![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4661 |
Banneling
|
![]() Ga gij maar suiker eten daar in Tienen.
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 17:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4662 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4663 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4664 | |
|
![]() Citaat:
Volgens system moet daar nu ook gegut en gegijt worden. In mijn eigen streek in Gelderland wordt ook nog veelvuldig gegut en gegijt in het dialect. Niemand voelt het u/je/jij als opgedrongen. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 20 januari 2010 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4665 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4666 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(Moeder tot zoon) Ge moe gy nu ne kièè kiekk'n noa dien toafle ..! 't Is oal kaffie neev'nst joen zatte. G'ee weere gebrield nièè ... nen brielpot daj gy zyt ..!" (en tot de dochter) "En gy ..!" Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ... Of nog: ik benne kik / ke zin 'k ik ge zit gie (je zi gie) j'es em (en is ie) z'es zie me zin widder / we zin widder ge zi(t) gidder (je zi lender/gidder) ze zin zidder Of: K' kwôop'n kik of K'kwôpe kik Ge kwopt gie Ze kwopt zie Ne kwopt ie Me/We kwôop'n widder of wuldre in de plekke van widder Ge kwopt gidder of guldre in de plekke van gidder Ze kwôop'n zidder of zuldre Deze teksten komen niet van mij natuurlijk. Overigens beweer ik zeker niet dat de je-vorm niet wordt gebruikt in West -Vlaanderen. Maar men ontkent vaak dat in West-Vlaanderen ook de 'ge' vorm wordt gebruikt. En dat wil ik toch even rechtzetten. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4667 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4668 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4669 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4670 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen nog dit: "Zoals eerder vermeld, wordt op school alleen het je-systeem nog bijgebracht. De meerderheid van de informanten heeft op de schoolbanken enkel dat systeem geleerd. Daarom is het zo levendige gebruik van ge en gij nogal verrassend. Het toont aan dat grotere kennis niet gepaard gaat met intensiever gebruik. Daarnaast wordt ook op de televisie, in kranten en officiële tijdschriften je of jij gebruikt. Toch hebben die voornaamwoorden, die vanuit de Noordelijke Nederlanden zijn ingevoerd, nog steeds geen plaats verworven in de gesproken omgangstaal van vele Vlamingen". En daar ben ik het volledig mee eens. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4671 |
Europees Commissaris
|
![]() Heel erg allemaal. Maar goed een cursus Nederlands die met zijn tijd mee is vermeldt dat vooralsnog in de spreektaal de 'gij'-vorm prevalent is in Vlaanderen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 januari 2010 om 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4672 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4673 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Immers, zoals het onderzoek van Reinhild Vandekerckhove , taalkundige en docente aan de Universiteit van Antwerpen terecht stelt: "Toch hebben die voornaamwoorden, die vanuit de Noordelijke Nederlanden zijn ingevoerd, nog steeds geen plaats verworven in de gesproken omgangstaal van vele Vlamingen". En als Vlaming en Limburger hoop ik dat deze voornaamwoorden er nooit een plaats vinden. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4674 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4675 |
Banneling
|
![]() Er is wel een verschil tussen 'spontane' dynamiek en 'opgelegde' dynamiek. Niet veel 'dynamieks' aan het laatste, weet u wel.
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 19:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4676 |
Europees Commissaris
|
![]() Als Vlamingen graag met 'jij' schrijven en met 'gij' praten, dan doen ze dat.
![]() |
#4677 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ze praten met 'gij' omdat ze willen. En dat is een hemelsbreed verschil. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4678 |
Europees Commissaris
|
![]() Zijn ze dan zó dictatoriaal daarginds?
![]() |
#4679 |
Banneling
|
![]() We kunnen het zo stellen:
De spelmeester van het Algemeen Nederlands speelt een hard spelletje met ons. Terwijl 'ge' jaren geleden het enige persoonlijk voornaamwoord was voor de tweede persoon enkelvoud, zowel beleefdheidsvorm als vertrouwelijke vorm, is dit voornaamwoord nu zo goed als verboden. Of anders gezegd: "Zoals eerder vermeld, wordt op school alleen het je-systeem nog bijgebracht. De meerderheid van de informanten heeft op de schoolbanken enkel dat systeem geleerd" Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 20:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4680 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |