Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2018, 20:37   #41261
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ja, dat denk ik, ja! Ik vermoed dat zij zelfs nog de eersten zullen zijn die daar terug naartoe willen!
Maar in het unintaire België was geen grendelgrondwet, noch alarmbelprocedeure en noch een belangenkonflictprocedure. Naar zo een unitair België willen de Franstaligen beslist niet terug.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:50   #41262
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Juridisch bekeken is iedereen burger. En ik heb het over het grootste aantal burgers. Dat zullen in praktijk dus eerder arbeiders zijn dan fabrieksdirekteurs.
Tussen de arbeiders en de fabrieksdirecteurs staat er nog iets anders, nietwaar, mijnheer Van Artevelde? En daarmee bedoel ik niet de bedienden die in dezelfde fabrieken werken. De mensen, die ik bedoel, werken zelfs niet in fabrieken. Tenminste: de meesten toch niet. Ik bedoel daarmee: zelfstandigen en bepaalde ondernemers.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:52   #41263
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Maar in het unintaire België was geen grendelgrondwet, noch alarmbelprocedeure en noch een belangenkonflictprocedure. Naar zo een unitair België willen de Franstaligen beslist niet terug.
Daar zal wel een mouw aan gepast worden! Als België maar één blijft!

Norbert
Oud 10 november 2018, 20:55   #41264
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Precies, en de treinen zullen dan stoppen op de taalgrens om van Leuven terug te rijden naar Oostende ipv door te rijden naar Luik...? Net zoals dat getoond werd in het hilarische satirische fake-news, jaren terug op de RTBF.
Maar velen zijn daarin gelopen ! Misschien ook wel een strandkruier uit Assenede...?
Ik heb die uitzending zelfs niet eens gezien. Zelfs heb ik er nog nooit over gehoord!

Norbert
Oud 10 november 2018, 21:05   #41265
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb die uitzending zelfs niet eens gezien. Zelfs heb ik er nog nooit over gehoord!
Het ging natuurlijk daar niet over, maar des te meer over Jan en mijn reaktie op:
Citaat:
Waarom, denkt ge, zijn zij met een dergelijk positief toekomstbeeld, nu nog altijd tegenstander van een splitsing? Ook Wallonië kijkt naar de toekomst, weet ge? En daarin is Vlaanderen misschien wel belangrijker dan ge wel vermoedt.
Herlees eens...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 21:06.
Oud 10 november 2018, 21:27   #41266
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel er u maar niet teveel van voor! Ik weet dat Wallonië goed op weg is om weer een sterk geïndustrialiseerde deelstaat te worden. Het zou dus wel best eens zo kunnen zijn dat België in de komende 50 jaar terug unitair wordt. Vooral als blijkt dat Vlaanderen stilaan een beetje te duur aan 't worden is om er nog een nieuw bedrijf op te richten. Niets blijft duren, hé? Zo hebben we hier in Vlaanderen al een eerste gemeente waar communisten in de gemeenteraad gaan zetelen (Zelzate). Wie had dat gedacht?

Norbert
Ik zou zeggen stem en wordt lid van de BUB, daar kunt u ook uw Frans oefenen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 21:27.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 23:44   #41267
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik zou zeggen stem en wordt lid van de BUB, daar kunt u ook uw Frans oefenen.
Ik spreek al Frans!

Norbert
Oud 11 november 2018, 06:33   #41268
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik spreek al Frans!

Norbert
Mooi toch?
Oud 11 november 2018, 11:04   #41269
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mooi toch?
Natuurlijk! Op deze wijze zal ik wellicht gemakkelijker toegang krijgen tot de schuilkelders in Frankrijk tegen de tijd dat we gebombardeerd zullen worden door nucleaire raketten vanuit Rusland of zelfs China! Waar zouden we anders nog naartoe kunnen of 't is naar Frankrijk? Na de Brexit gaan ze ons in Groot-Brittannië ook niet willen!

Norbert
Oud 11 november 2018, 12:55   #41270
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk! Op deze wijze zal ik wellicht gemakkelijker toegang krijgen tot de schuilkelders in Frankrijk tegen de tijd dat we gebombardeerd zullen worden door nucleaire raketten vanuit Rusland of zelfs China! Waar zouden we anders nog naartoe kunnen of 't is naar Frankrijk? Na de Brexit gaan ze ons in Groot-Brittannië ook niet willen!

