteit te vormen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36007 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36008 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ja we weten het wel, gij hebt twee B-naalden gevonden in de N-hooiberg: De Brusselse dokter. En de grammatika van Waterschoot.... Citaat:
Tot blijk van het tegendeel lijkt het mij waarschijnlijk dat het gewone volk zich niet anders noemde dan diegenen die de geschreven bronnen produceerden. En ja, een identifikatie was vooral lokaalgericht. Men was Leuvenaar en Brabander. Maar ooit kwam toch ook eens dat staatkundig geheel ter sprake waar men deel van uitmaakte. Er is echter niets dat erop wijst dat het gewone volk zich anders noemde dan diegenen die schreven. Maar zekerheid is er niet.Tenzij er geschreven bonnen gevonden worden die dat onderwerp behandelen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 23:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36009 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bestond toen het nationalisme in zijn huidige vorm? Waren er toen al televisiebeelden met het Nederlands elftal? Nee, natuurlijk niet. Maar de basis van een confederatie en naderhand een nationale staat was wel in de kiem gevormd. Helaas dat de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden niet volledig dezelfde ontwikkelingen hebben doorgemaakt... Maar de kennis over deze ontwikkelingen is aanwezig in het collectie geheugen van bijna iedere geschoolde Nederlander ...
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36010 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zelfs ten tijde van het VKN had men het officieel over:Koninkrijk der Nederlanden en 'Royaume des Belgiques'. Ook toen nog werd Belgiques vertaald met Nederlanden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 23:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36011 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36012 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Vlaamse bevolking die eveneens te maken heeft met bescherming tegen het water denkt er echt wel anders over. Ook bij deze Vlamingen was/is er veel weerstand tegen het gevoerde beleid wat op watergebied in Vlaanderen plaatsvond en vindt. Waarschuwingen van Vlaamse waterbouwkundige ingenieurs werd/wordt al evenmin naar geluisterd. Overigens werkten Vlamingen en Zeeuwen samen aan beide kanten van de grens tegen het gevoerde beleid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36013 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De invloed daarvan heeft in de praktijk zelfs lang doorgespeeld in het latere gevormde koninkrijk der Nederlanden. Meen tot vrijwel eind 19e eeuw. Dat ze zich als Nederlanders gingen beschouwen, in de huidige context, heeft dan ook vrij lang geduurd. Zelfs als er iets als een collectief geheugen is blijven hangen is dat iets van 400 jaar terug en slechts 15 jaar gezamenlijk. Dan blijft over dat er 385 jaar niets opgebouwd werd wat als een basis kan dienen voor een gezamenlijk opgebouwde identiteit. Het is een randvoorwaarde dat er gezamenlijk doorleefde momenten opgebouwd moeten zijn om dit op te kunnen bouwen. Wil bijvoorbeeld een overheid dit sturen dan heeft deze vrijwel geen handvatten om mogelijk te kunnen maken. Een redelijk aantal keren gesprekken gevoerd, met name met patiënten, om te peilen. Heus, ik heb geen enkele Nederlander horen aangeven dat hij een Vlaming als een (mede) Nederlander ziet. Misschien dat ze er zijn, maar ben er geen één tegenkomen die dit aangeeft. Zeer zeker niet alleen Hollandse patiënten, maar her en der uit Nederland. Anderhalf jaar een relatie gehad met een Limburgse. Familie, vrienden van haar, zelfde verhaal. Maar ja, misschien is Heerlen een uitzondering op de regel in Limburg. De Limburgers die ik destijds ontmoette beschouwden zich zonder uitzondering als Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36014 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er lijkt me bijgevolg een onderscheid noodzakelijk tussen politieke en identitaire situatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36015 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36016 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36017 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#36018 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En je kan Adrians redenering ook omkeren. Heel wat volkeren hebben een gemeenschappelijke geschiedenis, maar kozen er toch voor elk hun eigen weg te gaan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de vele volkeren van het voormalige Oostenrijks-Hongaarse rijk. Of die van het tsaristische Rusland en later de Sovjetunie.
Gemeenschappelijke geschiedenis is schijnbaar dus geen bepalende factor om uiteindelijk als volk en staat verder te gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36019 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En bijgevolg, het gevoelen van 'Nederlander zijn', moest het dan al bestaan, was zeer vaag en werd gedragen door een kleine elite. Maar bij het gros van de bevolking speelde dit geen noemenswaardige rol. Meer nog, toen de eerste 'Hollanders' verschenen in de Zuiderlijke Nederlanden bij het ontstaan van het VKN, zag de inheemse bevolking hen als vreemden, die een vreemde taal spraken en die ze niet goed verstonden. We weten dit uit brieven en zelfs de Orangist Jan Frans Willems schrijft dit met zoveel woorden. We hebben het daar al over gehad. Geen broederband dus tussen Noord- en Zuid . Voor zover die er ooit was. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2015 om 09:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36020 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |