Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2010, 17:54   #4661
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
aan de voordeur van system misschien
Ga gij maar suiker eten daar in Tienen.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 17:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 18:10   #4662
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ga gij maar suiker eten daar in Tienen.
teveel suiker eten is niet gezond system
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 18:43   #4663
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
'Gij' behoort tot ons zuiders taaleigen. Hoeveel keren moet ik u dat nog zeggen. In West-Vlaanderen gebruikt men ook de 'gij'-vorm. Slechts een klein gedeelte van West-Vlaanderen gebruikt de 'je'.

Een voorbeeld van West-Vlaams:
(Moeder tot zoon) Ge moe gy nu ne kièè kiekk'n noa dien toafle ..! 't Is oal kaffie neev'nst joen zatte. G'ee weere gebrield nièè ... nen brielpot daj gy zyt ..!"
(en tot de dochter) "En gy ..!" Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ..!"
System, je bent een Limburger en het geeft geen pas dat jij jezelf een autoriteit aanmeet omtrent het West-Vlaams. Het "je"-persoonlijk voornaamwoord is in West-Vlaanderen wel degelijk goed ingeburgerd. Ik heb het nooit anders gekend. Die "je"-vorm uit zich niet als een "jij" uit het Nederlands. Maar in ieder geval werd bij ons "je" voor 2e persoon enkelvoud en "julder" voor 2e persoon meervoud gebruikt. En als bezittelijk voornaamwoord werd "joen" voor 2e pers. enkelv. en "junder" voor 2e pers. meervoud gebruikt. Bovendien wordt in de aanspreekvorm dikwijls een combinatie van "je" nog een versterkt met een "ge". Zo bv. wordt het Nederlands "ga jij..." (oubollig: "gaat gij"; Verkavelingsvlaams: "ga-de-gij") in 't West-Vlaams "Goa-je-ghie".
Oud 20 januari 2010, 18:47   #4664
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat de mensen in limburg er zelf voor kiezen 'jij' te gebruiken om beter met de rest van Nederland te communiceren maar onderling zullen ze geregeld wel 'du' nog gebruiken.
maar volgens system wordt het opgedrongen vanuit Holland.
In Oost-Nederland wordt nog veelvuldig 'ie' en 'oe' gebruikt.
Volgens system moet daar nu ook gegut en gegijt worden.

In mijn eigen streek in Gelderland wordt ook nog veelvuldig gegut en gegijt in het dialect. Niemand voelt het u/je/jij als opgedrongen.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 20 januari 2010 om 18:47.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 18:54   #4665
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
1) Er is tussen Belgen en Nederlanders geen haat/liefde verhouding gewoon omdat er haat noch liefde is.
Of toch niet meer dan tussen Belgen en bewoners uit andere buurlanden.

2) Er is tussen Belgen en Nederlanders geen grotere verbondenheid dan tussen Belgen en bewoners uit andere buurlanden

Ja, we delen een stukje geschiedenis en cultuur, net zoals met andere buurlanden.
Ja we spreken min of meer dezelfde taal.
Dat maakt communicatie simpeler, maar dat is ook alles.

Er zijn wel mensen die een verbondenheid hebben met Nederland, zoals je er ook zult hebben die een verbondenheid hebben met Duitsland, Frankrijk of zelfs Australie, maar je mag die gevoelens niet projecteren op een natie.
Nee, het is meer dan dat. Maar het is zoveel dat het u niet meer opvalt. De Benelux, de GENT-akkoorden, de Taalunie, het cultureel verdrag Vlaanderen-Nederland, 'De Brakke Grond', 'De Buren', allemaal uitingen van verbondenheid die verder gaan dan een normale relatie met een buurland.
Oud 20 januari 2010, 18:59   #4666
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, je bent een Limburger en het geeft geen pas dat jij jezelf een autoriteit aanmeet omtrent het West-Vlaams. Het "je"-persoonlijk voornaamwoord is in West-Vlaanderen wel degelijk goed ingeburgerd. Ik heb het nooit anders gekend. Die "je"-vorm uit zich niet als een "jij" uit het Nederlands. Maar in ieder geval werd bij ons "je" voor 2e persoon enkelvoud en "julder" voor 2e persoon meervoud gebruikt. En als bezittelijk voornaamwoord werd "joen" voor 2e pers. enkelv. en "junder" voor 2e pers. meervoud gebruikt. Bovendien wordt in de aanspreekvorm dikwijls een combinatie van "je" nog een versterkt met een "ge". Zo bv. wordt het Nederlands "ga jij..." (oubollig: "gaat gij"; Verkavelingsvlaams: "ga-de-gij") in 't West-Vlaams "Goa-je-ghie".
Een voorbeeld van West-Vlaams is ook:
(Moeder tot zoon) Ge moe gy nu ne kièè kiekk'n noa dien toafle ..! 't Is oal kaffie neev'nst joen zatte. G'ee weere gebrield nièè ... nen brielpot daj gy zyt ..!"
(en tot de dochter) "En gy ..!" Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ...