Norbert
Maar hopen dat dit nooit zal gebeuren !
Oud 11 november 2018, 16:39   #41271
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik spreek al Frans!
Maar zijt ge al een BUB-BEL ?
Oud 11 november 2018, 17:03   #41272
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
IK zie eerder een ander gevaar dat veel realistischer is:

https://www.demorgen.be/wetenschap/h...enen-be01b305/

Wetenschappers en ekonomen gaan ervan uit dat een stijging van drie graden onafwendbaar is, wat men nu ook nog moge doen. Dat is een letterlijk en figuurlijk tij dat niet meer kan gekeerd worden.
De vraag is niet of het erger zal worden maar hoeveel erger. Want men doet momenteel niets om dat tegen te houden, afgezien van wat druppelen op een hete klimaatveranderingsplaat.
Tja, het plaatje ziet er niet rooskleurig uit maar diepblauw.

Vlaanderen en Nederland zouden er best aan doen van gezamenlijk de vlucht naar de hoogste punten in Dietsland voor te bereiden door een investering in de beide Limburgen te doen waarbij daar een soort New-York, een wolkenkrabberspark, wordt neergepoot. Zij die geen Duitser of Fransman (of wat dan ook) willen worden, en graag in 't stad wonen, kunnen daar dan naartoe.

Als Jan VDB een eigen huis heeft zullen zijn achterkleinkinderen ooit hun oude dag kunnen doorbrengen in een erfstuk aan een mondaine badplaats....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2018 om 17:31.
Oud 11 november 2018, 17:15   #41273
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

/

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2018 om 17:15.
Oud 11 november 2018, 19:27   #41274
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Maar zijt ge al een BUB-BEL ?
Ik ben altijd al een unitarist geweest zonder eigenlijk tot de BUB partij te zijn toegetreden. Ik ben ook geboren in een tijdperk dat België nog helemaal unitair was. En in mijn zeemanstijd heb ik ook nog jaren met Walen samengewerkt. Ik heb altijd wel begrepen dat Vlaanderen voor zijn eigen identiteit en taaleigen vocht maar separatisme keur ik beslist af.

Norbert
Oud 11 november 2018, 19:55   #41275
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben altijd al een unitarist geweest zonder eigenlijk tot de BUB partij te zijn toegetreden. Ik ben ook geboren in een tijdperk dat België nog helemaal unitair was. En in mijn zeemanstijd heb ik ook nog jaren met Walen samengewerkt. Ik heb altijd wel begrepen dat Vlaanderen voor zijn eigen identiteit en taaleigen vocht maar separatisme keur ik beslist af.
Maar het separatisme van 1830 keurt ge dan weer niet af.
Ik keur alle separatisme af in de kontekst der Nederlanden.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=169286

IK werk ook heel goed samen met Walen. Zeer goed zelfs.
Maar nogmaals, intermenselijke relaties en de voorkeur voor een bepaalde staats(her)vorming zijn twee totaal verschillende dingen!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2018 om 20:03.
Oud 11 november 2018, 20:27   #41276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... maar separatisme keur ik beslist af.
Dat klinkt alvast niet echt geloofwaardig, want ik heb u nog geen overtogen woord horen zeggen over het separatisme van 1830.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 21:07   #41277
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
... maar separatisme keur ik beslist af.

Norbert

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klinkt alvast niet echt geloofwaardig, want ik heb u nog geen overtogen woord horen zeggen over het separatisme van 1830.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 november 2018 om 21:13.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 21:13   #41278
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Maar het separatisme van 1830 keurt ge dan weer niet af.
Ik keur alle separatisme af in de kontekst der Nederlanden.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=169286

IK werk ook heel goed samen met Walen. Zeer goed zelfs.
Maar nogmaals, intermenselijke relaties en de voorkeur voor een bepaalde staats(her)vorming zijn twee totaal verschillende dingen!
Hebt gij er al rekening mee gehouden dat de meeste Belgen, na 1830, verheugd waren dat ze van de Nederlanders vanaf waren? En, last but not least: zelfs de Nederlanders waren gelukkig dat ze ons kwijt waren. Wist gij dat er in Nederland zelfs hele provincies waren die gekant waren tegen de poging tot herovering van België door Willem I? De reden was dat we hier allemaal rooms-katholiek waren en dat er aan onze loyaliteit getwijfeld werd. Het moest trouwens tot een splitsing komen, want de Belgische provincie was gesteld op vrijhandel met de hele wereld en dat lag niet in de lijn van Willem I die een protectionist was.

