Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2016, 22:42   #38321
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Franstaligen in de Nederlanden hoeven, in tegenstelling tot de Franstaligen in België, geen probleem te vormen. Dat klinkt wellicht myserieus, maar ik zal dat uitleggen.

België is een Franstalige contstructie en moest ook zo blijven bestaan, ware het niet dat de Vlaamse Beweging met succes emancipatie afdwong voor de Nederlandstaligen die in 1830 eigenlijk te maken kregen met een soort Gleichschaltung met de superieur geachte Franstalige cultuur. Sindsdien bleven de Franstaligen deze rol tegenover les Flamands spelen.

In de Verenigde Nederlanden kunnen de Franstaligen een andere rol spelen. In een eigen (con)federale deelstaat, die ontvlecht is van die van andere (con)federale deelstaten (Nederland, Vlaanderen, Luxemburg) kunnen zij hun eigen boontjes doppen.

De rabiate Franstaligheid is er niet ondanks, maar dankzij België. Eens dit gedrocht is opgedoekt, kan er gewerkt worden aan betere structuren.
Inderdaad, zoals in het PLAN N van Matthias Storme waarvan hierboven de link....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 22:45   #38322
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus u bent een verkapte Belgicist.
Een Benelux-staat is niet meer van deze tijd ,we hebben al de EU.
Dan kan men evengoed stellen: Groot-Nederland is niet meer van deze tijd, we hebben al de EU.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2016 om 23:05.
Oud 15 maart 2016, 22:45   #38323
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik had me aan die kritiek verwacht en ik weet natuurlijk ook wel dat de tanks van de volgende Lowie Kators binnen het uur in Brussel kunnen staan, dat er militiar wel wat veranderd is met WO I.
Maar met de Hollandse Oorlog liep Lowie 14 gans de Nederlanden onder voet en toch moest hij het overgrote gedeelte der veroveringen weer prijsgeven en kon per saldo maar klein een stuk terreinwinst boeken.
Waarom zou het niet kunnen dat bij na de volgende inval, er een vredesvergelijk komt met de grootmachten waarbij Frankrijk weer slechts een stukje van de overblijvende Nederlandse koek krijgt ?
Men kan inderdaad het strategisch nut van die buffer betwisten, maar éen ding staat vast: baat het niet, dan schaadt het niet. En beter van die wel te hebben dan desgevallend nadien een vaststelling te moeten maken in de zin van : Ooo, hadden we dat geweten. Maar dan is het te laat en dan moeten we vaststellen dat werd Antwerpen geannexeerd, terwijl het Namen had kunnen zijn. Maar het werd Antwerpen omdat we geen Namen meer hadden...

Maar dat buffermotief is slechts één. Het is ten tweede een verraad aan de vaders der Nederlanden dat Frankrijk zomaar gebied zou kado krijgen. Onverteerbaar en onverkropbaar. Wie zich geschiedkundig ook maar een beetje informeert kan m.i. niet anders dan tot dit gevoel komen.
Laat je niet zo leiden door strategische overwegingen verscholen in de mist der toekomst die 9.9 kansen op 10 nooit zullen materialiseren.

Laat je toch niet zo leiden door de emotionele overrompeling van het zogezegd afstaan van grondgebied. Het is in de eerste plaats al lang onomkeerbaar ons grondgebied niet meer.

Laat je liever leiden door de winst van de hereniging. En dat we van al dat geëmmer met de Franssprekenden af zijn op staatsgebied. Good riddance. Ik heb trouwens zo de indruk, dat je je nooit tegen een hereniging zou verzetten, ook al beantwoordt ze niet helemaal aan jouw (opgeklopte) verwachtingen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 22:49   #38324
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan kan men evengoed stellen: Groot-Nederland is niet meer van deze tijd, we hebben al de EU.....
Motieven zijn totaal anders.
Oud 15 maart 2016, 22:55   #38325
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Maar uiteindelijk maakt het maar weinig uit. De mensen hier willen geen vereniging en zijn best tevreden met België. En terecht!
Over vereniging zal je gelijk hebben.

Maar "best tevreden met België": spreek voor jezelf wil je

De Vlaamse strijd is nog niet helemaal voorbij. Het toetje moet nog komen.

Wellicht met een confederatie als tussenstap.

Ik ken je leeftijd niet, maar daar zou je nog wel eens onverhoopt je handen mee vol kunnen krijgen.

