![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4681 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geef gewoon de resultaten van een taalkundig onderzoek uitgevoerd door een prof van de Universiteit van Antwerpen. Ge zoudt er beter lessen uit trekken in plaats van zo verwaand te doen. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 20:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4682 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De feiten zijn wel dat men in de hedendaagse literatuur nog steeds de ge-vorm hanteert, Dimitri Verhulst is zo iemand die met de ge-vorm schrijft én hij wordt ook gelezen in Nederland. Ook in stripverhalen gebruikt men de ge-vorm, zoals dat met Jommeke (dan nog met kinderen als doelgroep) ook het geval was. In de indirecte rede zal je in veel literatuur die vorm waarschijnlijk ook tegenkomen (en zowel de 'je'- als de 'ge'-vormen komt men bijna uitsluitend in de indirecte rede tegen). Nu, ze is tot op de jonge generatie nog steeds levendig, maar er zijn ook oprechte jij-gebruikers. Waar de je-vorm wel oprecht bestaat, althans in mijn gesproken Nederlands, is bij erg formeel taalgebruik en ook ter vervanging van 'men'. In principe heb ik geen problemen met particularisme, als men maar de daktaal indachte houdt en als men die maar beheerst. Een daktaal is altijd wel kunstmatig voor sommigen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 januari 2010 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4683 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als West-Vlaming heb ik er hoe dan ook niet de minste moeite mee die voornaamwoorden te gebruiken. Ze klinken in mijn oren alleszins minder 'volksvreemd' dan "gij" en "ge", tot spijt van wie het benijdt.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4684 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4685 |
Banneling
|
![]() Nogmaals, ge gebruikt nogal vlug het woord 'liegen'. Als gij negeert of ontkent dat een prof. en taalkundige, na een wetenschappelijk onderzoek, tot het besluit komt, dat de Vlamingen, als ze even kunnen, spontaan de 'gij'-vorm wensen te gebruiken en niet de 'je'-vorm, dan toont ge weer eens hoe bevooroordeeld ge zijt. En zo bevestigt ge door uw bovenstaand antwoord alleen maar uw imago van een zeer subjectief iemand. Een imago, dat ge bij elk verstrekt antwoord alleen maar bevestigt én versterkt.
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4686 |
Minister-President
|
![]() Vanaf nu gebruik ik nog een argument om tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen te zijn. Namelijk het gezever over taal. Goddank dat Nederlanders er een stuk achtelozer mee omgaan dan Vlamingen. Want ik word af en toe niet goed van dat gemekker. Geen Belgische toestanden in Nederland!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4687 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#4688 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 21:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4689 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4690 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Zoals eerder vermeld, wordt op school alleen het je-systeem nog bijgebracht. De meerderheid van de informanten heeft op de schoolbanken enkel dat systeem geleerd. Daarom is het zo levendige gebruik van ge en gij nogal verrassend. Het toont aan dat grotere kennis niet gepaard gaat met intensiever gebruik. Daarnaast wordt ook op de televisie, in kranten en officiële tijdschriften je of jij gebruikt. Toch hebben die voornaamwoorden, die vanuit de Noordelijke Nederlanden zijn ingevoerd, nog steeds geen plaats verworven in de gesproken omgangstaal van vele Vlamingen" Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4691 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4692 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4693 |
Banneling
|
![]() Ja dat moet wel met zo'n Vlaamse slapjanussen en lakeien in de Taalunie. Maar niet alle Vlamingen zijn zo'n mossels. We hebben moeten vechten tegen de Franstaligen voor onze taal, en we zullen ook tegen de Hollanders vechten om onze taal te vrijwaren. Wees daar maar zeker van.
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4694 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4695 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoop doet leven. ![]() Hollands Hoop. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4696 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Vlaams is geen Nederlands en Belgisch Frans geen Frans ! Twee totaal verschillende talen ... door elkaar beïnvloed ! http://www.youtube.com/watch?v=XcfQtLd7YWg http://www.youtube.com/watch?v=t7sIpVMY7pU http://www.youtube.com/watch?v=6mwIutXeHxE Franstaligen zijn geen Fransen en willen geen Fransen worden. Vlamingen zijn geen Nederlanders en willen geen Nederlanders worden. Dergelijke mentaliteit is geen ramp maar een deel van onze belgicshe identiteit !
Hoe Belgïe beter inrichten en het ideale Belgïe BHV en het Gronwettelijk Hof Hoe Brussel beter vernederlandsen en Brussel bestuurd door Vl en W Advies van een Vlaamse Brusselaar Vlamingen in Wallonïe, verloren Vlamingen ? Laatst gewijzigd door T'serclaes : 20 januari 2010 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4697 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
tot zover de 'belgische' identiteit. la libre belgique heeft het ook eindelijk begrepen dat we in totaal twee verschillende landen wonen. en claeske: in het zuiden van belgie spreekt men een dialect van het frans en in het noorden een dialect van het nederlands. waalse beweging en partijen zijn quasi unaniem voor aansluiting bij frankrijk bij einde belgie. in vlaanderen is men verdeeld: onafhankelijk blijven of toenadering zoeken tot nederland je stellingen mag je al direct in de vuilbak smijten. die vuilbak van je zal nu al wel propvol zijn. Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 januari 2010 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4698 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben Vlaming en mijn taal is die van het Nederlands taalgebied: het Nederlands. En niet het "Vlaams". Als ik Vlaams spreek dan spreek ik dialect. En zo is dat ook met de Walen t.a.v. het Frans. Het is niet omdat de Vlamingen en de Walen elk hun standaardtaal spreken met een eigen accent dat die als een andere taal kan beschouwd worden. Ik stel vast dat het taalparticularisme nu ook bij jullie Franstaligen is binnengeslopen. Allemaal in naam van een imaginair "Belgitude"?
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 20 januari 2010 om 22:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4699 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4700 | |