Norbert
Oud 11 november 2018, 22:42   #41279
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hebt gij er al rekening mee gehouden dat de meeste Belgen, na 1830, verheugd waren dat ze van de Nederlanders vanaf waren?
Hebt gij er al mee rekening gehouden dat de meningen verdeeld waren. Zeer verdeeld zelfs. De mening van de "meeste Belgen " is niet gekend.
Hebt gij er al rekening mee gehouden dat een aantal revolutionairen die het "Voorlopig Bewind" vormden, het zich nadien allemaal erg beklaagden:

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=145

Citaat:
En, last but not least: zelfs de Nederlanders waren gelukkig dat ze ons kwijt waren. Wist gij dat er in Nederland zelfs hele provincies waren die gekant waren tegen de poging tot herovering van België door Willem I?
Ook daarover bestaan geen cijfers....
Een feit is dat het noorden door het verlies van het zuiden zijn belangrijkste industriële basis verloor, wat ekonomische problemen veroorzaakte.
Citaat:
De reden was dat we hier allemaal rooms-katholiek waren en dat er aan onze loyaliteit getwijfeld werd. Het moest trouwens tot een splitsing komen, want de Belgische provincie was gesteld op vrijhandel met de hele wereld en dat lag niet in de lijn van Willem I die een protectionist was.
Onder Willem I was er inderdaad diskussie over het te volgen handelsbeleid.
In het noorden met zijn koloniale handelsvloot was men voor een open handelsbeleid met lage toltarieven. Het Zuiden vroeg echter bescherming van de industrie door protektionistische maatregelen met hoge tarieven, zodat men beter kon konkurreren met Engeland. Willem wilde het algemeen belang dat gediend is met ekonomische éénwording. Hij koos weliswaar voor lage tarieven, waarmee hij de industriebonzen in het zuiden tegen het hoofd stootte, maar hij nam echter wel een resem aan andere maatregelen die de Belgische industrie ten goede komen. Zo richtte hij in 1822 de Algemene Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Volksvlijt op, de Société Générale (de voorloper van o.m. Fortis).
Willem I zette ook andere financieringsmechanismen op en zorgde voor een systeem van industriële subsidies. Hij rekruteerde verder nog persoonlijk Engelse ingenieurs om een technologische inhaalbeweging mogelijk te maken ten aanzien van Groot-Brittannië. Kortom, hoewel Willem I voor lage tarieven koos, zorgde hij wel ruimschoots voor kompensatie door andere maatregelen. Hij legde daarmee de basis voor de hoge vlucht die de Belgische industrie later zal nemen.

Het moest dus helemaal niet tot een splitsing komen. De politiek van Willem was gericht op de ekonomische éénwording van het Herenigde Rijk.
En hij was daartoe goed op weg. De zuidelijke industrienatie gekoppeld aan de handelsnatie in het noorden had door de synergetische effekten kunnen uitgroeien tot een supermacht. De splitsing was voor het zuiden aanvankelijk een regelrechte ramp omdat de Belgische havens niet meer konden profiteren van de koloniale handel. Het moest zich hiervan herstellen, net zoals het noorden zich moest herstellen van de scheiding. Veel tijd ging verloren en de buurlanden wreven zich in hun handen. Het VKN had een zeer groot potentieel dat helaas voortijdig werd gefnuikt.

Maar die materialistische praat interesseert mij tenslotte minder. Als het VKN had blijven bestaan dan was Brussel nu aan het oprukken naar anderhalf miljoen Nederlandstaligen...
En dat had na de periode van het Franse kultuurimperialisme een blijvende invloed geweest van de Nederlandse Herening, die nu nog had nagewerkt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2018 om 22:53.
Oud 11 november 2018, 23:07   #41280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt gij er al rekening mee gehouden dat de meeste Belgen, na 1830, verheugd waren dat ze van de Nederlanders vanaf waren?
Nogal merkwaardige uitspraak als je weet dat er overal in de Belgische steden orangisten waren, met een flinke uitschieter te Gent. Het lijkt er dus sterk op dat u weer met een indianenverhaaltje afkomt om uzelf te sussen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be