Vlaanderen heeft de historische impuls mee. Die zal moeilijk te keren zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 maart 2016 om 23:17.
Oud 15 maart 2016, 23:51   #38326
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard De vierhonderdjarige Frans-"Nederlandse" oorlog.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Laat je niet zo leiden door strategische overwegingen verscholen in de mist der toekomst die 9.9 kansen op 10 nooit zullen materialiseren.
En open nu effe deze link:
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=44

Met uw zg. zekere voorspelling slaat ge hier grandioos de geschiedenisbal mis. Want als er 1 ding is dat de geschiedenis mij leerde, dan is dat het toekomstige geschiedenisboek niet te voorspellen is.
Dus, wat gij nu onmogelijk acht, kan best wél uitkomen.
En er zijn natuurlijk wetmatige konstanten, na integratie komt desintegratie, na oorlog komt vrede. Dat is een heen en weer slagende slinger.
Nu hebben we vrede met Frankrijk, dan komt er oorlog.....
Ik vind het gewoon zeer kortzichtig van die mogelijkheid uit te sluiten.
De vierhonderjarig "Nederlands"-Franse oorlog duurde van 1214 (Bouvines) tot 1815 (Waterloo). War haalt men begod de alwetendheid vandaan dat het nu slechts geen stilte voor de storm zou zijn....?

Citaat:
Laat je toch niet zo leiden door de emotionele overrompeling van het zogezegd afstaan van grondgebied. Het is in de eerste plaats al lang onomkeerbaar ons grondgebied niet meer.
IK beweer als Dietser toch niet dat het ons grondgebied is ?
Nogmaals: het gaat om a) een buffer en b) Frankrijk niet te versterken.

Citaat:
Laat je liever leiden door de winst van de hereniging. En dat we van al dat geëmmer met de Franssprekenden af zijn op staatsgebied. Good riddance. Ik heb trouwens zo de indruk, dat je je nooit tegen een hereniging zou verzetten, ook al beantwoordt ze niet helemaal aan jouw (opgeklopte) verwachtingen...
Men kan zich natuurlijk vele mogelijke herenigingsscenario's voorstellen. En ik zal daarbij steeds de afweging maken waar onze winst ligt en waar die van de kulturele aartsrivaal. En als de winst per saldo in zijn voordeel uitkomt dan zeg ik neen.
Bijvoorbeeld: De centrale machtige Franse eenheidsstaat krijgt Wallonie en desnoods Brussel erbij terwijl naar wens van de lauwen, de bankeriken onder ons, zoals Quercus, Dietsland nog steeds in verspreide slagorde staat doordat Vlaanderen slechts een losse konfederatie zou vormen met Nederland, dan zeg ik neen, want dan is hun geopolitieke winst groter dan de onze.

Ander voorbeeld en dat weten jullie ondertussen: Als Brussel, de Nederlandstaligen in Brussel, en de Taalreconquista moeten opgegeven worden dan is dat per saldo ook weer een winst voor de Francité en dan zeg ik ook neen.
Hereniging ja, maar niet zonder bonus voor de Nederlandstaligheid.
Hetzelfde principe hanteer ik trouwens tov Vlaamse onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2016 om 23:58.
Oud 15 maart 2016, 23:59   #38327
eno2
Banneling

Standaard

De verre toekomst kent niemand. Wat voor zin heeft het dan op éen specifiek punt je vast te pinnen?

Hoe dan ook, de zeldzame Groot Nederlanders willen het niet. (Vermoed ik)
Oud 16 maart 2016, 00:00   #38328
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jongens laat al die complicaties met Franstalige gemeenschappen in Groot Nederland eens achterwege.
Wat ge bedoelt is: laat Heel-Nederland achterwege.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2016 om 00:00.
Oud 16 maart 2016, 00:03   #38329
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

IK beweer als Dietser toch niet dat het ons grondgebied is ?
Nogmaals: het gaat om a) een buffer en b) Frankrijk niet te versterken.

Jawel:

Citaat:
Maar dat buffermotief is slechts één. Het is ten tweede een verraad aan de vaders der Nederlanden dat Frankrijk zomaar gebied zou kado krijgen. Onverteerbaar en onverkropbaar.
Als je zegt: cadeau geven, dan luidt de premisse dat het je eigendom is.
Afijn, het is puur historisch ressentiment tegen de Fransen, wat je hier lucht.
Ik wil daar niet blijven aan vastklitten.
Oud 16 maart 2016, 00:04   #38330
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat ge bedoelt is: laat Heel-Nederland achterwege.
Wat was Heel-Nederland ook weer?
Oud 16 maart 2016, 00:07   #38331
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dietsland nog steeds in verspreide slagorde staat doordat Vlaanderen slechts een losse konfederatie zou vormen met Nederland, dan zeg ik neen, want dan is hun geopolitieke winst groter dan de onze.
Wil je er aub rekening mee houden dat dit wellicht noodzakelijke overgangsvormen zouden kunnen zijn. Rome i s ook niet op een dag gebouwd. Ik beschouw tussenstappen als overwinningen.

Je overspeelt zwaar je hand, met extravagante eisen.

Die bovendien de hele ontwikkeling zouden kunnen vertragen, zoniet onmogelijk maken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 16 maart 2016 om 00:13.
Oud 16 maart 2016, 00:10   #38332
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De verre toekomst kent niemand. Wat voor zin heeft het dan op éen specifiek punt je vast te pinnen?
Ik pin mij vast op het perspektief voor de Nederlanden....

