![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41261 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar in het unintaire België was geen grendelgrondwet, noch alarmbelprocedeure en noch een belangenkonflictprocedure. Naar zo een unitair België willen de Franstaligen beslist niet terug.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41262 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41263 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41264 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41265 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 21:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#41266 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41267 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#41268 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#41269 |
Schepen
|
![]() Natuurlijk! Op deze wijze zal ik wellicht gemakkelijker toegang krijgen tot de schuilkelders in Frankrijk tegen de tijd dat we gebombardeerd zullen worden door nucleaire raketten vanuit Rusland of zelfs China! Waar zouden we anders nog naartoe kunnen of 't is naar Frankrijk? Na de Brexit gaan ze ons in Groot-Brittannië ook niet willen!
Norbert |
![]() |
![]() |
![]() |
#41270 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#41271 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar zijt ge al een BUB-BEL ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41272 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
https://www.demorgen.be/wetenschap/h...enen-be01b305/ Wetenschappers en ekonomen gaan ervan uit dat een stijging van drie graden onafwendbaar is, wat men nu ook nog moge doen. Dat is een letterlijk en figuurlijk tij dat niet meer kan gekeerd worden. De vraag is niet of het erger zal worden maar hoeveel erger. Want men doet momenteel niets om dat tegen te houden, afgezien van wat druppelen op een hete klimaatveranderingsplaat. Tja, het plaatje ziet er niet rooskleurig uit maar diepblauw. Vlaanderen en Nederland zouden er best aan doen van gezamenlijk de vlucht naar de hoogste punten in Dietsland voor te bereiden door een investering in de beide Limburgen te doen waarbij daar een soort New-York, een wolkenkrabberspark, wordt neergepoot. Zij die geen Duitser of Fransman (of wat dan ook) willen worden, en graag in 't stad wonen, kunnen daar dan naartoe. Als Jan VDB een eigen huis heeft zullen zijn achterkleinkinderen ooit hun oude dag kunnen doorbrengen in een erfstuk aan een mondaine badplaats....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2018 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41273 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2018 om 17:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41274 |
Schepen
|
![]() Ik ben altijd al een unitarist geweest zonder eigenlijk tot de BUB partij te zijn toegetreden. Ik ben ook geboren in een tijdperk dat België nog helemaal unitair was. En in mijn zeemanstijd heb ik ook nog jaren met Walen samengewerkt. Ik heb altijd wel begrepen dat Vlaanderen voor zijn eigen identiteit en taaleigen vocht maar separatisme keur ik beslist af.
Norbert |
![]() |
![]() |
![]() |
#41275 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik keur alle separatisme af in de kontekst der Nederlanden. ![]() https://forum.politics.be/showthread.php?t=169286 IK werk ook heel goed samen met Walen. Zeer goed zelfs. Maar nogmaals, intermenselijke relaties en de voorkeur voor een bepaalde staats(her)vorming zijn twee totaal verschillende dingen!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2018 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41276 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#41277 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 november 2018 om 21:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41278 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41279 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hebt gij er al rekening mee gehouden dat een aantal revolutionairen die het "Voorlopig Bewind" vormden, het zich nadien allemaal erg beklaagden: https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=145 Citaat:
Een feit is dat het noorden door het verlies van het zuiden zijn belangrijkste industriële basis verloor, wat ekonomische problemen veroorzaakte. Citaat:
In het noorden met zijn koloniale handelsvloot was men voor een open handelsbeleid met lage toltarieven. Het Zuiden vroeg echter bescherming van de industrie door protektionistische maatregelen met hoge tarieven, zodat men beter kon konkurreren met Engeland. Willem wilde het algemeen belang dat gediend is met ekonomische éénwording. Hij koos weliswaar voor lage tarieven, waarmee hij de industriebonzen in het zuiden tegen het hoofd stootte, maar hij nam echter wel een resem aan andere maatregelen die de Belgische industrie ten goede komen. Zo richtte hij in 1822 de Algemene Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Volksvlijt op, de Société Générale (de voorloper van o.m. Fortis). Willem I zette ook andere financieringsmechanismen op en zorgde voor een systeem van industriële subsidies. Hij rekruteerde verder nog persoonlijk Engelse ingenieurs om een technologische inhaalbeweging mogelijk te maken ten aanzien van Groot-Brittannië. Kortom, hoewel Willem I voor lage tarieven koos, zorgde hij wel ruimschoots voor kompensatie door andere maatregelen. Hij legde daarmee de basis voor de hoge vlucht die de Belgische industrie later zal nemen. Het moest dus helemaal niet tot een splitsing komen. De politiek van Willem was gericht op de ekonomische éénwording van het Herenigde Rijk. En hij was daartoe goed op weg. De zuidelijke industrienatie gekoppeld aan de handelsnatie in het noorden had door de synergetische effekten kunnen uitgroeien tot een supermacht. De splitsing was voor het zuiden aanvankelijk een regelrechte ramp omdat de Belgische havens niet meer konden profiteren van de koloniale handel. Het moest zich hiervan herstellen, net zoals het noorden zich moest herstellen van de scheiding. Veel tijd ging verloren en de buurlanden wreven zich in hun handen. Het VKN had een zeer groot potentieel dat helaas voortijdig werd gefnuikt. Maar die materialistische praat interesseert mij tenslotte minder. Als het VKN had blijven bestaan dan was Brussel nu aan het oprukken naar anderhalf miljoen Nederlandstaligen... En dat had na de periode van het Franse kultuurimperialisme een blijvende invloed geweest van de Nederlandse Herening, die nu nog had nagewerkt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2018 om 22:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#41280 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogal merkwaardige uitspraak als je weet dat er overal in de Belgische steden orangisten waren, met een flinke uitschieter te Gent. Het lijkt er dus sterk op dat u weer met een indianenverhaaltje afkomt om uzelf te sussen.
|
![]() |
![]() |