Of nog:
ik benne kik / ke zin 'k ik
ge zit gie (je zi gie)
j'es em (en is ie)
z'es zie
me zin widder / we zin widder
ge zi(t) gidder (je zi lender/gidder)
ze zin zidder

Of:
K' kwôop'n kik of K'kwôpe kik
Ge kwopt gie
Ze kwopt zie
Ne kwopt ie
Me/We kwôop'n widder of wuldre in de plekke van widder
Ge kwopt gidder of guldre in de plekke van gidder
Ze kwôop'n zidder of zuldre

Deze teksten komen niet van mij natuurlijk. Overigens beweer ik zeker niet dat de je-vorm niet wordt gebruikt in West -Vlaanderen. Maar men ontkent vaak dat in West-Vlaanderen ook de 'ge' vorm wordt gebruikt. En dat wil ik toch even rechtzetten.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:01.
Oud 20 januari 2010, 19:06   #4667
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
In Oost-Nederland wordt nog veelvuldig 'ie' en 'oe' gebruikt.
Volgens system moet daar nu ook gegut en gegijt worden.

In mijn eigen streek in Gelderland wordt ook nog veelvuldig gegut en gegijt in het dialect. Niemand voelt het u/je/jij als opgedrongen.
Neen neen. U maakt een amalgaam van alles. Ik zeg alleen dat de 'gij'-vorm in Limburg, maar ook in Vlaanderen algemeen gebruikt werd tot vrij recent en dat de 'jij-vorm' eerder een uitzondering was. Maar nu, onder het mom van een 'standaardtaal', moeten iedereen op dezelfde manier gaan spreken op termijn. En dat betekent in de praktijk , dat de Hollandse 'je' moet gebruikt worden om 'correct' te spreken. En daar voeg ik bovendien aan toe dat de Vlamingen zich weer eens hebben laten rollen door klakkeloos het noord-Nederlands over te nemen.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:12.
Oud 20 januari 2010, 19:08   #4668
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Neen neen. U maakt een amalgaam van alles. Ik zeg alleen dat de 'gij'-vorm in Limburg, maar ook in Vlaanderen algemeen gebruikt werd en dat de 'jij-vorm' eerder een uitzondering was. Maar nu, onder het mom van een 'standaardtaal', moeten iedereen op dezelfde manier gaan spreken op termijn. En dat betekent in de praktijk , dat de Hollandse 'je' moet gebruikt worden om 'correct' te spreken. En daar voeg ik bovendien aan toe dat de Vlamingen zich weer eens hebben laten rollen door klakkeloos het noord-Nederlands over te nemen.
Wat is nu dat Noord-Nederlands eigenlijk? Groningen, Friesland, Drenthe? Die omgeving?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 19:08   #4669
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Neen neen. U maakt een amalgaam van alles. Ik zeg alleen dat de 'gij'-vorm in Limburg, maar ook in Vlaanderen algemeen gebruikt werd en dat de 'jij-vorm' eerder een uitzondering was. Maar nu, onder het mom van een 'standaardtaal', moeten iedereen op dezelfde manier gaan spreken op termijn. En dat betekent in de praktijk , dat de Hollandse 'je' moet gebruikt worden om 'correct' te spreken. En daar voeg ik bovendien aan toe dat de Vlamingen zich weer eens hebben laten rollen door klakkeloos het noord-Nederlands over te nemen.
Hoe verhoudt zich dat tot het feit dat het standaard-Nederlands voor onevenredig groot deel is ontstaan uit het Vlaams en Brabants?
Oud 20 januari 2010, 19:18   #4670
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hoe verhoudt zich dat tot het feit dat het standaard-Nederlands voor onevenredig groot deel is ontstaan uit het Vlaams en Brabants?
We gaan hier geen woordjes tellen. Ik kom altijd terug op het artikel in Taalschrift. Taalschrift is een blad dat zich bezig houdt met problemen mbt tot Nederlandse taal en Taalunie. En de veranwoordelijken van dit blad hebben -wat rijkelijk laat misschien- duidelijk begrepen dat het Nederlands dat u voorstaat, wat meer 'zuiders' moet worden gekleurd. Dat zegt dit blad natuurlijk niet voor niets. Maar u schijnt het nog altijd niet de kunnen of te willen vatten. En ik ben niet meer van plan het u uit te leggen.

Alleen nog dit:
"Zoals eerder vermeld, wordt op school alleen het je-systeem nog bijgebracht. De meerderheid van de informanten heeft op de schoolbanken enkel dat systeem geleerd. Daarom is het zo levendige gebruik van ge en gij nogal verrassend. Het toont aan dat grotere kennis niet gepaard gaat met intensiever gebruik. Daarnaast wordt ook op de televisie, in kranten en officiële tijdschriften je of jij gebruikt. Toch hebben die voornaamwoorden, die vanuit de Noordelijke Nederlanden zijn ingevoerd, nog steeds geen plaats verworven in de gesproken omgangstaal van vele Vlamingen".