Citaat:
Hoe dan ook, de zeldzame Groot Nederlanders willen het niet. (Vermoed ik)
Ik vermoed het ook, te oordelen op dit forum.
(Enkel Hollander en Ernst Niessen schijnen mij bij te treden. En eigenlijk heeft Hollander mij met één zinnetje aan het denken gezet.)
Maar daarvoor zou ik eens mijn licht moeten opsteken bij een Groot-Nederlandse vereniging.
Maar ik begrijp de anderen wel, zenne. Ik nml. was vroeger ook voor een vlotte opdeling van België volgens de taalgrenzen. Tot ik mij net een klein tikkeltje te veel verdiepte in de geschiedenis en besefte dat er een betere deal was.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2016 om 00:16.
Oud 16 maart 2016, 00:15   #38333
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat was Heel-Nederland ook weer?
Al die begrippen zijn googlebaar....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2016 om 00:15.
Oud 16 maart 2016, 00:27   #38334
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je zegt: cadeau geven, dan luidt de premisse dat het je eigendom is.
Hahaha....slimmeke! Wilt ge nu sofistisch en schaakspelend met woorden mij vastrijden, of wilt ge mij begrijpen en zo tot een vruchtbare diskussie komen ?
Kado geven, in die zin van het niet te verdedigen in tegenstelling tot de legers van zij die ons eeuwenlang wél verdedigden.
Dat is een kwestie van de tegenstander niet sterker te maken.
De Engelsen kwamen ons dikwijls ter hulp. Verdedigden zij hun eigendom ? En toch was het in hun eigenbelang.....!
Citaat:
Afijn, het is puur historisch ressentiment tegen de Fransen, wat je hier lucht. Ik wil daar niet blijven aan vastklitten.
Ik ken mijn historische vijand en dat behoedt mij om naïef te zijn....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2016 om 00:31.
Oud 16 maart 2016, 00:33   #38335
eno2
Banneling

Standaard

Een Koning afdanken om direct een andere te adopteren , ligt ook niet voor de hand hé. Een losse confederatie kan een oplossing bieden.
Oud 16 maart 2016, 00:39   #38336
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ander voorbeeld en dat weten jullie ondertussen: Als Brussel, de Nederlandstaligen in Brussel, en de Taalreconquista moeten opgegeven worden dan is dat per saldo ook weer een winst voor de Francité en dan zeg ik ook neen.
Ja dat wist ik al. Het is een moot point dat de hele onafhankelijkheidbeweging verdeelt. Ik sta hier en jij staat daar, maar laten we elkaar geen naampjes noemen.
Oud 16 maart 2016, 00:45   #38337
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard De ware orangist ist toch anti-rattachist ....

Citaat:
Wil je er aub rekening mee houden dat dit wellicht noodzakelijke overgangsvormen zouden kunnen zijn. Rome i s ook niet op een dag gebouwd. Ik beschouw tussenstappen als overwinningen.

Je overspeelt zwaar je hand, met extravagante eisen.

Die bovendien de hele ontwikkeling zouden kunnen vertragen, zoniet onmogelijk maken.
Ik stel alleen maar vast dat de (r ?!)attachisten (en om u te dienen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rattachisme ) niet moeten weten van een losse konfederatie met Frankrijk. En dat in tegenstelling tot Groot-Nederlanders ivm een Herening. Misschien kunnen we daar iets van opsteken, nietwaar ?

En nu ik dat r-woord laten vallen heb, merk de polariteit op tussen rattachisme -orangisme. Merk hoe historisch bekeken de rattachisten in sé anti-orangisten zijn.
Mooi om vast stellen dat mijn model en mijn Leitmotiv, uitééngezet in:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=38326
daar toch maar schoon in past. Inderdaad, als "orangist" ben ik anti-rattachist!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2016 om 01:10.
Oud 16 maart 2016, 00:50   #38338
eno2
Banneling

Standaard

Sorry maar ik kan het irredentisme van Heel Nederland alleen maar grappig vinden.
Oud 16 maart 2016, 00:53   #38339
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel alleen maar vast dat de (r ?!)attachisten (en om u te dienen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rattachisme ) niet moeten weten van een losse konfederatie met Frankrijk.
Frankrijk is een Republiek. Als Nederland een Republiek was, had ik ook geen losse confederatie nodig.
Oud 16 maart 2016, 00:54   #38340
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een Koning afdanken om direct een andere te adopteren , ligt ook niet voor de hand hé. Een losse confederatie kan een oplossing bieden.
Ach wat, koning.... D?*t is nu eens het allerminste van mijn zorgen. Het gaat om geopolitiek en om de profilering van de Dietse kultuur (tegen de Franse).
En niet om wie op de troon zit. Voor mijn part mag dat Kamagurka of Vader Abraham zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2016 om 01:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be