En daar ben ik het volledig mee eens.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:28.
Oud 20 januari 2010, 19:25   #4671
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Heel erg allemaal. Maar goed een cursus Nederlands die met zijn tijd mee is vermeldt dat vooralsnog in de spreektaal de 'gij'-vorm prevalent is in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 januari 2010 om 19:34.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 19:29   #4672
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Heel erg allemaal.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 19:34   #4673
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel erg allemaal. Maar goed een cursus Nederlands die met zijn tijd mee is vermeld dat vooralsnog in de spreektaal de 'gij'-vorm prevalent is in Vlaanderen.
Hetgeen maar weer eens bewijst dat de 'gij' en 'ge' volkseigen is en de 'je' en de 'jullie' volksvreemd. Zoals ik altijd heb geponeerd. Want, wanneer de Vlamingen echt kunnen kiezen, moeten ze nog altijd niet veel hebben van die Hollandse 'je'.

Immers, zoals het onderzoek van Reinhild Vandekerckhove , taalkundige en docente aan de Universiteit van Antwerpen terecht stelt:

"Toch hebben die voornaamwoorden, die vanuit de Noordelijke Nederlanden zijn ingevoerd, nog steeds geen plaats verworven in de gesproken omgangstaal van vele Vlamingen".

En als Vlaming en Limburger hoop ik dat deze voornaamwoorden er nooit een plaats vinden.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:58.
Oud 20 januari 2010, 19:39   #4674
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hetgeen maar weer eens bewijst dat de 'gij' en 'ge' volkseigen is en de 'je' en de 'jullie' volksvreemd. Want, wanneer de Vlamingen echt kunnen kiezen, moeten ze nog altijd niet veel hebben van die Hollandse 'je'.

Immers, zoals het onderzoek van Reinhild Vandekerckhove , taalkundige en docente aan de Universiteit van Antwerpen terecht stelt:

"Toch hebben die voornaamwoorden, die vanuit de Noordelijke Nederlanden zijn ingevoerd, nog steeds geen plaats verworven in de gesproken omgangstaal van vele Vlamingen".
U hebt niet door dat een taal dynamisch is?
Oud 20 januari 2010, 19:44   #4675
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U hebt niet door dat een taal dynamisch is?
Er is wel een verschil tussen 'spontane' dynamiek en 'opgelegde' dynamiek. Niet veel 'dynamieks' aan het laatste, weet u wel.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:44.
Oud 20 januari 2010, 19:50   #4676
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is wel een verschil tussen 'spontane' dynamiek en 'opgelegde' dynamiek. Niet veel 'dynamieks' aan het laatste, weet u wel.
Als Vlamingen graag met 'jij' schrijven en met 'gij' praten, dan doen ze dat.
Oud 20 januari 2010, 20:00   #4677
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als Vlamingen graag met 'jij' schrijven en met 'gij' praten, dan doen ze dat.
Ja, maar ze schrijven vaak met 'jij' omdat ze moeten.

Maar ze praten met 'gij' omdat ze willen.

En dat is een hemelsbreed verschil.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 20:01.
Oud 20 januari 2010, 20:01   #4678
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, maar ze schrijven vaak met 'jij' omdat ze moeten. Maar ze praten met 'gij' omdat ze willen.
Zijn ze dan zó dictatoriaal daarginds?
Oud 20 januari 2010, 20:04   #4679
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn ze dan zó dictatoriaal daarginds?
We kunnen het zo stellen:

De spelmeester van het Algemeen Nederlands speelt een hard spelletje met ons. Terwijl 'ge' jaren geleden het enige persoonlijk voornaamwoord was voor de tweede persoon enkelvoud, zowel beleefdheidsvorm als vertrouwelijke vorm, is dit voornaamwoord nu zo goed als verboden.

Of anders gezegd:

"Zoals eerder vermeld, wordt op school alleen het je-systeem nog bijgebracht. De meerderheid van de informanten heeft op de schoolbanken enkel dat systeem geleerd"

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 20:05.
Oud 20 januari 2010, 20:04   #4680
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door System
Hetgeen maar weer eens bewijst dat de 'gij' en 'ge' volkseigen is en de 'je' en de 'jullie' volksvreemd. Want, wanneer de Vlamingen echt kunnen kiezen, moeten ze nog altijd niet veel hebben van die Hollandse 'je'.

En als Vlaming en Limburger hoop ik dat deze voornaamwoorden er nooit een plaats vinden.
Het komt jou niet toe normen te willen propageren voor het taalgebruik van de Vlamingen. Iedere Vlaming is volstrekt vrij om "jij" of "gij" te gebruiken. Bovendien keert mijn maag wanneer ik zie dat jij jezelf durft te te definiëren als "Vlaming".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be